Byggtråd: Grusmonstercross

En liten fundering: Vad är det som hindrar folk från att använda en MTB-ram med jättekort styrstam i kombination med bockstyre? Lite längre hjulbas och slippa tåöverlapp borde vara trevligt på en monstercross, tänker jag.

Makten sa:
En liten fundering: Vad är det som hindrar folk från att använda en MTB-ram med jättekort styrstam i kombination med bockstyre? Lite längre hjulbas och slippa tåöverlapp borde vara trevligt på en monstercross, tänker jag.
Det går inte ta i utan att vingla.
Tåöverlapp är mest ett problem vid trackstand och hur ofta gör man det?
Tar i gör man ofta.

emmer sa:
Makten sa:
Tar i gör man ofta.

Men borde inte greppet ute på hoodsen bli samma sak som med den gamla (ofta svinlånga) styrstammen och mtb-styret (lika smalt som modernt bock?)

leffo sa:
emmer sa:
Makten sa:
Tar i gör man ofta.
Men borde inte greppet ute på hoodsen bli samma sak som med den gamla (ofta svinlånga) styrstammen och mtb-styret (lika smalt som modernt bock?)
Prova gärna.
Jag vet bara att korta stammar blir vingligt som phan när man tar i...

emmer sa:
Tar i gör man ofta.

Tåöverlapp är ett problem så fort man cyklar stig, och vad ska man ha en monstercross till annars? ;-) Tänker precis som leffo att det borde bli som att köra med ett smalt, rakt styre med lång stam eftersom bocken sticker fram såpass mycket.

Med ett lite bredare mustasch-styre borde det rimligen funka i alla fall:-) Jättekort hjulbas och tåöverlapp ser jag ingen vits med annat än på slät asfalt, och då kan man ju lika gärna använda en ren LVG-cykel i så fall. Frågan är om det är nån vits ens då. Eller bara pajjig tradition.

Makten sa:
emmer sa:
Tar i gör man ofta.
Tåöverlapp är ett problem så fort man cyklar stig, och vad ska man ha en monstercross till annars? ;-)
Undrar vad för kostig cykel du hittat som har så mycket tåöverlapp att lite stigcykling inte funkar.

Makten sa:
emmer sa:
Tar i gör man ofta.

Tåöverlapp är ett problem så fort man cyklar stig, och vad ska man ha en monstercross till annars? ;-) Tänker precis som leffo att det borde bli som att köra med ett smalt, rakt styre med lång stam eftersom bocken sticker fram såpass mycket.

Med ett lite bredare mustasch-styre borde det rimligen funka i alla fall:-) Jättekort hjulbas och tåöverlapp ser jag ingen vits med annat än på slät asfalt, och då kan man ju lika gärna använda en ren LVG-cykel i så fall. Frågan är om det är nån vits ens då. Eller bara pajjig tradition.

Personligen är jag ute efter alla egenskaper hos en räcer men med plats för riktigt stora däck.

emmer sa:
Undrar vad för kostig cykel du hittat som har så mycket tåöverlapp att lite stigcykling inte funkar.

Skilj gärna på "problem" och "inte funkar", tack. Klart det funkar men det suger.
Den jättekonstiga cykeltypen jag refererar till är CX. Och ja, jag har en själv och förbannar tåöverlappet var och varannan dag, på asfalt.

Förstår inte riktigt vad vitsen med superkort hjulbas är, oavsett hoj, så länge man inte ska göra volter och liknande med den.

Makten sa:
emmer sa:
Skilj gärna på "problem" och "inte funkar", tack. Klart det funkar men det suger.
Den jättekonstiga cykeltypen jag refererar till är CX.
Mysko hoj för ingen i "klubben" har problem med sina CXs.
Vad är det för miffoCX du har? eller kör du med klossarna på hälen?

emmer sa:
Mysko hoj för ingen i "klubben" har problem med sina CXs.
Vad är det för miffoCX du har? eller kör du med klossarna på hälen?

Klubben kanske består av dvärgar? ;-) Det beror mycket på skostorlek nämligen. Nu har jag kastat allt vad sitta-fast-pedaler heter åt fanders eftersom jag hatar det, men när jag hade det så hade jag mycket riktigt klossarna så långt bak som möjligt. Det hade dock inte hjälpt att ha dem längst fram heller. Överlappet är typ 5 cm i nuläget. Och nej, cykeln är inte för liten. Edit: Hojen är en Kona JTS förresten.

Om jag inte är helt galet ute så är tåöverlapp standard på alla LVG och CX om man har stora fötter (46 i mitt fall). Oavsett så undrar jag fortfarande varför hjulbasen ska vara kort. Vad är vitsen med det på en cykel som inte ska kastas runt som en leksak? Blir ju bara ostabilt helt i onödan.

Senast ändrad:
emmer sa:
Makten sa:
Edit: Hojen är en Kona JTS förresten.
Ja den är ju inte speciellt konstig i geometrin i normala storlekar.
Det får nog helt tillskrivas kroppsdisposition och teknik.

Det vore jätteintressant att höra hur teknik kan ändra tåöverlapp. Verkligen. Om du nu inte menar att man KAN cykla på en sån cykel ändå. Vilket jag alltså gör varje dag, så det vet jag redan:-)

Men, jag kommer aldrig mer köpa en hoj med tåöverlapp.

Makten sa:
emmer sa:
Makten sa:
Edit: Hojen är en Kona JTS förresten.
Ja den är ju inte speciellt konstig i geometrin i normala storlekar.
Det får nog helt tillskrivas kroppsdisposition och teknik.

Det vore jätteintressant att höra hur teknik kan ändra tåöverlapp. Verkligen. Om du nu inte menar att man KAN cykla på en sån cykel ändå. Vilket jag alltså gör varje dag, så det vet jag redan:-)

Men, jag kommer aldrig mer köpa en hoj med tåöverlapp.

Bullit ligger bra till med andra ord?

För att återgå till trådens ämne: Tips på sköna styren med flare? Jag har kollat på Ritchey och Salsa, vad finns det mer? Jag vill ha ett ganska klassiskt bockstyre alltså inget utsvängt ala 70-talsdisco.

setreus sa:
Jag vill att det ska vara LITE utsvängt. Inte som Midge tex
Hade det då inte varit bättre att skriva det?

Men jag har nog inga bra tips på ngt sådant styre, det jag föredrar har den här formen
picture2666_Syntace.jpg

Syntace Racelite2 http://www.syntace.de/index.cfm?pid=3&pk=1067

/Håkan

ceel sa:
setreus sa:
Jag vill att det ska vara LITE utsvängt. Inte som Midge tex

WCS EvoMax? 12 grader flare.
https://ritcheylogic.com/wcs-evomax-road-bar

Har för mig att det är 12 grader på den GT-bar som sitter på min Grade. Det funkar bra och ser ganska normalt ut.

EDIT: det var visst 14 grader på mitt styre.

Ja, dessa två har jag kollat på och gillar. Tycker de ser sköna ut. Funderar på att köra bredaste (46 cm) trots att jag normalt mäter 42 över axlarna.

setreus sa:
Funderar på att köra bredaste (46 cm) trots att jag normalt mäter 42 över axlarna.
Så länge man inte börjar köra med raka armar så går väl det.
Personligen så blir det automatiskt rak armbåge för mig när jag viker armen utåt och automatiskt krokig när jag har armen inåt. Men folk är ju olika så bara för jag alltid har smalt styre behöver ju inte innebära att alla andra ska ha det :-)
Men provbryt med något "skruttstyre" så det känns bra både sittande och stående,
(Stående med händerna i bocken är kanske inte så aktuellt på en monster, mer än på än på lättare grusvägsmot möjligen:-) ).

emmer sa:
setreus sa:
Funderar på att köra bredaste (46 cm) trots att jag normalt mäter 42 över axlarna.
Personligen så blir det automatiskt rak armbåge för mig när jag viker armen utåt och automatiskt krokig när jag har armen inåt. Men folk är ju olika så bara för jag alltid har smalt styre behöver ju inte innebära att alla andra ska ha det :-)
Men provbryt med något "skruttstyre" så det känns bra både sittande och stående,
(Stående med händerna i bocken är kanske inte så aktuellt på en monster, mer än på än på lättare grusvägsmot möjligen:-) ).

Tänkte att jag skulle få mer kraft med ett bredare styre om det tex är som idag: spårigt och isigt som tusan. Men även i skogen.

setreus sa:
emmer sa:
setreus sa:
Tänkte att jag skulle få mer kraft med ett bredare styre om det tex är som idag: spårigt och isigt som tusan. Men även i skogen.
Dom säger ju att man får det men jag vet inte riktigt vad man ska med den till :-)
Tycker mest spår slår undan hjulet snarare än är något man kan hålla mot.
Fast det beror ju på gaffelvinkel och försprång. Och är det som en gammal tk52nGxF-jc]chopper[/MEDIA] så :-)

emmer sa:
setreus sa:
emmer sa:
setreus sa:
Dom säger ju att man får det men jag vet inte riktigt vad man ska med den till :-)
Tycker mest spår slår undan hjulet snarare än är något man kan hålla mot.
Fast det beror ju på gaffelvinkel och försprång. Och är det som en gammal tk52nGxF-jc]chopper[/MEDIA] så :-)

