Bra justerbar sadelstolpe

bebbe

Ny medlem
Bra justerbar sadelstolpe
Funderar på att köpa mig en sadelstolpe som är justerbar från styret.

Men det finns ju några att välja på!

Ni som vet. Vilken är den bästa stolpen. Och finns det några olika alternativ? Mest prisvärd. Absolut bästa osv.
 
Bra justerbar sadelstolpe
9point8/raceface turbine/easton haven eller fox doss verkar vara de som funkar och har bra funktion.

KS lev är också bra även om de strular lite och behöver servive ibland. Men går att serva själv.

Rock shox reverb är bra när den funkar men har löjligt mycket fel och måste skickas in...

Satsa på någon av de första skulle jag säga. Eller en Gravity dropper om utseendet inte spelar någon roll och du cyklar med susp. ;)

Alternativt Tmars från ebay för 6-700 kr ink frakt, GD kopia fast inte lika bra men fullt funkis och riktigt prisvärt.
 
Bra justerbar sadelstolpe
AddeN sa:
9point8/raceface turbine/easton haven eller fox doss verkar vara de som funkar och har bra funktion.

KS lev är också bra även om de strular lite och behöver servive ibland. Men går att serva själv.

Rock shox reverb är bra när den funkar men har löjligt mycket fel och måste skickas in...

Satsa på någon av de första skulle jag säga. Eller en Gravity dropper om utseendet inte spelar någon roll och du cyklar med susp. ;)

Alternativt Tmars från ebay för 6-700 kr ink frakt, GD kopia fast inte lika bra men fullt funkis och riktigt prisvärt.

Ok, lite konkreta tips ?

Fast det verkar som att bla Race face får dåligt betyg.?

Den där eBay kopian hade varit kul att prova. Men jag vill ha en där kabeln går ut i botten utav stolpen.
 
Bra justerbar sadelstolpe
Jasså har Easton fått dåligt betyg någonstans? Jag har bara sett galet positiva omdömmen, möjligtvis med undantag att de är lite pilliga att installera först.
 
Bra justerbar sadelstolpe
Jag har en Easton Haven som säckat 2 gånger inom spannet av 5 mån! Det är luftkammaren som vägrar hålla tätt, tätningarna slits ut.. Dock funkar låsningen bra så stolpen kan köras manuellt.
 
Bra justerbar sadelstolpe
Bullit sa:
Jag har en Easton Haven som säckat 2 gånger inom spannet av 5 mån! Det är luftkammaren som vägrar hålla tätt, tätningarna slits ut.. Dock funkar låsningen bra så stolpen kan köras manuellt.

Det låter inge bra för en premium stolpe. Hoppas du har ett måndags ex.

Än har jag inte hört nån som klagat på Yep stolparna, vi är visserligen inte så många som kör dom men iaf.
 
Bra justerbar sadelstolpe
Jag tycker mig ha sett kommentarer om att RF och Easton inte håller samma kvalitet som 9.8. De senare är istället hopplösa att få tag i ;)

Att Reverb skulle ha MASSOR med fel tycker jag är att ta i. Men felfri är den inte. Det är ingen av de nadra hydrauliska stolparna heller.

Vill du ha något som alltid funkar och inte är känslig för utseende som är det fortfarande GD som gäller. Kräver dock att man vill ha fasta lägen.
 
Bra justerbar sadelstolpe
Kombinationen luftfjäder och hydraulik verkar uppenbarligen svår att få till.

Men funktionen när den funkar är jättebra. Reglaget suger lite bara, där vinner stolpar med vajer som går att stoppa i ett gammalt växelreglage.
 
Bra justerbar sadelstolpe
bebbe sa:
Har stött ock blött detta ordentligt nu. Undra om det inte blir en Reverb ändå....
Idag cyklade jag med en kille vars Reverb autosaggade, och hans andra var inne på service. I princip alla jag pratat med som kör Reverb har råkat ut för detta, vilket i alla fall får mig att aldrig vilja ha en Reverb.

Sen har de i och för sig släppt en uppdaterad version för inte så länge sedan, men hur bra den håller ihop är väl förtidigt att sia om.
Personligen hade jag idag köpt antingen YEP eller 9.8 Fall Line. Hade också kunnat tänka mig en GD om den hade haft lite snyggare vajerdragning och estetik.
 
Bra justerbar sadelstolpe
Crossmax sa:
bebbe sa:
Har stött ock blött detta ordentligt nu. Undra om det inte blir en Reverb ändå....
Idag cyklade jag med en kille vars Reverb autosaggade, och hans andra var inne på service. I princip alla jag pratat med som kör Reverb har råkat ut för detta, vilket i alla fall får mig att aldrig vilja ha en Reverb.

Sen har de i och för sig släppt en uppdaterad version för inte så länge sedan, men hur bra den håller ihop är väl förtidigt att sia om.
Personligen hade jag idag köpt antingen YEP eller 9.8 Fall Line. Hade också kunnat tänka mig en GD om den hade haft lite snyggare vajerdragning och estetik.

+1 på dina val Crossmax
 
Bra justerbar sadelstolpe
Crossmax sa:
bebbe sa:
Har stött ock blött detta ordentligt nu. Undra om det inte blir en Reverb ändå....
Idag cyklade jag med en kille vars Reverb autosaggade, och hans andra var inne på service. I princip alla jag pratat med som kör Reverb har råkat ut för detta, vilket i alla fall får mig att aldrig vilja ha en Reverb.

Sen har de i och för sig släppt en uppdaterad version för inte så länge sedan, men hur bra den håller ihop är väl förtidigt att sia om.
Personligen hade jag idag köpt antingen YEP eller 9.8 Fall Line. Hade också kunnat tänka mig en GD om den hade haft lite snyggare vajerdragning och estetik.

Jag kör ICE V8 som funkar helt OK, bara men fixar ett bättre reglage.
Har haft en reverb, som gick sönder. Fick en ny på garantin. Nu beställde jag den gamla på rean och hoppas få den ersatt med den nya om den går sönder om nåt år :) V8 kostar 800kr på Alltricks.com och funkar fint sä länge sprinten är välfettad.

Att köpa en potentiellt defekt reverb känns lite lättare när man har en V8 i reserv.

Positivt med V8 är att den är smal och monteras med shims. Du kan flytta mellan olika hojar. Det kanske gäller många andra stolpar också...
 
Bra justerbar sadelstolpe
Fick med en KS Lev med min enduro hoj, körd i ett halvår utan några problem. Beter sig precis som den ska, smörjer in lite med dämparlube när jag tvättat av den. Klart att det kunde vara bra med hydralisk koppling, men kan verkligen inte påstå att jag lider av vajern. Behövde ett nytt reglage då jag crashat det första, tog tre dagar och jag hade den på posten. Inga problem med service eller reservdelar.
 
Tillbaka
Topp