Blockettråden 2

IM

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Håller med, visst finns det ett värde i det av olika anledningar.

Jag pratade lite med säljaren som sålde mig en cykel på Sportson, och han nämnde just att de hade svårare och svårare att konkurrera med alla cykelsidor på nätet. Han tog upp det efter att jag hade frågat om jag kunde få 500kr rabatt på cykeln, vilket jag inte fick.🙂 Han klagade också mycket på XXL och hur de kan ha mycket mer i lager, så att de kan ha lägre priser. Men jag förstod inte riktigt varför de jämförde sig med XXL. Det här var innan Corona, så nu har de fullt upp istället.

Samma här. Jag köper det mesta antingen på rea eller begagnat. Har aldrig köpt nåt bara för att ha det nyaste.

Jag skrev till killen med klingan idag och han svarar inte. Han var inne för 43 min sen, så jag gissar på att han väljer att ignorera det faktum att hans klinga kostar 130kr ny. Om man vill bli av med nåt som är värt under en hundring, tycker jag man kan ge bort det.
Jag antar att Sportson behöver ta igen på gungorna (tillbehören, kläderna med mera) vad de förlorar (?) på karusellerna (cyklarna). Eller om det nu är tvärtom. 😁 För det verkar ju inte bättre än att den typen av kedjor/handlare (?) har låga marginaler på cyklar. Och höga marginaler på det där andra, inklusive finansiering av cyklarna det säljer. För visst finns det väl de som kör cykel på avbetalning? Eller?

Det skulle ju innebära ungefär det vi vidrört, att det vi betalar för i mångt och mycket är tillgänglighet och kunskap. Och så de där småmysiga snacket om Sagan eller Shimanos senaste innovation. För visst är det trots allt ganska spännande med de där nyheterna, ehuru jag är helt på din linje - begagnatmarknaden och reor är de jaktmarker jag håller mig till.

Sam00

Aktiv medlem
Blockettråden 2
De där glasögonen är ju inte ens speciellt lika ett par oakleys. Det är ett par kina glasögon, har de ens en fake oakley logga på sidan? Det vet inte vi.
De ser exakt likadana ut som Jawbreakers, och är kopior på just den modellen. Vissa fake glasögon har logga och vissa inte. Nu vet inte jag vad reglerna säger om det.

marr

Moderator
Forumvärd
Blockettråden 2
De ser exakt likadana ut som Jawbreakers, och är kopior på just den modellen. Vissa fake glasögon har logga och vissa inte. Nu vet inte jag vad reglerna säger om det.
Hade han skrivit att det var oakleys, då hade det varit självklart att ta bort annonsen.
Nu är det lite mer svårbedömt, det säljs många kopior med logga, de är inte ok. Men de utan logga är det inte mycket att säga om.
Det enda gemensamma mellan dem är att de är skit allihop....

Regeln är ganska tydlig.
Det är inte tillåtet att sälja kopior eller förfalskningar. Med kopior menas föremål märkta med ett företags logotyp, men som inte tillverkats eller licensierats av företaget. Det är inte bara otillåtet här, det är även olagligt.

Det svåra är ju att avgöra om de är märkta eller ej.

marr

Moderator
Forumvärd
Blockettråden 2
Men jag modererar inte köp och sälj för den delen. Anmäl annonsen så kikar de som är duktiga på det på den :)

Sam00

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Hade han skrivit att det var oakleys, då hade det varit självklart att ta bort annonsen.
Nu är det lite mer svårbedömt, det säljs många kopior med logga, de är inte ok. Men de utan logga är det inte mycket att säga om.
Det enda gemensamma mellan dem är att de är skit allihop....

Regeln är ganska tydlig.
Det är inte tillåtet att sälja kopior eller förfalskningar. Med kopior menas föremål märkta med ett företags logotyp, men som inte tillverkats eller licensierats av företaget. Det är inte bara otillåtet här, det är även olagligt.

Det svåra är ju att avgöra om de är märkta eller ej.
Ok, nu förstår jag hur det funkar. Håller med om att de är skit. Jag hade ett par 100% kopior och de satt snett på mitt ansikte, så det slutade med att jag slängde dem.

NickPick

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Det står inget om Oakley, men vad är det egentligen för tomtar som köper en kopia på något som vill ha? Lamt... Väldigt lamt.

White säljer en liknande modell för 199 nu...

Raggamuffin

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Det står inget om Oakley, men vad är det egentligen för tomtar som köper en kopia på något som vill ha? Lamt... Väldigt lamt.

White säljer en liknande modell för 199 nu...
De som inte har så mycket pengar men vill komma så långt de kan t ex?
De som fortfarande tror på "nattskiftet" eller "gjorda i samma fabrik"?

Eller bara snåla.

Sam00

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Jag antar att Sportson behöver ta igen på gungorna (tillbehören, kläderna med mera) vad de förlorar (?) på karusellerna (cyklarna). Eller om det nu är tvärtom. 😁 För det verkar ju inte bättre än att den typen av kedjor/handlare (?) har låga marginaler på cyklar. Och höga marginaler på det där andra, inklusive finansiering av cyklarna det säljer. För visst finns det väl de som kör cykel på avbetalning? Eller?

