[Byggtråd][Evil Offering] Schizofren Ondska "Is that a 29er? Ugh!"

Är Tomcaten den man ska basera sånna konstateranden på? troligtvis inte, tidigare trådar har visat tendenser till bristande underhåll och ett mer brutalt cyklande än Fabio Wibmer i Urban Freeride. Så huruvida dina grejer pajar eller inte får iaf inte mig att tvivla på produkten.
Mezzer verkar vara en riktigt fin gaffel!

Om du inte spikat färgschemat än (skummade delvis tråden) så skulle svart&guld vara gudomligt. Klassiska Lotus John Player special vet ju alla hur den ser ut men det finns andra exempel, som:

0CF58959-B342-4405-BC32-FED46DF3CD29.jpeg

Jag har ju varit väldigt nöjd med min Mattoc och den är rätt enkel att serva själv. Men jag är ändå lite sugen på något annat den här gången ?

Just nu vacklar jag mellan svenskt guld, gröna diamanter och silvriga gäddor. Om inte DVOs gaffel varit så Jäkla tung hade jag nog redan beställt en, men den väger ju som en RXF coil.

Coolt med en så stor skylt. Antar att du har den i garaget?
Tydligen ingick inte skylten ?‍♂️?
Men jag fick en gaffel i alla fall ?

EE304F46-88F8-4D79-A20F-1278466AEA4E.jpeg

Kunde inte riktigt hålla mig utan pressade på crownrace och satte i styrlager och låste med en styrstam jag hade liggandes så jag kunde se hur det såg ut ihop med ram + gaffel + hjul. Det blir nog bra det här ?

Tydligen ingick inte skylten ?‍♂️?
Men jag fick en gaffel i alla fall ?

Visa bilaga 402171

Kunde inte riktigt hålla mig utan pressade på crownrace och satte i styrlager och låste med en styrstam jag hade liggandes så jag kunde se hur det såg ut ihop med ram + gaffel + hjul. Det blir nog bra det här ?

Vi vill också se ?

Äntligen är allt beställt. Trodde jag skulle få alla paket idag, men tydligen är inte alla paket lika viktiga i DHL/Postnords ögon.

Jag fick det här i alla fall, bakdäck och styre är ju kul! Synd bara att framdäck och styrstam ligger i det andra paketet ?‍♂️
(tillsammans med drivlina, bromsar och sadel...)

4BB7171C-3901-4EA0-91FB-00E4F4ACF19C.jpeg

Äntligen är allt beställt. Trodde jag skulle få alla paket idag, men tydligen är inte alla paket lika viktiga i DHL/Postnords ögon.

Jag fick det här i alla fall, bakdäck och styre är ju kul! Synd bara att framdäck och styrstam ligger i det andra paketet ?‍♂️
(tillsammans med drivlina, bromsar och sadel...)

Visa bilaga 404942
Najs. Ett riktigt trevligt styre?

Det här med att tillverka ett shim för att få rätt vinkel på kabelanslutningen kändes ju som en bra plan, tyvärr visade det sig att det handlade om en ganska tunn kant. Så jag rotade reda på lite EK och gjorde ett kopparclips.
E70E6985-DB47-4CC6-8CCE-60DC1E808619.jpeg

Det funkade jättebra, förutom att det var lite väl tjockt, så aktuatorn bottnade ungefär ett varv tidigare, men i samma vinkel...

Så det fick bli plan B, flytta stolpen ett hack i höljet, så nu pekar aktuatorn snett bakåt och texten på stolpen pekar snett åt sidan ??‍♂️

Men det såg inte så dumt ut ändå tycker jag, så det blir nog bra ?
F0F76871-7CA9-4C19-9259-317545F0A299.jpeg

Det här med att tillverka ett shim för att få rätt vinkel på kabelanslutningen kändes ju som en bra plan, tyvärr visade det sig att det handlade om en ganska tunn kant. Så jag rotade reda på lite EK och gjorde ett kopparclips.
Visa bilaga 405221
Det funkade jättebra, förutom att det var lite väl tjockt, så aktuatorn bottnade ungefär ett varv tidigare, men i samma vinkel...

Så det fick bli plan B, flytta stolpen ett hack i höljet, så nu pekar aktuatorn snett bakåt och texten på stolpen pekar snett åt sidan ??‍♂️

Men det såg inte så dumt ut ändå tycker jag, så det blir nog bra ?Visa bilaga 405223

Fiffigt fixat!
Är det v2 eller 2.1?

Har vägt in de flesta komponenterna nu och exceltabellen pekar på en totalvikt på strax norr om 13,5 kg med pedaler.

(Dock borde jag beställt ett luftningskitt för magurabromsar...)

Har vägt in de flesta komponenterna nu och exceltabellen pekar på en totalvikt på strax norr om 13,5 kg med pedaler.

(Dock borde jag beställt ett luftningskitt för magurabromsar...)

Innan du beställer luftningskit kan du be om en spruta från apoteket som bara har en plastpip istf gängad nippel, har du tur passar den ner i hålet på handtaget?

Jag orkade inte vänta så jag drog vevlagret lite temporärt försiktigt med trasa och tång. Läste sen på interwebs att man kan korta maguras bromsar utan att lufta, så det gjordes också.

Slutvikt med pedaler blev 13,7 kg. Känns ganska lagom med tanke på att det sitter GX-drivlina och en relativt tung gaffel på :)

Bilder, komplett spec samt första intryck kommer imorgon.
5EC54088-16CD-4310-8F89-3C3F637A9350.jpeg

Handtagen är ju grymma! Har precis satt på samma sort fast Camo-färgen, tog någon runda att vänja sig vid tjockleken dock. Grymt bygge! Kul att få se resultatet.

Jag han inte köra så värst länge innan nån släckte lampan i taket, men jag är grymt imponerad måste jag säga.

Jag började med att pumpa bakdämparen till 30% sag, skruva ner LSC så mycket det gick och sätta returen ett klick eller två från mitten. Redan på väg till stigen blev jag ganska imponerad av hur bra cykeln svarade på tramptagen, och det blev inte sämre när jag kom in på den branta stigen uppför. Betydligt rappare än min gamla scout, trots sina 140mm.

När stigen väl vände utför blev det riktigt roligt, cykeln känns smidig och grymt lekfull. Jag skuttade fram som en känguru med små mini-manuals på varje baksida. På något märkligt sätt kändes nästan bakänden kortare under mig än på Scouten, trots att den på pappret ska vara 5mm längre (kan det vara så att en cykel är mer än enskilda mått i en geometritabell? ?).

Clownhjulen gjorde sig dock påminda till slut, på det mest smärtsamma sätt. I en utförslöpa där man gärna tar en hög linje över en lutande klipprygg och behöver låta bakhjulet komma upp högt mellan benen för att kunna pumpa baksidan blev det närkontakt med Troy Brosnans signaturdäck ?. Kanske får börja med byxor med vadderad gren igen nu... ?

B849ADBB-5089-445A-B51F-B4A5C37142F0.jpeg

Tillbaka
Topp