Brembo skivbromsar för MTB - nu ute i handeln

Crossmax äger! skrev:

> Jag har hört och läst att Porsches PCCB har en
> väldigt lång livslängd, och Ferrari garanterar
> livstids hållbarhet på sina bromsar (iaf till
> Enzo), så jag tror inte att hållbarheten är något
> problem.

PCCB skall hålla väldigt länge jämfört med gjutjärn dito men problemet är att det INTE gör det om man tar ut sin GT3 på bana, jag har läst att många har framfört klagomål och bytt till gjutjärnskivor då dom är avsevärt billigare att byta ut och håller lite sämre.

Vad gäller Enzo, det är svårt om man får flera typfel då en sådan kostar väldigt mycket pengar och finns bara i 399 exemplar.

PCCB finns på TUSENTALS bilar vid det här laget.

Jag håller Porsche som nummer ett, men trots sin strävan till perfektion så har även solen fläckar.

Koenigsegg föredrar att montera stålskivor på sina bilar (man kan köpa till dyrare skivor om man vill) och det är nog ingen kostnadsfråga, folk som köper sådana bilar är antagligen inte särskilt priskänsliga för reservdelspriserna. 80 tkr är förmodligen av lika stor ekonomisk viktighet för dem som en stor eller liten Snickers för en vanlig människa.

Just priset gör att det lär dröja innan sådana exotiska skivor hamnar på en cykel, jag menar... om folk klagar över vad Brembo tar för bromsar med vanliga stålskivor, vad ska inte ett par med PCCB kosta?

Någon gång kanske någon tillverkare börjar med det, men priset lär bli högt som alla andra gånger det introduceras någonting nytt - och minst hundra nya trådar och åsikter på cykelforum kommer att helgon- eller demonförklara dessa nya skivor. ;)

facility1_nov05.jpg

En bil med stålskivor kan ju inte vara någonting att ha.

Jag har brembo bromsok och skivor runt om (Porsche) på min 911, mest är det köpt nytt, kostade mig runt 30 tkr för bara skivor och bromsok samt med riktigt sunkiga standardbelägg.

Dom där bromsarna jag har har varit standardutrustning på en 1400 kg tung 993 Turbo (1995 års 405 hk luftkyld Porsche 911 Turbo)

Medan min bil bara väger runt 1050 är det tänkt.

När det gäller PCCB så bromsar det INTE bättre, de skall däremot hålla längre, faktum är att det inte håller längre, kanske marginellt jämfört med kostnaden.

"Rika" människor är inte dom som bara köper, de blir också griniga om en sak för 80.000 kr inte håller som utlovat.

Varför Koenigsegg inte har PCCB liknande kan vara av andra skäl än bara hållbarhet och kostnad.

Man har allt att vinna om man kan leverera hållbara PCCB skivor på sin främsta bilmodell, förutsatt att dom fungerar utan mankemang i 10-15.000 mil (halva livslängden av PCCB).

Riktig bankörning tar död på 4 st bromskivor på runt 100 mil (Nordschleife).
Ringtaxin som kör på Nürburgrings Nordschleife http://www.autoblog.nl/images/bmw_m5_ringtaxi_drift.jpg
Kör slut på en omgång däck per 4 varv, bromsbelägg 10 varv, chassit ca 50 varv etc..
Då driftar Sabine inte alltid (chauffören).

Ett betydligt enklare och väldigt mkt billigare sätt att får bättre bromsverkan är att byta de eländiga rostfria skivorna till högkolhaltigt kolstål(gjutgärn). En orsak att inte alla skivor till cykel är det är att ni alla skulle bli så förtvivlade när de är aldeles rostbruna innan ni rullat 10m me dem.

Jag svarvade mig en uppsättning sånna till mina första skivbromsar 1'a gen formula som blev nå vansinningt mkt bättre med de skivorna än orginalsrkäpet.
hade jag ägt en svrav hade jag gjort samma sak idag till mina Hope så de kunde få samma bra bromsverkan som de iövrigt usla formula med betydligt mindre skivor.
Ett till litet problem är att det skulle bli tokdyrt med skivor om de var svarvade då det tar typ en halvtimma att göra en skiva på såvis mot några sekunder för en laserskärare.

Om nån har en svarv så kommer jag gärna med tipps om hur du ska svarva för att få skivorna raka.
Kan fö tillägga att jag jobbade på http://www.isr-brakes.se/ när jag svarvade dessa skivor.

Aluskivor med ytbeläggning får jusst en keramisk slityta så den kan absolut ses som kreamiska. vanligast är att man hårdanodiserar dem och alltså har man aluminiumoxid som slityta men man kan belägga dem med diverse olika saker så som tex aluminiumnitrid eller kiselkarbid problemet man f¨år där är dock att aluminiumet under är så mjukt att du krossar ytan på skivan såfort du får en lite för hård sten mellan skiva och bromsbelag och vipps så har du en aldeles bedrövligt usel aluminiumskiva.

Nästa problem vi som kör i skogen har är slag mot skivorna som gör att en keramisk skiva inte är så optimal då de inte gillar den sortens behandling när de är i de dimmensioner vi har på en bromskiva.
Kolfiberskivor eller carbonaerogel skivor däremot kan säkert funka ur den aspekten men fortfarande så ska de visst inte va likabra kalla som varm och alltså helt uteslutna för cykel tills den dagen de faktiskt är lika bra kalla vilket många nu börjat säga att de är, enda orsaken att jag itne testat sånna är att carbonelorreanne som är enda tillvekraen av plåt i dessa material är fabulöst antiserviceminded men så är de oxå fransmänn så är inte så förvånad.

Egil: Förklara gärna, jag är NC operatör på www.kuggteknik.se och har tillgång till lokal och alla maskiner dygnet runt :)

Rätt enkelt och självklart egentilgen.

Man måst svarva med en gaffel så du skär båda sidor på skivan samtidigt annars så slår den sig av värmen som bara är på ena sidan och dessutom så får man väldans lätt resonans i den så du inte får en slät yta.
Enligt min erfarenhet så var man desstom tvungen att avverka rätt mkt material för att få en snygg yta. kommer jag ihåg rätt så utgick jag från en 8mm skiva sågad ur ett göt som alla isrskivor är gjorda jag svarvade dock mer änner till 5mm som de är i tre steg. från grov 8mm till 6mm och sen fint till 4 och slutligen 2mm.
för att skivan inte ska slå sig så används två ca 50mm aluskivor som man bultar skivan mellan mest för att det inte är så vanligt med svarvar som tar 320mm i chuken. sen får man tillveka ett nav på godtyckligt vis. jag fräste mig mina i alu (liknande de som hope har idag) och svarvade små hållare i stål som jag satte låsring på ena sidan av för att lätt kunna testa lite olika skivor.

Bökigaste momentet är kanske att hitta gjutgods av vettiga dimensioner och som är porfritt om man inte vill köpa ett ton..

Egil skrev:
-------------------------------------------------------
> Rätt enkelt och självklart egentilgen.
>
> Man måst svarva med en gaffel så du skär båda
> sidor på skivan samtidigt annars så slår den sig
> av värmen som bara är på ena sidan och dessutom
> så får man väldans lätt resonans i den så du inte
> får en slät yta.
> Enligt min erfarenhet så var man desstom tvungen
> att avverka rätt mkt material för att få en snygg
> yta. kommer jag ihåg rätt så utgick jag från en
> 8mm skiva sågad ur ett göt som alla isrskivor är
> gjorda jag svarvade dock mer änner till 5mm som
> de är i tre steg. från grov 8mm till 6mm och sen
> fint till 4 och slutligen 2mm.
> för att skivan inte ska slå sig så används två ca
> 50mm aluskivor som man bultar skivan mellan mest
> för att det inte är så vanligt med svarvar som tar
> 320mm i chuken. sen får man tillveka ett nav på
> godtyckligt vis. jag fräste mig mina i alu
> (liknande de som hope har idag) och svarvade små
> hållare i stål som jag satte låsring på ena sidan
> av för att lätt kunna testa lite olika skivor.
>
> Bökigaste momentet är kanske att hitta gjutgods av
> vettiga dimensioner och som är porfritt om man
> inte vill köpa ett ton..

Tjaa, jag har svarvat några svänghjul i mina dar och en sådan bromskivesvarv har ju en välsorterad bilverkstad.

Jag tänkte mer på att kapa en tunn skiva från en SS2541-03 stång som vi har på firman, sedan gör man en hållare som du säger och svarvar ner till rätt dim och planslipar det med magnetbord.

Lite arbetsintensivt men värt att testa?

Gjutjärn som är porfritt är rätt vanligt men trots det ibland så hittar man jättelika porer, hur kan man INTE märka sånt..

planslipa behöver du ju bara om du inte svarvar plant ;) en annan tänkbar metod är ju dock att jusst planslipa ner från början och sen vattenskära ut hela skivan om man nu tycker det är enklare.

krävs ingen speciell svarv för det gör bara en stålhållare med två stål på som du sen kör i vilken svarv som helst.

Shick skrev:
> Utvecklar du det där för en oinvigd?

Magnetlager? Jo, det är någonting som finns redan idag (tror det heter att de är aktiva magnetlager), en slags lager där axeln är separerad från lagret genom ett magnetfält. Noll friktion alltså. Kräver el, kostar skjortan, osv, osv. Men är praktiskt taget outslitligt, i stort sett underhållsfritt (ingenting behöver ju smörjas) och innebär ett obefintligt motstånd.