Jag har ett extra smalt (40 cm) styre på min CX och när jag cyklat en hel dag på vintern eller där det är stökigt känns det väldigt mycket i tummarna/händerna att jag fått kämpa (håller mestadels ovanpå hoodsen). Det är väl därför man kör med jättebreda styren på MTB nuförtiden?

setreus sa:
För att återgå till trådens ämne: Tips på sköna styren med flare? Jag har kollat på Ritchey och Salsa, vad finns det mer? Jag vill ha ett ganska klassiskt bockstyre alltså inget utsvängt ala 70-talsdisco.
Jag tycker att Salsa's Cowbell är skönt med lite lagom flare. I övrigt helt rakt och lite diskreta loggor på mattsvart "bead blast" yta.

evirob sa:
setreus sa:
Jag tycker att Salsa's Cowbell är skönt med lite lagom flare. I övrigt helt rakt och lite diskreta loggor på mattsvart "bead blast" yta.

Har också ett cowbell på grusracern och tycker det är bra. Vinklarna syns knappt men gör stor skillnad ändå.

Funkar ett sånt här styre med hydrauliska bromsar? Jag tänker att det är svårt att föra igenom hydraulikslangarna genom styret? Dum fråga kanske

Bilagor

• IMG_0424.JPG
    IMG_0424.JPG
    7.4 KB · Besök: 34
desmo sa:
När kommer ramen? Jag vill se ramen!
Beställde du med lackering?

Jag fick ju ett meddelande strax före jul med frågan om jag kunde tänka mig att acceptera ytterligare femton dagars väntan. Den borde skeppas typ nu. Jag fick exempel på lackjobb men tyckte inte att det såg betryggande ut så jag avstod. tycker ändå att kolsvart är näst snyggaste man kan ha.

setreus sa:
desmo sa:
När kommer ramen? Jag vill se ramen!
Beställde du med lackering?

Jag fick ju ett meddelande strax före jul med frågan om jag kunde tänka mig att acceptera ytterligare femton dagars väntan. Den borde skeppas typ nu. Jag fick exempel på lackjobb men tyckte inte att det såg betryggande ut så jag avstod. tycker ändå att kolsvart är näst snyggaste man kan ha.

Lackjobbsexemplen som jag fick:

Bilagor

• lackad_gravelframe.jpg
    lackad_gravelframe.jpg
    29.9 KB · Besök: 52
  • lackad_gravelframe2.jpg
    lackad_gravelframe2.jpg
    29.4 KB · Besök: 49
Senast ändrad:
setreus sa:
emmer sa:
Dvs den klarar av 11-42-kassett och är kompatibel med mina Rival22-reglage? Tack för svar!
Annars kan jag tipsa om att köpa på sidor där språket som beskriver produkten är något av de man klarar, eller prova att köra sidan genom google translate eller att kolla på tillverkarens sida om sådan finns. Justa små trick :-)
Men att be någon annan läsa det åt en är ju en möjlighet som man kan nyttja i sin strävan efter att.... tja? vad?

emmer sa:
setreus sa:
emmer sa:
Dvs den klarar av 11-42-kassett och är kompatibel med mina Rival22-reglage? Tack för svar!
Annars kan jag tipsa om att köpa på sidor där språket som beskriver produkten är något av de man klarar, eller prova att köra sidan genom google translate eller att kolla på tillverkarens sida om sådan finns. Justa små trick :-)
Men att be någon annan läsa det åt en är ju en möjlighet som man kan nyttja i sin strävan efter att.... tja? vad?

Jag vet inte riktigt om jag förstår vad du är ute efter? Det är väl frivilligt att både läsa och skriva i alla trådar? Jag är jättetacksam för all hjälp men om du känner dig utnyttjad så tycker jag att du ska överväga att göra något annat som känns mer meningsfullt för dig.

Anledningarna till att jag frågar är i huvudsak två:
1. Att jag känner mig lite osäker eftersom jag inte köpt någon cykel i delar förut, det är alltså inte språket som är problemet utan brist på sakkunskap/osäkerhet.
2. Det ena jag undrade var om den bakväxeln var kompatibel med de reglage som jag köpt (X-Horizon™, Exact Actuation™, WiFLi™, etc gör mig sjukt nervös eftersom jag inte fattar vad det betyder/är), det andra var om "den var något att ha" dvs kollektivets subjektiva uppfattningar eller erfarenheter av produkten.

Jag är som sagt väldigt tacksam för all hjälp!

Tillbaka
Topp