Bullitt Cargo Bike (en tråd om)

Ok tack! Reglerna om lastcykel hade jag koll på, står på Skånetrafiken också. Jag var mest rädd får tågbytet på Kastrup, men det verka ni fixa!

Nu har jag hämtat och precis cyklat genom Cristiania. Insåg att tiden inte räcker till för eget bygge så det blev en med box och deore.

Jäklar vad den är lättcyklad.

Nu ska jag bara lasta en back öl och försöka ta mig över sundet.

Bilagor

• IMG_8219.JPG
    IMG_8219.JPG
    328.1 KB · Besök: 239
Måste säga att Hans ger ett extremt trevligt och service minded intryck. Berättade att de är mer eller mindre helt slutsålda och bara får en en liten batch med ramar igen juni någon gång.. även deras utställnings-ex i butiken var mer eller mindre bokade alla

Jag var inställd på misär dvs inställda tåg och ersättningsbussar istället och därmed cykling om Helsingborg.. Men det gick bra på Öresundstågen, knappt något folk

Jag har idag en Steps men kommer ha betydligt kortare cykelvägar från och med juni. Idag pendlar jag runt 5.5 mil men framöver kommer det kanske bli någon mil per dag.

Velar lite mellan interna och externa växlar... Är lite inne på Alfine 11 med gates men det kräver väl batteri o laddningar o dret? Räcker Alfine 8 till på bullitten eller vill man ha 11, med barn, hund och matkäk? Eller ska man köpa en ram o sätta en 1x11 på?

Senast ändrad:
Alfine finns (väl?) både som mekaniskt och Di2, men det senare är ju snyggare. Kör själv 1x10 med 38T fram och 11-28T till vardags, 42T vid okynnescykling.

emilkarl sa:
Jag har idag en Steps men kommer ha betydligt kortare cykelvägar från och med juni. Idag pendlar jag runt 5.5 mil men framöver kommer det kanske bli någon mil per dag.

Velar lite mellan interna och externa växlar... Är lite inne på Alfine 11 med gates men det kräver väl batteri o laddningar o dret? Räcker Alfine 8 till på bullitten eller vill man ha 11, med barn, hund och matkäk? Eller ska man köpa en ram o sätta en 1x11 på?

Har du en Bullitt-Steps idag men vill ändå bygga en utan eldrift?
LvHs Alfine 11-kit är med Di2 ja, tyvärr. Eller ja, är säkert grymt men jag tycker det känns lite väl överarbetat med batteridriven växling av navväxlar. Andreas (?), han som kör Stockholmsaffären, kunde iaf förra sommaren bygga ihop en Alfine 11 utan Di2 om så önskades. Jag köpte en ram och deras Gates-kit och resten löst och byggde själv Alfine 11 med Gates. Funkar väldigt bra men skulle valt lättare utväxling idag. Vi bor i område med mycket backar och med last så är jag otrevligt ofta nere på 1ans växel...
Skrev om mitt bygge här http://www.cyklopedia.se/lastcyklar/bullitt/

hug0 sa:
Har du en Bullitt-Steps idag men vill ändå bygga en utan eldrift?
LvHs Alfine 11-kit är med Di2 ja, tyvärr. Eller ja, är säkert grymt men jag tycker det känns lite väl överarbetat med batteridriven växling av navväxlar. Andreas (?), han som kör Stockholmsaffären, kunde iaf förra sommaren bygga ihop en Alfine 11 utan Di2 om så önskades. Jag köpte en ram och deras Gates-kit och resten löst och byggde själv Alfine 11 med Gates. Funkar väldigt bra men skulle valt lättare utväxling idag. Vi bor i område med mycket backar och med last så är jag otrevligt ofta nere på 1ans växel...
Skrev om mitt bygge här http://www.cyklopedia.se/lastcyklar/bullitt/

Oh tackar! Ja alltså jag tänker sälja Stepsen o bara köra en vanlig. Känns overkill med el när man inte ska köra motvind i 2.5mil till jobbet längre. Det är ju en bra idé att köpa en ram, aldrig byggt ihop något själv men jag kanske kan inspireras av din tråd där, den ser ju episk ut om inte annat! Vilken utväxling hade du rekommenderat?

emilkarl sa:
Oh tackar! Ja alltså jag tänker sälja Stepsen o bara köra en vanlig. Känns overkill med el när man inte ska köra motvind i 2.5mil till jobbet längre. Det är ju en bra idé att köpa en ram, aldrig byggt ihop något själv men jag kanske kan inspireras av din tråd där, den ser ju episk ut om inte annat! Vilken utväxling hade du rekommenderat?

Både butiken i Stockholm och i Köpenhamn kan säkert ordna en mekanisk Alfine 11 åt dig också om du vill slippa bygga. Jag byggde mest för att det var kul att lära sig. Slutsumman blev detsamma (eftersom min tid är värdelös :)) som färdigbyggt men roligare.
Köpte LvHs färdiga Gates-kit http://shop.larryvsharry.com/shop/component-groups/gates-carbon-drive-upgrade-kit.html så blev 55/26. Har inget färdigt förslag men skulle labba lite för att få ytterligare lite lättare. Men då har jag som sagt mycket backar hemma. Har man lite plattare är det nog riktigt bra!

Är intresserad av att skaffa en Bullitt att köra lilltjejen till förskola och pendla till jobbet med men klurar på några praktiska detaljer.

Kanske har nämnts i tråden men: är det någon som transporterat sin Bullitt på biltaket monterad på någon av Thules cykelhållare? T.ex. Outride 591 eller någon annan variant? Hur gör ni för att transportera cykeln vid semestrar och dylikt?

Någon som har tips om vad man bör satsa på för komponenter och vad som är overkill? Vill komma hyffsat billigt undan men inte tappa allt för mycket kvalité. Jag har rätt bra koll på landsvägsgrupper men är lite lost vad gäller grupperna som Larry vs Harry erbjuder på siten.

Går det att elektrifiera Bullitten i efterhand?

Stort tack! :-)

Skulle tro att en Bullitt är för lång för att sitta i en konventionell cykelhållare. Dessutom fäster ju armen på Thule på underöret och då detta inte är diagonalt på en Bullitt funkar det rimligen dåligt. Däremot borde det gå fint att plocka av hjulen och slänga upp resten på ett vanligt takräcke.

Allra bäst funkar såklart att cykla på semester ;)

Kan någon hjälpa mig värdera min bullitt inför eventuell vidareförsäljning?

5 år gammal Milk Plus
inkl stötdämpare, honeyboard, canopy (=vindskydd för barn), barnstol, abus kedjelås

defekter:
vindskyddet är lite trasigt med några hål, drev och kedja behöver bytas, sadeln glider ner så man får ställa in den på nytt ofta.

Kanske någonstans mellan 17-20' skulle jag tro. Canopyn är ju dyr men är den så sliten så är den kanske inte värd så mycket. Det är grymt dyrt att köpa nya delar till Canopyn så det går inte heller som köpare att enkelt åtgärda delar som har gått sönder.

Dämpare är ju helt klart något som drar upp värdet! Tycker helt klart den är stötig och då har jag ändå 2.15 däck både fram och bak!

Sedan handlar det ju mycket om hur sliten cykeln är. Min cykel som bara är ett år har redan börjat se ganska sliten ut så frågan är hur sliten en cykel är efter fem år. Svårt att avgöra utan att se bilder på den.

calleking sa:
Hur gör ni för att transportera cykeln vid semestrar och dylikt?
Nu rör jag mig bort från trådens ämne... Men om du vill ha en lastcykel som är lätt att transportera, tycker jag att du skall kika på cyklarna från Douze. Deras cyklar går nämligen lätt att dela i två delar.

Ramarna finns i två olika utförande. Och i tre olika längder. Lastytan är då 40, 60, eller 80cm lång.
Har man varierande transportbehov, kan man skaffa några olika framdelar och alternera mellan dessa.

Det erbjuds olika drivsystem. Pinion med Gates är ett av alternativen!
Vill man ha elassistans, finns ett par olika alternativ att välja mellan.

Styrningen via vajrar ger en mindre vändradie, jämfört med cyklar som har styrning via
stag.

https://www.douze-cycles.com/

Bilagor

• Douze i delar.jpg
    Douze i delar.jpg
    77.5 KB · Besök: 194
  • DOUZE-Cycles-P2-800.jpg
    DOUZE-Cycles-P2-800.jpg
    105.6 KB · Besök: 234
  • DOUZE-Cycles-F1.jpg
    DOUZE-Cycles-F1.jpg
    114.4 KB · Besök: 190
  • Douze U5E.jpg
    Douze U5E.jpg
    481.8 KB · Besök: 193
Lite familjecykling och Bullitt från sommarens äventyr.

Tre och ett halvt år med Bullitten nu. Börjar kännas lite tung kanske, men det är fortfarande min absoluta favoritcykel.

Söker cykelkompisar i Mariannelundstrakten!

Inte i år nej, men visst finns det en hel del mysiga vägar runt omkring kryddat med mina favoritskyltsuffix -hult och -ryd =)

En kort undran, hur gör ni vid cykelövergång/passage där stolpen med knappen sitter precis intill vägen man ämnar korsa? Känns som att det är en väldigt vanlig placering och som spontant inte känns kompatibel med flakcykel, men är det ett reellt problem?

beastmode sa:
En kort undran, hur gör ni vid cykelövergång/passage där stolpen med knappen sitter precis intill vägen man ämnar korsa? Känns som att det är en väldigt vanlig placering och som spontant inte känns kompatibel med flakcykel, men är det ett reellt problem?

Oftast inget reellt problem men ja, man får köra mot rött för att få grönt.

Kollar först att det är fritt, sen rullar man fram och trycker på den förhatliga knappjäveln. Sen kan man rulla tillbaka lite medan man håller i stolpen så man bara är litegrann ivägen.

Trycka på knappen är en utmärkt uppgift för ev passagerare i lådan =)

Annars får man göra som frause skriver och rulla fram, trycka och sen rulla tillbaka.

Jag hade planer på att åka till Danmark och köpa/hämta en Bullitt direkt från Larry vs Harry. Det kommer inte bli så.

I dag var det ju lastcykelmässan så jag gick det för att se om jag kunde hitta en återförsäljare av Bullitt i Sverige och helst Stockholm. Men Bullitt fanns inte representerade vilket var en stor besvikelse. Finns det någon som säljer Bullitt i Sverige eller är det att beställa från Larry vs Harry som gäller?

Tillbaka
Topp