Bluff annons?

Bluff annons?
Senast jag sålde bil så bjöd köparen 7000 kr över utsatt pris, jag prutade en tusenlapp när de kom då jag inte hunnit fixa trasigt LED-bromsljus i bakrutan (beställt delen men den hade inte kommit) och skickade med ett fint Wingbar-takräcke.

Både köparen och jag var nog nöjda.

Bluff annons?
Jensen sa:
Crocko sa:
Jensen sa:
Crocko sa:
Hinken74 sa:
"Det visade sig att han var nöjd med ännu mindre, så han gav mig ett bättre pris."

Du menar alltså att du la ett bud som säljaren sänkte????

Stämmer bra, hör ju inte till vanligheterna men har varit med om det tidigare också, så min tanke var att det vore väl dumt att nöja sig med mindre om man inte har schyssta avsikter.
Vi få väl se om det var sista gången som det var ett positivt tecken

Samtidigt, vem gör så :-)

Har hänt mig flera ggr då jag tydligen betalt rätt pris redan från början och varit enkel att ha att göra med, sluppit bemöta andra högre bud eller tagit del av spontan prutningar säljaren. Sålde nyligen en för billig bil själv och när en seriös köpare äntligen räddade mig från de andra 50 däcksparkarma så valde jag att ta mindre betalt än jag var erbjuden för att premiera en enklare affär.

Så, ja det händer även om det inte hör till vanligheterna.

Fast bjöd han lägre pris och du accepterade eller erbjöd du lägre pris och han nappade. Rätt skilda saker. Första vanligt, det andra troligen mindre vanligt

Det senare alternativet, jag hade lagt in prutmån och köparen valde att inte pruta, hela affären var smidig så jag hjälpte till med prutandet då det fanns saker som behövde åtgärdads.

Alla nöjda trots ett slutpris under annonserat pris.

Bluff annons?
För att minska risken att bli lurad vill jag tipsa om Blocketpaketet
Det går bra att använda även för köp på Happy
https://www.blocket.se/blocketpaketet/blocketpaketet.htm
Självklart ger det inget 100% skydd, och man ger Schenker ökad vinst,
men åtminstone jag som köpare skulle välja att handla av ngn annan om säljaren inte ville använda Blocketpaketet.

Detta är förstås ingen hjälp, eller ens tröst, för er som redan har blivit lurade, jag hoppas verkligen att det löser sig för er.
Men om fler kräver Blocketpaketet (eller likn) för att handla borde det förhoppningsvis minska andelen bluffannonser även här på Happy.

/Håkan

Bluff annons?
HåkanC sa:
men åtminstone jag som köpare skulle välja att handla av ngn annan om säljaren inte ville använda Blocketpaketet.

Detta är förstås ingen hjälp, eller ens tröst, för er som redan har blivit lurade, jag hoppas verkligen att det löser sig för er.
Men om fler kräver Blocketpaketet (eller likn) för att handla borde det förhoppningsvis minska andelen bluffannonser även här på Happy.

/Håkan

Blocketpaketet har haft sina nackdelar den med även om den ansetts säkrare och den absolut största nackdelen för tjänsten just nu är väl att den legat nere sedan i höstas pga utveckling som de anger på sidan.

Tradera har haft ett smidigt alternativ på sina annonser, man kan tillämpa deras swish-tjänst vilket innebär att man swishar till Tradera och dom sköter utbetalningen. Är det några frågetecken så kontaktar man Tradera som i sin tur försöker nå säljaren och om denne t ex inte svarar på Traderas kontaktförsök så betalar dom tillbaka pengarna till köparen. Har funkat för mig.

Tyvärr så finns det väl kryphål i de flesta såna här tjänster och tjuven försöker ju alltid ligga steget före.

Bluff annons?
HåkanC sa:

/Håkan

Handla av dig är ju smidigt. Först betalar man och sen hämtar man när det passar. Härlig förtroendegrej.

Bluff annons?
Allroad sa:
Blocketpaketet har haft sina nackdelar den med även om den ansetts säkrare och den absolut största nackdelen för tjänsten just nu är väl att den legat nere sedan i höstas pga utveckling som de anger på sidan.
Ajdå, det hade jag missat.
Vi får väl hoppas att den nya uppgraderade blocketpakettjänsten kommer snart och är bättre.