Nu har man enligt vad jag hört börjat kolla på möjligheten att utveckla passiva magnetlager, som inte kräver elektricitet för att fungera. Och där då cyklar vore ett av användningsområdena. Vilket i sin tur innebär att man kan köra med en axeldiameter på flera cm om man så vill, eftersom axeln "svävar" fritt inne i magnetlagren.

Och kan man ta det ett steg längre, och även påverka polariteten på något vis så får man en grymt effektiv broms, som fungerar i vått och torrt (bokstavligt talat), och nyper bättre än någonting som finns idag. Vad jag vet så används någon typ av magnetbromsar redan idag till bl a spårvagnar. De spårvagnar som går på Tvärbanan har någon slags magnetbroms, men jag vet inte riktigt hur den fungerar. Bruse kanske vet?

Ja, i nuläget är magnetlager för cyklar science fiction. Men det är väl å andra sidan det mesta som tagits upp i den här tråden, bortsett från brembobromsarna?

Shit va fula de där Brembobromsarna var. Funkar säkert bra men snugga var de inte.
Ser ut som ett par bromsar från den tiden skivbromsar på cykel var något riktigt ovanligt och exklusivt.
Klumpigt och fult byggda...

Egil skrev:

> Kan fö tillägga att jag jobbade på
> http://www.isr-brakes.se när jag svarvade dessa
> skivor.

Då är du att betrakta som semigud, slagen endast av Acke själv :D

För den som inte höll på med MC på 80-talet är det nog lite svårt att förstå hur i det närmaste mytiskt ISR är. Endurance-rejsmaskinerna var fantastiska, fast det gick inte alltid så bra iofs. Det var liksom ELF-teamet(navstyrning) och ISR som syntes i den "stora" massan av konventionella maskiner :)

Jag har också funderat på gjutjärnsskivor, men inte heller jag har tillgång till nån svarv nu. Att beställa dom nånstans blir helt enkelt för dyrt :P

Senast redigerad av en moderator:
mytomspunnen skrev:
> Shit va fula de där Brembobromsarna var. Funkar
> säkert bra men snugga var de inte.
> Ser ut som ett par bromsar från den tiden
> skivbromsar på cykel var något riktigt ovanligt
> och exklusivt.
> Klumpigt och fult byggda...

Att dom inte ser så snygga ut beror antagligen på att dom har tagit bort det onödiga material som gör andra bromsars snygghet... ;)

Calle F skrev:
> Att dom inte ser så snygga ut beror antagligen på
> att dom har tagit bort det onödiga material som
> gör andra bromsars snygghet... ;)
>

Tvärtom tycker jag det ser ut som...mycket onödigt material som är kvar på ett fult och klumpigt sätt.
Men det är väl fråga om tycke och smak och kan väl då rent definitionsmässigt icke diskuteras med några sakliga argument... ;P

Tycker tex att de billiga hayes HFX9 bromsarna är ett under i skönhet om man jämför.
Med det är klart, Brembobromsarna är väl 5-6 ggr dyrare så då är de väl snuggare egentligen...:D
7038.jpg

Ni är bara avundsjuka på Enzon, as simple as that.

Kan man inte köpa en Enzo får man bygga en, det är mitt måtto (dock inte klar än)!
enzo_overview_ms.jpg

Enzo är ju en dussinbil, en sån vill man ju inte ha eftersom 'vem som helst' kan köpa den, tacka vet jag Enzo FXX. :)

2006-Ferrari-FXX-The-Super-Enzo-D.jpeg

Jag har Bremboskivor på min gamla Opel Vectra. Det kostade mig hutlösa 2500:- inklusive arbetet för bakre skivorna och nya belägg att byta skivor runt om, fram kunde jag byta själv. Jag försöker bara säga att bara för att det står Brembo behöver det inte vara supergrejor. Brembo har olika bra produkter för olika ändamål. Dessa cykelbromsar kanske var dyra att utveckla för dem och därför tar de ett högt pris?

//David

Enzo ser ut som en uppochnervänd motorbåt, it's as simple as that!

Riktiga sportbilar ska se ut så här:

ae_Aston_Martin_Vanquish_700_01.jpg

Bilagor

• Carrera GT + röd.jpg
    Carrera GT + röd.jpg
    41.2 KB · Besök: 19
  • Carrera GT + Nürburgring.jpg
    Carrera GT + Nürburgring.jpg
    131.5 KB · Besök: 24
Äsh, de där är ju bara skrothögar med hjulupphängning/dämpning lika avancerade som RST's elastomergafflar!

och Vetten är ju helt i plast också (aja, glasfiber då)! :P

Men visst är de vackra!

Tillbaka
Topp