Bullitt Cargo Bike (en tråd om)

Mitt styre/easy up/styrstång känns lite lös. Inget kritisk men jsg vill gärna undersöka det närmare. Hur hänger systemet ihop och var startar jag?

Och en annan fråga. Har någon ett trick för att lufta bromsar? Jag har iofs. inte försökt än men kan tänka mig att det är svårt att få tillräcklig höjdskillnad mellan kaliber och handtag om man inte hänger upp cykeln i krokar eller liknande.
Jag luftade med cykeln stående på stöden och det gick väl blandat. Frambromsen blev perfekt trots 2,35m bromsslang men bak gick sämre av nån anledning så den fick göras om.
Kör med den stående. Det bör lyckas. Jag klantade mig nog bara första gången med bakbromsen.

Stalle

Jag luftade med cykeln stående på stöden och det gick väl blandat. Frambromsen blev perfekt trots 2,35m bromsslang men bak gick sämre av nån anledning så den fick göras om.
Kör med den stående. Det bör lyckas. Jag klantade mig nog bara första gången med bakbromsen.

Stalle

Jag har luftat mina magura utan problem med hojen på stödet. Luften måste varit i handtaget och inte vid kalippern. Om man trycker åt båda håll så borde luften komma ut oavsett.

Då är man medlem i klubben efter lång betänketid och flytt till hus. Det mesta av delarna har kommit, men väntar på hjulen så klart.

82A44920-F72E-4E2B-B985-0561FF60B47B.JPG

Vi får tillskott i familjen! 2 frågor.

Jag rullade med min son i ett frammonterat Thule Mini Yepp från ca 6mån. Från vilken ålder har ni tyckt det har kännts ok med bebis i Bullitt? Upplever att det är svårare att parera gropar och gupp med med den än en vanlig cykel.

Hur har ni löst det med montering av babyskydd för de allra minsta passagerarna?

Vi får tillskott i familjen! 2 frågor.

Jag rullade med min son i ett frammonterat Thule Mini Yepp från ca 6mån. Från vilken ålder har ni tyckt det har kännts ok med bebis i Bullitt? Upplever att det är svårare att parera gropar och gupp med med den än en vanlig cykel.

Hur har ni löst det med montering av babyskydd för de allra minsta passagerarna?
Grattis!
Har egentligen inga tips men har för mig att jag sett nån bild tidigare i denna tråd på babyskydd fastspänt i bullitt. När vår dotter var nyfödd sov hon som bäst i vagnen om man dundrade ut på värsta möjliga rotmatta, det var skumpigt men kanske ändå inte på samma sätt som att åka ner i en grop med cykel… kanske går det att hänga upp babyskyddet i nån slags bungeecord så det hänger lite över lastgolvet? Ett lastnät under och sen spännband så det inte kan flyga ur?

Det är en god idé, upphängd eller kanske snarare med ett dämpande material under.

Som kommenter till mitt eget inlägg ovan. Jag är ingen idiot och fattar att tidpunkten till introduktionen med cyklande, hur man cyklar, vilket underlag etc är saker jag ska väga in för att mitt barn ska vara säkert.

Drömmer dock redan om små utflykter om ett drygt år då jag ska vara pappaledig.

Det är en god idé, upphängd eller kanske snarare med ett dämpande material under.

Som kommenter till mitt eget inlägg ovan. Jag är ingen idiot och fattar att tidpunkten till introduktionen med cyklande, hur man cyklar, vilket underlag etc är saker jag ska väga in för att mitt barn ska vara säkert.

Vi drog fast babyskyddet ungefär som i bilen. En rem över knät och en rem som fixerar stolen mot framplattan. Fick göra några torrförsök innan monteringen blev riktigt stabil. Trots stundtals lite skumpiga gotlandsgrusvägar tyckte hon det var skoj och hade inga problem att sova. Hon var då sex månader.

Jag har sett lösningar med uppumpade slangar under stolen.

https://happyride.se/forum/threads/bullitt-cargo-bike-en-trad-om.2238487/post-4367227

??

Hoppas att du inte uppfattade att jag idiotförklarade dig angående detta. Har fått uppfattningen att du är väldigt noga när du har barn i cykeln. Med vindruta och allt!
Kanske går det annars att montera i barncykelstol i lådan? Många varianter är ju fjädrade och man kanske kan få med fjädringen när man monterar?

Har ingen erfarenhet av riktigt små barn och lastcykel, utan jag hade mina i en Chariot- eller Thulevagn när de var små.

Min främsta rädsla hade nog varit de där oväntade men väldigt hårda smällarna som kan uppstå på lastytan när man kör ner i ett hål. Med enbart däckens luftkammare som dämpning blir det för hårt för små barn tror jag - däcken är ju därtill inte en dämpare utan mest en fjäder vilket snarast förstärker "snärten" från ett oväntat potthål. Ett babyskydd ska ju skydda från en stor smäll i samband med att hela bilens deformationszoner trycks ihop - inte från hårda snärtiga smällar underifrån.

En fin cykelkärra är däremot båda fjädrad och till viss del mjukt upphängd i textila material. Även när det lever om ganska mycket får barnet aldrig de där riktigt hårda smällarna som de skulle fått på lastytan av cykeln.

För egen del hade jag alltså satt barnet i en kärra som var så mjuk och "säker" som bara möjligt. Jag hade plockat ur barnet ur den och satt det på en lastyta samma dag som barnet varit moget för att själv krascha med cykel, dvs först vid 3-4 års ålder eller något i den stilen. Kanske ännu äldre. De går ju från att vara ytterst sköra till att bli ytterst stryktåliga (givet att farten inte är för hög) på bara några år. Jag gissar att mina 7- och 9-åringar pallar en dubbelt så hård krasch som jag själv gör idag, minst.?

Astråkigt svar att behöva släpa på en kärra tyvärr. Jag vill samtidigt påtala att jag är extremt mycket för att utsätta barnen för en massa jobbiga saker - springa, cykla, klättra, ramla, slå sig - och att de blir långsiktigt friska och glada av sådant, men de första åren är risken för stor med hårda smällar på en lastcykel skulle jag tro.

Mina barn åker sedan de var 5-6 år ungefär helt fritt på en Omnium med benen dinglandes på sidan, helt utan dedikerade säten eller bälten eller något sådant.

Fördelen med kärra är väl förutom säkerheten också att den är väderskyddad. Det spelar ingen roll vilket väder - barnet är torrt i alla lägen. På en lastcykel hade det varit mycket jobbigare att skydda barnet. Barn är vattentäta och tål lite regn, men precis som med stora smällar tål de sådant först när de är några år gamla.

??

Hoppas att du inte uppfattade att jag idiotförklarade dig angående detta. Har fått uppfattningen att du är väldigt noga när du har barn i cykeln. Med vindruta och allt!
Kanske går det annars att montera i barncykelstol i lådan? Många varianter är ju fjädrade och man kanske kan få med fjädringen när man monterar?
Nä inte alls. Men läste vad jag skrev tidigare och ville förtydligande. Tack för tips. Ska fundera vidare.

Har ingen erfarenhet av riktigt små barn och lastcykel, utan jag hade mina i en Chariot- eller Thulevagn när de var små.

Min främsta rädsla hade nog varit de där oväntade men väldigt hårda smällarna som kan uppstå på lastytan när man kör ner i ett hål. Med enbart däckens luftkammare som dämpning blir det för hårt för små barn tror jag - däcken är ju därtill inte en dämpare utan mest en fjäder vilket snarast förstärker "snärten" från ett oväntat potthål. Ett babyskydd ska ju skydda från en stor smäll i samband med att hela bilens deformationszoner trycks ihop - inte från hårda snärtiga smällar underifrån.

En fin cykelkärra är däremot båda fjädrad och till viss del mjukt upphängd i textila material. Även när det lever om ganska mycket får barnet aldrig de där riktigt hårda smällarna som de skulle fått på lastytan av cykeln.

För egen del hade jag alltså satt barnet i en kärra som var så mjuk och "säker" som bara möjligt. Jag hade plockat ur barnet ur den och satt det på en lastyta samma dag som barnet varit moget för att själv krascha med cykel, dvs först vid 3-4 års ålder eller något i den stilen. Kanske ännu äldre. De går ju från att vara ytterst sköra till att bli ytterst stryktåliga (givet att farten inte är för hög) på bara några år. Jag gissar att mina 7- och 9-åringar pallar en dubbelt så hård krasch som jag själv gör idag, minst.?

Astråkigt svar att behöva släpa på en kärra tyvärr. Jag vill samtidigt påtala att jag är extremt mycket för att utsätta barnen för en massa jobbiga saker - springa, cykla, klättra, ramla, slå sig - och att de blir långsiktigt friska och glada av sådant, men de första åren är risken för stor med hårda smällar på en lastcykel skulle jag tro.

Mina barn åker sedan de var 5-6 år ungefär helt fritt på en Omnium med benen dinglandes på sidan, helt utan dedikerade säten eller bälten eller något sådant.

Fördelen med kärra är väl förutom säkerheten också att den är väderskyddad. Det spelar ingen roll vilket väder - barnet är torrt i alla lägen. På en lastcykel hade det varit mycket jobbigare att skydda barnet. Barn är vattentäta och tål lite regn, men precis som med stora smällar tål de sådant först när de är några år gamla.
Bra tankar. Du formulerar det jag tänkt väl, att det är de där snärtiga slagen i gropar som känns riskabla.

Men vagn kommer det inte bli. Aldrig. Och om man ska vänta till barnen är 3-4 år blir det inte mycket kvar innan de cyklar långt själv samt börjar bli för långa för att sitta bekvämt i Bullitt. Omnium är kanske bättre där. Herr Stridsland har ju konkat bebis + unge på sin.

Tror på en kombination av försiktighet, anpassning av fart och underlag, låga däckstryck samt att utforma en stol med dämpning.

Men hur man får till det utan att det blir svajigt i sidled måste jag fundera på. Bungees och ludtkuddar kanske kunde funka men känns instabilt.

Men nu slår det mig att leaf springs a la lauf kanske hade varit funkis. Som tur är har jag typ ett år på mig innan det blir aktuellt att köra bebis i Bullitt. Ska skissa lite och återkommer med förslag.

Edit: tycks vara en grej inom MC med stel baksving

IMG_7501.jpeg

Senast ändrad:
Mitt enklaste råd är att placera skyddet, och ffa huvudet, så långt från hjulaxlarna som möjligt (mitt emellan). Där har man genom hävstångseffekten isolerat bort så mycket rörelse som möjligt i vertikaled. När framhjulet träffar något på marken åker det upp och rörelsen (och accelerationen) sjunker linjärt mot noll vid bakaxeln. Tvärt om blir det när bakhjulet träffar samma föremål. Minsta totala prörelse blir mitt emellan. (Bortsett från fjädring i däck etc). Klassiska lådcyklar är typ sämsta exempel på motsatsen där all last (barn) sitter precis över hjulaxeln. De flyger runt om man kör snabbt på farthinder.

Jag har tre idéer du kan fundera på men med disclaimer att jag inte testat någon av dessa själv.

1. Sandlåda - grovkornig sand kallad ”fallsand” som används under klätterställningar på förskolor och liknande. Ha en bädd av detta på 5-10 cm under babyskyddets stödpunkter och spänn fast det så det inte flyger ut men inte bottnar hårt i sanden. Poängen är att använda sanden som ett deformerbart underlag som tar undan för stötarna.
Tillämpas i Hifikretsar som underlag för LP-spelare också för att isolera vibrationer i rummet från spelaren också.
Det borde kunna ta undan en och annan hård smäll - men får krattas upp lite.
Blir såklart tungt och kanske lite roddigt/smutsigt att parkera babyskyddet i en sandlåda. Kan även göra att fästmekanismen för bil funkar dåligt om det följer med sand in i mekanismers.. Men kanske någon här kan raffinera idén?

2. Gamla cykelslangar ”flätad(?)” till hängmatta från fram till bak på lastytan, med babyskyddet ställd på. Spänn fast det neråt på vardera sida så det inte hänger löst utan hängmattan är lite ”förspänd”. Då blir det rörligt i alla dimensioner.
Men det kräver att man är noga när man spänner in det.

3. Varför inte bara en enkel skummadrass som underlag. Blir såklart sunkigt om/när det blir blött och hårt vintertid om vattnet i den fryser. Hittat man en med slutna bubblor i skummet är ju mycket vunnet på vattensidan - men den kan lätt bli stelare.

Eller en kudde från en bilstol från skroten! Då har du ju ”skålform” och allt. :-) annars Flera lager med mjuk ”yogamatta”?

Svårigheten som jag ser det är att det är relativt lite vikt som ska fjädras av från rätt kraftig rörelse på kort slaglängd. Så tillräckligt styvt för att hålla det uppe men mjukt nog att ta smällarna.

Just my 2 cents.

Många bra förslag på lösningar på @Froste ’s fundering! Som jag minns det från föräldraledigheten så är enkelhet viktigt. Man vill bara stoppa ner ungen i lämpligt färdmedel och komma iväg! Stridsland verkar ha spänt fast en hel liggdel till barnvagn på sin omnium. Det kanske vore nåt? Annars en thule yepp som du hade med förra barnet? Då kan du ha lillen där och stora där fram? Finns många vägar att gå, tur att du har ett år på dig…

Själv njuter jag av min bullitt varje dag! Mest korta turer men planerar för fullt för våren!

4A0FA851-CBE8-4EF3-9998-9215B0CD9288.jpeg

Är i stort väldigt nöjd. Köpte den av en kille som byggt den från ram med många delar som är nice. Typ bra bromsar och dynamo.
Det enda som är prio att fixa är en bättre sadel. Sen blir det nog styre med backsweep och kanske bbx sidepanels. Mest för att det är snyggare än murarbaljan.

På drömlistan står silvrigt directmountdrev och thomsonstolpe/styrstam…

Många bra förslag på lösningar på @Froste ’s fundering! Som jag minns det från föräldraledigheten så är enkelhet viktigt. Man vill bara stoppa ner ungen i lämpligt färdmedel och komma iväg! Stridsland verkar ha spänt fast en hel liggdel till barnvagn på sin omnium. Det kanske vore nåt? Annars en thule yepp som du hade med förra barnet? Då kan du ha lillen där och stora där fram? Finns många vägar att gå, tur att du har ett år på dig…

Själv njuter jag av min bullitt varje dag! Mest korta turer men planerar för fullt för våren!

Visa bilaga 683945
Är i stort väldigt nöjd. Köpte den av en kille som byggt den från ram med många delar som är nice. Typ bra bromsar och dynamo.
Det enda som är prio att fixa är en bättre sadel. Sen blir det nog styre med backsweep och kanske bbx sidepanels. Mest för att det är snyggare än murarbaljan.

På drömlistan står silvrigt directmountdrev och thomsonstolpe/styrstam…
Snygg! Jag har också kört murarbalja men ska byta mot något snyggare..

Jag har en silver Thompson stolpe som ska bytas mot svart om du är sugen ?

Lite trådkap men jag är i en liknande situation.
Jag är pappaledig och tanken är att jag ska börja cykla med junior (6mån) i kärra nu. Jag har funderat lita på det med däck, om man tjänar något på att gå ifrån std 37 mm däck till något fetare, typ big Apple eller liknande? Som jag ser det så är ett så finmönstrat däck som möjligt önskvärt om det sker ett byte, iom att greppet på vagnen inte är relevant.
Men kommer junior få en behagligare (säkrare) åktur med däck med större luftkammar? Jag kommer att cykla landsväg och snällare grus

Lite trådkap men jag är i en liknande situation.
Jag är pappaledig och tanken är att jag ska börja cykla med junior (6mån) i kärra nu. Jag har funderat lita på det med däck, om man tjänar något på att gå ifrån std 37 mm däck till något fetare, typ big Apple eller liknande? Som jag ser det så är ett så finmönstrat däck som möjligt önskvärt om det sker ett byte, iom att greppet på vagnen inte är relevant.
Men kommer junior få en behagligare (säkrare) åktur med däck med större luftkammar? Jag kommer att cykla landsväg och snällare grus
Om det är en fjädrad vagn tror jag däcken är ganska irrelevanta. Däck är mer som studsbollar än dämpare generellt.

Fler bra outside the box idéer!

Kanske att några fler lager liggunderlag hade gett tillräcklig dämpning.

Kör redan med ett i idag för att få lite mer dämpning under sonens rumpa, täta för vinddrag, minska skrammel från lösa föremål och för att cykeln går så mycket tystare tom då.

Gillar dock idéen med någon slags upphängd stol. Om babyskyddets bredd är nära lådans innerbredd kanske det kan ha en positiv effekt för att minimera svajjet i sidled och mestadels låta dämpningen jobba i vertikalt led.

Bladfjädrar har dock egenskapen att mestadels svikta i ett plan...

Jag använde babyskydd från 4 månaders ålder. På bilden är det "underredet" som är fastspänt och själva babyskyddet är i-klickat i underredet men för det mesta skippade jag underrede och bara drog en rem över sittdelen. När babyskyddet blev för trångt lyckades jag hitta en sits från danska Winter som gör cargo-cyklar. Jag bytte då också honey-comb plattan till en i aluminium som jag köpt på Bauhaus och sågat till formen på. Dock ingen vidare respons från danskarna när jag kontaktade dom för att be dom sälja en sits. Men hade tur och hittade ett ex på butiken på Övre Husargatan, kanske dom heter bikeplace? På andra bilden har vi med oss balanscykeln till Skatås där jag bytte till löparskor och 3-åringen cyklade.

DSC_0039.JPG

IMG_20210723_135543.jpg

Hallå Bullitt-proffs! Är sugen på att införskaffa en till stadspendling i GBG med 4-åring, transporter och lite kortare familje-touring... Köper helst begagnat och mekar/bygger om själv. Vad tros om denna som har legat ute länge, är ramskadan något att oroa sig för rent funktionellt eller mest kosmetiskt? Vad skulle vara en vettig prislapp isåfall?

Hallå Bullitt-proffs! Är sugen på att införskaffa en till stadspendling i GBG med 4-åring, transporter och lite kortare familje-touring... Köper helst begagnat och mekar/bygger om själv. Vad tros om denna som har legat ute länge, är ramskadan något att oroa sig för rent funktionellt eller mest kosmetiskt? Vad skulle vara en vettig prislapp isåfall?

Hade inte oroat mig nämnvärt för den skadan. Om det inte finns motsvarande bucklor på kopplade rör.
Men den kanske skall vara lite billigare pga det. Har inte riktigt koll på bullit-priserna

Förutom att jag tycker att priset är något högt för en hoj med ramskada såååå…

Jag skulle inte bry mig jättemycket om den skadan om det inte är så att jag skulle köra 80kg varenda dag.
Det är ju tre rejäla stag där.
Vill du göra det säkrare så gör du ett kolfiberbandage och förstärker med.

Stalle

Begpriserna är helt galna tycker jag. Köpte min helt ny för 28k, deore-kittad, för fyra år sen. En 11 år gammal kan inte kosta 20k. Speciellt inte en med en rejäl skada som den där.

Det är säkert ingen fara att cykla på den, men är den ens rak? Måste ha varit en riktigt smäll, påkörd av en bil?

Tillägg: Priserna var helt orimliga på begagnat även när jag köpte, därav nyköpet. Hittade inget billigare begagnat än 25000 då.

Begpriserna är helt galna tycker jag. Köpte min helt ny för 28k, deore-kittad, för fyra år sen. En 11 år gammal kan inte kosta 20k. Speciellt inte en med en rejäl skada som den där.

Det är säkert ingen fara att cykla på den, men är den ens rak? Måste ha varit en riktigt smäll, påkörd av en bil?

Tillägg: Priserna var helt orimliga på begagnat även när jag köpte, därav nyköpet. Hittade inget billigare begagnat än 25000 då.
Jag tänkte lite samma sak när jag kollade en gång till. Är den ens rak ramen?

Stalle

Skadan kan säkert vara ofarlig men den lär påverka priset om du själv skall sälja hojjen i framtiden. Om utbudet är skralt i sverige (ligger en fräsig Rosa på blocket såg jag) så kanske danskarna kan erbjuda ngt intressant? https://www.dba.dk/soeg/?soeg=bullitt Två gula på lättlösliga destinationer i Helsingör och CPH. Visst kass växlingskurs, men man kan kanske pruta några lappar, få en trevlig utflykt till danmark med Öresundståget och köpa en utan skador....

Skadan kan säkert vara ofarlig men den lär påverka priset om du själv skall sälja hojjen i framtiden. Om utbudet är skralt i sverige (ligger en fräsig Rosa på blocket såg jag) så kanske danskarna kan erbjuda ngt intressant? https://www.dba.dk/soeg/?soeg=bullitt Två gula på lättlösliga destinationer i Helsingör och CPH. Visst kass växlingskurs, men man kan kanske pruta några lappar, få en trevlig utflykt till danmark med Öresundståget och köpa en utan skador....

Blir ju typ samma pengar som i Sverige, 15k är ju 23k svenska.

Ang den med skadan tycker jag helt klart priset är för högt även om skadan säkert inte är så farlig.

Enda anledning att köpa den där ramskadade Bulliten är om man antingen MÅSTE ha en cykel snabbt, eller om man får den riktigt billigt. Jag tror inte den är så värst farlig att cykla på, men herregud vad tråkigt med en så elak skada. Svårsålt framöver, tror jag.

Tack alla för bra input och tips om den skadade Bulliten och andra alternativ! Verkar som den finns i närheten av mig så jag kanske kan ta en titt i alla fall... Vad skulle vara tillräckligt billigt för att överväga ett sådant vrak, halva priset dvs 10 000 kr? Kanske är orealistiskt att säljaren släpper med tanke på begärt pris, men ändå...

Beror väl lite på övrigt skick också, men om allt annat är i ok brukskick så hade det varit max.

Skadorna kan ju ses som stöldskydd med!

Har något testat någon form av överdrag att ha på när cykeln står ute eller har ni alla möjlighet att ta in dem? Finns det specifika för bullitt?

Jag beställde ett MC skydd nu på chansning då min ibland står ute. Återkommer med feedback.

Har något testat någon form av överdrag att ha på när cykeln står ute eller har ni alla möjlighet att ta in dem? Finns det specifika för bullitt?

Jag beställde ett MC skydd nu på chansning då min ibland står ute. Återkommer med feedback.

Det finns ett officiellt överdrag att köpa från Larry vs Harry https://www.larryvsharry.com/en/bullitt-garage jag har haft ett sånt men var aldrig riktigt nöjd då det var väldigt tight om man hade brett styre.

Numera har jag ett sånt här https://bikeparka.se/products/cargo vilket känns mer premium och har lite bättre passform

Yo! Nån som vet om och var men kan få tag på en extra lång (235cm +) Shimano bromsslang inkl banjo?
Vad använder L vs. H för slangar till de hojar de har XT på?
Nån som kan upplysa mig? De längsta med banjo jag har hittat är 200cm.

Stalle

Detta funkar.

Tack men det är Shimano jag vill ha. Den där anslutningen ovan fungerar inte på Shimano-ok.
Jag får väl ta och ringa butiken på Kungsholmen och kolla om de kan hjälpa mig.

Stalle

Senaste nytt från barnfraktarfronten. Tog av benen på en Thule Yepp Nexxt mini och skruvade dit en bit plywood istället. Sedan två spännband enligt bild. Finns viss förbättringspotential men funkar för tillfället. Lillen verkar nöjd hittills.
IMG_2458.jpeg

Tillbaka
Topp