Bullitt Cargo Bike (en tråd om)

Den på bilden görs av www.blaqpaks.com
Säjs endast av splendidcycles som ej levererar till europa
Man får ha kontakter i usa eller anlita en sådan där amerikansk brevlåde-tjänst för att kunna beställa den

Finns det fäste för v-broms / fälgbroms på bullitt?
Jag tänkte beställa flykly eller copenhagenwheel och de fungerar bara med v-broms / fälgbroms.

Nope, inga fästen för V-broms eller canti på ram eller gaffel. Tror jag sett någon som lyckats meka dit en BMX-broms fram men jag skulle ärligt talat inte vilja köra med någon tyngre last om jag inte hade hydrauliska skivor att stanna ekipaget med.

IMG_20140803_175052.jpg

Från gårdagen.

Cyklade hem en Bullitt Milk Plus med Deore 3x9 växlar, hydrauliska skivbromsar, låda, säte och Reelight från Köpenhamn till Lund för ett par veckor sedan. Hunnit avverka lite över 300 km nu så det ska bytas lite delar (säte, styre och sånt). Mycket trevlig cykel i övrigt.

Ser att NLC också varit och vädrat långtradaren på de Skånska slätterna. Jag var med lill-klonen på sightseeing till MAX IV och ESS. Blev så spännande så han somnade efter halva resan. :D

20140803_005.jpg

NLC skrev:
-------------------------------------------------------
> Kanske dags att börja köra lite Bullitt Happy
> rides runt Malmö/Lund :-) ?

Det hade varit något. Gissar det kan bli många fikastop om klonen ska med… eller så får man även ha frugan i lådan som kan serva. :D

Hej det var jag som cyklade Bullitt från Hässelby till Skärhamn. http://jonsprojekt.blogspot.se/2014/08/randonnee-pa-lastcykel-sthlm-gbg.html Kul att ni har läst reseberättelsen. Och nej... min Bullitt var inte överlastad, den var full-lastad! (och definitivt ful-lastad...) Själva syftet med cykeln är ju att transportera last, och den är byggd för 100kg på flaket och är fortfarande fullt körbar. En Bullitt klarar också att lasta stor volym, och/eller långa föremål på längden och tvären. 5m stege, möbelpaket från Ikea, eller virke går också bra. Även stora byggskivor 2500x1200 funkar en vindstilla dag i låg hastighet. Ja allt det där är väl "old news" för alla Bullitt-ägare. Läs mer om Bullitt och lastcyklar på https://www.cyklamedlastcykel.se oberoende och ideellt nätverk för lastcykelutveckling i Sverige. Välkommen också till forumsidan på FB https://www.facebook.com/groups/267312560000381/ samt twitter https://twitter.com/lastcykel

Senast ändrad:
Hej Jon, kul att du också skriver i denna tråden :-)

Vad gäller lastkapacitet så är det nog rätt individuellt vad man orkar med, både fysiskt och mentalt. Personligen känner jag att vid 55-60 kg totalvikt (cykel+last) så börjar det bli rätt segt att köra längre sträckor (> 5 mil) särskilt om det blåser lite och/eller är småkuperat så jag är verkligen imponerad över den resan du med maxlast.

JonJ skrev:
Och nej... min Bullitt var inte
> överlastad, den var full-lastad! (och definitivt
> ful-lastad...) Själva syftet med cykeln är ju
> att transportera last, och den är byggd för
> 100kg på flaket och är fortfarande fullt
> körbar.

Var har du hittat den inforamtionen?
Den enda informationen jag hittar från LarryVsHarry är:
"Max Capacity (Including the rider) 180 kg (400 lbs)"
Visst, är man liten till växten kan det ju bli 100kg över, men är man fullvuxen är det nog ingen bra ide att ha för vana att lägga 100kg på flaket.
Den enda tvåhjuliga cykeln jag känner till där tillverkaren anger så stor viktkapacitet är yuba mundo, där dom anger 200kg + cyklist.
Nu blir det ju sällan ett problem i vardagligt bruk där lasten oftare är mer skrymmande än tung, åtminstone för mig.

