Jag lovade ju bilder och lite reflektioner kring min Bullitt.
Min plan är att använda den som "vanlig" cykel med möjlighet till ärenden på väg hem från jobbet. Jag bor i Göteborg och har ordentligt med uppförsbacke till jobbet men ganska platt från centrum och hem. Planen är alltså att cykeln kommer att vara ganska tom i uppförsbackarna.
Några bilder:
Som många andra har jag slaktat en annan cykel för att bygga denna. En del delar fick jag köpa nya, men det mesta är saker jag haft hemma eller köpt begagnat från köp och sälj. Det jag köpt av L vs H är ramkit, bottenplatta och sidopanel/kapell. Jag sparade ca 5000 kr jämfört med att köpa en komplett med liknande utanpåliggande växlar.
Bygget:
Ramkittet såg väldigt fint ut när jag fick det levererat hem av Bullitt bike shop här i GBG. Som ni kan se tidigare i tråden så visade det sig att baktriangeln var sned. Sånt kan ju hända och det tog bara 1.5 dygn från att jag kontaktat Bullitt bike shop tills jag hade en ny ram hemma och på plats. Super!
Kvaliteten på lacken är lite sådär, eller helt enkelt dålig. Den chippar vid minsta åverkan. Om man vill ha fin lack på sin Bullitt gör man bäst i att köpa en "Raw" och lämna in den på lack hos ett proffs. Det kanske är något dom ser över i framtiden?
Styragret med den nya tapered hear tube nämns ju ovan. Den har en lite annorlunda konstruktion med en stor skruv med en låsskruv i. För mig har den glappat upp en gång och nu har jag dragit låsskruven hårdare. Hoppas det funkar!
Användande:
Hittills är jag mycket positiv. Den är inte nämnvärt jobbigare att cykla upp till jobbet än någon av mina andra cyklar. Med den smala lådan tar man sig fram överallt.
Det var inte tänkt att barnen (7 och 8 år) skulle åka i den alls, men i morse klämde dom ned sig i lådan och fick skjuts dom 800 metrarna till skolan. Bonus!!!
Det skramlar rätt mycket om dom saker man lastar i lådan. Det är lite irriterande. Jag gillar tysta cyklar. Funderar på att lägga liggunderlag i botten så att det låter mindre. Är det någon annan som har någon lösning på skrammel?
Edit: Fixade bilderna / j
Tack