Bruka Allvar!

Bruka Allvar!
emmer sa:
NLC sa:
emmer sa:
Det tar sig:
http://www.tune.de/en/news-en/vorschau-projekt-scheibenbremssicherheit.html
Tune News sa:
The shown photos are made with our most up-to-date 3D printed prototypes. The final product will be produced in molded carbon fiber, ofcourse light, stiff and high-end.
Vad är skillnaden mot när samma prototyp/produkt var upp på trådens förra sida?
Inget, mer än att det inte var någon bild och jag läser inte klassiska verk utan bara illustrerade klassiker :-)

Du kör säkert Windows också.

Bruka Allvar!
ForesterGuy sa:
emmer sa:
NLC sa:
emmer sa:
Det tar sig:
http://www.tune.de/en/news-en/vorschau-projekt-scheibenbremssicherheit.html
Tune News sa:
The shown photos are made with our most up-to-date 3D printed prototypes. The final product will be produced in molded carbon fiber, ofcourse light, stiff and high-end.
Vad är skillnaden mot när samma prototyp/produkt var upp på trådens förra sida?
Inget, mer än att det inte var någon bild och jag läser inte klassiska verk utan bara illustrerade klassiker :-)
Du kör säkert Windows också.
liBhu8DBzEQ]Battriassisterad[/MEDIA] windows blekinge style menar du?

Bruka Allvar!
emmer sa:
Jaha, och du drabbar det amatörer oxå :-)
http://road.cc/content/news/221994-...ment-he-says-his-leg-was-cut-disc-brake-rotor
Och att det är amatörer syns rätt väl :-)
[Och de så vackra skydden ovan hade hjälpt. Lag på det, eller? Kan vi få ett aftonbladetdrev?]
Alltså, vilken del av kroppen är det han har skadat? insida nedanför höger knä?
Någon som är bättre än mig på cykelgeometri och anatomi får förklara hur den där skadan gått till givet filmen i länken.
Utifrån filmen hade man ju gissat att det var utsida vänster knä på snubben med skivbroms.

Bruka Allvar!
eketjall sa:
emmer sa:
Jaha, och du drabbar det amatörer oxå :-)
http://road.cc/content/news/221994-...ment-he-says-his-leg-was-cut-disc-brake-rotor
Och att det är amatörer syns rätt väl :-)
[Och de så vackra skydden ovan hade hjälpt. Lag på det, eller? Kan vi få ett aftonbladetdrev?]
Alltså, vilken del av kroppen är det han har skadat? insida nedanför höger knä?
Någon som är bättre än mig på cykelgeometri och anatomi får förklara hur den där skadan gått till givet filmen i länken.
Utifrån filmen hade man ju gissat att det var utsida vänster knä på snubben med skivbroms.

I kommentarerna till artikeln så är det någon som nämner utsida höger vad. Visst, utan bromsskiva hade skadan sett annorlunda ut, alternativt inte existerat, men är det verkligen ett så stort problem? Det måste ju vara ett betydligt större problem att cyklisterna (bägge två som ligger bakom i det här fallet) brister i hur cyklarna framförs. Den som ligger på insidan reagerar jättesent trots att han borde se vad som händer. När han väl reagerar klarar han inte av att bromsa från toppen av styret utan byter i panik grepp vilket gör att han bromsar ännu senare. Dessutom med pekfingret innanför höger bromshandtag. Cyklisten på utsidan tittar på fotgängarna (snygg tjej kanske?) och missar helt att han är på väg in i framförvarande cyklist, trots ganska ordentligt avstånd.
Det är kanske bäst att förbjuda klantiga cyklister istället för skivbromsar, de senare verkar ju inte göra något för att korta bromssträckan ändå?

Bruka Allvar!
Kanske den mest patetiska krasch jag någonsin skådat. Jag tänker inte ens använda utkomsten (det-superläskiga-döds-såret-på de orakade-benen) som slagträ i debatten.
220px-Graham_Chapman_Colonel.jpg

Too silly! Move along

Bruka Allvar!
Han kör ju sin fina röda cykel ordentligt in i benet (?) och låter skivan riktigt arbeta sig in i vaden. Om göken inte heller bromsar, utan låter kompisens vad agera bromskloss, så är det rejäl vikt/rörelseenergi bakom, så att även en spilt/slö kant kan gå djupt. Jämför när någon kroppsdel blivit penetrerad av styrändar, som inte direkt betraktas som dödsfällor.

Bruka Allvar!
emmer sa:
Fredrik S sa:
Spacekitty sa:
Hur gör mountainbike-ryttarna för att inte skada sig på skivorna?
Vi kanske helt enkelt får tugga i oss att dom är av segare virke än oss LVG-cyklister.
Alternativt att dom inte umgås i grupp på det sättet?
(Är ju lite skillnad på hastighet och avstånd - om man säger så...)

Ja, stigcyklister har vett att hålla avstånd till framförvarande.

Bruka Allvar!
emmer sa:
Fredrik S sa:
Spacekitty sa:
Hur gör mountainbike-ryttarna för att inte skada sig på skivorna?
Vi kanske helt enkelt får tugga i oss att dom är av segare virke än oss LVG-cyklister.
Alternativt att dom inte umgås i grupp på det sättet?
(Är ju lite skillnad på hastighet och avstånd - om man säger så...)

