Bullitt Cargo Bike (en tråd om)

Funderar på större låda. Större än Fultemas största murarbalja som jag kör med nu. Någon som har byggt/modifierat/köpt nåt schysst...? NLC hade tidigare i tråden funderingar på vikbara lemmar, blev det nåt med det?

Nope, det blev inget av det. Eller iaf inte än. Eftersom ramens lutar framåt/uppåt i framkant så blir det svårt att vika lemmarna inåt och utåt blir varken snyggt eller smidigt.

MtbLars,

Vad ska du med större låda till? Själv tar jag i stället bort sidorna när jag behöver frakta något stort. Jag har därför satsat på en lösning där jag lätt tar bort sidostyckena.

Tack för bra bromstips! Funderar nu på var man bäst får tag på ett skovbromsförberett 20 tums framhjul. Vill inte bygga själv..

Mr. Scott skrev:
-------------------------------------------------------
> MtbLars,
>
> Vad ska du med större låda till? Själv tar jag
> i stället bort sidorna när jag behöver frakta
> något stort. Jag har därför satsat på en
> lösning där jag lätt tar bort sidostyckena.

Jo, det går bra att plocka bort lådan om jag ska köra stora grejer, men om jag vill köra 9åringen och nån kasse mat eller så blir det trångt i nuvarande setup.
Funderat på skottkärre-balja i plast, men de (utåt)lutande sidorna gör packningsmöjligheten sådär. Tänker att grejerna rumlar runt. Trälådan kanske inte är fel ändå....

Köpte min blå kärlek i butiken i Köpenhamn. Kvällsfika norr om Varberg.

Bilagor

• Kvallsfika.jpg
    Kvallsfika.jpg
    72.3 KB · Besök: 371
Ser inte fel ut det där inte!

Har gjort ett par turer i kvälssol med en kudde och haft cykeln som kampingstol. Skulle va roligt att ha ett utfällbart litet bord och parasoll-hållare så är kampingcykeln färdig!

Någon som har ett tipps på med vilken firma man skulle kunna skicka en bullitt med?

Toulouse-Hannover

Vär tänkt att bli cyklad till Paris, men DB har banarbete i sommar och tar därför inga tandems på just den sträckan...

juliusjonzon skrev:
------------------------------------------------------
> Vär tänkt att bli cyklad till Paris, men DB har
> banarbete i sommar och tar därför inga tandems
> på just den sträckan...

Orkar inte barnarbetarna transportera tandems?

Ursäkta. Är uttråkad...

NLC skrev:
> Lite inspiration för att bygga snygg låda i
> formpressad plywood:
> http://origamata.com/projects/bullitt/

Smart. Men efter att jag kört mycket barn så tycker kanske jag att det löser ett litet problem. Jag vill ha två barn i lådan som sitter vända mot varandra och då är största problemet utformningen av front och bakdel. Där tror jag man kan göra mycket med tyg och glasfiber. Kanske blir det ett sperriment i sommar!

NLC skrev:
> NLC skrev:
> -----------------------------------------------------
> > NLC skrev:
> > ---------------------------------------------------
> > > NLC skrev:
> > > --------------------------------------------------
> > > > Lite nördigt men kul, några tyskar bygger en sub
> > > > 14 kg (!) Bullitt (dock kraftigt modifierad från
> > > > "stock model"):
> > > >
> > > > Del 1:
> > > > http://www.cargobike-darmstadt.de/world-lightest-bullitt-part-1
> > > > Del 2:
> > > > http://www.cargobike-darmstadt.de/world-lightest-bullitt-part-2
> > > > Del 3:
> > > > http://www.cargobike-darmstadt.de/world-lightest-bullitt-part-3
> > > > Del 4:
> > > > http://www.cargobike-darmstadt.de/world-lightest-bullitt-part-4
> > > >
> > > > More to come... And kids, don't try this at home
> > > > ;-)
> > >
> > > Del 5:
> > > http://www.cargobike-darmstadt.de/world-lightest-bullitt-part-5/4327
> > >
> > > Tune Speed Needle, jo jag tackar!
> >
> > Del 6:
> > http://www.cargobike-darmstadt.de/world-lightest-bullitt-part-6/4352
> >
> > DI2, say no more.
>
> Del 7 :
> http://www.cargobike-darmstadt.de/world-lightest-bullitt-part-7
>
> Det där med att dra vajer/bromshölje inuti
> styrröret hade varit en läcker grej att ha på
> sin egen Bullitt.
>
> Del 8 (färdig):
> http://www.cargobike-darmstadt.de/world-lightest-bullitt-part-8
>
> Releaseparty imorgon!

