Bullitt Cargo Bike (en tråd om)

Njae, har svårt att avgöra hur stor betydelse det har. OM "framvagnen" varit en svag länk gör det väl cykeln något mer robust under tung last... men revolutionerande är det knappast.

NLC skrev:
-------------------------------------------------------
> Scccch, försök nu inte förstöra ett
> konstruerat behov
> av att uppgradera ;-)

Jag tycker definitivt att du ska uppgradera!

Sen kan du slumpa bort den gamla till mig för en billig peng. ;-)

Kan inte lova något, verkar nämligen som att någon annan i hushållet fått smak för att cykla långa cyklar...

NLC skrev:
> Kan inte lova något, verkar nämligen som att
> någon annan i hushållet fått smak för att
> cykla långa cyklar...

Åhå, flera bullitar i hushållet är seriöst. :-)

Kul när man kan sprida sitt intresse vidare i familjen.

för mig skruvar styrlagret upp sig ideligen, alltså det över framhjulet. Är det fler med "nya" ramen som har samma problem?
satte ju hela babyskyddet på hojen, tyvärr blir det ju inte något över till packning.....förslag. ska man införskaffa en vagn också? O då 2 hjulig eller 1 hjulig dito
är ju sugen på fler inköp:)

Mitt styrlager skruvade också upp sig efter ganska kort tids användande. Jag satt an det och drog åt insexskruven riktigt hårt och nu har det klarat sig 3 dagar och ca 30 km. Får se om den fortsätter ställa till problem.
Själva styrlagren är nog lika bra på 1 1/8 " versionen, kanske att det är mindre risk för sprickbildning med den nya som har plats för mer svets kring styrhuvudet.
Kommer snart med bild och kanske lite första intryck av min 2 veckor gamla Bullitt.

kallegunnar skrev:
> för mig skruvar styrlagret upp sig ideligen,
> alltså det över framhjulet. Är det fler med
> "nya" ramen som har samma problem?
> satte ju hela babyskyddet på hojen, tyvärr blir
> det ju inte något över till
> packning.....förslag. ska man införskaffa en
> vagn också? O då 2 hjulig eller 1 hjulig dito
> är ju sugen på fler inköp:)

Det finns mindre babyskydd, typ rock-a-tot, vi köpte ett begagnat för ett par hundra. Med canopyn på går det stuva i rätt mycket grejer.

kallegunnar skrev:
> tyvärr blir det ju inte något över till
> packning.....förslag.

Har du nya ramen så är det kanske svårt att få fast en främre pakethållare på ett enkelt sätt, annars borde väl en sådan samt pakethållare bak vara ett smidigare alternativ och ge bättre köregenskaper än vagn och tillsammans ge plats för hyffsat med packning? Annars är ju lastytan väldigt smal på Bullitten, så du kanske kan hänga på något på sidorna av flaket, tänk två stora cykelväskor på varje sida... :-)

Eller bygga en egen, bredare, låda. Den första jag snickrade ihop var 5 cm bredare i framkant & 10 cm i bakkant. Fortfarande smalare än vissa styren.

Flaket på Longjohnnen är 63 cm, marginellt bredare än styret. Jag upplever inte den som besvärligt bred i trafiken, även om jag kör med last som sticker ut lite åt sidorna, så att bygga på en Bullitt med i storleksordningen 15 cm på vardera sidan borde inte vara något som helst problem. Kanske inte mycket mer än så dock, när det blir uppåt en 80 cm brett så börjar det kännas otympligt.

Jag lovade ju bilder och lite reflektioner kring min Bullitt.
Min plan är att använda den som "vanlig" cykel med möjlighet till ärenden på väg hem från jobbet. Jag bor i Göteborg och har ordentligt med uppförsbacke till jobbet men ganska platt från centrum och hem. Planen är alltså att cykeln kommer att vara ganska tom i uppförsbackarna.

Några bilder:

DSC_0267.JPG

DSC_0269.JPG

DSC_0270.JPG

Som många andra har jag slaktat en annan cykel för att bygga denna. En del delar fick jag köpa nya, men det mesta är saker jag haft hemma eller köpt begagnat från köp och sälj. Det jag köpt av L vs H är ramkit, bottenplatta och sidopanel/kapell. Jag sparade ca 5000 kr jämfört med att köpa en komplett med liknande utanpåliggande växlar.

Bygget:
Ramkittet såg väldigt fint ut när jag fick det levererat hem av Bullitt bike shop här i GBG. Som ni kan se tidigare i tråden så visade det sig att baktriangeln var sned. Sånt kan ju hända och det tog bara 1.5 dygn från att jag kontaktat Bullitt bike shop tills jag hade en ny ram hemma och på plats. Super!
Kvaliteten på lacken är lite sådär, eller helt enkelt dålig. Den chippar vid minsta åverkan. Om man vill ha fin lack på sin Bullitt gör man bäst i att köpa en "Raw" och lämna in den på lack hos ett proffs. Det kanske är något dom ser över i framtiden?
Styragret med den nya tapered hear tube nämns ju ovan. Den har en lite annorlunda konstruktion med en stor skruv med en låsskruv i. För mig har den glappat upp en gång och nu har jag dragit låsskruven hårdare. Hoppas det funkar!

Användande:
Hittills är jag mycket positiv. Den är inte nämnvärt jobbigare att cykla upp till jobbet än någon av mina andra cyklar. Med den smala lådan tar man sig fram överallt.
Det var inte tänkt att barnen (7 och 8 år) skulle åka i den alls, men i morse klämde dom ned sig i lådan och fick skjuts dom 800 metrarna till skolan. Bonus!!!
Det skramlar rätt mycket om dom saker man lastar i lådan. Det är lite irriterande. Jag gillar tysta cyklar. Funderar på att lägga liggunderlag i botten så att det låter mindre. Är det någon annan som har någon lösning på skrammel?

Edit: Fixade bilderna / j
Tack

Senast ändrad:
ohhh suck...missade lille låsgrejjen på styrlagret, inte direkt konstigt att det skruvat upp sig....
ska göra ett försök på bredare låda...(då blir Frun glad)...

Snyggt!

Efter sommarens utflykter med cykelvagn så är jag sjuuukt sugen på en Bullitt. Verkar dock helt jävla omöjligt att få tag i en.

Några frågor:
- Utanpåliggande växlar?
- Är den apdyra bottenplattan och BBX värd sitt pris?
- Är dämpare vettigt?

Skulle visa en kollega hur en bullit ser ut och råkade hitta denna låda som en båtintresserade bullit ägare har gjort, kanske är båtbyggare...

Bilagor

• 4695044148_cf1065052e.jpg
    4695044148_cf1065052e.jpg
    48.3 KB · Besök: 267
att få tag i en.
>
> Några frågor:
> - Utanpåliggande växlar?
> - Är den apdyra bottenplattan och BBX värd sitt
> pris?
> - Är dämpare vettigt?

Dämpare är bra om du ska transportera lite mer ömtåliga grejor (barn exempelvis)
Bottenplattan och sidopanelerna är ju lite beroende på vad du ska frakta, tänk på att sidopanelerna gör det ju omständigt att frakta saker på bredden, då får dem avmonteras först.
Själv har jag utanpåliggande växlar och det har funkat bra för mig,.

kallegunnar skrev:
> ohhh suck...missade lille låsgrejjen på
> styrlagret, inte direkt konstigt att det skruvat
> upp sig....
> ska göra ett försök på bredare låda...(då
> blir Frun glad)...

Jag har ritningar på en bredare låda om du är intresserad. Skicka bara ett PM med din mailadress.
För att se hur den ser ut kolla några sidor bak i historiken i denna tråd.
/David

jonpon skrev:
> Skulle visa en kollega hur en bullit ser ut och
> råkade hitta denna låda som en båtintresserade
> bullit ägare har gjort, kanske är båtbyggare...

Aero, fast jag saknar årorna.

Splash skrev:
> Mr Orange jag har en Raw Bullitt till salu :)
>
PM skickat.

Bottenplattan och BBX sidorna är mycket lätta jämfört med plywood av samma styrka. Bottenplattan är gummerad och ger bra friktion. Som sagt, det skramlar mycket om man har lösa hårda saker i lådan. Om det är värt pengarna? Jag hade fått lägga mycket tid på att bygga och sy något motsvarande på egen hand.
Glad att jag beställde ramen före sommaren nu när dom verkar vara bristvara!
Ryktet säger förresten att det kommer en ny version av ramen som är anpassad till Shimano Steps. Om man vill ha eldrift är det nog ett bättre alternativ än Bionx.
Utanpåliggande eller navväxlar är en smaksak. Jag föredrar utanpå, då jag kan serva dom men inte har någon erfarenhet av att serva interna växlar. Jag har 3x9 och har god användning för hela registret av växlar. Det är bra med små steg mellan växlarna, speciellt om det är backigt. Då blir det lättare att hitta precis rätt växel.
Dämparen är jag också lite nyfiken på. Hur påverkar den manövrering? Blir det trögare att göra snäva svängar i låg fart? I vilka lägen gör den nytta? Hög fart? Tung last? Jag har kört ganska fort i nedförsbacke utan något problem och kört med tung last men inte kombinerat dom två.
/Per

Jag har aldrig känt behov av någon (styr)dämpare, däremot är ju lastplatsen princip odämpad, eller däcksdämpad, så med högt dryck i slangarna blir det ju lite skumpigt om man har lösa saker på flaket. Antingen löser man det med lägre tryck/bredare däck fram eller mer last så masströgheten ökar.

