Bullitt Cargo Bike (en tråd om)

Hej, jag håller på med en "Bullitt on a budget" och letar efter en 32-håls framfälg (406 mm). Sun ringle har en. Är det någon här som vet om det finns några andra alternativ. Per

Aero Heat har jag två hjul byggda med. Vet inte om det finns billigare 20" fälgar, men iom att jag lät dem bli byggda hos LBS var det ungefär 25% av totalkostnaden per hjul.

Håller på att montera min ram nu och har plockat över bakhjul och bromsar från min Radon MTB. Men jag får det inte riktigt att passa. Skivan ligger nästan emot IS till PM adaptern (ca 0,5mm mellanrum). Bromsoket är justerat så långt utåt från navet det går och ändå ligger belägget emot. Skivan är inte shimsad.

Är det andra mått på Bullitt droputsen jämfört med "vanlig" mtb? Hur tight har ni andra i era ramar mellan adapter och skivan? Kan ramen vara sne eller är det mitt hjul som det är fel på?

Chapter 2 skrev:
-------------------------------------------------------
> Håller på att montera min ram nu och har plockat
> över bakhjul och bromsar från min Radon MTB. Men
> jag får det inte riktigt att passa. Skivan ligger
> nästan emot IS till PM adaptern (ca 0,5mm
> mellanrum). Bromsoket är justerat så långt
> utåt från navet det går och ändå ligger
> belägget emot. Skivan är inte shimsad.
>
> Är det andra mått på Bullitt droputsen
> jämfört med "vanlig" mtb? Hur tight har ni andra
> i era ramar mellan adapter och skivan? Kan ramen
> vara sne eller är det mitt hjul som det är fel
> på?

Så här ser min ut, det är uppskattningsvis mer än en och mindre än fyra mm till godo mellan adapter och skivan. Navet är Hope Pro II och bromsen Shimano SLX.

DSC_06062.JPG

Slår skivan i oket ?? kan hjälpa att lufta bromsen annars...tunnare skivan kan hjälpa oxå Formula är bara 1,6 mm...du har en 135 axel förstås i hjulet ??

Hjulet/navet är från min Radon Team ZR 5.0 så 135 bör det väl vara.
Ska försöka ta bild så det blir enklare att se. Men om NLCs bild var min bild, så skulle skivan i så fall var mera till vänster. Nästan så långt att den nuddar adaptern under bromsoket. Avståndet mellan adaptern och skivan är lika stort som avståndet på oket till skivan på NCLs bild.

Vad jag menar med adapter och bromsok:
DSC_0606-2.jpg

Senast ändrad:
Nu har jag lyckats ta lite kort.

Det verkar som att mina dropouts inte är helt raka. I själva dropouten är det ca 137mm, ovanpå ca 134mm och längst upp vid sista bromsskruvshålet ca 132mm. Är det i sin ordning eller ska de vara spikraka? Detta är mätt utan hjulet i.

Lite bilder:

Bakifrån. Okey mellanrum mellan adapter och och skiva.
IMG_0924.jpg

Ovanifrån. Skiva väldigt nära adaptern.
IMG_0939.jpg

Dropouts.
IMG_0955.jpg

Ovanpå dropout.
IMG_0950.jpg

Längst upp vid sista bromsskruvshålet.
IMG_0951.jpg

Du har kollat så det inte är något skit mellan dropout & ram ? Tycker mig se en aning skillnad i hur djupt skruvarna är dragna.

Vet inte, men det kan ju vara bra att kolla om det t.ex. är jämntjockt med lack. På min var det bara att montera ihop och vara glad, men det kan ju vara lite olika med toleranserna.

Smart!

Ser ut att fungera ypperligt då. =(

Samma avstånd mellan skiva och adaptern överallt. Och avstånden ser ut att vara ungefär samma som på NLCs bild här ovan.

Jaha, är det baktriangeln som är sned då?

Får ta och kontakta butiken och se vad vi ska göra åt problemet.

