Brutet båtben vad att göra?[facit]

Är på väg till akuten nu! Att livet inte är över är inget jag oroar mig över...ska ju trots allt springa varvet så löpning kommer det bli mycket av den närmsta tiden. Cykling får jag väl se vad jag pallar med, det får bli vad det blir...är mest ute efter att handen blir så funktionsduglig som möjligt och att det inte blir några men av det hela.

Tack för respons! Det löser sig alltid :)

Jag skulle nog väntat till imorgon när det är någon som jobbar där på sjukhuset, stor risk att du får sitta där till i morgon ändå och vänta.
Kanske till och med gå till vårdcentralen imorgon istl och gå remiss vidare

Åkte till akuten, blev skickad till akutvc, blev skickad tillbaka till samma sjukhus med remiss till röntgen och ortoped. Sitter nu och väntar på röntgen. Har gått relativt fort än så länge...peppar peppar.

Inget syntes på röntgen för mer än två månader sedan...dock har inte svullnaden lagt sig. Funderar på att dra en repa till VC igen. Någon med erfarenheter som vet vad det kan vara om det inte är båtbenet? Kraschade alltså för mer än två månader sedan och jag var till sjukhuset någon dag senare, inget syntes på röntgen och handen går att använda. Kan göra det mesta, det enda tillfälle det känns är när jag gör en chin ups med handflatan mot mig, gör även lite ont när jag trycket i snusgropen...vad kan det vara? Ska självklart gå och kolla upp det, måste bara cykla av mig lite först.

Vanlig röntgen var det. Ska till vc och kika, får se vad de säger så får jag tjata mig till något som ger resultat.

Bump.
Magnetröntgen i slutet på veckan för att se hur stor skada det är....

Bilagor

• båtben.jpg
    båtben.jpg
    28.5 KB · Besök: 1,089
Det måste iaf inte gå åt h-e. Jag var i morse och avgipsade min arm efter 8 veckor i gips pga båtbensfraktur. Röngtgen visade att det läkt bra, nu väntar bara rehab och försiktig cykling. Vissa rörelser gör just nu djävulskt ont, men det beror på de 8 veckorna i gips, inte skadan i sig!

6 veckor i gips fick jag och då var det bara en spricka i båtbenet.
Kan forfarande inte böja handleden fullt inåt nu 7 år senare.
Hej. För nästen exakt ett år sedan skulle jag naturligtvis visa svågern om vem som hade de kraftige hoockarna på en slagboll inne på sportbaren Harrys. Nog vann ja samt att ja utav en händelse slog av båtbenet. Just I den stunden kände jag mig som Hercules och och ett par öl och talade om för grabben att börja träna ☺️. Med hög svansförig begs jag mig hem för att njuta fullt ut (vilken kära kar jag är?. Dagen efter att ruset lagt sig kände ja att lede ikke var samarbetsvillig samt mycket svullet och ömt. Detta kan ej vara bra tänkte ja och brgsv mig till sjukan. Bandage och lite smärtstillande och ett par dagar senare fick jag jobbuppdrag i fjärran östern i 3 v. När ja äntligen kom hem till svärjä vad status som innan jag for? då tog jag kontakt med sjukvården och fick en remiss på röntgen. Inget benbrott på båtbenet, åk hem ta lite paracetamol och lev livet som vanligt sa de. Det är bara lite svullet, de kommer att gå över sk du se. Spolar fram tiden tills nov-19 visar de sig att mitt båtbens är av och att det har bildades en falsk led dör brottet är och det betyder ostablit samt att det kommer gör mycket när du kör handen i max läge. 2019012016 fick jag äntligen operation där de tog en bit från höften samt min 3 mån i gips. I onsdags dog vi bort den. Vilken befrielse men oj så vek handleden är. Benet har bara läkt till 50% så troligen handledsstöd och rehab. en ny skiktrönken om ett par månader. Mitt tipps till er som är ivriga att komma ut. Låt benet läga fullt ut då det är en förbaskat tråkig skada som i värsta fall kan leda till invald handled som måste stel operatio. Vi får hoppas att handen kommer tillbaka till sitt normal ? var rädd om de lilla benet ☺️

Återupplivar tråden. Passade på att bryta båtbenet lagom till att säsongen drar igång. Tajmade också in det bra så att jag ska flytta om någon vecka… ?

6v i gips totalt med nytt gips halvvägs samt kontroll av läkningen.

Bilagor

• IMG_1060.jpeg
    IMG_1060.jpeg
    739.8 KB · Besök: 310
Så surt!

Men kände mig tvungen att ge en tumme upp med tanke på bilden.
Riktigt segt!

Någon som har några bra tips på hur man kan torka gipset på bästa sätt? blir duktigt fuktigt när man svettas lite. Funderar på handfläkt ala barn på semester eller en luftpåburk ersättare i stil med compucleaner.

1713438731480.png

Återupplivar tråden. Passade på att bryta båtbenet lagom till att säsongen drar igång. Tajmade också in det bra så att jag ska flytta om någon vecka… ?

6v i gips totalt med nytt gips halvvägs samt kontroll av läkningen.
Tråkigt, men grattis till bara 6 veckor, det brukar vara 12 veckor på ett båtben oftast, det fick jag på en spricka i båtbenet...