På långlopp så är inte skillnaden så fasligt stor ändå, man ligger väldigt nära i klunga och eliten snittar runt 35km/h på Cykelvasan (som visserligen är extraordinärt lättcyklad). Visst går det snabbare i linjelopp, men skulle verkligen skillnaden bli så stor av man istället ligger i 40-45?

Senast ändrad:
Bruka Allvar!
båtbensbudet sa:
Älskar att folk fortf kommer hävda att det är omöjligt att de kan göra skada .)

Relaterat till hur mycket annat som kan skada en cyklist så skulle jag säga att man överdriver faran med skivbromsar. Trots 25 sidor och flertalet skador rapporterade i tråden är det bara en som garanterat är orsakad av skivbromsar.

Bruka Allvar!
Jag tror inte heller att mänskligheten kommer behöva gräva massgravar pga skivbromsade lvgcyklar det är det nog få som gjort men att påstå Ä att det iprincip är pmöjligt att skada sig på de känns lite naivt.

Bruka Allvar!
Min känsla är att det är ganska många som velat hävda just det genom att förminska lr förlöjliga skivans kraft lr possition vid incidenter. Typ korvvideobloggar o dylikt .)

Bruka Allvar!
båtbensbudet sa:
Min känsla är att det är ganska många som velat hävda just det genom att förminska lr förlöjliga skivans kraft lr possition vid incidenter. Typ korvvideobloggar o dylikt .)

Jag tror alla förstår att man skada sig på skivor, men de skador som hittills uppkommit i proffsklungan är högst tveksamma och snack som nedan om "enorma knivar" känns inte rimligt. Förminska är inte samma sak som att påstå att det helt saknas risker.

http://www.cyclingweekly.com/news/racing/ventoso-open-letter-disc-brakes-220870

Bruka Allvar!
wobblie sa:
båtbensbudet sa:
Älskar att folk fortf kommer hävda att det är omöjligt att de kan göra skada .)
Finns det någon som hävdat det? Isåfall vem? Något exempel?
Läs tråden - det är det många inlägg handlar om.
Att de ska vara tillåtna fast det är en ny skaderisk och ingen nämnvärd nytta.
Alla andra risker vägs mot nyttan: Nyttan av en lätt hjälm är större än riskens ökning jämfört med en "downhillhjälm". Nyttan av "tighta" lycrakläder är större än riskökningen jämfört med en hauberk. Så varför inte skivbromsar?

Bruka Allvar!
AddeN sa:
emmer sa:
AddeN sa:
emmer sa:
Ganska tydlig nytta.... men det är väll "fake news" kanske?
Är det tredje gången den postas?

Och ändå kan du inte ta till dig att skivbromsar har mer än "ingen nämnvärd nytta"?

Han kan ju omöjligen byta ståndpunkt nu, det förstår du väl.

Bruka Allvar!
Luthman Photography sa:
AddeN sa:
emmer sa:
AddeN sa:
emmer sa:
Ganska tydlig nytta.... men det är väll "fake news" kanske?
Är det tredje gången den postas?
Och ändå kan du inte ta till dig att skivbromsar har mer än "ingen nämnvärd nytta"?
Han kan ju omöjligen byta ståndpunkt nu, det förstår du väl.
Jag kan inte märka så stor skillnad att det finns någon anledning att ändra ståndpunkt :-)

Bruka Allvar!
Luthman: Nej det är sant. Vad är en man utan sina principer... :)
(Kan vara världens mest korkade ordspråk)

emmer: nej 7 meter mindre bromssträcka är ju ovidkommande, och framförallt måste bromsarna förbjudas iom att det inte är mer?

Bruka Allvar!
AddeN sa:

emmer: nej 7 meter mindre bromssträcka är ju ovidkommande, och framförallt måste bromsarna förbjudas iom att det inte är mer?

Jag skulle vilja se det inlägg det pratas om där emmer SERIÖST vill förbjuda skivbromsar. Det känns som en skröna, minst sagt...

Bruka Allvar!
ceel sa:
AddeN sa:
Jag skulle vilja se det inlägg det pratas om där emmer SERIÖST vill förbjuda skivbromsar. Det känns som en skröna, minst sagt...
Det är ingen som bryr sig om sådant :-)
(Lika lite som att undra hur faan GCNs gör sina tester - där favoriten är när de jämförde rullmotstånd på ett hårdpumpat tubeless och ett löst pumpat tubular och kom fram till att tubless, förlåt, hårdpumpat rullade lättare...)

Bruka Allvar!
emmer sa:
ceel sa:
AddeN sa:
Det är ingen som bryr sig om sådant :-)
(Lika lite som att undra hur faan GCNs gör sina tester - där favoriten är när de jämförde rullmotstånd på ett hårdpumpat tubeless och ett löst pumpat tubular och kom fram till att tubless, förlåt, hårdpumpat rullade lättare...)

Hehe, pumpade mitt däck för mycket i början av veckan. Rullade skitbra på slät slät asfalt. Synd bara att 99,8% av min pendelsträcka är normal asfalt å där var det bara obekvämt.

Tillbaka
Topp