Nu till salu: http://www.ebay.de/itm/Bullitt-Carg...Radsport_Fahrrad_Anhänger&hash=item4d1eef07ab

Skynda att fynda!

Den har ett par sjukt snygga detaljer!

Kabeldragningen i ramen och sedan ut vid styrstammen ser riktigt läkert ut! Undrar om det påverkar konstruktionen nämnvärt dom där små hålen?

Gillar den flätade lastmattan skarpt, är nog tyvärr inte så praktisk mem snygg är den!

Jag är på jakt efter en tvåhjulig lådcykel, och är grymt sugen på Bullitt.

En sak jag funderar på är problemet med förvaring/ stöldrisk. Lägenheten är för liten för att rymma cykeln, det allmänna cykelrummet vore kanske ok, men ibland glömmer någon att dra igen dörren ordentligt. Källarförrådet känns också lite riskabelt, och rätt otympligt att släpa cykeln upp och ner.

NI som bor i lägenhet - hur förvarar ni era ädelstenar?

Senast ändrad:
Köpte Abus Citychain 1060 170cm (http://www.cykelpartner.dk/kaedelaas-abus-1060-citychain-x-plus-170-cm_28625.html) och har den stående i trädgården.
Dyrt lås, men stoppar det mesta. Väger ett ton men det märker man inte när man rattar en Bullitt... Kompletterar med standard lås som sitter under sadeln för korta turer in i butiken och vajer med hänglås för att säkra framhjul och aluboxen på natten. Inte helt tryggt det sista... Likväl är väl som vanligt sadel och växlar det som är svårast att låsa fast. Tar med sadel och ber en bön för växlarna...
Såg någon som hade Bulliten förvarad på höjden ståendes på bakhjul. En bra lösning bortsett från smuts och små hissar eller trappor. Naken är den inte så tung å bära som man kunde tro. Får man inte bara starka ben utan armar oxå :)!

Jag har haft min Bullitt rätt mycket ute, fastlåst som jag gör med en vanlig cykel. Just nu står den i huvudsak inne på natten.

Jag fick ett tips på bloggen, som jag tyvärr inte hittar nu, från en annan Bullittägare som kompletterat citychains med Stöldskydsföreningens micropunkter och larm. Larmen är vanliga för motorcyklar och mopeder och ska fungera utmärkt.

Cykling ska handla om enkelhet tycker jag. Att släpa en Bullitt ur och in en lägenhet tror jag inte på.

Mr. Scott skrev:
>
> Cykling ska handla om enkelhet tycker jag. Att
> släpa en Bullitt ur och in en lägenhet tror jag
> inte på.

+1 (x 2)

Vi har turen att ha ett före detta grovsoprum i bottenplan där vår Bullitt delar plats tillsammans med en trehjulig lådcykel. Till hösten flyttar vi så då vet i tusan hur det blir. Bullitten valdes just på grund av den låga vikten, planen var att kunna hänga upp den i krok i taket nere i det vanliga cykelrummet.

Är det någon som har pakethållare på sin Bullitt? Eller ännu bättre ett bra barnsäte för en 1,5 åring. Märkligt nog har jag lust att frigöra lastutrymmet till last samtidigt som jag har barna med mig...

Varför inte en Hamax Siesta? Fast den kanske inte går att fästa på det tjocka sadelröret?
I så fall får det bli en stol monterad direkt på pakethållaren. Bakfiets har några modeller, varav minst en passar mindre barn.

