Bygga benmuskler

Bygga benmuskler
Gymträning har gjort så jag inte längre får ont i knäna när (om) jag springer. En annan fördel är att när alla andra är dyngtrötta i överkroppen under Lunsencykling (teknisk stigcykling utanför Uppsala) är jag pigg och fräsch. :)

Bygga benmuskler
evo skrev:
-------------------------------------------------------
> Vilken bra tråd det här blev, man kanske ska
> besöka gymet i alla fall. Om inte annat för att
> få lite variation. Trainer har en tendens att bli
> lite tråkigt.

Jag tycker absolut du ska lägga in en timme benstyrka i veckan. Jag har kört det i 2 månader nu och märker redan skillnad i spurterna. Nöj dig med en timme åt gången.

Benspark, bencurl, knäböj och utfall.

> Den där Guadamud verkar inte riktigt klok.
> Skivstången fladdrar vilt av all vikt när han
> kör knäböj...

[skryt]
När jag var som starkast körde 7 reps på 220 kg. Det är en härlig känsla när stången böjer sig över nacken. :)
[/skryt]

/J

Bygga benmuskler
bigmollo skrev:

>
> När jag var som starkast körde 7 reps på 220
> kg. Det är en härlig känsla när stången
> böjer sig över nacken. :)
>
> /J

Jezuz! Bra där. Fast då var du inte så snabb upp för alperna;)

Bygga benmuskler
Westman skrev:
> Varför krångla till det? Den bästa träningen
> för cykling måste ju vara just cykling.
>
> Jag kör lerig stigcykling med enbart en klinga
> fram. 1x9 är fostrande för benen ibland. Känns
> ok för knäna så länge sadeln är tillräckligt
> hög.

Njä. Med enbart cykelträning så är det svårt att öka max-styrkan iom. att det är så många repetitioner => uthållighetsträning. Därför bör cyklingen komplementeras med styrketräning. Men helt klart så är det svårt att bli duktig cyklist utan att köra cykelträning....

pellerin skrev:
> Rekommenderar Kettlebellträning för den som vill
> ha allsidig träning. Kul och ger en fruktansvärd
> träningsvärk i hela kroppen. Googla så hittar
> man massor, glöm inte att kolla in Youtube
> också...

Tack för tippset! Ser ut att vara riktigt bra allsidig träning. Ska sätta igång snarast!

Bygga benmuskler
Hej!

Har tränat väldigt mycket i mina dagar och om jag hade haft svaga och knotiga ben och ville ha ändring på det så hade jag gjort såhär.

1. Skjuvat bil.
Går till så att du knuffar en bil på plan mark, tung o effektiv träning.
Starten är som tyngst sen när du får upp fart måste du hålla i o fortsätta gå/springa.

2. Springa med pjäxor uppför backe
Skidpjäxor är nog överkurs för en cyklist det tycker inte jag behövs men snöra på ett par snowboard-boots istället, välj gärna en sandig backe som inte är för flack eller brant.

3. Gående utfall
Kan du göra på gymmet, ta gärna ett par lättare än tyngre hantlar och gör gående utfall i en korridor på gymmet. Du har båda hantlarna bredvid midjan och går ned 90 grader och tar minst 20 steg på varje fot.

Som cyklist tycker jag att du ska sträva efter mer reps istället för tung-intensitet, som ngn. tidigare förespråkat att du ska göra tunga knäböj så är det helt fel för det som du eftersträvar.

Har du annars en downhill-cykel så vore det kanonträning att åka med i skogen.

/Mattcat

Bygga benmuskler
Här kan man läsar rätt mycket:

http://www.cyclingforums.com/cycling-training/126133-gyming-improve-power.html

För att göra det lite lätt för sig så kan man säga att vi nyttjar kroppen i följande faser:

Lyft något tungt en gång, farten spelar ingen roll -> Styrka, kan tränas med vikter
Lyft något tungt en eller ett par gånger, snabbt -> Explosivitet, kan tränas med vikter
Jobba hårt under några minuter -> Styrs av effekten du kan utveckla vid VO2max
Jobba hårt under 20 minuter eller mer -> Styrs av effekt vid mjölksyratröskel.

Så finns det jättetydliga övergångar mellan nivåerna, så allt hänger samman. Två senare punkterna är vanligare att man försöker förbättra med antingen träningsmängd alt. intervallträning, ibland i kombination. Har man problem med energiförsörningen under efter 20 minuter, lungorna räcker men inte kraften, så är det troligen inte styrkan som orsakar det. Det är nog träningsnivån, så du kommer troligen få en förbättring genom att antingen öka intensiteten alt. mängden träning.

En starkare muskel, med samma vikt/volym, är troligen mer driftsekonomisk, och man kan därför få nytta av styrketräning. Styrketräning är sannolikt också bra som komplement när man vill öka kroppens förmåga att tåla hög belastning. Men mest pang för pengarna på de två sista punkterna enligt ovan ger -åtminstone för mig -intervallträning.

Bygga benmuskler
..när jag var pappaledig körde jag 2h varje dag med cykelvagn, det gav bra styrka på annars taniga ben.

En av 80-talets svenska mästare gav mig följande rekommendation för styrka: Halvbrant ca 1 minuts lång backe, låg kadens, ca 85-90% av maxpuls men inte högre - då blir det risk för anaerob träning. 5-10 ggr.

Bygga benmuskler
Jag har börjat löpträna, alltså ren kondition, hjärta, lungor. Har känt av en skillnad på oväntat kort tid då det just gäller att stå på och sega långa uppförsbackar, plus att min smärttröskel för den vidriga mjölksyran har tagit ett eller två snäpp uppåt.

Bygga benmuskler
Mr. Scott skrev:
> Här kan man läsar rätt mycket:
>
> http://www.cyclingforums.com/cycling-training/1261
> 33-gyming-improve-power.html
>
> För att göra det lite lätt för sig så kan man
> säga att vi nyttjar kroppen i följande faser:
..osv

Det där kan vara det mest tydliga jag någonsin läst på det har forat ang "träning". Skopåse!

Bygga benmuskler
Mr. Scott skrev:

> så du kommer troligen
> få en förbättring genom att antingen öka
> intensiteten alt. mängden träning.

En enkel, men ack så jobbig sanning.

> En starkare muskel, med samma vikt/volym, är
> troligen mer driftsekonomisk, och man kan därför
> få nytta av styrketräning.

Det är det här jag känner mig lite osäker på. Nu kommer jag inte ihåg var jag läste om fibertäthet och syresättningskrav, men jag ska försöka komma ihåg det. På något sätt hade jag fått det till att driftsekonomin snarare led av ökad fibertäthet. Fast iofs ställer du upp förutsättning bibehållen vikt/volym, och då är ju egentligen styrkeökningen i princip bara ett resultat av vad man lite flummigt brukar tillskriva nervsystemet när det talas om viktlösa styrkeökningar. Och då är jag rädd att den ökningen är väldigt grenspecifik, som i tidigare film med en tyngdlyftare.

> Men mest pang för pengarna på de två sista
> punkterna enligt ovan ger -åtminstone för mig
> -intervallträning.

Plus to the ett.

Bygga benmuskler
> Träning i skivstångslokal
> gör väldigt lite för syreupptagningsförmågan
> vilket nog är den mest begränsande faktorn vid
> all cykling,

Även om jag är starkt kritisk till hur vetenskapliga deras artiklar är (testgrupper om 7-8 personer osv) så visar väl norrmännen Hoff & Helgerud att träning av max-styrka ökar löpsekonomin och därmed också syreupptagningsförmågan, utan hämmande muskeltillväxt. Vet inte om det tidigare diskuterats i cykelkretsar men det var ett hett diskussionsämne i skid och orienteringskretsar för ett antal år sedan. Vet att flerfaldige världsmästaren i orientering Emil Wingstedt använde sig av mycket knäböj.

Själv upplever jag att jag var mycket starkare både uppför och på raksträckor tidigare när jag lyfte mer och cyklade mindre.

Bygga benmuskler
skaparn skrev:
> Mr. Scott skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > så du kommer troligen
> > få en förbättring genom att antingen öka
> > intensiteten alt. mängden träning.
>
> En enkel, men ack så jobbig sanning.
>
> > En starkare muskel, med samma vikt/volym, är
> > troligen mer driftsekonomisk, och man kan
> därför
> > få nytta av styrketräning.
>
> Det är det här jag känner mig lite osäker på.
> Nu kommer jag inte ihåg var jag läste om
> fibertäthet och syresättningskrav, men jag ska
> försöka komma ihåg det. På något sätt hade
> jag fått det till att driftsekonomin snarare led
> av ökad fibertäthet. Fast iofs ställer du upp
> förutsättning bibehållen vikt/volym, och då
> är ju egentligen styrkeökningen i princip bara
> ett resultat av vad man lite flummigt brukar
> tillskriva nervsystemet när det talas om
> viktlösa styrkeökningar. Och då är jag rädd
> att den ökningen är väldigt grenspecifik, som i
> tidigare film med en tyngdlyftare.

om volymen på muskeln ökar utan att innehållet ökar proportionellt kommer transportavstånden inbördes öka vilket ger sämre "kondition".

Bygga benmuskler
Precis som Skaparn skrev så är en styrkeökning utan ökad vikt/volym
en förbättring av nervsystemet. Man använder fler motoriska enheter vid max belastning.
När det gäller ekonomi i rörelser så brukar förbättringen ses i stretch-shortening cykeln.
Alltså senan och bindvävens förmåga att lagra energi vid utsräckning, jag vet inte om
vi utnyttjar den särskilt mycket i cykling.

Styrketräning kan leda till ökad kraftutveckling, men watt och syreåtgång är väl linjärt?
Därmed borde ingen skillnad ses vid sub-max.

Jag tror dock på styrketräning för cykling, finns flertal studier som stödjer det.

skaparn skrev:
> Mr. Scott skrev:
>
> > En starkare muskel, med samma vikt/volym, är
> > troligen mer driftsekonomisk, och man kan
> därför
> > få nytta av styrketräning.
>
> Det är det här jag känner mig lite osäker på.
> Nu kommer jag inte ihåg var jag läste om
> fibertäthet och syresättningskrav, men jag ska
> försöka komma ihåg det. På något sätt hade
> jag fått det till att driftsekonomin snarare led
> av ökad fibertäthet. Fast iofs ställer du upp
> förutsättning bibehållen vikt/volym, och då
> är ju egentligen styrkeökningen i princip bara
> ett resultat av vad man lite flummigt brukar
> tillskriva nervsystemet när det talas om
> viktlösa styrkeökningar. Och då är jag rädd
> att den ökningen är väldigt grenspecifik, som i
> tidigare film med en tyngdlyftare.

Bygga benmuskler
Jag tränar enbart överkropp på gymet och utöver det är roddmaskinen det enda jag kör för benen. Vet någon vilka benmuskler man kommer åt med den och är det eventuellt några muskler man har nytta av på cykeln.

Bygga benmuskler
Magnus79 skrev:
> Precis som Skaparn skrev så är en styrkeökning
> utan ökad vikt/volym
> en förbättring av nervsystemet. Man använder
> fler motoriska enheter vid max belastning.
> När det gäller ekonomi i rörelser så brukar
> förbättringen ses i stretch-shortening cykeln.
> Alltså senan och bindvävens förmåga att lagra
> energi vid utsräckning, jag vet inte om
> vi utnyttjar den särskilt mycket i cykling.

nix, inte alls eftersom vi aldrig når ett bromsande ytterläge i den cykliska rörelsen.

>
> Styrketräning kan leda till ökad
> kraftutveckling, men watt och syreåtgång är
> väl linjärt?

bara de aeroba processerna. vilket iofs är nästan allt på submaximala belastningar, men när det går tungt är det andra bullar.

> Därmed borde ingen skillnad ses vid sub-max.

inte räknat i syreåtgång, men någonting som är viktigare och helt klart begränsande är upplevda tröttheten. det stirras hela tiden på fysiska processer trots att det är på det mentala/kognitiva planet som störst vinster kan göra. det som i dagligt tal kallas smärttröskel är extremt begränsande. plocka bort eller förskjut den begränsningen så har du en vinnare :)

Bygga benmuskler
Thanks Micke! Fast jag försökte bara besvara det som rörde rörelseekonomin.

Jag kanske missförstår dig, men vi behöver ju inte nå ett ytterläge för att SSC ska utnyttjas, den
är väl snarare hastighetsberoende? Fast det kanske måste vara mer kraft som bromsas upp?
Man kan ju jämföra med ett vanligt upphopp.

Bygga benmuskler
Är det inte så att man måste träna och tävla på en ganska hög nivå innan det är befogat med kompletterande styrketräning? Cykelmotionären borde väl gynnas mest av att lägga tiden på cykling?

Men samtidigt: Bra träning är den träning som blir av. Om man bara har en halvtimme att träna (jobb och småbarn) så är det kanske bättre att man spenderar den med skivstång i stället för på cykeln, eller ännu sämre framför datorn skrivandes inlägg som detta :)

Sedan känner man sig ju också mer avancerad när man kompletterar sin grenspecifika träning med nåt proffsigt som t.ex. frivändningar. När jag känner mig avancerad så presterar jag i allmänhet bättre. Jag tror inte heller att man behöver oroa sig för att lite styrketräning ska få kroppen att explodera av svällande energikrävande muskler...

Bygga benmuskler
Poppe skrev:
> Jag tror inte heller att man
> behöver oroa sig för att lite styrketräning ska
> få kroppen att explodera av svällande
> energikrävande muskler...

+1

Givet att man käkar normalt är den muskelmassa man lägger på sig på 4-5 månader med styrketräning, som kompletteras med träning på cykeln, väldigt liten. Alla som kört styrketräning vet hur lång tid det tar att bygga muskelmassa. Jag blir alltid förvånad när folk inte vill gå på gym för att de är rädda att bli "biffiga". Det är ju knappast så att man helt plötsligt en dag vaknar och ser ut som Arnold...

Bygga benmuskler
Magnus79 skrev:
> Thanks Micke! Fast jag försökte bara besvara det
> som rörde rörelseekonomin.
>
> Jag kanske missförstår dig, men vi behöver ju
> inte nå ett ytterläge för att SSC ska
> utnyttjas, den
> är väl snarare hastighetsberoende? Fast det
> kanske måste vara mer kraft som bromsas upp?
> Man kan ju jämföra med ett vanligt upphopp.

diskussionen måste ju hållas levande :)

en SSC är ju enkelt beskrivet lagrad energi som i en ihoptryckt fjäder. cykelrörelsen har inte så mycket excentriskt arbete och därmed lite förspänning. klart väldigt begränsande. det hela blir ju hastighetsberoende eftersom muskelkoordinationen är så god vid låg hastighet som cykling ger. ingen stötpåverkan direkt. om jag nu mins rätt... :)

Bygga benmuskler
Micke, det skrevs i en annan tråd att man skulle köra benövningar med ett ben i taget. Kan du på ett enkelt sätt förklara varför? Om det nu är nån skillnad.
Om man har som mål att bli bättre cyklist alltså.
/J

Bygga benmuskler
Micke S skrev:
> diskussionen måste ju hållas levande :)

Absolut!

> en SSC är ju enkelt beskrivet lagrad energi som i
> en ihoptryckt fjäder. cykelrörelsen har inte så
> mycket excentriskt arbete och därmed lite
> förspänning. klart väldigt begränsande. det
> hela blir ju hastighetsberoende eftersom
> muskelkoordinationen är så god vid låg
> hastighet som cykling ger. ingen stötpåverkan
> direkt. om jag nu mins rätt... :)

Jag köper det :-)

Bygga benmuskler
bigmollo skrev:
> Micke, det skrevs i en annan tråd att man skulle
> köra benövningar med ett ben i taget. Kan du på
> ett enkelt sätt förklara varför? Om det nu är
> nån skillnad.
> Om man har som mål att bli bättre cyklist
> alltså.
> /J

Om inte annat så isolerar man ju på så vis det "svagare" benet som vi alla tycks ha. Och tvingar det till samma mängd arbete. Borde i teorin ge bättre effekt när man trampar. Att ha likasamma styrka i varje ben.

Här står lite flum om sådant http://www.pezcyclingnews.com/?pg=fullstory&id=7181

Personligen körde jag så i en benpressmaskin, mest för att det kändes mer som en mer "naturlig cykelrörelse". Alltså, jag körde höger, vänster, höger, vänster osv... till fail.

Bygga benmuskler
Rippa skrev:
> Om inte annat så isolerar man ju på så vis det
> "svagare" benet som vi alla tycks ha. Och tvingar
> det till samma mängd arbete. Borde i teorin ge
> bättre effekt när man trampar. Att ha likasamma
> styrka i varje ben.

Jo jag tänkte att det var nåt sånt. Får testa det i bensparken och bencurlen. Jag körde så på 90-talet och det funkar ju bra för att isolera.
/J

Bygga benmuskler
Ett tips för enbensträning är att köra knäböj på ett ben, antingen på marken eller en upphöjning.
Utan vikter så får man, grovt räknat, samma belasning på benmuskulaturen som med kroppsvikten på en skivstång och tvåbensböj. Dessutom grymt bra för balans och rörlighet.

Bygga benmuskler
Magnus79 skrev:
> Ett tips för enbensträning är att köra
> knäböj på ett ben, antingen på marken eller en
> upphöjning.
> Utan vikter så får man, grovt räknat, samma
> belasning på benmuskulaturen som med kroppsvikten
> på en skivstång och tvåbensböj. Dessutom grymt
> bra för balans och rörlighet.

Jag ber att få protestera, med risk för att vi i ämnet ändå är ganska överens.

Balans tränar man genom att träna balans. Ben tränar man genom att träna ben.

Knäböj med ett ben kan 99% inte utföra med en lika djup rörelse och då missar man den extra aktivering av gluteus som de djupa böjarna bjuder på. Dessutom är allt annat än djupa böj töntigt.

Bygga benmuskler
bigmollo skrev:
> Rippa skrev:
> -----
> > Om inte annat så isolerar man ju på så vis
> det
> > "svagare" benet som vi alla tycks ha. Och
> tvingar
> > det till samma mängd arbete. Borde i teorin ge
> > bättre effekt när man trampar. Att ha
> likasamma
> > styrka i varje ben.
>
>
> Jo jag tänkte att det var nåt sånt. Får testa
> det i bensparken och bencurlen. Jag körde så på
> 90-talet och det funkar ju bra för att isolera.
> /J

Jag upplever att jag, när jag kör enbent, måste köra med mindre än hälften av de vikter jag kan köra med tvåbent, även med det "starka" benet. Vad kan detta bero på?

Bygga benmuskler
Ni som vet - Är det inte mycket större risk att man pajjar knäna om man gör de där jättedjupa böjarna? Själv brukar jag akta mig för dem av det skälet. Men kanske oroar mig i onödan.

För övrigt måste jag säga att cykling med singlespeed i skogar med lagom långa branta backar kan kännas som "riktig" styrketräning, man får ta i som f-n för att komma upp ibland samtidigt som växelcyklister spinner upp på mormorsklingan. Inbillar mig att det kan vara bra bonusträning styrkemässigt att köra singlespeed. Eller så kan man förstås välja tunga växlar, men har man möjligheten att "fuska" är det svårt att inte ta den.

Bygga benmuskler
MoeJoe skrev:
> Ni som vet - Är det inte mycket större risk att
> man pajjar knäna om man gör de där jättedjupa
> böjarna? Själv brukar jag akta mig för dem av
> det skälet. Men kanske oroar mig i onödan.

De studier jag sett som undersöker belastning vid knäböj visar att belastningen är som störst vid 90 grader och att det därför skulle vara den sämsta positionen att vända rörelsen i. Under och över är däremot inte så farligt. Så man kan visserligen göra grunda böj men man förlorar då den fina värken i stjärten som mollo i ett ovan stående inlägg skvallrade om.

Bygga benmuskler
skaparn skrev:
> De studier jag sett som undersöker belastning vid
> knäböj visar att belastningen är som störst
> vid 90 grader och att det därför skulle vara den
> sämsta positionen att vända rörelsen i.

Oh shit, jag har gjort fel då i typ 15 år! Ok, bra, happyfolket levererar som vanligt! Djupare böjar då, check.

Bygga benmuskler
skaparn skrev:
> De studier jag sett som undersöker belastning vid
> knäböj visar att belastningen är som störst
> vid 90 grader och att det därför skulle vara den
> sämsta positionen att vända rörelsen i. Under
> och över är däremot inte så farligt.

+1
Mina knän mår bäst av ATG, om jag vänder i typ 90 grader så får jag värk i knäna.
(sen vill jag slå ett slag för frontböj, kanon för lårträningen)

Bygga benmuskler
Stewe skrev:
>
> +1
> Mina knän mår bäst av ATG, om jag vänder i typ
> 90 grader så får jag värk i knäna.
> (sen vill jag slå ett slag för frontböj, kanon
> för lårträningen)

FRONTBÖJ!!!! På min ära. Dessutom är det en optimal övning för bålträning faktiskt. Mycket roligare än situps'n'pilatesboll

Bygga benmuskler
skaparn skrev:
> Balans tränar man genom att träna balans. Ben
> tränar man genom att träna ben.

Och för funktion tränar man båda samtidigt :-)
Glömde skriva att tipset främst gällde om man inte har tillgång till skivstänger.
Perfekt att köra om man tränar löpning som komplement till cyklingen.

> Knäböj med ett ben kan 99% inte utföra med en
> lika djup rörelse och då missar man den extra
> aktivering av gluteus som de djupa böjarna bjuder
> på.

LOL! visst är det en svårare rörelse, kanske därför det är något att sträva mot eftersom god rörliget är viktigt om man vill hålla sig skadefri när man tränar med tunga vikter.
Dessutom kan man böja fram ryggen betydligt mer utan skaderisk än vad man kan med en
stång på ryggen, vilket ställer mindre krav på rörligheten i fotleden. Jag kan lova att
man får med skitan rätt bra i denna övning. Djupet är inga probs pour moi...
En annan fördel kan vara att den lilla vridrörelse som uppstår mellan lårben och underben inte
påverkar meniskerna i den djupa fasen på samma sätt som vid dubbelböj där fötterna är låsta och höften är låst.
Att bygga stabilitet i höften vid enbensarbete borde ses som fördelaktigt i cykling.

> Dessutom är allt annat än djupa böj
> töntigt.

Indeed!

Bygga benmuskler
Frontböj, alltså med stången på bröstet istället? Den är ju helt kass. Den är till för folk som inte kan knäböja på riktigt. Riktiga killar kör riktiga knäböj.
/J

Bygga benmuskler
bigmollo skrev:
> Frontböj, alltså med stången på bröstet
> istället? Den är ju helt kass. Den är till för
> folk som inte kan knäböja på riktigt. > /J

Skojar du nu eller?
Du om någon (på det här forumet) borde ju ha koll på skillnaden mellan frontböj och vanlig böj?

Jag kör både och, men om jag vill träna lårmusklerna lite extra så kör jag frontböj.

Bygga benmuskler
bigmollo skrev:
> folk som inte kan knäböja på riktigt. Riktiga
> killar kör riktiga knäböj.
> /J

+1

Sen är det där med att man inte ska gå förbi 90 grader en lika stor myt som den att man blir smal av fett.

Bygga benmuskler
bigmollo skrev:
> folk som inte kan knäböja på riktigt. Riktiga
> killar kör riktiga knäböj.
> /J

Men lol!! Nu tar du och redigerar ditt inlägg så att inte framtida generationer behöver läsa det där. Tänk på ditt framtida CV. Tobleroneaffären var ingenting i jämförelse.

Bygga benmuskler
Stewe skrev:
> Skojar du nu eller?
> Du om någon (på det här forumet) borde ju ha
> koll på skillnaden mellan frontböj och vanlig
> böj?

Jodå jag vet vad frontböj är. Tänkte bara så vi pratade samma övning.

Jag tycker det finns bättre övningar än frontböj. Hacklift till exempel, där kan man lasta på mer vikt.
Med frontböj krånglar man till en naturlig övning. Ungeför som när folk kör bänkpress och lyfter upp benen. Å andra sidan kanske det funkar om man kör med lättare vikter. Det var som sagt ett tag sen jag körde frontböj. Det var på den tiden jag körde 10 repsare på 170 kilo.
/J

Edit: överdrev min egna förträfflighet en smula, tror jag.

Senast redigerad av en moderator:
Bygga benmuskler
bigmollo skrev:
> Stewe skrev:
> -----
> > Skojar du nu eller?
> > Du om någon (på det här forumet) borde ju ha
> > koll på skillnaden mellan frontböj och vanlig
> > böj?
>
> Jodå jag vet vad frontböj är. Tänkte bara så
> vi pratade samma övning.
>
> Jag tycker det finns bättre övningar än
> frontböj. Hacklift till exempel, där kan man
> lasta på mer vikt. Frontböj är som en dåligt
> utförd knäböj.
> Med frontböj krånglar man till en naturlig
> övning. Ungeför som när folk kör bänkpress
> och lyfter upp benen. Å andra sidan kanske det
> funkar om man kör med lättare vikter. Det var
> som sagt ett tag sen jag körde frontböj. Det var
> på den tiden jag körde 20 repsare på 170 kilo.
>
> /J

Sluta nu.

Tillbaka
Topp