JonJ skrev:
> Hej det var jag som cyklade Bullitt från
> Hässelby till Skärhamn.
> http://jonsprojekt.blogspot.se/2014/08/randonnee-p
> a-lastcykel-sthlm-gbg.html Kul att ni har läst
> reseberättelsen. Och nej... min Bullitt var inte
> överlastad, den var full-lastad! (och definitivt
> ful-lastad...) Själva syftet med cykeln är ju
> att transportera last, och den är byggd för
> 100kg på flaket och är fortfarande fullt
> körbar. En Bullitt klarar också att lasta stor
> volym, och/eller långa föremål på längden och
> tvären. 5m stege, möbelpaket från Ikea, eller
> virke går också bra. Även stora byggskivor
> 2500x1200 funkar en vindstilla dag i låg
> hastighet. Ja allt det där är väl "old news"
> för alla Bullitt-ägare. Läs mer om Bullitt och
> lastcyklar på https://www.cyklamedlastcykel.se
> oberoende och ideellt nätverk för
> lastcykelutveckling i Sverige. Välkommen också
> till forumsidan på FB
> https://www.facebook.com/groups/267312560000381/
> samt twitter https://twitter.com/lastcykel

Vlken jäkla resa! Imponerande att ta sig så långt och med så mycket last på cykel. Tog inte knäna stryk? Vad det gäller Botkyrka så har jag cyklat den där vägen åt andra hållet för att möta en kompis som försovit sig. Det mest fascinerande förutom den usla planeringen var att hela skiten var uppmärkt med cykelskyltar som talade om att det var Sverigeleden. Hur dumt kan det bli? Man måste nog åka bilvägen via Vårberg ner mot Spendrups för att få vettigt flyt.

Ok. Jag har alltså beställt flykly till min bullitt.
Flykly funkar bara med v-broms.

(Jag fattar att två skivbromsar är att föredra men jag får klara mig med skiva där fram)

Går det att montera v-broms på något sätt?
Jag är en lekman på detta med cykelkomponenter men spontant så tycker jag att det borde gå att fästa en broms där stänkskärmstfästet är?!
Eller finns det något annat sätt?

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    48.8 KB · Besök: 131
Såg en grön i Örebro. Den stog i mitt garage! :-)

Det enda dåliga än så länge är att det blir så ensamt efter att lämna barnen på dagis. Har ingen att prata med.

Förra måndagen var jag och kollegan och provkörde Bullit hos säljaren Andreas Jacobsson i Stockholm. Cykeln kändes oväntat stadig, även med kollegan som "test-last". Och framför allt var det barnsligt roligt!

Dagen efter den lyckade provkörningen hittade samma kollega ett extrautrustat exemplar till salu på Lidingö och skickade mig ett SMS. Jag hade svår ångest i nån timme innan jag ringde säljaren och min kollega fick ett telefonsamtal tillbaka; "-Vill du hänga med till Stockholm..igen?" Så nu har Västerås fått sitt första exemplar av Bullitt. En vit 8 växlad best av 2013 års modell.
P8142525.JPG

Har använt den vid behov, som tex 15l färg från Biltema och tre soffdynor. Imorgon ska jag slänga massa skräp på återbruket med den. Känslan av att "fixa transporten själv" rockar!
P8212589.JPG

Missa inte FB-tråden "Cykla med lastcykel"..

Min cykel är utrustad med kapell och sidor. De sätter gränser för vad man kan packa, men håller mycket hög kvalitet. Man kan "cabba ner" i fyra steg, så tex barn kan sitta relativt väderskyddade. Andreas rekommenderade ett ABUS Bordo X-plus, vars fäste jag har satt fast i ena flaskhållarfästet. Satt även ett lås över sadelstagen som jag förstärker med en vajer. Försöker låsa fast cykeln med båda låsen när jag är ute. Hemma står den i garaget.

Bra med många cyklar så man ständigt är i något uppgraderingsträsk. ;) Senaste uppgraderingarna på Bullitten är 203 mm skiva fram, 11-32 kassett, HG-kedja, Selle-Italia SLR Max sadel och tre flaskställ.

R0013139.jpg

Urban Arrow är en holländsk kopia på Bullitt, de har tom nästan exakt likadana tillbehör.

Det tycks dock vara en ren elcykel, d v s den kan ej köpas utan motor, så den är egentligen bara en konkurrent om de kunder som vill ha det. Finessen med en Bullitt är i mitt tycke att cykeln är så lätt att man klarar sig alldeles utmärkt utan motor, och slipper därmed lägga ca 15000 extra på det.

