Bruka Allvar!

Bruka Allvar!
emmer sa:
H. sa:
emmer sa:
Har du läst mina inlägg?
Ja.
emmer sa:
H. sa:
Du vet ben, armar och hojar far runt lite när man klotar i grupp.
Ut och prova så märker du.
Jo, har man svårt att föreställa sig det så är det väl enda alternativet?
Inte ett krav på att man faktiskt provat.
Bara att har man svårt för deduktion så får man ta till empiri...
Var det där det bästa din besserwisserhjärna klarade att producera? När argumenten inte håller använda svåra ord för att utmåla mig som svagt begåvad med bristande förmåga till abstrakt tänkande.

Du är verkligen drygast på happy.

Bruka Allvar!
H. sa:
emmer sa:
H. sa:
emmer sa:
Har du läst mina inlägg?
Ja.
emmer sa:
H. sa:
Du vet ben, armar och hojar far runt lite när man klotar i grupp.
Ut och prova så märker du.
Jo, har man svårt att föreställa sig det så är det väl enda alternativet?
Inte ett krav på att man faktiskt provat.
Bara att har man svårt för deduktion så får man ta till empiri...
Var det där det bästa din besserwisserhjärna klarade att producera? När argumenten inte håller använda svåra ord för att utmåla mig som svagt begåvad med bristande förmåga till abstrakt tänkande.
Du är verkligen drygast på happy.
Åh, förlåt. Logisk slutledning och praktisk erfarenhet då? Så slipper du vara otidigas på happy :-)

Bruka Allvar!
/
Henrik_E sa:
Jag lät inte förnuftet segra och har en Aeroad på väg hem. Bara 5 watt sämre än med fälgbromsar sägs det...
Var kommer de 5 W ifrån?
Enl Canyons egen reklamtext skall skillnaden endast vara 0,8W https://www.canyon.com/sv/road/aeroad/

Denna skillnad verkar dessutom variera mellan cykelmodeller, och troligen även hjul, i Tour 3/17 har de vindtunneltestat 2 cyklar med skivbroms resp fälgbroms, Rose Xeon CW och Specialized Tarmac, hjulen var Zipp 404
Resultatet: Ingen skillnad!

Sedan finns ju även Parlee, som har satt en aerokåpa över bromsoket och då hävdar att den är mer aerodynamisk
2017-Parlee-TTiR-Front-Disc-Fork-Fairing.jpg

http://parleecycles.com

Men oavsett hoppas jag att du blir nöjd med din cykel,
jag tror inte heller att du behöver oroa dig för aerodynamiken

/Håkan

Senast ändrad:
Bruka Allvar!
HåkanC sa:
/
Henrik_E sa:
Jag lät inte förnuftet segra och har en Aeroad på väg hem. Bara 5 watt sämre än med fälgbromsar sägs det...
Var kommer de 5 W ifrån?
Enl Canyons egen reklamtext skall skillnaden endast vara 0,8W https://www.canyon.com/sv/road/aeroad/

Denna skillnad verkar dessutom variera mellan cykelmodeller, och troligen även hjul, i Tour 3/17 har de vindtunneltestat 2 cyklar med skivbroms resp fälgbroms, Rose Xeon CW och Specialized Tarmac, hjulen var Zipp 404
Resultatet: Ingen skillnad!

Sedan finns ju även Parlee, som har satt en aerokopa över bromsoket och då hävdar att den är mer aerodynamisk

http://parleecycles.com

Men oavsett hoppas jag att du blir nöjd med din cykel,
jag tror inte heller att du behöver oroa dig för aerodynamiken

/Håkan

Fast skivan på bilden är väl ändå inte tillåten längre? Slät ytterkant och radie på ytterkanten var väl krav numera?

Bruka Allvar!
GoranS sa:
Han sammanfattade väl det hela hyfsat.
Finns ingen fördel och det finns lite nya risker som inte hanterats tillfredställande.
http://road.cc/content/news/218175-nairo-quintana-says-peloton-“shouldnt-be-using-disc-brakes”
och Adam Hansen säger samma sak plus att det är Specialized som försöker tvinga förarna till skivor
http://road.cc/content/news/218136-...-specialized-trying-force-disc-brakes-peloton
Tom Boonen verkar dock vara happykorrekt
http://road.cc/content/news/218214-...ake-rotor-60kph-his-hand-so-belgian-newspaper
eller om han möjligen kör för Specialized :-)

Bruka Allvar!
Jag har hört att vikten är ett stort problem på en tdfcykel.... det är ju trots allt en ganska låg minvikt.... eller hur var det nu?

Ska man förbjuda en sak för att vissa föredrar en annan pryl?

Bruka Allvar!
AddeN sa:
Ska man förbjuda en sak för att vissa föredrar en annan pryl?
Det kan man ju undra men i princip är ju en cykel ganska hårt reglerad map på bla men inte enbart rammått, tåöverlapp, hjuldimension, ekerdimensionering, fälgmått, sadelposition, ramrörs tvärsnitt, bromshantag, hur bromsar får placeras, och mycket mycket annat

Bruka Allvar!
fhloston sa:
ohellstrom sa:
JT sa:
Quintana: "Firstly, because they don't actually brake all that well."
LOL
¨Man blir tvungen att fråga sig om han nånsin ens provat...
Han kanske har provat helt nya belägg? (vilket jag gissar skulle vara ett ickeproblem i proffscirkusen då de kan montera beläggen i någon rigg och "slita in" nya belägg, om nödvändigt)
Han har nog provat på lite allt möjligt då man testar material enormt under "frimånaderna" och teamen har gott om cyklar av båda sorter.
Däremot kan det ju vara så att han har provar moderna styva caliperbromsar med rätt injusterade bra belägg?
(Vilket andra kanske inte har?)

Bruka Allvar!
om man för med små bromsskivor får man också motsvarande mindre bromseffekt. det är bara att välja hur mycket skiva man är beredd att släpa på.

men skivornas fördel ligger inte primärt i effekten, den kan ju gärna inte bli kraftigare än att man låser framhjulet eller gör en otb.

för min del skulle jag alltså uppskatta ffa den minskade risken för överhettning.

det var iaf otäckt att använda fälgbromsar nerför vägen till dundret, och det är bara några hundra höjdmeter. gör jag inte om i första taget.

Bruka Allvar!
Vad finns det egentligen för belägg för skivbromsarnas farlighet? De två landsvägscyklister som hittills påstått sig skada sig på skivbromsar verkar högst tveksamma. Snacket om roterande knivar o s v är ju helt uppenbart hjärnspöken, och filmerna tidigare i tråden talar sitt tydliga språk. Att det skulle bli farligare i klungan av att vissa har mer välfungerande bromsar håller jag också för osannolikt.

Jag är helt med på att masskrascher inte är lika vanligt förekommande i MTB, men bara i de långlopp jag kört har jag passerat säkert ett tjugotal klungkrascher (med kraftig överrepresentation Cykelvasan). På ett år måste det ske hundratals klungkrascher på svenska långlopp, och så finns det såklart mängder av långlopp på andra ställen i världen. Därtill så finns det oändligt med möjligheter att solokrascha på skogscykeln, varav flertalet borde innebära att man närmar sig bromsskivan på sätt som påminner om klungkraschernas mekanik.

Det borde utgöra ett ganska digert statistiskt underlag som säkerligen innehåller en och annan som skadat sig på bromsskivor, men det verkar försvinnande litet. MTB-cyklister har normalt sina lemmar kvar.

Finns det någon faktor jag missat? Hastigheten är en, men om ytterst få skadar sig i 30km/h har jag svårt att tänka mig att det kommer att förändras markant av att man ligger i 50 blås. Upplys mig!

Bruka Allvar!
Jag hävdar att man är koko om man på allvar menar att skivbromsar inte är bättre än fälgbromsar. Skivbromsar har bara en enda minuspost, och det är vikten. Men den skillnaden är liten, och dessutom är det inget problem så länge 6.8-kg-gränsen ligger fast.

Senast ändrad:
Bruka Allvar!
emmer sa:
wobblie sa:
Finns det någon faktor jag missat?
Ja, att även om risken är mindre så finns det en liten (osäkerhet) och det till föga nytta.
Så (enligt CPA m.fl.) inget plus och ett antal små minus.

För MTB är det tvärt om och för CX någonstans mitt emellan.

Ja grunden är att det är onödigt, tungt, dyrt, ger fula hjul och är möjligen farligt. Fördelen var? Ehhh... mindre fälgslitage?

Moderna direct mount fälgbromsar är bra. Och cykling handlar väl ändå till 99% om att trampa och inte om att bromsa...

Bruka Allvar!
Det mest fascinerande i debatten är att både argument och ordval är så lika hur det lät när mtb-världen skådade
- dämpgafflar
- skivbromsar
- bakdämpare
- dropper posts

Osv. Det finns alltid de som är konservativa och skeptiska till ny teknik. Att de är elit är irrelevant. Många i mtb-eliten var ju länge motståndare till allt ovan, och dropper posts har ännu inte slagit i xc-världen. Men hur många vill vara utan detta idag?

Jag lovar att lvg-cyklingen kommer nå dit tids nog också. Finns ett behov av bromsar är det en fördel med pålitliga och effektiva bromsar.

Bruka Allvar!
Bengt-re sa:
emmer sa:
wobblie sa:
Finns det någon faktor jag missat?
Ja, att även om risken är mindre så finns det en liten (osäkerhet) och det till föga nytta.
Så (enligt CPA m.fl.) inget plus och ett antal små minus.

För MTB är det tvärt om och för CX någonstans mitt emellan.

Ja grunden är att det är onödigt, tungt, dyrt, ger fula hjul och är möjligen farligt. Fördelen var? Ehhh... mindre fälgslitage?

Moderna direct mount fälgbromsar är bra. Och cykling handlar väl ändå till 99% om att trampa och inte om att bromsa...
Då har du missförstått det hela:-) Skivbromsar ger ju säkrare klungkörning med färre massvurpor bland annat på grund av att reaktionstiden på cyklisterna minskar. Man kan även bromsa I en kurva och ej innan. Däckens friktion mot vägytan blir bättre. Och skulle man ändå mot förmodan vurpa i 50 knyck i en masskrasch (vilket inte kommer att hända?) så blir ju skadorna marginellt större än i en solovält i 20 km på mountainbike. Och till sist handlar väl lvgcykling om att bromsa snabbast?

Bruka Allvar!
Skivbromsar gör att man kan cykla snabbare. Det kanske låter konstigt, men det är väldigt enkelt. Ju pålitligare och mer kontrollerbara bromsarna är, desto senare och hårdare kan man bromsa, vilket ger högre snittfart. I synnerhet på en tempocykel skulle jag säga att skillnaden skulle kunna bli rejält stor.

Men alldeles oavsett så finns det en anledning till att i princip alla hjulförsedda fordonstyper i världen är utrustade med skivbromsar. Det är bara bakåtsträvande cykelnostalgiker, varav tyvärr alltför många finns i UCI, som bromsar utvecklingen.

För bromsar utvecklingen gör man. Reglerna för hur cykeln får vara konstruerad sätter normen för vad tillverkarna sen producerar. Så ALLA cykelanvändare lider av bakåtsträvande teknikfientlighet hos UCI, trots att de formellt bara reglerar en sport med, globalt sett, ytterst få deltagare. Men UCI är cykelteknikens bromskloss nummer ett, och har förstört för cyklister i snart ett århundrade.

Bruka Allvar!
H. sa:
Det mest fascinerande i debatten är att både argument och ordval är så lika hur det lät när mtb-världen skådade
- dämpgafflar
- skivbromsar
- bakdämpare
- dropper posts

Osv. Det finns alltid de som är konservativa och skeptiska till ny teknik. Att de är elit är irrelevant. Många i mtb-eliten var ju länge motståndare till allt ovan, och dropper posts har ännu inte slagit i xc-världen. Men hur många vill vara utan detta idag?

Jag lovar att lvg-cyklingen kommer nå dit tids nog också. Finns ett behov av bromsar är det en fördel med pålitliga och effektiva bromsar.
Om ej cyklisterna själva efterfrågar detta "behov" så vilket behov är det som finns? Cykelindustrins att sälja mer och dyrare saker till motionärena mao!

Bruka Allvar!
H. sa:
- dämpgafflar
- skivbromsar
- bakdämpare
- dropper posts

Mycket sant! Jag tror att skivbromsar är oundvikligt i längden. Proffscykling är en show där cykel- och komponenttillverkarna står för en stor del av fiolerna, och cyklisterna får på sikt rätta sig efter det alldeles oavsett vad man tycker. Cykeltillverkarna har ett intresse av att sälja ny teknik, men också av att cyklarna i pelotonen liknar de som konsumenterna vill ha. Fördelarna med skivor är alltför stora för att konsumenterna i längden ska köra fälgbromsat, vilket kommer att leda till att pressen på att även proffsen ska överge det i förlängningen blir för stor.

Bruka Allvar!
Drosa sa:
H. sa:
- dämpgafflar
- skivbromsar
- bakdämpare
- dropper posts

Om ej cyklisterna själva efterfrågar detta "behov" så vilket behov är det som finns? Cykelindustrins att sälja mer och dyrare saker till motionärena mao!

Vad körde Rissved på för cykel när hon vann OS?

Bruka Allvar!
En annan lösning, som jag länge förespråkat, är att ha två olika regelverk för cykeltävling. Ett för proffsserierna, och ett för amatörserierna. Proffsreglerna kan ha massa töntiga restriktioner av det här slaget, och sen kan amatörserierna tillåtas mycket större variation i utrustning, som t ex att själv få modifiera en sadel så att den passar kroppen, i stället för att behöva köpa sig igenom (i värsta fall) dussintals olika innan man hittar en som funkar hjälpligt, samtidigt som en egenmodifierad hade kostat kaffepengar. Materialreglerna inom cykelsporten är mycket dåliga för amatörer.

Bruka Allvar!
Jag kommer ALDRIG att lyssna på vad proffsar har att säga om skivbromsar för att jag kan lite mer om ingenjörskap än de och känner till en av de. Vi har pratat 2 veckor efter han hade vurpat ordentligt pga fram tubdäck explosion på nedfarten i Alperna (vid 60km/h postår han) och han hade gnällt om hur farliga skivbromsarna är... om man kör på platt då behöver man inte mer än fotbroms. Men kör man i Alperna på långa nedfarter då vill man ha den bromssystemet som klarar värme bättre. Och kanske lättare fälgar på väggen upp...

Bruka Allvar!
H. sa:
Drosa sa:
H. sa:
- dämpgafflar
- skivbromsar
- bakdämpare
- dropper posts

Körde hon lvg?

Bruka Allvar!
Drosa sa:
H. sa:
Drosa sa:
H. sa:
- dämpgafflar
- skivbromsar
- bakdämpare
- dropper posts

Körde hon lvg?
Läste du vad jag skrev?

Bruka Allvar!
Drosa sa:
H. sa:
- dämpgafflar
- skivbromsar
- bakdämpare
- dropper posts

Finns inte behovet så kommer det heller inte att sälja. En produkt uppstår där ett behov finns...

Bruka Allvar!
patten sa:
Drosa sa:
Finns inte behovet så kommer det heller inte att sälja. En produkt uppstår där ett behov finns...
Om materialorganisationen tvingar fram en förändring mot förarorganisationens invändningar så kommer cyklar med skivor att vinna loppen oavsett om det finns någon fördel eller ej och det som vinner lopp säljer cyklar till vanligt folk. Vanligt folk litar på att det som vinner lopp är det som funkar bäst. Så skapar man behovet inte genom att det nödvändigtvis är bättre.
(Varför tror du tubdäck hängt kvar så länge trots att vikbara kanttråd och latexslang är bättre för 90% av vanligt folk - utom möjligen CX och MTB .)

Bruka Allvar!
patten sa:

Nja vet inte om jag håller med om detta längre, iaf inte i det som borde avses med behov egentligen.
Skulle säga att behovet idag är att köpa det senaste och bästa oavsett vad det är. Iaf är det behovet mkt större än behovet av skivbromsar på racercyklar idag. Cykelindustrin är ju inte dummare än att de tillgodoser detta behov och det är ju inge fel i det men det har inte alltid särskilt mkt med produktens behov på marknaden att göra i mitt tycke. Detta gäller såklart inte endast skivbromsar lr cykelprylar heller för den delen.

Bruka Allvar!
emmer sa:
patten sa:
Drosa sa:
Om materialorganisationen tvingar fram en förändring mot förarorganisationens invändningar så kommer cyklar med skivor att vinna loppen oavsett om det finns någon fördel eller ej och det som vinner lopp säljer cyklar till vanligt folk. Vanligt folk litar på att det som vinner lopp är det som funkar bäst. Så skapar man behovet inte genom att det nödvändigtvis är bättre.
(Varför tror du tubdäck hängt kvar så länge trots att vikbara kanttråd och latexslang är bättre för 90% av vanligt folk - utom möjligen CX och MTB .)

Klart att det finns kommersiella krafter som styr försäljning av cyklar, precis som med alla andra produkter. Faktum kvarstår att om behovet inte finns så försvinner det från marknaden, oavsett om det är ett skapat behov. När försäljningen väl kommit igång kommer cyklisterna själva få bestämma vad de ska ha för bromsar. Vi får alla ge oss till tåls fram till dess....

Bruka Allvar!
båtbensbudet sa:
patten sa:

Nja vet inte om jag håller med om detta längre, iaf inte i det som borde avses med behov egentligen.
Skulle säga att behovet idag är att köpa det senaste och bästa oavsett vad det är. Iaf är det behovet mkt större än behovet av skivbromsar på racercyklar idag. Cykelindustrin är ju inte dummare än att de tillgodoser detta behov och det är ju inge fel i det men det har inte alltid särskilt mkt med produktens behov på marknaden att göra i mitt tycke. Detta gäller såklart inte endast skivbromsar lr cykelprylar heller för den delen.

Behovet av att hålla ekonomin i rullning :) nä men vi har pengar, de ska spenderas och då lägger vi våra pengar på det vi känner att vi är i behov av.

Bruka Allvar!
patten sa:
emmer sa:
patten sa:
Drosa sa:
Klart att det finns kommersiella krafter som styr försäljning av cyklar, precis som med alla andra produkter. Faktum kvarstår att om behovet inte finns så försvinner det från marknaden, oavsett om det är ett skapat behov. När försäljningen väl kommit igång kommer cyklisterna själva få bestämma vad de ska ha för bromsar. Vi får alla ge oss till tåls fram till dess....

Men det finns det ju redan idag sedan några år - vill man ha en räcer med skivor finns det i drivor att välja på.

Detta handlar om huruvida "yrkeschaufförer" ska behöva använda det fast dom (flertalet finner mer risker än nytta (som det är implementerat för tillfället).
(Utom några få affischnamn.)
Saker som att man flyttar vikten från centrum av cykeln till ändarna är ju bara en ren prestandasak.
WFSGI vill lyfta fram skivor NU (förut snarare) och CPA vill lösa de problem de ser först - och UCI sitter mitt emellan och inser att de behöver både materialspons och bra förare.

Tillbaka
Topp