Byggtråd: Grusmonstercross

setreus

Aktiv medlem
Jag har inte fått hem några delar ännu men jag startar denna tråd eftersom jag behöver lite hjälp med val av komponenter.

Alltihop började med att jag länge suktat efter en "riktig" monstercross (med plats för riktigt feta däck och med bockstyre). Problemet har varit att hitta en ram med tillräckligt mycket plats för däck (här går alla vanliga CX bort) och med tillräckligt kort topprör för att köra med bockstyre (här går de flesta MTB bort eftersom jag skulle tvingas gå ner till S eller M i storlek för att få rätt längd på toppröret vilket leder till en abnorm och svårfunnen längd på sadelstolpen).

12189755_10153670791614534_4597112185419731128_n-2.jpg

Tidigare har jag kört en SS MTB från CRC med bockstyre men den var i ärlighetens namn några centimeter för lång vilket gjorde den svårhanterlig i stök och orsakade en del problem i min rygg.

Ett bra tag var jag inne på att köpa en färdig cykel då jag hittade denna Koga Beachracer i Holland:
koga_beach.jpg

Men det var något som skavde, framförallt priset i förhållande till specen. I så fall ville jag uppgradera direkt till hydrauliska bromsar och då skulle den sticka iväg en bit över 20' vilket jag tycker är lite mycket för en så pass enkel cykel.

När Open U.P. och senare 3T Exploro lanserades var det ganska mycket mitt i prick. Lätta ramar med plats för feta däck och såklart med geometri för att köra bock. Allt utom priset kändes perfekt ;D.

Jag hade nästan gett upp och börjat kolla på superlånga sadelstolpar på Bike24 när jag plötsligt av en "slump" surfade in i en Gravel-ram på eBay:
s-l1600-3.jpg
http://www.ebay.com/itm/232131550456?_trksid=p2060353.m1438.l2649&ssPageName=STRK:MEBIDX:IT
Kusligt lik mina favoritramar som jag nu dagdrömt om i månader. Jag hade till och med på fullaste allvar övervägt att lura banken och låna pengar "till ett torp" för att ha råd att köpen en Open eller 3T och bygga min drömhoj med ultralätta tubhjul och hydrauliska bromsar och så vidare.

5000 spänn för en snarlik (om än från nattskiftet) ram kändes plötsligt som ett kap och jag slog till nästan direkt. Sen hittade jag en så gott som ny minigrupp Rival 22 (hydraulisk) för ynka 3000 kr och nu finns det ju ingen återvändo.

Planerade inköp:
https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=132631;menu=1000,4,29;pgc[16]=16887
Vevparti 175 mm/50t Rival 1 X-SYNC Crankset 10/11-speed Compact - GXP

hb3513-01.jpg

http://www.ebay.com/itm/Easton-EC90...432943?hash=item5d6a8ab1ef:g:SZsAAOSwA3dYG2Wy
Styre: Antingen aero eller flare
wcs-evomax-road-bar.jpg

Frågan nu som jag behöver hjälp med: Vad måste jag kolla efter för hjul (body) för att det ska funka? Jag har alltid trott att Shimano och SRAM är helt kompatibla men nu har jag hittat hjul som står Shimano 9/10/11s eller Sram 9/10. Vad är det som gäller egentligen? Har tidigare fått tipset att SLX och XT-kassetter som är 11-delade passar på body för Shimano 10s. Passar Shimano 11-delad kassett med min Rival-bakväxel?

MatteXC

Aktiv medlem
Kul, själv byggde jag på en "hybrid", det blev riktigt bra, behöver dock köra med 70mm stam för att få lagom körställning med bockstyre. Max däck är 29x2.0 så kanske knappt räknas som monster?

Blir kul att följa ditt bygge, i mina ögon snudd på "lyx-bygge" :)

Gällandw din fråga beror det väl på om du ska ha landsvägskassett eller mtb

Senast ändrad:

Stewe

Aktiv medlem
Kul, det ska bli spännande att följa.
ramen ser ut att ta riktigt feta däck, men i specen står det max 40mm?
Har du mejlat och snackat nått med dom hur mycket man kan klämma in?

650b hjul kanske?

setreus

Aktiv medlem
Stewe sa:
Kul, det ska bli spännande att följa.
ramen ser ut att ta riktigt feta däck, men i specen står det max 40mm?
Har du mejlat och snackat nått med dom hur mycket man kan klämma in?

650b hjul kanske?
Ja, precis. 40 mm är max på 700c. Jag tror att de specade max 2,1" på 650b, men jag hoppas på att kunna klämma in lite mer. Återkommer!

setreus

Aktiv medlem
MatteXC sa:
Kul, själv byggde jag på en "hybrid", det blev riktigt bra, behöver dock köra med 70mm stam för att få lagom körställning med bockstyre. Max däck är 29x2.0 så kanske knappt räknas som monster?
Men ändå mycket fetare än man får in på de allra flesta crossar.

Blir kul att följa ditt bygge, i mina ögon snudd på "lyx-bygge" :)
Jo, jag håller med. Det blir lite soppa på en spik...

Gällandw din fråga beror det väl på om du ska ha landsvägskassett eller mtb
Det är detta jag inte riktigt har fattat och hoppas få förklarat på ett enkelt sätt. I en annan tråd spårade det ut lite med så mycket detaljer att jag helt gick bort mig. Nu har jag ju satt ner foten iom att jag köpt en Rival-bakväxel. Eller? Vad funkar tillsammans med den? (Kasset alltså)

aki

Aktiv medlem
Frågan nu som jag behöver hjälp med: Vad måste jag kolla efter för hjul (body) för att det ska funka? Jag har alltid trott att Shimano och SRAM är helt kompatibla men nu har jag hittat hjul som står Shimano 9/10/11s eller Sram 9/10. Vad är det som gäller egentligen? Har tidigare fått tipset att SLX och XT-kassetter som är 11-delade passar på body för Shimano 10s. Passar Shimano 11-delad kassett med min Rival-bakväxel?[/quote]

Shimano 11-delad mtb-kassett passar på body för 10-delat, eftersom den största kransen är så stor att den kan ligga innanför bodyn utan att ta i ekrarna. En sån kassett passar även på body för 11-delat, med en spacer.

Sram's 11-delade mtb-kassetter har ofta en minsta kugge på 10T (isf 11T som varit standard tidigare), vilket gör att de kräver XD-body.

Vad gäller 11-delade väg-kassetter passar Shimano och Sram på samma body. Bodyn måste dock vara för 11-delat eftersom de här kassetterna har full bredd nere vid bodyn.

11-delade Rival-bakväxlar finns i många utföranden.
*Vanlig för upp till 28T kassett
*Wifli för upp till 32T
*Rival 1 medium cage för upp till 36T
*Rival 1 long cage för upp till 42T.
11-delad Rival-växel funkar med 11-delad Shimano-kassett, så länge den har tillräckligt omfång för att klara av största kransen i kassetten

setreus

Aktiv medlem
thisismycat sa:
Kul tråd, skulle gärna haft en Open UP. Följer tråden med spänning! Kostade ramen 5k inkl frakt o moms o allt?
Nej, tvärtom! Jag fick betala 4600 kr för ramen exklusive allt. Frakten är 680 kr och moms/tull återstår att se. Ibland har jag kommit undan billigare men regeln är väl 25 % på hela priset inklusive frakt?

setreus

Aktiv medlem
aki sa:
Frågan nu som jag behöver hjälp med: Vad måste jag kolla efter för hjul (body) för att det ska funka? Jag har alltid trott att Shimano och SRAM är helt kompatibla men nu har jag hittat hjul som står Shimano 9/10/11s eller Sram 9/10. Vad är det som gäller egentligen? Har tidigare fått tipset att SLX och XT-kassetter som är 11-delade passar på body för Shimano 10s. Passar Shimano 11-delad kassett med min Rival-bakväxel?
Shimano 11-delad mtb-kassett passar på body för 10-delat, eftersom den största kransen är så stor att den kan ligga innanför bodyn utan att ta i ekrarna. En sån kassett passar även på body för 11-delat, med en spacer.

Sram's 11-delade mtb-kassetter har ofta en minsta kugge på 10T (isf 11T som varit standard tidigare), vilket gör att de kräver XD-body.

Vad gäller 11-delade väg-kassetter passar Shimano och Sram på samma body. Bodyn måste dock vara för 11-delat eftersom de här kassetterna har full bredd nere vid bodyn.

*Wifli för upp till 32T
11-delad Rival-växel funkar med 11-delad Shimano-kassett, så länge den har tillräckligt omfång för att klara av största kransen i kassetten[/quote]

Om jag tolkar detta rätt borde jag alltså kunna använda följande set up:
- Rival 22-bakväxel (medium cage, som jag nyligen köpt på eBay men ännu inte fått hem)
- Shimano 11-delad SLX/XT-kassett
- Mina gamla hjul med Shimano 10s body

Frågan är om det finns kassetter med utväxlingen 11-36? Och om 36:an är tillräckligt stor för "att den kan ligga innanför bodyn utan att ta i ekrarna"?

BjornR

Aktiv medlem
Rival 22 växeln kommer att vara för liten då enligt spec så klarar den 32t. Det är skillnad på Rival 22 och Rival 1.

setreus

Aktiv medlem
Ungefär såhär har jag tänkt att loggan för mitt eget cykelmärke ska se ut. Tänker mig antingen negativt i neonrosa eller i blankt svart.

Bilagor

aki

Aktiv medlem
setreus sa:
aki sa:

*Wifli för upp till 32T
11-delad Rival-växel funkar med 11-delad Shimano-kassett, så länge den har tillräckligt omfång för att klara av största kransen i kassetten
Om jag tolkar detta rätt borde jag alltså kunna använda följande set up:
- Rival 22-bakväxel (medium cage, som jag nyligen köpt på eBay men ännu inte fått hem)
- Shimano 11-delad SLX/XT-kassett
- Mina gamla hjul med Shimano 10s body

Frågan är om det finns kassetter med utväxlingen 11-36? Och om 36:an är tillräckligt stor för "att den kan ligga innanför bodyn utan att ta i ekrarna"?[/quote]

Hjul för tiodelad body ger mtb-kassett som ger Rival 1-bakväxel (eller Force 1 eller Apex 1)

setreus

Aktiv medlem
Skulle vilja göra en komplett inköpslista, vill gärna ha hjälp av petimetrar så jag inte glömmer något:
Hjul
Däck
Kassett
Ev ny bakväxel
Kedja
Vevparti
Vevlager (det finns för 2-300kr upp till det tiodubbla, värt?)
Växelvajer och höljen - tips?
Styre - helst flaero, tips?
Stam
Styrlager - tips?
Sadel
Styrlinda

setreus

Aktiv medlem
KRISMÖTE!

Yes, the frame can compatible for 12*142 or 9*135mm, and the fork has two version. One is 15*100 and the other is 9*100;If you want to use two versions, you need to buy one more fork.

Jag vet inte om jag ska justera min beställning till 15 mm genomgående axel på framgaffeln? Känns mer nutida än QR. Å andra sidan har jag tre st hjulpar till min CX som jag tänkt använda även till denna cykel.

Å tredje sidan skulle jag kunna köra med mina MTB-hjul om jag väljer through axle

desmo

Aktiv medlem
Vad kostar en ny gaffel då?
Kanske värt att köpa en extra direkt om det inte är någon större summa?

setreus

Aktiv medlem
120 usd.

Men det är inte pengarna. Ser det liksom inte hända att jag byter gaffel om du förstår vad jag menar?

Stewe

Aktiv medlem
Jag skulle gå på 15mm, mera framtidssäkert.

men det är klart, har man massa hjul med QR så blir det bökigt, sälja hjulen?

desmo

Aktiv medlem
setreus sa:
120 usd.
Men det är inte pengarna. Ser det liksom inte hända att jag byter gaffel om du förstår vad jag menar?
Nej, det förstår jag. Jag tänkte mer att du kanske vill bygga upp cykeln med de hjulen du har nu. Men i framtiden kanske uppgradera till ny standard. Då är det ju skönt att ha en matchande gaffel.