Det skulle ju innebära ungefär det vi vidrört, att det vi betalar för i mångt och mycket är tillgänglighet och kunskap. Och så de där småmysiga snacket om Sagan eller Shimanos senaste innovation. För visst är det trots allt ganska spännande med de där nyheterna, ehuru jag är helt på din linje - begagnatmarknaden och reor är de jaktmarker jag håller mig till.
Håller med. Kan bara lägga till att jag alltid fått väldigt bra teknisk hjälp från kundsupporten på Crc. Det bästa är att man kan ta kontakt och chatta med nån nästan närsomhelst. Hatar att behöva vänta på svar i flera dagar. En konversation som inte ska vara längre en 5 minuter kan ta en vecka genom mail.

Sam00

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Fick svar angående stålringen. Han menar på att 130kr var en bra deal men att man ska räkna in frakten också. Han säger att den är såld nu.

Frakten kostar ju när man köper begagnat också? Undrar vem den lycklige köparen var.

IM

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Håller med. Kan bara lägga till att jag alltid fått väldigt bra teknisk hjälp från kundsupporten på Crc. Det bästa är att man kan ta kontakt och chatta med nån nästan närsomhelst. Hatar att behöva vänta på svar i flera dagar. En konversation som inte ska vara längre en 5 minuter kan ta en vecka genom mail.
Värt att påpeka tycker jag också är att det inte finns någon garanti för adekvat och sakkunnig hjälp vara för att man besöker en fysisk handlare. Det gäller att välja med omsorg.

IM

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Fick svar angående stålringen. Han menar på att 130kr var en bra deal men att man ska räkna in frakten också. Han säger att den är såld nu.

Frakten kostar ju när man köper begagnat också? Undrar vem den lycklige köparen var.
Personen ifråga erbjuder måhända fri frakt på beställningar över 100:-? Dessutom kanske det finns någon 10%-kod som florerar i rabattkodstråden? Och är vi helt säkra på att det inte rör sig om en special edition?

knaper

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Men 500-700 ger ju ofta knappt en rostig damtralla. Här är ju nåt man ändå kan vara lite stolt över att sitta på. Eller var finner ni egentligen cyklar som är ok under tusenlappen?

ebonbrd

Medlem
Blockettråden 2
Men 500-700 ger ju ofta knappt en rostig damtralla. Här är ju nåt man ändå kan vara lite stolt över att sitta på. Eller var finner ni egentligen cyklar som är ok under tusenlappen?
Håller med, brukscyklar har också ett värde. Speciellt gamla kvalitets-mtb blir utmärkta pendlare eller t.om. bikepacking-riggar med lite fix. Jag gav 1k för min GT fast jag tyckte att det var överpris då, i efterhand var det nog ett av de bättre cykelköpen jag gjort. Vad kostar en likvärdig stålram idag, 5-7k? Har letat cykel åt en studerandekompis en tid och det finns faktiskt inte så mycket vettigt om man ska ner under tusenlappen. Kanske om man har tur.

slice me nice

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Håller med, brukscyklar har också ett värde. Speciellt gamla kvalitets-mtb blir utmärkta pendlare eller t.om. bikepacking-riggar med lite fix. Jag gav 1k för min GT fast jag tyckte att det var överpris då, i efterhand var det nog ett av de bättre cykelköpen jag gjort. Vad kostar en likvärdig stålram idag, 5-7k? Har letat cykel åt en studerandekompis en tid och det finns faktiskt inte så mycket vettigt om man ska ner under tusenlappen. Kanske om man har tur.
Värt att fundera på. Köpa för billigt får man fixa allt så då springerdet iväg ändå, iaf om man inte har en massa reservdelar hemma.
I prisklassen runda tusenlappen för en gammal mtb, är det stål eller aluminium man ska satsa på? Jag har noll koll på aluminiumkvaliteten på såna här gamlingar från 80- och 90-tal.

Mashimaro

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Hade Cannondalen varit ren och sett ut att ha fräsch drivlina etc så hade 1000-1500 kanske varit ok, men den rostiga kassetten fick mig att dra slutsatsen att drivpaket och säkert vajrar, bromsbelägg m.m. inte är så fräscha. Att byta kassett och kedja är inte så dyrt, kanske 300 kr om man köper halvbra prylar, men att byta klingor kommer kosta. Lägg sedan på kostnad för vajrar, bromsklossar, kanske däck och lite annat. Om man ger 600 för cykeln kommer man ändå ha lagt minst 1200-1500 innan den går att använda som vardagscykel.

ebonbrd

Medlem
Blockettråden 2
Värt att fundera på. Köpa för billigt får man fixa allt så då springerdet iväg ändå, iaf om man inte har en massa reservdelar hemma.
I prisklassen runda tusenlappen för en gammal mtb, är det stål eller aluminium man ska satsa på? Jag har noll koll på aluminiumkvaliteten på såna här gamlingar från 80- och 90-tal.
Iofs. sant. Men får man en bra ram för det priset skulle jag nästan vara beredd att räkna ev. användbara komponenter som bonus. Beror på! Jag kan tillägga att jag tänker i breda banor, vet inte tillräckligt om Cannondalen för att ta ställning till den.

Jag skulle definitivt satsa på stål, men jag är ingen ingenjör. Det är nog upp till var och en att läsa på om materialutmattning och bilda sej en egen uppfattning... eller köpa stål!

roller

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Bilden visar tredelat medan det enligt texten är tvådelat. :unsure:

Angående att ha en sådan som trainercykel så är det den ramen jag själv kör med som permanent trainercykel. Jag köpte dock en s10 som är utrustad med Ultegra 6700. Den var, som det verkar, i bättre skick och jag gav inte så mycket mer än vad som anges i annonsen. Jag är i alla fall mycket nöjd med den utöver att jag skulle behöva byta styre.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer