Byggtråd: Derny

nästan klar..

IMG_7681.JPG

IMG_7682.JPG

IMG_7683.jpg

IMG_7684.JPG

IMG_7685.JPG

Supercoolt! Skulle nån visa den utan att jag hade följt tråden och sagt "Det började med en postcykel" så hade jag nog inte trott på det. Du är en väldigt kreativ herre chrobin! Fast trots alla grejer du gjort är jag ändå mest impad av hjul-lotteriet, så enkelt och genialt. Ser fram emot att se och läsa om mer från dig.

sådärja, dags för en uppdatering.

gjort lite småfix bla så har jag svarvart en liten adapter så cykel vajerhöljet passar bätte i mc bromshandtagen.

före:

IMG_8062.JPG

efter:

IMG_8060.JPG

Sen prövade jag för första gången att gravera. Det blev en skev fri handad räv/varg på kick kåpan...

IMG_8059.JPG

Senast ändrad:
hallå på er!

Går lite segt det här projeket men det är långt ifrån dött. Håller just på att lacka om den i en champagne färg med vit pinstiping. Flott ska de vara!

En annan sak som har hänt och som jag blev otroligt glad och överraskad över var att jag fick ett litet paket på posten igår. Tänkte att det var nått trist jobb relaterat eller nått.
Men till min mycket stora förvåning så låg det en otroligt fin liten omålad tenn derny i kuvertet!!!

Tack så hemskt mycket, så otroligt fin!!!

IMG_8811.jpg

IMG_8812.jpg

IMG_8813.jpg

Verkligen ett häftigt bygge. Jag ser fram emot lite rörliga bilder från en provkörning.

Antar att det är helt uteslutet att få den gatlegal.

Nä dags att få klart det här åbäket.
Frugan är bortrest och det öppnar för sena kvällar i köket/verkstaden.
Ny obegriplig lack mm. Hoppas ha den rullandes inom kort.

bild.JPG

bild1.JPG

bild2.JPG

bild3.JPG

Fan, jag smälter. Det här är ett så underbart bygge att även en petroleum-hatare som jag som anser tvåtaktsmotorer vara djävulens påfund inte kan göra annat än kapitulera. Och hur kan det gå fel när man har en Selle San Marco Rolls på toppen? Och jag älskar tanklocket.

Toppen!

Bygg en åt mig, det vore nåt att komma till hojträffar på en sån där - det skulle knäcka den mest inbitne bikern.
Vi har vårfest på lördag, kan du inte komma inputtrande med derny'n vid 21-rycket?

Allvarligt föreslår jag att du ställer ut hojen 1.juni i Norrtälje http://www.custombikeshow.se/, kan vara en vinnare i "classic custom"-klassen.

/G

Senast ändrad:
Sådärja! Så gått som färdig. Väntar på en ny tändspole som jag hoppas löser mitt tändningsproblem. Annars är den som sagt klar.
Har varit super kul att bygga den och jag har blivit tvungen att lära mig en hel del om moppar vilket har varit spännande. Blev nöjd med bygget och tycker att helheten blev bra. Visst finns det massor av små detaljer man skulle kunnat gjort bättre nu när man vet. Återkommer med en liten film då jag har löst tändnings strulet. Tack alla som hjälp till!

Tack och hej!

mvh/ ChRobin

spec

Ram: Gammal monark postcykel med en massa modifieringar.

Tank: Hemgjord kolfiber historia.

Styre: Nitto, kommer inte ihåg modellen.

Handtag: ODI long necks (BMX nostalgi)

Bakhjul: Continental Tour Ride däck på 26" Westwood fälg ekrat till ett trumbromsat Puch Maxi moped nav för trampstart. Självmordlösning på trampsidan.

Framhjul: Continental Tour Ride däck på 24" Westwood fälg ekrat till ett trumbromsat Sachs nav.

Motor: 70cc Puch Maxi e50 motor med kick, portat hus och topp och jackad kolv. 21mm förgasare. Hembyggt avgassystem med okänd dämpare.

Trampdrivlinan: 72t klinga med vevar från en barn cykel och MKS pedaler.

Sadel: San Marco Rolls föstås!

Bromsreglage: Nått nyproducerat för Engelska retro bågar.

Gasreglage: Magura

IMG_9331.jpg

IMG_9332.jpg

IMG_9333.jpg

IMG_9334.jpg

IMG_9335.jpg

IMG_9336.jpg

IMG_9337.jpg

IMG_9338.jpg

IMG_9339.jpg

IMG_9341.jpg

IMG_9342.jpg

IMG_9344.jpg

IMG_9343.jpg

IMG_9346.jpg

Senast ändrad:
Sjukt häftig! Och vilket detaljabete :) mycket bra dokumentation till alla förnöjelse är grymt uppskattat.

Färgvalet blev ju jättebra!

Tack
G

Chrissofsweden skrev:
-------------------------------------------------------
> Sjukt häftig! Och vilket detaljabete :) mycket
> bra dokumentation till alla förnöjelse är grymt
> uppskattat.
>
> Färgvalet blev ju jättebra!
>
> Tack
> G

+1 förutom på färgvalet som jag kanske inte vill kalla jättebra utan mer "annorlunda" :)
Och annorlunda är ju bra mtp dagens mångfaldsdebatt...

frippegubben skrev:
-------------------------------------------------------
> Men, skulle den inte ha framskärm också?

Dom som man kör på bana brukar inta alltid ha framskärm.

/ ChRobin

Lite uppdatering av den lätt schizofrena moppe det här har blivit.

Har haft lite strul med tändningen och efter ett otal försök att få det att funka tröttnade jag och köpte mig ett helt nytt system, och denna gång utan brytare och annat trams.
Det blev ett HPI CDI system, på vanlig svenska betyder det typ race tändsystem.
Ska bli spännande och se hur den kommer funka nu.

/ ChRobin

IMG_9502.jpg

IMG_9503.jpg

IMG_9504.jpg

Nu har bygger officiellt spårat ur..
Graverade ett porträtt av Joop Zijlaard, den hårdaste av alla derny rytttare på storklingan.
Sen inhandlades en cykeldator från Jula som ska agera hastighetsmätare.
För övrigt så går den som en raket nu med nya tändningen. Film bevis kommer inom kort

IMG_9875.jpg

IMG_9690.jpg

Har varit ute och kört en del med dernyn nu. Första rundan efter inkörningen så fick jag förvånansvärt enkelt upp den i över 60km/h. Helt ok med tanke på att jag kör utan expansionskärl. Med lite fin lir och en längre väg så ska jag nog få upp den i bit över 70 om jag vill. Roligt det här!

IMG_9498.jpg

Efter att ha åkt runt på dernyn ett tag nu tänkte jag ge mig på en liten utvärdering:

Som planerat har jag använt moppen som ett bruksfordon, tagit mig från a-b i stan, åkt till jobbet, till gymmet osv. Allt har funkar bra, självklart lite missöden här och där men över lag så har det varit förvånansvärt lite meckande. Fick en spricka i tanken efter en transport skada men inget som inget gick att fixa på en kväll.
Den går väldigt bra tycker jag, rapp och hänger med i trafiken bra. Har toppat 71km/h men annars rullar man runt i 0-50km/h i stan.
Det är väldigt kul med motorer helt enkelt!
Enda nackdelen är att den inte är direkt diskret.... Halva gatan stannar och tittar när man smattrar förbi... Men om man vill ha nått diskret kanske man inte ska åka runt på en trimmad Derny i rainbowsparkle glitter lack....

Överlag mycket nöjd med det här projeket. Väldigt kul att bygga och ännu roligare att
köra.

Fick lite uppmärksamhet i svenska motor tidningen Gasoline. Nog första och sista gången man ser NJS i den tidningen.

/ ChRobin

d2.jpg

d3.jpg

d4.jpg

d1.jpg

Tillbaka
Topp