Byggtråd - Daniel och det gyllene spettet

Bra jobbat, ännu ett tecken på att det nya Peruanska är stål i skogen och inte panflöjter i tunnelbanan, en eloge till alla som stöder en underdog till cykel leverantör, det verkar ju löna sig för alla.

Sa jag att det var en blank och fin cykel oxå?

Även om jag är ett stort fan av DVO så skulle det nog passa bättre med en kashima gaffel på Spettet.

Men jävlar vad läcker det är!?

Fet fast långsmal :)

Ska bli mycket intressant att höra vad du tycker om den efter lite mer provkörning.

/Johan

Paco sa:
Även om jag är ett stort fan av DVO så skulle det nog passa bättre med en kashima gaffel på Spettet.

Men jävlar vad läcker det är!?

Har också tänkt på det men det när det blir dags att byta något av dämperiet lär det bli en topaz i baken, är för nöjd med diamanten för att byta till en räv

lindengbg sa:
Fint spett! Ser riktigt låååång ut? Fira med grillspett efter premiärturen i skogen? ??

Jag har fortfarande inte lyckats mäta något själv men reachen är 51,5 enligt ritningen. Det kändes ovant men inte oskönt långt så det kommer nog bli riktigt bra

Och då var första turen avklarad, det blev 15 km asfalt och grusväg så cykeln kom inte fullt till sin rätt...hursomhelst var det kul att till slut få känna lite på spettet, jag tror det kan bli en riktigt fin vänskap.

Vad kom jag då fram till?

-Snärtig styrning med 35 mm styrstam jmf min 70 mm som jag hade tidigare.

-Skönt med lägre standover, känns som den kommer bli lättare att lägga ner i kurvorna.

-Gött med flackare styrvinkel, den kommer rulla på fint i skogen.

-Ungefär samma ”sittställning” som jag hade tidigare men den cykeln hade som sagt 70mm styrstam och setback på sadelstolpen.

-Krävs mer tryck för att kunna köra på bakhjulet men det funkar.

Ovant med 2-3 cm lägre stack och mindre rise på styret men jag vänjer mig väl, annars för det bli nytt styre med mer rise.

Magnus.Bovall sa:
Ja ha, men vart f____n e bilden på spettet..

I väntan på Daniels egna bilder så tar jag mig friheten att posta en från Marinos Insta...

B93BEC44-9513-4BC0-B37F-E0C05EBCE2FD.jpeg

Här kommer ett par bilder på det färdiga bygget med lite lera på. Någon vikt kan jag inte ge då min risiga bagagevåg från biltema bestämde sig för att sluta funka. Imorgon kväll blir det stigcykling så då får vi se om den går att cykla med i skogen också.

Bilagor

• C23E59ED-CE1F-4C53-9DAF-184A05C5E8AB.jpeg
    C23E59ED-CE1F-4C53-9DAF-184A05C5E8AB.jpeg
    273.5 KB · Besök: 118
  • 5FDB559B-0408-4F24-AAD3-556AA228C0A0.jpeg
    5FDB559B-0408-4F24-AAD3-556AA228C0A0.jpeg
    278.9 KB · Besök: 87
Magnus.Bovall sa:
Ser bra ut hur lång e du sadeln ser hög ut eller sitter styret lågt kanske.

Det är nog lite av båda, jag är 192cm och styret sitter ett par cm lägre än på min förra cykel. Det känns ovant men ska köra så ett tag för att prova på. Tyvärr gör det att cykeln ser ful och oproportionerlig ut men jag är inte så fåfäng att jag gör något åt det bara för den saken : )

Ser rolig ut (looks fun, not funny looking) posta gärna några bilder av cykeln med sadeln lite längre ner... :)

Jag lyckades skaka liv i bagagevågen och cykeln väger in på ”lätta” 14,8 kg. Bättre än vad trodde. Och nej, vågen är inte kalibrerad

Rockingman sa:
glitch sa:
Verkar vara manligt drop :)

Är drop = vinkel på sadeln? Den är för låg nu och ska rätas upp. Fick för mycket tryck på händerna som det ser ut nu.

Kan jag tro. Ställ sadeln horizontellt och sen hade jag höjt styret med några spacers om du sitter så högt. Har ju ingen aning om ditt apindex men din sittposition luktar mer Nino Schurter än Richie Rude :)

han har inte mer gaffelrör på gaffeln för spacers så risestyre är ända lösningen. Eller ny gaffel ;)

Jag får kolla upp mitt ap-index för sittställningen känns faktiskt inte alls dum. jag ska ändå skicka på ett styre med mer rise för att se hur det känns.

Denna?

HB031.jpg

Jag tycker annars att den ser rätt cool ut...väldigt aggressiv (på ett bra sätt). Du måste ha långa ben och om det funkar, så funkar det.

Senast ändrad:
Tjena. En sak som jag funderar över, hur är pivotlagren förseglade? Rullar swingen bara på 2 st. "nakna" lager?

aribr sa:
Tjena. En sak som jag funderar över, hur är pivotlagren förseglade? Rullar swingen bara på 2 st. "nakna" lager?

Nä, det är en liten bricka utanpå men den täcker inte hela lagret. Om lagren ger sig snabbt tänker jag sätta dit nåt som täcker hela lagret.

Intressant. Borde väl gå att stoppa dit en kopp av något slag, eller bricka.

Rockingman sa:
aribr sa:

Nä, det är en liten bricka utanpå men den täcker inte hela lagret. Om lagren ger sig snabbt tänker jag sätta dit nåt som täcker hela lagret.

aribr sa:
Intressant. Borde väl gå att stoppa dit en kopp av något slag, eller bricka.

Rockingman sa:
aribr sa:

Min tanke är att trycka dit en större bricka om det behövs, det borde räcka så.

Vi kommer så klart att fräsa våra egna lager”skydd” hos EST eller annan Happy’it med tillgång till CNC-fräs och/eller svarv ?

Tillbaka
Topp