Brembo skivbromsar för MTB - nu ute i handeln

TommyE

Ny medlem
Nu kan man köpa dem.

brembo.jpg

Kostar £800 fram och bak (eller £400 per broms), ca 11200 respektive 5600 kr.

<http://www.transitionbikes-uk.com/acatalog/Brakes.html>

scrap skrev:
-------------------------------------------------------
> men vem är så dum och köper dom för det priset?!
> :P
>
> / Philip

Oskar_ :D

danky_xv skrev:
> scrap skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > men vem är så dum och köper dom för det
> priset?!
> > :P
> >
> > / Philip
>
>
> Oskar_ :D
>

så klart! ;D

Är den bra nog skulle jag kunna köpa en frambroms.........................men de ser ju visserligen inte ut att vara slutna vilket jag klart gillar mest.

Inte värt pengarna om ni frågar mig.

Bilvärlden är full av rebadgade grejer, Ferraris bromsar är ju som bekant Brembo, detsamma gäller Porsches flesta bromsar..
11 papp för 2 skivbromsar, dyrare än vad mina bromsar till min 911 kostade, nästan..

Rock skrev:
> såna där måste man ju ha, synd bara att mitt konto
> är ett svarthål just nu
>

Tror nog du behöver några "demoex" till butiken ;)

Är frivillig å testa & resencera dom...
Hit med ett set 6" och ett set 8". =P

Edit: Kom ju på att vi tar in Brembo igenom jobbet , kanske kan få loss ett par...

Senast redigerad av en moderator:
Ladda ner podcasten från senaste Singletrack, där har en kille byggt en Nicolai med G-Boxx. Han hade hängt på brembobromsar på den... Dyrt rakt igenom?

TommyE: Kan du inte varna i rubriken...mitt hjärta tål inte sånt där. Det snyggaste jag sett till mtb på LÄNGE. Satan vad snygga dom var!

/Matte

finns många bromsar som är bra, har svårt o se hur de där skulle kunna vara så mycket bättre att de är värda mer än det dubla priset. bromsverkan, har de inte uppfunnit hjulet igen så lär det inte var stor skillnad mot andra bra bromsar. funktion, dubbla priset, innebär det dubbelt så bra funktion? :D:D kvalitet, dubbelt så bra kvalitet som andra bra bromsar, hur kan nått bli dubbelt så bra kvalitet mot de bromsar som redan finns och som har ypperlig kvalitet.

ska de sälja nått får de nog finns sig i att sänka priset. på en bil för 4 000 000 kr är 11000 en droppe i havet, men på en hoj för säg 30-40 000, vilket ändå får räknas som en av de finare hojjarna, så äre ju 25% av priset :D

Ville skrev:
> Kid 1000, Har du testat dem??
>
> --------------------------------------------------
> ----------------------------------------------
> ~~~
>
> (Q Q)
> -(_)-00o-----------

Jag behöver inte testa dom för att förstå att dom inte är värda pengarna.

En Enzo är inte 600 gånger bättre än en Hyundai Atos om du frågar mig trots jag är en insnöad bilfetischist.

En gräns finns det, däröver är det bara all style no better function.

Ferry Porsche sa en gång: Form Follows Function.

Brembo = Form follows price not performance.

Jag tror jag väntar 4-5 år, köper ett par på ebay till 1/4 del av utgångspriset, lägger dom på hyllan i tio år och monterar dom på hojen och inhämtar applåderna.

Men om ca 15 år är det annan standard som gäller. Då har kanske t ex magnetlagren gjort sitt intåg i cykelvärden och gjort alla nu kända typer av bromsar överflödiga.

Kid1000 -> Öh, tror du att man köper sånt för att man BEHÖVER grejerna? ;-) Finns så mycket onödigt som man bara köper för att tillfredsställa sina skat-gener. Fina saker som blänker. Varför skulle vi annars ha smycken? Samma sak med blingbromsar som kostar mer än resten av cykeln.

smurfrox skrev:
> Kid1000 -> Öh, tror du att man köper sånt för
> att man BEHÖVER grejerna? ;-) Finns så mycket
> onödigt som man bara köper för att tillfredsställa
> sina skat-gener. Fina saker som blänker. Varför
> skulle vi annars ha smycken? Samma sak med
> blingbromsar som kostar mer än resten av cykeln.

Där har du ett bra argument, bling är allt.
Vilket jag har svårt för.

Daner -> Magnetlager (passiva) vore det optimala, IMHO. I nuläget är det väl ren science fiction, men om det väl blir verklighet så kommer vanliga bromsar som de som finns idag att bli överflödiga. Man bromsar helt enkelt genom ett motstånd i magnetlagret. Som i övrigt roterar i det närmaste friktionsfritt och aldrig behöver smörjas, och som inte heller slits. För att skrämmas lite - Trumbromsen är tillbaka, with a vengeance. ;-)

Haha... kul att Brembobromsarna väcker så många "heta" känslor. :)

Egentligen behöver man - sett till funktionen, undantaget DH och resor i alperna á la Verbier, ingen dyrare skivbroms än en Deore mekanisk. Provade den och blev mycket överraskad hur bra den var. Den kostar inte särskilt mycket heller. Men... (här sätter man in egna valfria argument varför man inte vill ha en Deore mekanisk skivbroms på sin cykel; varför man valde en dyrare skivbroms - XT, XTR, Juicy, Marta, Hope etc.)...

Vad är silly money för ett par skivbromsar egentligen? Marta SL á 2700 kr st i Tyskland? Hope 6-pot á 2100 kr st i UK? Brembo á 5600 kr st från UK?

Det där kostar mer än det smakar även om de säkert smakar en hel del. Jag har inte provat dem såklart, men ibland är saker rätt uppenbara.

Snygga så att man dreglar var de dock...

MVH /Henrik

The ceramic composite rotors that Porsche uses on their high-end models are not science fiction, they have been in use on their cars and trains for some time now. They are better in nearly every mechanical aspect (weight, friction, strength and service life) as compared to the metallic rotors that all current disc brakes use. Rotors made from this material might require different pads, but could otherwise be fitted to any type of caliper system currently on the market. I don't understand what is holding them back.

Daner skrev:
> The ceramic composite rotors that Porsche uses on
> their high-end models are not science fiction,
> they have been in use on their cars and trains for
> some time now. They are better in nearly every
> mechanical aspect (weight, friction, strength and
> service life) as compared to the metallic rotors
> that all current disc brakes use. Rotors made from
> this material might require different pads, but
> could otherwise be fitted to any type of caliper
> system currently on the market. I don't understand
> what is holding them back.

Daner, vad jag vet har de flesta GT3 or med PCCB haft problem för att dom tog slut så fort och bytt tillbaka till stålskivor.

Så PCCB har en liten väg att gå tills man kan lita på reklamen till 100%.

Betänk detta faktum att kryssar man i för PCCB på optionlistan så kostar det ungefär 80.000 kr extra.
Skivorna kostar lite mindre än så som reservdelar, vilket är oacceptabelt om de tar slut på några tusen mil.

Vad jag har förstått så är ett argument MOT keramiska bromsskivor, att de kräver en hög arbetstemperatur. De funkar bäst när de är rejält varma. Om det nu är så, så kan det nog bli problem, tom farligt?, att få upp dem i sån temperatur som de kräver. Fan vet om jag skulle vilja köra runt med två glödande bromsskivor utan nån form av värmesköld eller nåt. Vidare så skulle det behövas isolering mot kringliggande delar. Fettet i lagren skulle koka upp!

OBS! Allt detta bygger på att de verkligen kräver hög arbettemp!

Kid1000 -
Tack för upplysningen. Intressant läsning om problematiken, men jag misstänker att det blir mindre problematiskt på en cykel än på en GT3 på Nordwand.

Jag misstänkar att det finns ett flertal som skulle pröjsa ganska mycket för att byta ut stål skivor för större och lättare CC skivor. Undrar om Brembos nuvarande cykelbroms är egentligan en instegsmodell, med en "Enzo" uppgraderingen till CC skivor tillgänglig nästa år till dubbelkostnaden. ;)

Vilket habegär jag fick när jag såg den bilden. Jag skulle lätt köpa de om jag varit rik och haft alla cyklar jag vill ha. (saknas tre)

ok, knappast keramisk, men iallafall aluminium skiva med någon sorts beläggning finns hos Stan's http://www.notubes.com/rotors_brakes.php?cPath=25

Var det inte någon som faktiskt hade testat Brembo bromsarna, och var mycket positiv? Chride, kanske?
Jag tycker de ser ut att vara lite klumpiga. Men de känns säkert väldigt solida! Kanske i stil med de gamla Magura Gustav?

Tjena!

Daner: Compositeskivor har en stor nackdel på mtb, dom måste vara skitvarma för att fungera.. En roadracinghoj har med compositeskivor har ingen bromskraft alls första biten.. På mtb kommer man alrdig upp i den värmeutveckligen..

Sen så har vi böjtåligheten, undrar hur PCCB liknande varianter tål att böjas lite?

Just där vet jag ingenting om materialets egenskaper alls.

Kolfiberbromsar funkar i dagsläget både hyfsat kalla och ännu bättre varma, därför vågar man sälja dom till en Porsche 911 GT3 och GT2 samt Turbo.

Frågan är om det är applicerbart i en MTB?
Tveksamt både ur tålighets och kostnadssynpunkt.

Formula Oro är effektiva och lätta. 473 gram för bakbromsen och 454 gram fram med 200 skivor, adapter och allt. Klossarna slits dock ganska fort i alperna.

DHR_oro.jpg

Kneecap - Jag menar inte Carbon-Carbon skivor som man har använt ett bra tag nu i F1. Porsche, Ferrari och AMG använder skivor av silicon carbide med kolfiber förstarkning på deras dyraste modeller.

Som redan påpekat så krävs en högre temperatur på skivorna för att få dem att prestera maximalt. Tror att vi pratar 200 grader C ungefär. Racingbilar har sedan ett antal år använt sig av carbonskivor, men som Dane påpekade så är dessa inte identiska med de som används av Porsche, Ferrari, Mercedes AMG etc.

Jag har hört och läst att Porsches PCCB har en väldigt lång livslängd, och Ferrari garanterar livstids hållbarhet på sina bromsar (iaf till Enzo), så jag tror inte att hållbarheten är något problem.

Bifogar lite goa bilder...

Bilagor

• Carrera GT + kolfiberbromsar.jpg
    Carrera GT + kolfiberbromsar.jpg
    52.7 KB · Besök: 48
  • Carrera GT + kolfibermonocoque.jpg
    Carrera GT + kolfibermonocoque.jpg
    84.8 KB · Besök: 31
Tillbaka
Topp