Jag kör vintertid med en bit tillklippt liggunderlag (9 mm Karrimat), mest för att det ska bli varmare om rumpan för barnen men också för att lås etc skramlar mindre när de inte ligger direkt på honeycomben.

Efter allt snack kunde jag inte hålla mig från en trevlig runda med lillkillen i lådan för att spana på traktorer, skördetröskor, vindmöllor, sopbilar, flygplan mm. Självklart med inslag av skånskt sportgrus.

IMG_20150821_120606.jpg

per.e skrev:
> Ryktet säger förresten att det kommer en ny
> version av ramen som är anpassad till Shimano
> Steps. Om man vill ha eldrift är det nog ett
> bättre alternativ än Bionx.

Det finns en steps-version på deras hemsida så det verkar väl vara mer än rykten: http://shop.larryvsharry.com/framekit-new-173.html

Kevin skrev:
> per.e skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ryktet säger förresten att det kommer en ny
> > version av ramen som är anpassad till Shimano
> > Steps. Om man vill ha eldrift är det nog ett
> > bättre alternativ än Bionx.
>
> Det finns en steps-version på deras hemsida så
> det verkar väl vara mer än rykten:
> http://shop.larryvsharry.com/framekit-new-173.html

Det är jag som inte hänger med. Jag har inte tittat på websidan sedan början av sommaren när jag beställde min ram. Både bra och tråkigt med den ramvarianten tycker jag. Vore bäst om dom kunde hitta en lösning där man kan använda vad som helst: Steps, Bosch, vanlig 68mm BB, BB30 och allt vad dom nu heter. Lite som dom utbytbara dropoutsen. Det kanske inte finns någon vettig lösning på det -- jag har inte undersökt det.

/Per

Kevin skrev:
> per.e skrev:
> -----
> > Ryktet säger förresten att det kommer en ny
> > version av ramen som är anpassad till Shimano
> > Steps. Om man vill ha eldrift är det nog ett
> > bättre alternativ än Bionx.
>
> Det finns en steps-version på deras hemsida så
> det verkar väl vara mer än rykten:
> http://shop.larryvsharry.com/framekit-new-173.html

Fanns en med steps på när jag var i Köpenhamn för någon månad sedan.

Efter väldigt korta överläggningar i familjen har införskaffandet av en Bullitt startat. Behovet är på nuvarande stadium delvis kontruerat, men i min och fruns envetna kamp för att slippa skaffa bil var det trots alt ett ganska lätt beslut.

Ett styck Alfine 11 baknav med tillhörande reglage har beställts. En vän har även lovat att skänka en 26" fälg.

Den fortsatta planen går ut på att luska fram bästa möjliga pris på ett ramkit från Larry vs Harry, tömma min och bekantas källare på diverse stumpar och så komplettera med resten på annat håll.

Viss respit ges av att ny ramleverans inte ankommer förrän i oktober. Så får vi se hur detta slutar.

ohellstrom skrev:
>
> Viss respit ges av att ny ramleverans inte
> ankommer förrän i oktober. Så får vi se hur
> detta slutar.

Heja heja!

access skrev:
> Touringstyre rekommenderas annars. I alla fall om
> man tänkt cykla lite längre sträckor.

Är det en "butterfly"-modell du menar? Jo, värt att tänka på. Har också funderat lite på nån slags mustasch-styre. Är väldigt ovan vid raka styren så om man kan få till lite alternativa handpositioner är det inte alls negativt.

ohellstrom skrev:
> Efter väldigt korta överläggningar i familjen
> har införskaffandet av en Bullitt startat.
> Behovet är på nuvarande stadium delvis
> kontruerat, men i min och fruns envetna kamp för
> att slippa skaffa bil var det trots alt ett ganska
> lätt beslut.
>
> Ett styck Alfine 11 baknav med tillhörande
> reglage har beställts. En vän har även lovat
> att skänka en 26" fälg.
>
> Den fortsatta planen går ut på att luska fram
> bästa möjliga pris på ett ramkit från Larry vs
> Harry, tömma min och bekantas källare på
> diverse stumpar och så komplettera med resten på
> annat håll.
>
> Viss respit ges av att ny ramleverans inte
> ankommer förrän i oktober. Så får vi se hur
> detta slutar.

