Broms fundering

Broms fundering
Jag spanade på mtbr när jag beställde precis, blev Formula Oro K18 (180 mm fram och bak), men det är då till en XC. Jag gillar bra tryck i bromsarna!

Broms fundering
Av de två du nämner skulle jag välja hope.
Har inte testat just hayes stroker men de gånger jag kört med hayesbromsar av något slag har jag längtat efter hope eller formulas känsla i handtagen varje gång.
En stor fördel med hope framför många andra är att beläggen håller länge/är större på m4an och m6an.
Nu mera kör jag formula k18 på både downhillhojen och svettohojen och är jättenöjd, förutom att beläggen slits mycket snabbare än mina gamla hope då..

Men.. Det finns väldigt mycket åsikter om bromsar. Just känslan i handtagen är väl något man lär sig att tycka om på de första bromsar man kör en längre tid kanske..
Med andra ord, köp dom snyggaste!

Broms fundering
Tack för tipsen lutar mot Hayes Stroker Ace.

Det är nog ganska stora belägg i dom oken.

Behöver man 8" skivor eller är det over kill?

Skall ju inte nedför alperna men vill ha riktigt bra bromsar.

Har 6" på dirt cykeln och dom blir varma som tusan oftast.

Broms fundering
Det här med skivbromsstorlek, vad menar ni är skälet att skaffa större rotor/skiva?

"Utväxlingen" bör allt annat lika blir bättre, alltså att större rotor allt annat lika genererar bättre bromskraft. Kan någon med erfarenheter kring detta upplysa mig om hur stora skillnaderna är?

Värme? Är värme ett problem? DH? Är det isf större gods i en större rotor som gör att värmen distribueras bättre eller?

Enlighten me!

Broms fundering
JTH, större skivor har man för att få jämnare bromsverkan och mer totalkraft.

Värme hävdar jag fortfarande att själva skivstorleken påverkar aldeles för lite för att man ska behöva ta hänsyn till det där. Men jag vet att inte alla håller med mig.

Efter att ha kört både hope, formula samt avid det senaste året så måste jag not totalt sett slå ett slag för avid. Men det skall vara elixiren och inte juicyn. I varje fall för mig.

De nyaste hope med kulagrade handtag och grejjer har jag dock inte testat.

Inte heller hayes något seriöst.

Broms fundering
"I'm a highschooler in physics, and none of you could answer this... wow. its a matter of torque. the diameter of the rotor provides more neutons of torque than a smaller rotor. the formula is t=Rf
t=torque,R=radius,f=force applied. then you can get more complicated with all the angle of atack and lever arm crap, but screw that. lets say your *snicker* bb7's apply aprox 150 neutons of force. torque for a 160mm rotor would = 12,000 neutons. 185mm rotor = 13875 neutons, and a 203mm rotor = 15,225.
whatd u guys fail physics? jeez... "

Ingen aning..

Broms fundering
Så bromskraften blir allt annat lika proportionellt bättre i relation till rotorns omkrets... Det gissade jag nog.

Därmed hur det är i teorin, frågan är hur det är i praktiken. Finns det ingen som bytt från rotor X till rotor 20-40 mm större diamater på samma hoj med samma bromsar och kan beskriva upplevelsen?

Broms fundering
JTH skrev:
-------------------------------------------------------

> Därmed hur det är i teorin, frågan är hur det
> är i praktiken. Finns det ingen som bytt från
> rotor X till rotor 20-40 mm större diamater på
> samma hoj med samma bromsar och kan beskriva
> upplevelsen?

Jo, som jag sa, Du får mer bromskraft och jämnare bromsning....båda sakerna är ganska lätta att visa åp fysiskt.

Dock ger en mindre skiva ökning av modulation då lägra bromskraft alltid ger mer modulation. Men jag ahr aldrig uppleft den skillnaden avra större än vad perferihastigheten gör.

De påverkar ju lite olika bitar, Den flackar ut kurvan medans det andra jämnar ut kurvan....Om du förstår hur jag menar.

Broms fundering
Jag skulle aldrig rekommendera Hayes till någon. Jag har El Camino med 8" på min cykel och dem har aldrig varit direkt nöjd med. Svårjusterade och meckiga.

Måndagsexemplar, dålig mekaniker (jag) eller bara bristande person/cykeldels-kemi är dock alla möjliga orsaker. ;)

//Thomas

Broms fundering
Det tog mig ett par sekunder att förstå vad highschool-killen menade; för det första stavar han fel till Newton och för det andra anger han fel enhet för vridmoment, det skall vara Newtonmeter.

Broms fundering
Om jag fattat rätt så får man mer broms verkan med större skivor?
Men man kanske inte behöver mer än 6 tums skivor eller??

Men 8 fram och 6 bak kanske är bra?? Och då menar jag 6 tum inget annat ;)

Broms fundering
Jag har uppgraderat från 185/160 till 203/185 skivor på min AM-hoj och upplevde en enorm skillnad i bromskraft om man körde utför. Bromsarna blir inte alls lika varma och ger mer kraft = positivt.

Om frågan om man behöver mer än 160 skivor? Det beror på dig. :) Jag behöver det helt klart när jag kör DH, jag är inte på den nivån där man bara kötar på i 180 nedför berget som Sam Hill och killarna utan som glad amatör utförsåkare så är det bra med ordentlig bromskraft. Alltså det beror på hur duktig du är helt enkelt. Jag ser absolut ingen anledning för mig att inte ha 203 skivor på min DHrigg iaf.

Broms fundering
Med tanke på hur kass jag är på att cykla kanske jag borde ha 9" bromsar ;)

Jag har för vana att bromsa kraften med min kropp.

Nyligen blev det 18 stygn på benet.

Ps finns det någon tråd där folk visar sin bilder på "cykel skador " Ds

Broms fundering
ÅL skrev:
> wow undrar vilken bromskraft man skulle kunna få
> om man anbringade klotsarna ända ute på fälgen?
> :-)

Jag med!

ruthless.jpg ht=375

Broms fundering
Mårten skrev:
> Men jag vill ha 7" bak, tycker 6" är lite klent när man vill få sig ett ordentligt nyp.

Hahahahaha

Broms fundering
jag har juicy-bromsar med 6" skiva f/b på min AM-hoj och 8" f/b på DH-hoj, och det är en jävla skillnad i bromskraft. Och modulation inbillar jag mig, med det skulle kunna ha att göra med att det är J5 på am och J7 på DHn..

Jag har aldrig kokt bromsar, men så har jag inte varit i Åre eller Alperna heller, bara i Gesunda och Göteborg. Inget av de ställerna har något spår där man behöver ligga och släpa broms direkt (utom Under Liften i Gesunda när det var riktigt blött och lerigt iochförsig, men då kyldes bromsarna ganska bra ändå). Jag tror dock ändå på att större skivor blir mycket mindre varma, då de har en avsevärt mycekt större värmeavgivande yta, och stora kylflänsar t ex fungerar ju mycket bättre än små..

Broms fundering
ÅL skrev:
> wow undrar vilken bromskraft man skulle kunna få
> om man anbringade klotsarna ända ute på fälgen?
> :-)

Då kanske man ska fundera på fälgbromsar :-|

Tillbaka
Topp