Blockettråden 2

IM

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Tage...t... Eller vänta nu. 🤔😁

Bilagor

• Screenshot_20210801-202221.jpg
    Screenshot_20210801-202221.jpg
    223.1 KB · Besök: 392

gsb

Aktiv medlem
Blockettråden 2

123456789

Aktiv medlem
Blockettråden 2

freddag

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Jag kanske är sent på det. Har inte kollat igenom tråden, men detta tar väl ändå priset:

lite speciell är den ju, men det verkar vara fel vevparti och sånt. intressant med ett växelreglage som styr en cantileverbroms för att kunna lägga på en konstant lite lagom broms.

mbk_descender.png

IM

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Jag vet inte riktigt vilken tråd denna hör hemma i:
Den bör givetvis hamna i "Visa din magnesium-hoj" så småningom. Frågan är väl närmast vem som postar den där. 😁

Little Stereo

Aktiv medlem
Blockettråden 2

MrSthlm

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Två saker som fascinerar mig med annonser både på blocket och här.

1. Ofta har ägaren i fråga kört väldigt lite med cykeln.

"Endast körd 10 mil"
"Endast körd 100 mil"
"Endast körd 250 mil" etc...

Samma tendens gäller i viss mån även med hjul.

Cyklar inte folk, handlar det om felköp eller ljuger folk? Lite mil bör oftast tyda på en nybörjare som gjort ett halvhjärtat försök men tröttnat. Däremot så tror jag samtidigt att nybörjare ofta sköter sina grejer sämre jämfört med rutinerade. Så länge som det inte är fejkannonser så klart.

2. Garantier kan också vara lite halvstruligt.

Folk skriver om garantier etc men problemet är ju att det är långt ifrån alltid som garantin följer med en ny köpare, sådant måste kollas upp.

Egentligen kan jag tycka att förlorad/tveksam garanti borde medföra ett större värdetapp men så är det ju väldigt sällan (nästan aldrig).

Ramgaranti är väl ett sådant exempel som inte alltid kan flyttas till en begagnad köpare (ganska sällan tror jag). Kan ju vara bra att tänka på om man kollar på riktigt dyra fina begagnade cyklar där säljaren enbart ger en begränsad rabatt mot nypris.

Laan84

Aktiv medlem
Blockettråden 2

"Endast körd 10 mil"
"Endast körd 100 mil"

Cyklar inte folk, handlar det om felköp eller ljuger folk? Lite mil bör oftast tyda på en nybörjare som gjort ett halvhjärtat försök men tröttnat. Däremot så tror jag samtidigt att nybörjare ofta sköter sina grejer sämre jämfört med rutinerade. Så länge som det inte är fejkannonser så klart.

Folk skriver om garantier etc men problemet är ju att det är långt ifrån alltid som garantin följer med en ny köpare, sådant måste kollas upp.

Egentligen kan jag tycka att förlorad/tveksam garanti borde medföra ett större värdetapp men så är det ju väldigt sällan (nästan aldrig).

Ramgaranti är väl ett sådant exempel som inte alltid kan flyttas till en begagnad köpare (ganska sällan tror jag). Kan ju vara bra att tänka på om man kollar på riktigt dyra fina begagnade cyklar där säljaren enbart ger en begränsad rabatt mot nypris.
Jag tror att det är en väldigt stor del av cyklarna som säljs som folk trodde att de skulle använda mer. Känner flera personer som köper för att börja, sen mestadels parkerar cykeln i garaget.
sen tänker jag att de som har 5+ cyklar inte kan lägga så många mil per cykel? 😂

LFN

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Fri service som jag såg häromdagen brukar väl inte heller följa med?
Den hänger inte heller med, fast det är sällan något fantastiskt erbjudande å andra sidan.

Med min senaste cykel följde det med två fria servicear (service i plural??) Det innebär att de vid två tillfällen tar en titt på cykeln och lämnar en offert på vad det kostar att fixa den. Jag inser att de så klart inte kan bjuda på slitdelar och jobba en massa gratis, men fri service låter ofta mycket finare än vad det är.

Bonzo

Aktiv medlem
Blockettråden 2

"Endast körd 10 mil"
"Endast körd 100 mil"

I mitt fall handlar det om lika delar dålig självinsikt och dålig impulskontroll.
Jag sålde en cykel för att jag inte använde den, och en dryg vecka senare satt jag och klickade hem delar för att bygga en ny. Gissa om den nya blivit använd mer än den förra?

Berk

Aktiv medlem
Blockettråden 2
I mitt fall handlar det om lika delar dålig självinsikt och dålig impulskontroll.
Jag sålde en cykel för att jag inte använde den, och en dryg vecka senare satt jag och klickade hem delar för att bygga en ny. Gissa om den nya blivit använd mer än den förra?

Är det verkligen dålig självinsikt?

Många här verkar verkar tycker lika mycket eller kanske mer om att välja och köpa cykel än att cykla på den.

jonte987

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Den hänger inte heller med, fast det är sällan något fantastiskt erbjudande å andra sidan.

Med min senaste cykel följde det med två fria servicear (service i plural??) Det innebär att de vid två tillfällen tar en titt på cykeln och lämnar en offert på vad det kostar att fixa den. Jag inser att de så klart inte kan bjuda på slitdelar och jobba en massa gratis, men fri service låter ofta mycket finare än vad det är.
Jag vet, men det verkar vara ett försäljningsargument - och ett falskt sådan.
Garanti är så klart ett större problem och med den insikten blir det nästan omöjligt att köpa en beggad ram om det inte är från ett av de märke där den följer med.
Prisättningen är helt åt helvete om man räknar med det.

Blockettråden 2

Skulle ni säga att denna kan vara prisvärd?
Har jagat ny gravel/pendlar/touring/alltiallohoj ett tag och hade väl egentligen landat i att bygga ihop något för 10-12 k. Är ju dock lättare sagt än gjort som det ser ut nu. Lockar ju lite att slå till på något i den här stilen istället.

IM

Aktiv medlem
Blockettråden 2

Skulle ni säga att denna kan vara prisvärd?
Har jagat ny gravel/pendlar/touring/alltiallohoj ett tag och hade väl egentligen landat i att bygga ihop något för 10-12 k. Är ju dock lättare sagt än gjort som det ser ut nu. Lockar ju lite att slå till på något i den här stilen istället.
Jag tycker att den är snygg. Det är ju värt en hel del i min värld. Jag tycker att det är svårt att tala om prisvärda cyklar i dagsläget. Skulle jag själv köpa något motsvarande hade jag letat efter, alternativt budgeterat för, hydrauliska bromsar. Men det beror ju också på vilket användningsområde den är tänkt för. Kanske är det dock mycket att hoppas på för 5' idag?

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer