Bullitt Cargo Bike (en tråd om)

Ja, buntbanda dit en bit av- och uppklippt DH-slang som går ner till någon dm över marken så slipper du en del grus och gegga under lådan.

Jag fick punktering i dag. Det var ett klantigt misstag. Vi skulle i väg och handla och jag trodde mig ha låst upp cykeln. Men det hade jag inte visade det sig ganska snart. Ramlåset var fortfarande låst så när jag släpper ner cykeln från stödet börjar det pysa luft av bara tusan. Jag förstår inget först men sen slår det mig. Maximal klantighet. Låset knäckte ventilen. Tur att jag var hemma när jag gjorde detta. Nu måste jag byta slang. För att göra det måste jag ta bort stämkskärm och pakethållare.

Men det var det värt...

Bilagor

• 20171029_224602-COLLAGE.jpg
    20171029_224602-COLLAGE.jpg
    107.7 KB · Besök: 149
Sett att det varit en del diskussioner kring hur barn bäst transporteras på en bullitt. Bidrar därför med min lösning som både jag och dottern tycker fungerar utmärkt. Skaffade ett par extra chassi-fästen till barnvagnen och monterade dessa på cykeln vilket gör att jag kan växla däremellan. Går även att montera sittdelen bakvänt vilket möjliggör mer lutning. En annan fördel med att det är en sittdel till barnvagnen är att det redan fanns bälte, sufflett och åkpåse. Detta i kombination med dubbdäck gör att jag hoppas att vi kan komma ut även de kommande månaderna!

Bilagor

• IMG_9268.JPG
    IMG_9268.JPG
    565.6 KB · Besök: 340
Vad är högsta tillåtna el-cykelhastighet i Ryssland kan man undra?
Det beror kanske på om den ska framföras på gata eller tundra...

juliusjonzon sa:
Hahah autokorekt, Tyska skulle det vara, Bremen (mycket trevlig stad)!

Har sneglat lite på att bygga egen Batteriesamling med 18650, man verkar få gå ska mycket mer för mindre euros...

Troligtvis vinner latmasken, men vore spännande!

Vore kul att kunna lite ström/elektronik, kanske ett bra första projekt.

https://www.electricbike.com/home-built-battery-18650s/

Kör själv Bafang mittmonterat men tror inte det är helt fel att ha motorn i framhjulet speciellt nu på vintern då jag tycker Bullitten är lite väl lätt där fram. Drog omkull två gånger förra vintern när framdäcket släppte.

Tumgas är ett måste! Så sjukt smidigt att ha när man startar från stillastående. Borgar för en helt vingelfri start. Har sett en hel del Bullittcyklister som vinglar något enormt när de skall iväg vid tex rödljus. Kör även utan motorn ibland och använder då tumgasen för att få lite hjälp i backarna.

Lite så jag tänker. Lite mer vikt på framhjulet, xtra kraft vid start och backar.

Absolut starten kan vara vinglig, gärna när man har bilar tätt inpå.

Bafang verkar dyka upp titt som tätt på olika forum och verkar vara väl beprövad.

Vilken wat har du 250,300,500?
Många backar eller platt?
Hur stort batteri?

juliusjonzon sa:
Lite så jag tänker. Lite mer vikt på framhjulet, xtra kraft vid start och backar.

Absolut starten kan vara vinglig, gärna när man har bilar tätt inpå.

Bafang verkar dyka upp titt som tätt på olika forum och verkar vara väl beprövad.

Vilken wat har du 250,300,500?
Många backar eller platt?
Hur stort batteri?

Bafang funkar grymt! Enkel installation! Man bör nog gå på en BBSHD för den skall tydligare vara mer robust. Jag har en BBS02 på 750watt som är anpassad för 52v har jag för mig. Stort misstag! Allt är anpassar till 48v så det är det man skall ha. Det är blandat med backar där jag bor. Motorn klarar ganska branta backar med mycket last även om man får trycka på bra själv.

juliusjonzon sa:
Någon som har ett tips på ett elkit till en bullitt?

Vill gärna ha motorn fram, och tumgas.

Pluspoäng för ryska sidor, då jag bor här!

Borde inte vara så svårt att hitta. Här är ett par handlare:
"Der Bergsteiger" kan kanske passa? :-) Går i alla fall att konfigurera på många olika sätt.
http://www.ebike-solutions.com/de/s...ausaetze/ebs-puma-250w-pedelec-umbausatz.html
En annan konfigurerbar modell:
https://www.elektrofahrrad-einfach....ec-Umbausaetze/ELFEi-Umbausatz-Vorderrad.html

Älskar min bullitt men den är fan som en tvål i spårig snö. För första gången är det ombytta roller med de trehjuliga ellastarna som plöjer fram obrydda genom spåren.. skotta cykelbanorna tack!

Med lite mer vikt framme är den mindre sladdrig även om det inte är lika smidigt som med en "vanlig cykel". Nu är det inte snö & vinter så ofta i Skåne men jag hade 2 st betongplattor (40x40x6) fastsurrade framtill för att få mer tryck på framhjulet, Schwalbe Marathon Winter är också en bra investering om man t.ex. kör vanliga Marathon tidigare.

Sjukt nöjd med bygget. Perfekt pendlarcykel, helgcykel och storhandla på Ica-cykel. Singlespeed 48/15 passar mig som gärna trycker upp lite fart på GC-banorna.
979FD71D-1C5F-410E-B6A0-704DEF4C447F.jpeg

Henrik_E sa:
Blir inte 45/15 lite jobbigt när du ska över bron fullastat?

(45/15 är för lätt, 48/15 kör jag.)

Jag kör aldrig över bron med last. Närmaste Ica ligger på bekvämt avstånd och utan några höjdskillnader. Helgturerna samt min pendling genom stan och över broarna fungerar utmärkt.
Cyklar 9,9 mil av 10 helt tom så utväxlingen är vald efter det.

Egolappen är 100% funktion. ?

Senast ändrad:
Postnord levererar inte trots tilläggstjänst express. Fick förslag på tre dagar mellan 11-13 tre dagar efter beställning. Grillen skulle levereras på två enligt tilläggstjänsten. Varken jag eller sambon är hemma mitt på dagen runt lunch. Jag ville grilla och fick helt enkelt ta saken i egna händer. Sagt och gjort, jag hämtade grillen på Postnord i Årsta och cyklade hem den till Nacka.

Personalen på terminalen trodde jag var knäpp när jag sa att jag skulle ta paketet på cykeln. Jag fick lite publik. Men ingen hjälpte mig att kränga upp paketet på cykeln som vägde 84 kg. Jag tänkte att de var ufon som stod där och glodde och inte kunde leverera.

Bilagor

• 20180430_142643.jpg
    20180430_142643.jpg
    529.2 KB · Besök: 270
Jag har fått tag på en fin svart bullit från 2016. Jag skulle egentligen vilja ha en lite mer färgglad cykel. Någon som vet var man kan lämna in den för lackning och vad ett sånt jobb skulle kunna kosta? Ungefär.

Hej, tycker jag har fått ett glapp i styrlagret på undersidan av styret enligt första bilden. Hur f-n spänner jag det? Är ju en jäkla massa udda skruvar på andra sidan.

Det är alltså inte styrlagrer ovanför framhjulet.

Tack tack!

Bilagor

• 79D8F3ED-1026-4482-8535-51F30951AE33.jpeg
    79D8F3ED-1026-4482-8535-51F30951AE33.jpeg
    181.7 KB · Besök: 147
  • 6333759A-9A9C-4B13-BBDD-A81F68FBC1FC.jpeg
    6333759A-9A9C-4B13-BBDD-A81F68FBC1FC.jpeg
    152.9 KB · Besök: 162
Den där smala klämringen under snabbspännet för höjdjusteringen av styret har en excenterfunktion som man justerar styrlagerförspänningen med. Lossa insexskruven så kan du vrida den för att justera.

Ah! Tackar. Ser att den är märkt tighten / loose nu när du säger det..

Ska jag bara lossa på dess låsskruv eller även på de två under den för att kunna spänna?

Lite osäker på om man behöver lossa de två undre om det bara är lite som ska justeras. Kommer inte ihåg vad som sitter fast i vad. Det är ju en massa rör i rör...
Du får väl prova. Går det inte att vrida så behöver du nog lossa.

Efter åratal av velande så har jag äntligen beslutat mig för att det är dax att bli med Bullitt. In i det sista tvekade jag över hurvida jag skulle köpa "färdig" eller bara ram. Till slut föll det på det senare. Kunde helt enkelt inte släppa att det är så mkt roligare att plocka ihop själv o få det man vill ha.

Förutom att det blir utanpåliggande växlar så är resten av komponentlistan lite av en oskriven bok än så länge. Tanken är att jag ska försöka hålla nere kostnaden lite genom att använda & köpa beg. där det går. Har dock ingen illution av att det kommer bli billigare totalt sett, det brukar alltid spåra ur i någon annan ände :-)

Det första och kanske största frågan att ta ställning till är hjul. Några synpunker, förslag eller erfarenheter? Tanken är att köra med Kojac däck och blir nog 27,5"/20". Är inte så väl bevandrad i MTB välden, så en fråga jag inte är säker på är hur kompabilitieten är mellan MTB/LVG kassetter, Sram/Shimano och 10/11-delat?
Chain of wheels hade byggt ihop hjul som såg bra ut. Chris King nav & vad jag uppfattade som Alex Supra fälgbanor. Dock dyra tackvare valet av nav, men där borde man väl kunna köpa på t.ex. Hope eller nått annat som fullgott alternativ?

Nästa större grej att ta ställning till är bromsar. Synpunter på Magura MT5?

Va kul det ska bli! :-)

Gjorde som du och byggde själv också, väldigt trevligt.

Jag var lite sugen på att köra landsvägskomponenter men tvekade då det blev lite dyrt med skivbromsar och bökigt med bock.
När jag läste på så förstod jag det så i alla fall att det sedan några år inte längre går att mixa landsväg med mtb.

Bromsarna tror jag är ett jättebra val, slx bromsar är lite klenare och mt5 nyper hårdare. Men kör på 200 skivor ändå ;)

Om man vill ha lite snyggt kan du ju annars köra matchande hope bromsar till naven, på något sätt måste det ju bli dyrt.

Vad blev det för färg?

650B-hjul med Kojak 35 mm funkar fint bak i Bullitt-ramen men välj gärna ett nav med stålbody om du kommer trampa tungt så blir det lättare att byta kassett senare.

Apropå trampa tungt så kör jag med SRAM 10 sp 11-26 kassett till X7 växel & reglage.

Sleven994 sa:
Gjorde som du och byggde själv också, väldigt trevligt.

Jag var lite sugen på att köra landsvägskomponenter men tvekade då det blev lite dyrt med skivbromsar och bökigt med bock.
När jag läste på så förstod jag det så i alla fall att det sedan några år inte längre går att mixa landsväg med mtb.

Bromsarna tror jag är ett jättebra val, slx bromsar är lite klenare och mt5 nyper hårdare. Men kör på 200 skivor ändå ;)

Om man vill ha lite snyggt kan du ju annars köra matchande hope bromsar till naven, på något sätt måste det ju bli dyrt.

Vad blev det för färg?

Ah, reglagen tänkte jag inte ens på. MTB-grupp blir det ju såklart då. Eller ja, man kan ju alltid överväga Etaps aerogrupp där man kan placera ut blips lite som man vill :-) Men så dyrt ska det nog inte bli ...inte än iaf.

Jag hade först bestämt mig för Rå fram tills jag besökte Chain of Wheels och det fram gick att den är helt obehandlad. Jag tänker att vintersalt o alu går dåligt ihop, samt att jag inte är sugen på att polera och lämna iväg för behandling själv.
Så efter lite övervägande kom jag fram till att det är bra o synas i trafiken, så jag vald gul/submarine.
På tal om det, är det bara rycka dekalerna om man så önskar eller är det ett lager klarlack över dessa?

Senast ändrad:
NLC sa:
650B-hjul med Kojak 35 mm funkar fint bak i Bullitt-ramen men välj gärna ett nav med stålbody om du kommer trampa tungt så blir det lättare att byta kassett senare.

Apropå trampa tungt så kör jag med SRAM 10 sp 11-26 kassett till X7 växel & reglage.

Bra tips, ska se vad jag hittar.

Men två växlar fram då? Annars låter det väl tungt. Här omkring jag bor finns lite backar, så även om den nog oftast kommer gå med relativt lätt last så är det nog skönt att ha lite lättare växlar än så :)

Pjue, vilken djäkla shopping lista det blev! Nu är det mesta beställt iaf bortsett från hjul och självklart nått som är glömt.

Ska inte tråka er med detaljer, men blev XT växelgrupp och Magura bromsar.

På min CX som även används till en del pendling kör jag med 42/11-42. Känns spontant som en lämplig utväxling även på en Bullitt? Kassett har jag redan beställt 11-42, men klinga återstår att shoppa så vore intressant att höra vad ni tycker innan jag handlar det oxå. Tips på snygg, svart NW-klinga mottages oxå. :)

Tillbaka
Topp