Allroad sa:
Tyvärr så finns det väl kryphål i de flesta såna här tjänster och tjuven försöker ju alltid ligga steget före.
+1, tyvärr

Hasse#7 sa:
Handla av dig är ju smidigt. Först betalar man och sen hämtar man när det passar. Härlig förtroendegrej.
Eller får det handlevererat (om jag kommer ihåg rätt)

/Håkan

Bluff annons?
Crocko sa:
Jensen sa:
Crocko sa:
Jensen sa:
Crocko sa:
Hinken74 sa:
"Det visade sig att han var nöjd med ännu mindre, så han gav mig ett bättre pris."

Stämmer bra, hör ju inte till vanligheterna men har varit med om det tidigare också, så min tanke var att det vore väl dumt att nöja sig med mindre om man inte har schyssta avsikter.

Har hänt mig flera ggr då jag tydligen betalt rätt pris redan från början och varit enkel att ha att göra med, sluppit bemöta andra högre bud eller tagit del av spontan prutningar säljaren. Sålde nyligen en för billig bil själv och när en seriös köpare äntligen räddade mig från de andra 50 däcksparkarma så valde jag att ta mindre betalt än jag var erbjuden för att premiera en enklare affär.

Fast bjöd han lägre pris och du accepterade eller erbjöd du lägre pris och han nappade. Rätt skilda saker. Första vanligt, det andra troligen mindre vanligt

Det senare alternativet, jag hade lagt in prutmån och köparen valde att inte pruta, hela affären var smidig så jag hjälpte till med prutandet då det fanns saker som behövde åtgärdads.

Jo fast jag tror personligen få gör som dig. Speciellt om det inte är nå fel på produkten. Men det är jag det, jag skulle bli misstänksam ?

Bluff annons?
HåkanC sa:
Allroad sa:
Ajdå, det hade jag missat.
Vi får väl hoppas att den nya uppgraderade blocketpakettjänsten kommer snart och är bättre.

Allroad sa:
+1, tyvärr

Hasse#7 sa:
Eller får det handlevererat (om jag kommer ihåg rätt)

/Håkan

En gång på Max i Masmo och en gång skickade jag en till dig närboende kurir som fick gratislunch efteråt som tack för hjälpen.

Bluff annons?
Jensen sa:
Crocko sa:
Jensen sa:
Crocko sa:
Jensen sa:
Crocko sa:
Hinken74 sa:

Jo fast jag tror personligen få gör som dig. Speciellt om det inte är nå fel på produkten. Men det är jag det, jag skulle bli misstänksam ?

Kan förstå det, men har bestämt mig för att vara vinnare i livet genom att inte gå runt och tro det värsta om alla även om det är den enklaste vägen, då inget oväntat händer.
Men har handlat utan face2face väldigt länge och de negativa erfarenheterna är väldigt få, om det är tur eller karma kan jag inte säga men innan minuskontot vuxit sig större tror jag att jag fortsätter ett tag till på den godtrogna vägen.

Köpte delar at ett dödsbo en gång och jag erbjöd betydligt mer än säljaren ville ha, men för att jag var ärlig och skulle nyttja saker som hade ett emotionellt värde så valde säljaren att sälja till mig istället för de andra som lekte budkrig i luren.

I auktionsvärlden är det ju snarare regel än undantag att man delar på extra vinster eller förluster mellan säljare och auktionshus, men det är ju en lite annan affärsmodell än annonstorg. Vad man än väljer för modell för att skydda sig eller inte så är det viktigt att en handelsplats inte förknippas med dåliga erfarenheter för då tappar den snabbt i intresse så jag hoppas att det som kommit upp är undantag.

Bluff annons?
Blev blåst här med lite innan nyår på en Garmin 1030, av en Kristoffer Rönkä (Yossarn) som han skrev att han heter, sen om han gör det vet jag ej..
Han hade även ett vevparti sram till salu..

Senast ändrad:
Bluff annons?
Thomas80 sa:
Blev blåst här med lite innan nyår på en Garmin 1030, av en Kristoffer Rönkä (Yossarn) som han skrev att han heter, sen om han gör det vet jag ej..