Kekke skrev:
> Är det någon som har pakethållare på sin
> Bullitt? Eller ännu bättre ett bra barnsäte
> för en 1,5 åring. Märkligt nog har jag lust att
> frigöra lastutrymmet till last samtidigt som jag
> har barna med mig...

Det finns ju en barnsits med tak du kan köpa ifrån larryvsharry, den funkar utmärkt.

> NI som bor i lägenhet - hur förvarar ni era
> ädelstenar?

Jag har gjort en deal med en gammal tant som bor i bottenplanet och som har trädgård: jag får parkera min bullitt där mot att jag betalar hennes "svensk damtidning".

Tack för er input kring frågan om förvaring. Ska kolla upp möjligheten att få hjälp av snälla grannar som har bättre utrymmen än jag själv. Hoppas det finns någon som gillar Svensk Damtidning. :)

En följdfråga: Hur gör ni när det gäller att lämna en Bullitt obevakad på stan? Förutom att jag vill ha en cykel som är härlig att använda, vill jag också kunna använda den istället för en bil så mkt det går.

Till exempel om jag tar dottern till Liseberg och är där 4-5 timmar. Skulle ni våga lämna cykeln i en sådan miljö, eller använder ni den bara för transporter mellan två mer trygga förvaringsplatser - förutom när det gäller korta besök i affärer m.m?

Ursäkta om frågan är naiv. Jag har aldrig ägt en cykel i den här prisklassen, så jag famlar lite i mörkret här.

Senast ändrad:
Beror ju lite på typ av lås och var man kan låsa fast den.
Jag kan lämna min där det rör sig mycket folk, och där det går att låsa fast den med mina bästa lås, men inte över natten.
Man ska ju inte oroa sönder sig heller...

Senast ändrad:
Jag har fått för mig att Bullitten är mindre lätt att stjäla än andra cyklar. Den är tung och otymplig att bara bära iväg med och det finns så få likadana så de känns lätt igen. Vi har typ grövsta modellen av kedja och låser alltid fast i någonting om den behöver lämnas (gärna med en till cykel fastlåst i den), oftast är vi inte allt för långt bort.

Jag tänker precis tvärtom, just eftersom det är en specialcykel och har en relativt hög prislapp så är den ett hett stöldobjekt. Inte för pundarna som behöver 200snabbt utan för "proffsen" som bara går förbi med bra verktyg och knipsar lite och sedan lugnt rullar iväg.

jorgenf skrev:
> Tack för er input kring frågan om förvaring.
> Ska kolla upp möjligheten att få hjälp av
> snälla grannar som har bättre utrymmen än jag
> själv. Hoppas det finns någon som gillar Svensk
> Damtidning. :)
>
> En följdfråga: Hur gör ni när det gäller att
> lämna en Bullitt obevakad på stan? Förutom att
> jag vill ha en cykel som är härlig att använda,
> vill jag också kunna använda den istället för
> en bil så mkt det går.
>
> Till exempel om jag tar dottern till Liseberg och
> är där 4-5 timmar. Skulle ni våga lämna cykeln
> i en sådan miljö, eller använder ni den bara
> för transporter mellan två mer trygga
> förvaringsplatser - förutom när det gäller
> korta besök i affärer m.m?
>
> Ursäkta om frågan är naiv. Jag har aldrig ägt
> en cykel i den här prisklassen, så jag famlar
> lite i mörkret här.

Jag vet inte om du läste mitt svar ovan om larm och micropunkter/märkfärg. En Bullitt är i prisklassen som en bättre moped som nog är mer stöldbegärlig en lastcykel.

Jämför du med moppe eller motorcykel så löser dom sin säkerhet så gott det går med kedjor, märkning och larm. Jag vet inte var du tänker parkera vid Liseberg men om det låter rimligt att någon stjäl en märkt fastlåst cykel med larm på det stället du tänkte parkera?