Kan ju vara värt att tänka på att hjulen hos Bullitt är byggda 36-ekrade. Men det har ni säkert redan tänkt på!

> Är det en "butterfly"-modell du menar? Jo, värt att tänka på. Har också funderat lite på nån slags mustasch-styre. Är väldigt ovan vid raka styren så om man kan få till lite alternativa handpositioner är det inte alls negativt.

Precis. Kör ett BBB MultiBar på min.

R0002807.jpg

När jag bygger min nästa Bullitt eller annars får lite motivation/pengar över så funderar jag dock på att bygga med bockstyre och hydrauliska landsvägsreglage.

Senast ändrad:
access skrev:
>
> När jag bygger min nästa Bullitt eller annars
> får lite motivation/pengar över så funderar jag
> dock på att bygga med bockstyre och hydrauliska
> landsvägsreglage.

+1 på den! Det finns en del ruskigt fina fixies med bockstyre/bullhorn men jag har inte sett nån fet Bullitt med ex SRAM CX1! Själv är jag också ruskigt sugen. Men det är så många cyklar jag inte har...

j3n5 skrev:
> access skrev:
> -----
> >
> > När jag bygger min nästa Bullitt eller annars
> > får lite motivation/pengar över så funderar
> jag
> > dock på att bygga med bockstyre och
> hydrauliska
> > landsvägsreglage.
>
>
> +1 på den! Det finns en del ruskigt fina fixies
> med bockstyre/bullhorn men jag har inte sett nån
> fet Bullitt med ex SRAM CX1! Själv är jag också
> ruskigt sugen. Men det är så många cyklar jag
> inte har...

Finns nog en del rätt rejäla åk:

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=883855934997560&set=gm.1595077090752867&type=1
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10207518445586218&set=gm.1584995061761070&type=1
etc

Kul med fler bullitts! Det jag skulle vilja se på nästa modell är plastskenor under ramen framtill så att man slipper det obehagliga skrapet som kan uppstå vid trappor och liknande!

juliusjonzon skrev:
> Kul med fler bullitts! Det jag skulle vilja se på
> nästa modell är plastskenor under ramen framtill
> så att man slipper det obehagliga skrapet som kan
> uppstå vid trappor och liknande!

+1, som railsen vi hade på skateboards i slutet på 80-talet..;)

Läste tidigare i tråden att Splash byggde sin Bullitt med 28"hjul och 28mm däck men det blev rätt tight mot ramen enligt mig. Men är det någon som har testat att bygga med 27,5" hjul och kan lägga ut bild? :)

Tjena Aandy ! du vill få plats med stänk skärm & ett så stort hjul som möjligt....det går att lägga stänkskärmen över tvärstaget där bak annars

Körde om en Bullitt vid Träkvista skola på Ekerö ikväll (ca kl 19). Farten jag höll var 30 och jag gav en tumme upp inifrån min BMW mördarkombi. Fick en tumme upp tillbaka. Någon här?

Hejsan Splash! Har inget behov av stänkskärm där, kan räcka med en med snabbfäste på sadelstolpen när det väl regnar ;) Problemet jag tyckte var mest att det såg väldigt tight ut mot ramen och jag vill ha mer gummi på däcken än dina 28mm.. har aldrig sett någon bra bild på bullitt bygge med 27,5 därav att jag frågade :)

Vinteröket snott. Blä. Jefla menniskor.

Det enda som är bra är väl att det ger en (liten) startplåt till en Bullitt...

Några frågor som ni stolta ägare kanske har svar på:

-Ni som byggt framhjulet med 32 ekrar, ångrar ni att ni inte byggt med 36?
(sitter och funtar på SON-delux-dynamo som bara finns med 32 hål, vanliga SON finns som 36)

-Kan nog få loss nån BMX-fälg från svågern, typ http://www.gsportbmx.com/products/rims/birdcage/
Breda och fina, vad har jag inte tänkt på? Varför ska jag INTE välja detta?

-Har ni nånsin upplevt den "så bred" att ni velat ha någon form av positionslampor i ytterhörnen av lastytan?
(känns som overkill, eller?)

-Någon som dragit lyktkablage, wire och/eller bromsslang inuti ramen? (förutom galna tyskarna med kolfibermoddade bullitten)

Tack för svar!
Återkommer under bygget!

Tillbaka
Topp