Men om du tänker att du ska köra med de hjul du har hela ramens livslängd så är det väl bara att köra på QR. Om tre år har de säkert hittat på något nytt ändå.

Mayhem

Aktiv medlem
setreus sa:
Jag vet inte om jag ska justera min beställning till 15 mm genomgående axel på framgaffeln? Känns mer nutida än QR. Å andra sidan har jag tre st hjulpar till min CX som jag tänkt använda även till denna cykel.
Inga av de existerande hjulparen som enkelt kan konverteras till 15 mm axel då genom att endast byta endcaps?

setreus

Aktiv medlem
Mayhem sa:
setreus sa:
Inga av de existerande hjulparen som enkelt kan konverteras till 15 mm axel då genom att endast byta endcaps?
Det tror jag inte. Det ena är crosstubhjul byggda med SRAM X9-nav och det andra är kinahjul med Novatec-nav.

setreus

Aktiv medlem
Lejon sa:
En tanke: Adapter till 15 mm nav till QR-gaffel funkar bra, motsatsen däremot är ju bökigare.
Jag är inne på detta spår nu. Det blir så jävla skevt annars. Hjulen i förrådet var liksom halva anledningen till att jag skulle bygga denna cykel, he he. Min CX har blivit permanent pendlarcykel med skärmar och skit, så därför vill jag bygga något lätt, kul och rejisigt.

De nya 650b-hjulen kan jag ju lätt köra med adapter.

setreus

Aktiv medlem
setreus sa:
Skulle vilja göra en komplett inköpslista, vill gärna ha hjälp av petimetrar så jag inte glömmer något:
Hjul
Däck
Kassett
Ev ny bakväxel
Kedja
Vevparti
Vevlager (det finns för 2-300kr upp till det tiodubbla, värt?)
Växelvajer och höljen - tips?
Styre - helst flaero, tips?
Stam
Styrlager - tips?
Sadel
Styrlinda
Jag vet inte mycket om styrlager men har förstått att Chris King är The Shit http://www.wiggle.co.uk/chris-king-inset-2-1-18-15-tapered-headset/
Finns det billigare alternativ som är okay?

Ramen behöver 1 1/8 - 1 1/2 (som länken)

Lejon

Aktiv medlem
Jag vet inte heller så mycket om styrlager men eftersom alla styrlager jag haft sedan man gick ifrån gängad gaffel/lager till a-head-systemet har funkat perfekt har jag resonerat att det är ett rätt meningslöst ställe att lägga pengar på.
Ger endast lite minimalt bling, men omätbar funktionsvinst (eller har jag missat något fantastiskt eftersom jag aldrig haft Chris King-lager?).

emmer

Ny medlem
Vet man bara om det är ZS eller IS 36° eller IS 45° så är nog inte fabrikat hela världen (så länge man får dit alla damkåpor).

Mayhem

Aktiv medlem
setreus sa:
Ramen behöver 1 1/8 - 1 1/2 (som länken)
De måtten specificerar bara passformen mot styrröret och gaffelkronan. Passformen mot ramen finns i massor av olika varianter, men med väldigt stor sannolikhet är ramen tillverkad för integrerade lager kompatibla med FSA #42. I sådana fall ska du ha IS42/30 45° övre, IS52/40 45° undre men dubbelkolla med ramtillverkaren först! Chris King tillverkar inte några integrerade lager som monteras utan koppar direkt i ramen.

Senast ändrad:

setreus

Aktiv medlem
Svar från angelcycle:
...As for the headset, we can give one set for you for free.

Kevin

Trevligt! Så kan jag uppgradera till Chris King sen om jag tycker hojen är trögstyrd :)

setreus

Aktiv medlem
Lite sugen på att köpa däck. Helst skinwall, lätta och med bra rull. 2,1" eller möjligen liiite större. 650b/27,5" ska det vara.

Vad har ni för tips?

Akik

Ny medlem
har du kollat in Shand Drove alt Salsa Fargo? Har själv precis byggt en cykel med Drove ramen. Kan väl klassas som ett monster..

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer