Bra tubeless tejp?

Bra tubeless tejp?
Senast ändrad:
Bra tubeless tejp?
Har tejpat 3 olika hjul med DT tape. Tvättar fälgen först med brake cleaner för att få bort fett och smuts. Klistret är inte superkletigt men det fäster ok och följer fälgen väl om man sträcker hårt. Överlappar ca 10 cm. Pumpar upp hårt med slang i och låter det sätta sig.

Finns säkert tape som är klistrigare, vad vet jag.

Bra tubeless tejp?
Tycker personligen att klistret på tesan är mkt sämre än andra .
Har en rulle som jag inte använder längre ..........
Kan mäta bredd och skicka mot porto om nån är intresserad .

Bra tubeless tejp?
Manurhin2 sa:
Tycker personligen att klistret på tesan är mkt sämre än andra .
Har en rulle som jag inte använder längre ..........
Kan mäta bredd och skicka mot porto om nån är intresserad .

Har själv en rulle tesa 4289, tyckte snarare den satt bra. I alla fall efter ha gjort rent med brakeclean. Köpte min på ebay från Tyskland. Finns i en del tyska nätbutiker med

Bra tubeless tejp?
Eltejp funkar fint. Följsam som få och billig. Har haft det på ena cykeln sedan jag byggde om hjulen ifjol och hade slut på Stans och Oranges tejp hemma. Drog tre varv. 27mm innermått på fälgen så ett varv på var sida och ett extra i mitten. Har funkat att byta däck flera ggr utan problem, ligger kvar rätt och håller tätt.

Bra tubeless tejp?
Rätt svar är:
2015-Clear-Repair-Tape.png

"Vanlig" gorillatejp/vävtejp/gaffa har en tendens att mättas av gucka som kryper in i de råa tejpkanterna tillslut, fråga mig hur jag vet det...
Deras genomskinliga lagningstejp sitter som berget efter att du gjort rent med aceton, är helt vattentät och lämnar inte tusen kilo klister efter sig när du drar bort den. Den är bred nog att klara alla fälgar och kan såklart kapas/trimmas till lämplig bredd.

Bra tubeless tejp?
Testade att köpa denna tjep https://www.cykelkraft.se/falgtejp-schwalbe-tubeless-29mm-x-10m från Schwalbe, men kan inte för mitt liv få det att bli tätt. När jag kränkt på däcken så läckte det ur 3-4 ställen från ekerhålen. Tejpen är ju styv och osmidig så det går ju inte att få den att sitta bra längskonturerna på fälgen. Är den bara till för fälgar som är helt släta eller? Har WTB 27,5" 29mm innermått som följde med min Vitus Sentier.

Har fortfarande kvar tejp till 2 däck men vågar inte testa att göra om då det troligtvis kommer bli samma visa. Gjorde rent med IPA innan och var väldigt noga när jag applicerade tejpen. Väldigt besviken då jag anser att 200kr för 10m så pass dålig tejp är rena rånet.

Bra tubeless tejp?
29mm bred tejp är för smal. Behövs 31-32mm. 30mm kan fungera. Testa bromsrengöring om det kan få bort ännu mer fett för att få bättre fäste. IPA räcker inte alltid.

Bra tubeless tejp?
trampapådå sa:
Värm på schwalbe tejpen med hårtork/varluftpistol. Formar sig och sätter sig bra då!

Är det försent att göra när den redan sitter på? Kan jag kanske testa att värma upp den och trycka ner den lite mer i skåran samt lägga på ett extra lager? Tror inte jag har tejp nog till att ta bort den tejpen som är på redan och dra två nya lager.

Bra tubeless tejp?
Nito sa:
trampapådå sa:
Värm på schwalbe tejpen med hårtork/varluftpistol. Formar sig och sätter sig bra då!

Är det försent att göra när den redan sitter på? Kan jag kanske testa att värma upp den och trycka ner den lite mer i skåran samt lägga på ett extra lager? Tror inte jag har tejp nog till att ta bort den tejpen som är på redan och dra två nya lager.

Värt att prova. Hemligheten är att få ner den bra vid applicering. Drygt men går bra om man är där och spänner / trycker ner den.

Bra tubeless tejp?
Jag har Tesas motsvarighet till Stans tejp. Köpte via EBay och fick ca 60m för ca 200:-

Tejpen är ganska styv och bänglig att hålla på med. Bäst funkade att ha hjulet på golvet och lägga på ca 10cm i stöten. Var noga med att få tejpen på rätt plats på fälgen.
För att trycka tejpen på plats la jag på däck och slang och pumpade upp och lät det det stå så några dagar.

Däcket poppade och tätade ganska omgående när det väl var dags för gucka och slanglöst.

Bra tubeless tejp?
Vernersson sa:
Jag gillar tejpen från e13.
Mycket lättarbetad och man behöver inte spänna upp den för att få den tight på fälgen som med vissa andra sorter.

E13-tejpen som tipsas om är betydligt lättare att med att göra är Stans (Tesa).
Dock lyckades jag peta bort den när jag skulle byta däck och den korvade sig.
Om det beror på dåligt rengjorda fälgar, sämre klister eller för smal tejp låter jag vara osagt. Troligtvis en kombination tillsammans med styva däck på asymmetrisk fälg.

Bra tubeless tejp?
Jag ruttnade på att ingen tejp går att lita på i längden och beställde Skinnystripper: http://fattystripper.com/index.html
Det är ett tunt gummiband och kräver fälgband under för ekerhålen, men när det väl sitter på plats så kan det inte läcka utom möjligen vid ventilen. Skönt att slippa undra hur länge klistret på tejpen ska hålla:-)

Bra tubeless tejp?
Jag använder specialized 2bliss RIM strips. Enkelt att använda och funkar jättebra. Nackdelen är att det bara finns i vissa givna bredder.

Bra tubeless tejp?
jekyll sa:
Jag har Tesas motsvarighet till Stans tejp. Köpte via EBay och fick ca 60m för ca 200:-

Tejpen är ganska styv och bänglig att hålla på med. Bäst funkade att ha hjulet på golvet och lägga på ca 10cm i stöten. Var noga med att få tejpen på rätt plats på fälgen.
För att trycka tejpen på plats la jag på däck och slang och pumpade upp och lät det det stå så några dagar.

Däcket poppade och tätade ganska omgående när det väl var dags för gucka och slanglöst.

Har också kört på den tejpen i några åt nu, funkar klockrent.

Bra tubeless tejp?
Testade att göra om tejpningen med det sista från rullen av Schwalbe. Nu blev det bättre även om tejpen är hopplöst styv att jobba med. Det hörs inget tydligt läckage-pys nu. Ändå tappar jag lite tryck när jag har däcket ståendes en stund. Borde jag riva av allt eller kan jag testa att hälla i lite sealant och hoppas på att de täpper till miniläckaget?

Edit: verkar som jag fick tätt nu. Tog en snabb tur för att testa om trycket höll och det verkar det göra. Låter det stå över natten så får jag se om det tappat nått imorgon och hur mycket isf.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp