Bra heldämpad mtb för ca 30 000

JW81

Medlem
Hej, jag vill höra allt om Merida Ninety-six 9, CF 6000. Är den något att ha? Blir förmodligen ett köp, men vill höra med alla Happy-experter först...

Alla är väl på after bike i kväll.. ?

Sen kanske fler läser tråden om du ändrar rubriken.

Senast ändrad:
Bengt-re sa:
Felet var att du letar efter något som de flesta skyr som pesten....
Frågan är ju varför det är så? Är själv intresserad av en heldämpad Merida fast med lite mer slaglängd. Har läst en del recensioner och där får ramarna mycket beröm tycker jag... ändå verkar det som att Merida överlag har ett ganska lågt anseende på Happy.

Därför att Merida är inte så exotiskt. Streamline.

Därmed inte sagt att de tillverkar dåliga cyklar. I mina ögon är Canyon ungefär lika upphetsande, men de är det många som väljer.

Huvudsaken är att design/färger och komponenter tilltalar dig, det är allt som krävs. Sen kommer det snart fram 10 förslag som ger mer cykel för pengarna.

Trek top fuel 9.7 2018 verkar ju hamna i prisgruppen och Lapierre Xr 629. Dock kan bag inte säga om dom är bra eller inte men det är nån mer kandidat

XR 629 LaPierre var riktigt snygg!

Sixten Fors, kan du möjligen berätta lite mer om det märket Superior? Är det nåt att ha?

Egentligen inte, det är en cykel inte helt olik geo än Meridan och andra (Exceed t.ex.) XC FS med 70 graders gaffelvinkel. Men den har iaf. 120 mm slaglängd via RS Reba RL / Monarch RT3, XTR/XT/SLX mix grupp. Budgethjulen är halv-ok som går att bygga om med bättre fälgar (eller byta ut i sin helhet). Rimlig prislapp och 11,4 kg. Med nya hjul och lite annat småplock går det nog att hamna ner mot 10,5 kg, fortsatt under 30 K. Funkar säkert att cykla på.

https://superiorbikes.eu/se/2017/mtb-race-xf/xf-979/matte-dark-grey-black-neon-red

Senast ändrad:
Vill ju gärna kunna låsa dämpare fram och bak från styret och det verkar inte Superoir kunna. Inte Lapierre heller vad jag kunde se. Dock ruggigt sugen på Lapierres utseende.

Ni som inte kan låsa bakdämparen från styret, hur upplevs det av er i uppförsbackar när ni kör grusväg osv? Tappar ni kraft när det gungar?

JW81 sa:
Ni som inte kan låsa bakdämparen från styret, hur upplevs det av er i uppförsbackar när ni kör grusväg osv? Tappar ni kraft när det gungar?

Det är främst vid spurter (stående) som jag märker av någon form av effektförlust av att inte låsa dämpare. Men så länge man sitter ned funkar det bra tycker jag. Men visst, hojen känns ju lite "ärtigare" med låst fjädring, men om det gör någon skillnad i praktiken är oklart.
Viktigare för mig att kunna låsa/tighta till framgaffeln snabbt.

Kör en Trek Top Fuel (2016).

Jag låser ibland bakdämparen om jag ska åka långt efter grusväg. Annars bryr jag mig inte om det. Inget jag stör mig på.
Om jag skulle tävla och jaga sekunder på cykelvasan så vore det väl bra att kunna låsa från styret.

Tror ni Scott Spark 930 räcker, ser att många köper 920 och 910, skillnaden mellan dem borde inte vara överdrivet stor? Frågan är om vikten 12,3 upplevs som klumpig?

JW81 sa:
Tror ni Scott Spark 930 räcker, ser att många köper 920 och 910, skillnaden mellan dem borde inte vara överdrivet stor? Frågan är om vikten 12,3 upplevs som klumpig?

930 duger finfint för de flesta. Den kommer väga mer än 12.3 kg på riktigt och med pedaler, men svårt att se det som ett problem för motionärer.

Ska du ta topp-positioner i långloppen så kanske det är värt med en vassare hoj, men...

JW81 sa:
Den verkar vara vettig, för 30 K. Det man betalar vs. får extra med 920, 910 och 900 verkar inte vara speciellt prisvärt. Förutsätter att det är 2017 års modeller vi pratar om.

Å andra sidan går det kanske att hitta "gamla" 2016 års Spark 920/910 med fin utrustning på rea och under 30K, en helt annan cykel men inte sämre (geo) än andra Merida, Superiod, Exceed, mfl. XC FS cyklar med 100 mm slag.

Senast ändrad:
Kör idag en S-works Epic WC med XTR 2014. Skulle jag köpa en ny mtb idag skulle jag lägga mina slantar på Allebike FS29. Den med XT för 32kkr är nog det bästa du kan hitta på marknaden för den budgeten.

Har bestämt mig för Merida Ninety-Six 9. Cf 6000.
Underbart att ha en cykel som många verkar spotta på, jag tycker själv den verkar fantastiskt bra. Fler borde släppa på prestigen!

JW81 sa:

Efter att ha testat runt lite i sommar så föll mitt val på Spark 910 (efter att ha testat och kikat på allt från fuel, Spectral, Nukeproof, Stumpjumper, Epic, Jeffsy m.m.
910 är inte en grusvägsracer, det är en stryktåligare XC-hoj för den som föredrar stigarna framför vägarna. Den är smidig trots sin vikt men inte något jag skulle välja för att köra väg.
Kika på Spark RC, Epic eller top fuel. Allebike verkar ju framgångsrika i svenska tävlings sammanhang :)

Tillbaka
Topp