La ut en annons om ett par handskar som jag sökte efter fast på freeride.se. Fick också svar av en Kristoffer Rönkä på mailen, där han sa att han hade ett sådant par. Swishade pengar och tänkte väl att det var lugnt när samma namn dök upp i Swish. Adressen stämde om man sökte på hitta.se. Det dök aldrig upp några handskar och när jag smsade numret så fick jag svar att den tillhörde någon annans företagstelefon. Polisanmälde men det lär väl inte hända nått. Man skiter väl i pengarna, bara dryg grej att hålla på med. Känns ju som att nån har kapat hans identitet? Annars använder man väl inte sina egna uppgifter?

Bluff annons?
niclask sa:
Annars använder man väl inte sina egna uppgifter?

Jodå, finns dom med. Men där är det väl extrem desperation som står bakom lurendrejeriet. Troligtvis nybörjare (läs naiva) också eller någon som verkligen inte bryr sig om att denne kommer åka fast och det relativt enkelt.

Bluff annons?
niclask sa:
Thomas80 sa:

La ut en annons om ett par handskar som jag sökte efter fast på freeride.se. Fick också svar av en Kristoffer Rönkä på mailen, där han sa att han hade ett sådant par. Swishade pengar och tänkte väl att det var lugnt när samma namn dök upp i Swish. Adressen stämde om man sökte på hitta.se. Det dök aldrig upp några handskar och när jag smsade numret så fick jag svar att den tillhörde någon annans företagstelefon. Polisanmälde men det lär väl inte hända nått. Man skiter väl i pengarna, bara dryg grej att hålla på med. Känns ju som att nån har kapat hans identitet? Annars använder man väl inte sina egna uppgifter?

Kan man verkligen kapa namnet på swish? Finns en person i landet med namnet. Låter konstigt...? Du skulle ha ringt istället för smsa tror jag.

Yossarn verkar också vara avstängd på sweclockers.

Senast ändrad:
Bluff annons?
det är väl det vanliga att man som köpare säger hmmm, jag ska fundera lite,,,. , och säljaren sedan sköter prutningen tills köparen säger ok. en sorts omvänd auktion.

av 600+ köp på ebay ute i världen drabbad av ickeleverans summa en gång. lite otippad produkt för en oegentlig säljare, ett kikarokular.

att uppge både namn, telefonnummer och nick i en säljesannons öppnar ju upp för andra typer av kriminella handlingar, aka riktade inbrott.

Bluff annons?
Om jag är osäker på säljaren, så brukar jag alltid först säga att jag kan komma och hämta den själv, och vänta o se vad hen säger, och sen om hen verkar ärlig så har jag ändrat mig och vill få det skickat!

Bluff annons?
johnny165 sa:
Om jag är osäker på säljaren, så brukar jag alltid först säga att jag kan komma och hämta den själv, och vänta o se vad hen säger, och sen om hen verkar ärlig så har jag ändrat mig och vill få det skickat!

K: Jag har en polare som bor i närheten... går det bra om han kommer och kikar på grejerna?
S: Ja det går bra, jag är hemma hela kvällen.
K: Ah... jag orkar inte krångla med polaren. Kan du skicka grejerna så tar jag dem.

K: Jag har en polare som bor i närheten... går det bra om han kommer och kikar på grejerna?
S: Jag har lite konstiga arbetstider och har inte grejerna hemma, så det blir lite svårt.
K: Hm... Jag tar och funderar på saken tror jag, så får vi se hur jag gör.

Bluff annons?
Jag blev också blåst av Tom Granlund. Xtr kassett. Polisanmält men inte hört nåt. Finns ju referensnummer på swishen så det går att spåra. Ibland vill man ha en kompis på banken...

Bluff annons?
Jag kollade på nätet bara och då verkade han bo i Karlstad. Nu får jag inte upp nån träff på swishnumret längre.

Signalen gick fram när jag ringde men ingen svarade. Fanns nåt annat nummer på samma kille också men det var stängt för inkommande samtal.

Provade maila flera gånger men han var inte så pigg på att svara när han väl hade fått pengarna, vilket han bekräftade via mail. Provade PM också. Sen blev det polisen.

Jävla svin. Man kanske är blåögd som tror sånt här ska funka men det GÖR det ju oftast.

Bluff annons?
Manurhin2 sa:
martysvensson sa:
Jag blev också blåst av Tom Granlund. Xtr kassett. Polisanmält men inte hört nåt. Finns ju referensnummer på swishen så det går att spåra. Ibland vill man ha en kompis på banken...
Vart bor han ?

Där bor han med sin sambo, som också verkar ha det lite tufft.

Bilagor

• 20190123_102210.jpg
    20190123_102210.jpg
    94.8 KB · Besök: 104
Bluff annons?
Jaha. Jag ringde polisen igen. De sa inte vad som händer just nu men poängterade att det är viktigt att alla polisanmäler sin egen upplevelse.
Då kopplar de ihop ärenden med varandra.
Hoppas vi får upprättelse.

Bluff annons?
Rapportera annons eller kontakta annonsmoderator så att vi kan radera annonser och konton, polisanmäl, informera polisen om att vi har loggar som de kan få ut.

Bluff annons?
Granis har ärenden igång hos polisen så anmäl allt .

Västa sortens svin som medvetet lurar folk på lagom mycket pengar och räknar med att ingen dyker upp I Björneborg .
Man får väl helt enkelt hoppas att han lurar nån likasinnad pundare med låg impulskontroll som lär honom hur man beter sig .

M

Bluff annons?
niclask sa:
Thomas80 sa:

Jag vart också blåst av samma person, men jag skrev till honom igen och var intresserad av samma Garmin. Innan affären så bad jag honom att skicka en bild på han med körkortet och det gjorde han. Hoppas det blir till någon hjälp åt polisen

Bluff annons?
Riktigt synd utveckling, kändes som att vi var befriade från denna typ av bedrägerier här på happy, att vi delade ett intresse och brydde oss om varandra. Jag har aldrig blinkat att skickat utan att ens ha fått förskottsbetalning. En känsla av att kunna ”bli blåst” när jag köpt något har inte funnits i min skalle över huvudtaget.

Har inte tänkt på xt bromsarna, det är som det är.. men orkar inte vara misstänksam när jag köper något här.

Bluff annons?
Jag känner egentligen bara till en enda person som lurats och haft ett "riktigt" gammalt konto med posthistorik och några riktiga annonser bakåt i tiden. Så nya konton är alltid en varningsflagga.

Bluff annons?
Manurhin2 sa:
Granis har ärenden igång hos polisen så anmäl allt .

Västa sortens svin som medvetet lurar folk på lagom mycket pengar och räknar med att ingen dyker upp I Björneborg .
Man får väl helt enkelt hoppas att han lurar nån likasinnad pundare med låg impulskontroll som lär honom hur man beter sig .

M

Japp. Lägga honom mellan kedjan och framklingan och ta i så det brakar.

Bluff annons?
m3lk3r sa:
Jag tycker det vore toppen att ha en underforum med referenser där man kan gröna säljare efter avslutad affär.

Vi har pratat om det men vill minnas att det var tekniskt krångligt med den forumprogramvara som vi använder, rätta mig gärna Jomper. Men det hindrar ju inte att någon skapar en tråd "Gröna säljare" där ni meddelar om affären har gått bra eller ej.

Senast ändrad:
Bluff annons?
jansson99 sa:
m3lk3r sa:
Jag tycker det vore toppen att ha en underforum med referenser där man kan gröna säljare efter avslutad affär.

Vi har pratat om det men vill minnas att det var tekniskt krångligt med den forumprogramvara som vi använder, rätta mig gärna Jomper. Men det hindrar ju inte att någon skapar en tråd "Gröna säljare" där ni meddelar om affären har gått bra eller ej.

Smart , med alla namn i första inlägget .
Någon borde göra nåt ...

Bluff annons?
Det är ju också på det viset att en extremt liten del affärer är fuffens .
Jag har gjort 100-tals affärer på ebay , blocket och happy framförallt och (kanske) har blivit lurad 1 gång på isf 300 :- .

Tillbaka
Topp