Senast ändrad:
Jag har samma problem på min nya ram. Dropouten är sneda. Det skiljer 2-3mm i sidled mellan övre och undre infästningen för bromsen på dropouten. Det är sannolikt baktreangeln som är sned, dropoutsen är raka och fina.
Hur ska jag nu hinna få ihop den till semestern!
Per

Jag har inte lika snygga bilder men ändå.
Obs att detta inte är samma ram som ovan!
Jag har dragit ihop dropoutsen med hjälp av navet, men det hjälper inte.

Nedre_med_nav_1355mm.JPG

Nedre 135.5mm

Ovre_med_nav_133mm.JPG

Övre 133mm

Senast ändrad:
Jag har provat - det räcker inte.
Skillnaden vid bromsinfästningen är större, men där finns inget att mäta mot på andra sidan.

Senast ändrad:
Mäta mot?

Du har testat att:
1. Lossa bromsoket, så det kan röra sig i sidled
2. Tryck in bromshandtaget
3. Skruva fast bromsoket med handtaget fortfarande intryckt

?

Vad är det annars för ok? Avid brukar ju ibland ha halvsfäriska brickor så även okets vinkel gentemot skivan kan justeras samt att de bygger lite på höjden.

Måttskillnaden ligger inte inom justeringsmånen för shimanooket.
Visuell kontroll säger mig att växelörat också är snett.

Tack för idéerna till lösning.
Jag la upp bilderna mest för att visa att det inte bara är Chapter2s ram som är ny och sned. Eftersom ramen är ny så tänker jag låta LarryvsHarry lösa problemet. Jag har pratat med Bullitt bikeshop, varifrån jag köpt ramen, och dom håller på att reda ut det.
Min största farhåga är att jag inte kommer hinna bygga klart den till den planerade lilla semesterturen. :(
/Per

Hämtade min nya ram i Stockholm idag. Fungerar perfekt! Allt är rakt vid mätning och monterat sitter det som det ska, rakt och fint.

Kul att kunna börja bygga på riktigt nu!

Härligt att det löste sig så smidigt! Var inne på Larry vs. Harry i Köpenhamn i veckan. Fanns en hel del heta modeller :). Synd att danska kronan är så hög...

Har någon av er tips på lås. Jag kommer ha cykeln ute på nätterna framöver och har funderat på lite bättre lås. En Bullitt-åkare i stan kör med moppelås, sådant med inbyggt larm, vilket inte verkar så dumt. Någon som har erfarenhet av liknande lås?

11925870_421080281431584_1148874960_n.jpg

Inte riktigt klar ännu. Men jag kunde inte hålla mig från att köra en premiärtur till Plantagen och hämta vårat körsbärsträd.

Det som återstår är IS till PM adapter till frambromsen så att jag kan montera den, en bottenplatta med lastskenor så att olika saker kan sättas fast och en trälåda för shopping och för att kunna köra vårat nyfödda barn när hon har blivit stor nog för det.

Premiären gick bra men jag hann märka på den korta turen att en ringklocka behövs i den här staden.

Den observante ser även att ramen jag fick i utbyte för den som var defekt är den nya modellen, 2015 års modell istället för 2014 års modell.

Chapter 2 skrev:
> Den observante ser även att ramen jag fick i
> utbyte för den som var defekt är den nya
> modellen, 2015 års modell istället för 2014
> års modell.

Förutom det låga uppsticket på främre styrlagret, är det någon annan skillnad mot tidigare modell?

NLC skrev:
> Chapter 2 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Den observante ser även att ramen jag fick i
> > utbyte för den som var defekt är den nya
> > modellen, 2015 års modell istället för 2014
> > års modell.
>
> Förutom det låga uppsticket på främre
> styrlagret, är det någon annan skillnad mot
> tidigare modell?

Har förhört mig hos min kontakt ang. skillnader på den nya modellen och citerar direkt;

" Tapered front steerer/headtube so a bit stiffer. We are sold out until early October though :/ "

Tillbaka
Topp