Bra cykel- hemförsäkring

Pelle21

Medlem
Bra cykel- hemförsäkring
Hej,

möjligt att jag är dålig på att söka men nog måste det finnas en tråd om försäkringar?
Vilken hemförsäkring eller tilläggsförsäkring är bäst/bredast/billigast... ??

Bra cykel- hemförsäkring
Trygg Hansa ägnar sig åt årliga prishöjningar långt över inflationstakten i alla fall.

Fick en höjning på nästan 2000 kr på hemförsäkringen och 900 kr på bilen, utan direkt anledning. Lyckades snacka ner det mesta av höjningen på de båda, men kommer av princip se över försäkringarna till nästa år, företag som ägnar sig åt att bestraffa trogna kunder har jag inte mycket till övers för.

Så, är du beredd att bråka en gång per år är Trygg Hansa ett bra alternativ. Schyssta villkor och bra priser första året.

Läs här: http://happymtb.org/2012/06/04/forsakringsdjungeln-revisited/

Bra cykel- hemförsäkring
Trygg Hansa kanske är dyrare, men deras hemförsäkring kan jag bara rekommendera. Alltid varit grymt hjälpsamma och betalat ut pengar riktigt snabbt utan massa krångel. Har deras hemförsäkring med hem-plus. Enligt ett samtal här om dagen så gäller den tydligen för mina cyklar och jag har dem i låst förråd. Frågade tydligt om det gällde trots att det är en trädörr med hänglås, och svaret var ja så länge värdet inte översteg 200 000kr

Bra cykel- hemförsäkring
Bytte till Trygg Hansa enbart pga deras villkor för cykel...

Vid stöld utanför bostaden är dock självrisken 25%. Detta löser man genom att ha med cykeln i stöldskyddsregistret och Smart Safetys tillhörande försäkring som betalar självrisken (upp till en viss gräns iofs om ni har dyra cyklar).

Bra cykel- hemförsäkring
IF säger att i källarförråd är ersättningen vid inbrott den samma som om man har inbrott i lägenheten. Jag ställer aldrig ifrån mig cykeln ute.

Bra cykel- hemförsäkring
Jag valde trygg hansa också pga villkoren för cykel. Jag fick mycket bra ersättning när den främre halvan av min pompino stals. Dom har gett mig bra hjälp med andra saker också.

Bra cykel- hemförsäkring
Om man inte har oändligt mycket prylar är TryggHansa overkill. Senast jag kollade var deras minsta schablon för vad ett lösöre är värt en mille, och deras premier därefter. För mig blev det bara tramsigt. Men det beror ju helt enkelt på hur mycket man äger.

Bra cykel- hemförsäkring
Pelle21 skrev:
-------------------------------------------------------
> IF säger att i källarförråd är ersättningen
> vid inbrott den samma som om man har inbrott i
> lägenheten. Jag ställer aldrig ifrån mig cykeln
> ute.

Helt sant. Vad IF glömde upplysa om är att det inte gör någon skillnad på om cykeln förvaras i lägenheten, i förrådet eller ute. Vilket är helt befängt.

Bra cykel- hemförsäkring
Har också bra erfarenhet av Trygg Hansa, lätta och trevliga att ha att göra med.
Kraschade min 2 månader gamla cykel på en träningsrunda och reperationen gick på ca. 10 tkr.
Var inga problem att få ersatt och behövde faktiskt bara betala 600 spänn i självrisk.

Bra cykel- hemförsäkring
Nu har jag fått ett helt annat svar via mail jämfört med vad de sa när jag ringde..
Så här stod det i mailet;

"Tack för ditt mejl.
Maxersättningen i källaren eller vindsförråd är 30 000 kr. Max ersättningen för cykel är 8 000 kr."

Det var ju inte det jag ville läsa. Hoppades plocka ner cyklarna från lägenheten men det känns som ett dåligt risktagande.
Någon som vet ett bolag som ersätter mer för cykel vid stöld ur källar/vindsförråd?

Bra cykel- hemförsäkring
oxr skrev:
> Pelle21 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > IF säger att i källarförråd är
> ersättningen
> > vid inbrott den samma som om man har inbrott i
> > lägenheten. Jag ställer aldrig ifrån mig
> cykeln
> > ute.
>
> Helt sant. Vad IF glömde upplysa om är att det
> inte gör någon skillnad på om cykeln förvaras
> i lägenheten, i förrådet eller ute. Vilket är
> helt befängt.

Ovanstående stämmer nog inte helt.

Jag ringde runt till olika försäkringsbolag härom nyssens. Generellt gäller en maxgräns på 50 000 per stöldtillfälle utanför lägenheten. Om det är i källarförråd, cykelrum eller utomhus spelar ingen egentlig roll (även om kravet på att låsa cykeln varierar lite mellan plats och försäkringsbolag). Alltså, har man mer än en eller ett par lite dyrare cyklar + andra saker av någorlunda värde (läs: sportprylar) i källaren får man alltså en väldigt begränsad ersättning om någon gör en ordentlig insats och länsar förrådet. Taket på 50 000 verkar INTE att gå att höja hos något bolag.

Cykel i lägenhet räknas - åtminstone enligt de bolag jag pratade med - som lösöre. Ofta har man lösöret försäkrat upp till åtminstone en halv miljon om man är vuxen med familj. Det beloppet GÅR dessutom att höja. Så har man en hel hög jättedyra cyklar kan man få ut i princip obegränsat på försäkringen om de blir stulna vid ett inbrott när de förvaras i lägenheten (givetvis efter avdrag för värdeminskning).

Bra cykel- hemförsäkring
har själv Dina försäkringsbolag och utav de fick ja 2000kr självrisk och försäkrade cykeln till 65000kr men ja var tvungen att teckna en särskild försäkring inom hemförsäkringen. hade ja inte tecknat den specialförsäkringen så hade ja fått ut max 8000kr om den blev stulen el kraschat med den men nu får ja 65000kr om ja kraschar el får den stulen el om nåt annat händer med den:-)
han ja har som handläggare är själv cyklist som tränar mycket sa han och själv fixat en fin försäkring till sin racer.

Bra cykel- hemförsäkring
Adhocalias skrev:
> Ovanstående stämmer nog inte helt.
>
> Jag ringde runt till olika försäkringsbolag
> härom nyssens. osv...

Jag har var tredje år sedan 2006 gått igenom samtliga försäkringsvillkor på alla på marknaden förekommande hemförsäkringar som jag hittat. Jag har utöver det ställt kompletterande frågor till skadereglerare på If för att försäkra mig om att jag förstått villkoren rätt. Jag är därför helt övertygad om att jag gör en korrekt tolkning av hur If:s försäkringsvillkor ska uttolkas.

Senaste artikeln i frågan är från juni -12. Jag kan förstås inte svära på att If inte ändrat sina villkor sedan dess men svaret ovan antyder att villkoren är samma idag.

http://happymtb.org/2012/06/04/forsakringsdjungeln-revisited/

Pelle21: maxersättningen per cykel är alltså 8000 kronor oavsett om du har den i lägenheten eller förrådet.

Bra cykel- hemförsäkring
Har min genom Folksams hemförsäkring med värdesaks tillägg.
Hemförsäkringen täckte bara 20000 om cykeln brann inne eller blev stulen med godkända lås, nu när jag har den tilläggsförsäkrad så får jag ut nypriset på cykeln vad jag än lyckas göra genom drullen i hemförsäkringen. 101kr extra i månaden är det väl värt utifall man skulle krascha ordentligt.

Tillbaka
Topp