En liten uppdatering från mig och mitt båtben. Efter 8v med gips fick jag komma och göra en CT och bli avgipsad. Läkaren tyckte då att benet såg helt läkt ut. Jag har fått lite rehab övningar för att få tillbaka rörligheten och inga direkta begränsningar på vad jag fick göra.

Det är nu 3v sedan jag blev av med gipset och jag har provat köra lite mtb och det känns faktiskt helt okej.
Ska bli spännande att se hur det känns efter en vecka i Norge ?

När jag själv har googlat runt på brutna båtben har det inte varit några solskenshistorier man hittat med långa gipsningar och mycket komplikationer. Hoppas att detta kan bryta av lite och vissa på att ibland kan det också gå bra. Jag vet inte men tror att det kan ha varit avgörande att jag åkte in och blev gipsad samma dag som jag bröt det och inte gick med det några dagar.

Båtben är inge kul, jag bröt mitt för ett gäng år sedan i samband när jag bröt mitt bäcken, dom missade dock båtbenet i den vevan så gick på kryckor med det i 3 månader innan det updagades.

Blev ben transplantation, 3 stift och 13 veckor med gips upp till axeln, låst från armbåge till tumme.

Det fina iu historien är att jag är helt återställd i alla fall, tog nog närmare ett år att få full rörlighet i handleden igen men körde ESS säsongen efter.

Krya alla som lyckas med det, tufft när det händer och långrehab för något så litet.

Båtben är inge kul, jag bröt mitt för ett gäng år sedan i samband när jag bröt mitt bäcken, dom missade dock båtbenet i den vevan så gick på kryckor med det i 3 månader innan det updagades.

Blev ben transplantation, 3 stift och 13 veckor med gips upp till axeln, låst från armbåge till tumme.

Det fina iu historien är att jag är helt återställd i alla fall, tog nog närmare ett år att få full rörlighet i handleden igen men körde ESS säsongen efter.

Krya alla som lyckas med det, tufft när det händer och långrehab för något så litet.
Hejsan! Jag själv ligger i samma sits, small in o sargen 7 år sedan och sökte vård men fick enbart en skena och övningar. Ingen röntgen.. haft problem till och från och fick extremt ont för några veckor sedan igen och fick då röntgen som visade gammal fraktur i båtben samt en en fejk led i frakturen,
ska till ortoped på torsdag och prata eventuella åtgärder.
Antar det blir något likande dig. Hur gick din operation till? Lokal bedövning?

Inte båtbenet, men nästan. Fick en bennetfaktur efter krasch och opererades 6 dagar efter olyckan. Jag fick en plexus bedövning (nervblockad) via nyckelbenet så hela armen kopplades bort. Ville vara vaken under operationen så fick lite lull-lull utöver det. Krigar på med trainer och löpning under tiden.
IMG_5786.jpeg

Inte båtbenet, men nästan. Fick en bennetfaktur efter krasch och opererades 6 dagar efter olyckan. Jag fick en plexus bedövning (nervblockad) via nyckelbenet så hela armen kopplades bort. Ville vara vaken under operationen så fick lite lull-lull utöver det. Krigar på med trainer och löpning under tiden.Visa bilaga 720079
Kämpa!

Ser smidigt ut med gips som inte går så högt upp på armen ?

Inte båtbenet, men nästan. Fick en bennetfaktur efter krasch och opererades 6 dagar efter olyckan. Jag fick en plexus bedövning (nervblockad) via nyckelbenet så hela armen kopplades bort. Ville vara vaken under operationen så fick lite lull-lull utöver det. Krigar på med trainer och löpning under tiden.Visa bilaga 720079

Vad är det för clip-on?
Krya.

Hejsan! Jag själv ligger i samma sits, small in o sargen 7 år sedan och sökte vård men fick enbart en skena och övningar. Ingen röntgen.. haft problem till och från och fick extremt ont för några veckor sedan igen och fick då röntgen som visade gammal fraktur i båtben samt en en fejk led i frakturen,
ska till ortoped på torsdag och prata eventuella åtgärder.
Antar det blir något likande dig. Hur gick din operation till? Lokal bedövning?

Hej,

Ajaj, det lät inte kul alls..

Jag gick ju bara tre månader med mitt innan det upptäcktes, men hade ju gått på kryckor den tiden vilket gjorde att saker hade hamnat snett..

Jag blev sövd och fick göra en bentransplantation från toppen på höftbenet till båtbenet. Allt sådant gick väldigt bra var egentligen tiden med gips som var tuff då det var så pass stort och låste mycket

Återhämtningen efteråt var okej, tog ca 1år att få tillbaka all rörlighet och idag skulle jag säga att det bara är ärren från operationen som påminner om det.

Hoppas det löser sig för dig!

Hej,

Ajaj, det lät inte kul alls..

Jag gick ju bara tre månader med mitt innan det upptäcktes, men hade ju gått på kryckor den tiden vilket gjorde att saker hade hamnat snett..

Jag blev sövd och fick göra en bentransplantation från toppen på höftbenet till båtbenet. Allt sådant gick väldigt bra var egentligen tiden med gips som var tuff då det var så pass stort och låste mycket

Återhämtningen efteråt var okej, tog ca 1år att få tillbaka all rörlighet och idag skulle jag säga att det bara är ärren från operationen som påminner om det.

Hoppas det löser sig för dig!
Tack för svar! Då vet jag! Vart du sjukskriven länge? Inte lust för det men måste tänka på framtiden också.. mvh

Tillbaka
Topp