Jag håller inte alls med er. UA är en helt annan typ av cykel. Mycket mer tillbakalutad. Vevparti sitter långt framför sadel. Absolut ingen kopia av Bullitt.

simonso skrev:
> Jag håller inte alls med er. UA är en helt annan
> typ av cykel. Mycket mer tillbakalutad. Vevparti
> sitter långt framför sadel. Absolut ingen kopia
> av Bullitt.

är du återförsäljare av urban arrow eller full? "helt annan typ av cykel"?!?

De är bägge tvåhjuliga lastcyklar som vänder sig till barnfamiljer eller hantverkare
och har snarlik modern design. Det är så man undrar varför inte dem redan blivit stämda av
företaget bakom Bullitt.

Senast ändrad:
Nej det är jag inte, varken ÅF eller full.
( har däremot en bullitt själv )

Jag tycker det finns andra tvåhjuliga lastcyklar som mer liknar bullitt än UA.
Det är antagligen därför larry och harry inte har stämt dem.

Jag gillar bullitt primärt för sin vikt och flexibilitet men just för barntransport skulle jag föredra UA och dess integrerade el-system.

Men älskar flexibiliteten i bullitt.

Föresten är ju UA delbar till en "short john" modell så det känns inte som samma målgrupp.

Ja det kan nog bli lite stötigt i ryggen efter några mil med 99% av vikten på sadeln och 1% på styret.
Men för korta sträckor är den nog komfortabel och ger en bra uppsikt över trafik.

"men just för barntransport skulle jag föredra UA och dess integrerade el-system. "

nej, detta låter ju inte alls som något säljsnack utan en helt naturlig och spontan kommentar...

Haha. Ok
Personligen skulle jag inte vilja byta till en UA från min bullitt, men visst skulle jag gärna ha båda cyklarna.
Jag hade gärna haft UA:s bosh motor på min bullitt men den fungerar ju bara på ramar som är anpassade för motorn vad jag vet.

Appropå sittställning. Varför har UA en kass sittställning?
Upprätt ger väl mindre kraft till pedalerna men man har ju ändå bosh-motorn på 250w.
Vevparti långt framför sadeln gör väl även att det blir enklare med start/stopp då fötterna kan nå ned till marken men ändå ha rätta avståndet till pedalerna.

simonso skrev:
> Haha. Ok
> Personligen skulle jag inte vilja byta till en UA
> från min bullitt, men visst skulle jag gärna ha
> båda cyklarna.
> Jag hade gärna haft UA:s bosh motor på min
> bullitt men den fungerar ju bara på ramar som är
> anpassade för motorn vad jag vet.
>
> Appropå sittställning. Varför har UA en kass
> sittställning?
> Upprätt ger väl mindre kraft till pedalerna men
> man har ju ändå bosh-motorn på 250w.
> Vevparti långt framför sadeln gör väl även
> att det blir enklare med start/stopp då fötterna
> kan nå ned till marken men ändå ha rätta
> avståndet till pedalerna.

Du vill ju nyttja din tyngd när du trampar med fötterna framåt gör du knappast det?

Har faktiskt ingen aning.
Kan säkert stämma att pedaler längre bak / sadel längre fram ger mer kraft.

Känns som att vi och mer tappar tråden från bullitt....

knight22 skrev:
> simonso skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag håller inte alls med er. UA är en helt
> annan
> > typ av cykel. Mycket mer tillbakalutad.
> Vevparti
> > sitter långt framför sadel. Absolut ingen
> kopia
> > av Bullitt.
>
>
> är du återförsäljare av urban arrow eller
> full? "helt annan typ av cykel"?!?
>
> De är bägge tvåhjuliga lastcyklar som vänder
> sig till barnfamiljer eller hantverkare
> och har snarlik modern design. Det är så man
> undrar varför inte dem redan blivit stämda av
> företaget bakom Bullitt.

Det är väl inte Bullit som äger det aktuella cykelkonceptet? Ramtypen är väl ingen nyhet?

http://www.oldbike.eu/museum/1940s/...ohn-cargo-bike-1930s-royal-enfield-lawnmower/

Eller har Bullit rättigheterna?

Tillbaka
Topp