Vill du prova att leva med en lastcykel så löser du nog säkerhetsfrågan. Kan du dessutom skippa bilen så sparar du så mycket pengar att du kan köpa en den gång din blir stulen utan att grina så länge.

juliusjonzon skrev:
> Jag tänker precis tvärtom, just eftersom det är
> en specialcykel och har en relativt hög prislapp
> så är den ett hett stöldobjekt. Inte för
> pundarna som behöver 200snabbt utan för
> "proffsen" som bara går förbi med bra verktyg
> och knipsar lite och sedan lugnt rullar iväg.

Fast en bättre kabel-stjälar-cykel hittar man inte...

jorgenf skrev:
>
> En följdfråga: Hur gör ni när det gäller att
> lämna en Bullitt obevakad på stan? Förutom att
> jag vill ha en cykel som är härlig att använda,
> vill jag också kunna använda den istället för
> en bil så mkt det går.

Används abus citychain som larry vs harry rekommenderar, det är inget man får upp i första taget. Lås fast ramen, så det inte går att bära iväg med den.

Var lite streetsmart, parkera den inte på någon undanskymd plats och inte ute över natten.

Kolla vad du har för hemförsäkring. Trygg hansa ersätter ex upp till 80%, så om den kostar dig 25, riskerar du förlora max 5000(om du inte varit oaktsam).

johnboy skrev:
> Tack för bra bromstips! Funderar nu på var man
> bäst får tag på ett skovbromsförberett 20 tums
> framhjul. Vill inte bygga själv..

Borde gå att hitta hos någon liggcykeltillverkare.. De flesta trehjulingars hjul skulle kräva leftie gaffel dock..

Angående låda så hittade jag den här till min kärra:
http://www.auer-packaging.se/se/vikbara-backar_7.html

Inatt står vår Bullitt på mc-plats i parkeringshus tvärs över gatan från hotellet där Vi bor. Hoppas den står kvar imorgon när vi ska cykla hem. Är på en liten semester runt Mälaren, har tagit oss Stockholm-Södertälje-Strängnäs-Västerås på två dagar. Spöregn och konstant motvind och en ettåring i lådan.

elason skrev:
> Inatt står vår Bullitt på mc-plats i
> parkeringshus tvärs över gatan från hotellet
> där Vi bor. Hoppas den står kvar imorgon när vi
> ska cykla hem. Är på en liten semester runt
> Mälaren, har tagit oss
> Stockholm-Södertälje-Strängnäs-Västerås på
> två dagar. Spöregn och konstant motvind och en
> ettåring i lådan.

Låter underbart!

Hej, vet att Bullitt har ett heltäckande regnskydd för barn, men köper jag en Bullitt vill jag nog ha med sidpaneler. Undrar om någon kan tipsa om var man skulle kunna få tillverkat ett heltäckande regnskydd till sidpaneler (som på bilden) så att barnen kan sitta under. Gärna i göteborgstrakten.

Tack för svar!

Bilagor

• big load.jpg
    big load.jpg
    114.7 KB · Besök: 364
jorgenf skrev:
> Hej, vet att Bullitt har ett heltäckande
> regnskydd för barn, men köper jag en Bullitt
> vill jag nog ha med sidpaneler. Undrar om någon
> kan tipsa om var man skulle kunna få tillverkat
> ett heltäckande regnskydd till sidpaneler (som
> på bilden) så att barnen kan sitta under. Gärna
> i göteborgstrakten.
>
> Tack för svar!

Den pappan får nog starka ben !

Äh, det är säkert grabben bakpå som trampar mest ;-) Dessutom är den ju BionX-kittad (och har ett spoke card i framhjulet???). Men trevlig lösning med allväderskapell för barnen.

Kekke skrev:
> Var kommer bilden ifrån? Ser att pakethållaren
> bak är monterad påvert sätt som vart fall inte
> fungerar på min. Spännande.

Googlade på "Bullitt kids" om jag minns rätt, så kom den upp!

Fördelen med den där jämfört med den färdiga canopyn är att även längre barn får plats. Värt att tänka på vid eget bygge.

Tillbaka
Topp