Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Det går inte ta i utan att vingla.Makten sa:En liten fundering: Vad är det som hindrar folk från att använda en MTB-ram med jättekort styrstam i kombination med bockstyre? Lite längre hjulbas och slippa tåöverlapp borde vara trevligt på en monstercross, tänker jag.
emmer sa:Det går inte ta i utan att vingla.Makten sa:En liten fundering: Vad är det som hindrar folk från att använda en MTB-ram med jättekort styrstam i kombination med bockstyre? Lite längre hjulbas och slippa tåöverlapp borde vara trevligt på en monstercross, tänker jag.
Tåöverlapp är mest ett problem vid trackstand och hur ofta gör man det?
Tar i gör man ofta.
Prova gärna.leffo sa:Men borde inte greppet ute på hoodsen bli samma sak som med den gamla (ofta svinlånga) styrstammen och mtb-styret (lika smalt som modernt bock?)emmer sa:Det går inte ta i utan att vingla.Makten sa:En liten fundering: Vad är det som hindrar folk från att använda en MTB-ram med jättekort styrstam i kombination med bockstyre? Lite längre hjulbas och slippa tåöverlapp borde vara trevligt på en monstercross, tänker jag.
Tar i gör man ofta.
emmer sa:Det går inte ta i utan att vingla.
Tar i gör man ofta.
Undrar vad för kostig cykel du hittat som har så mycket tåöverlapp att lite stigcykling inte funkar.Makten sa:Tåöverlapp är ett problem så fort man cyklar stig, och vad ska man ha en monstercross till annars? ;-)emmer sa:Det går inte ta i utan att vingla.
Tar i gör man ofta.
Makten sa:emmer sa:Det går inte ta i utan att vingla.
Tar i gör man ofta.
Tåöverlapp är ett problem så fort man cyklar stig, och vad ska man ha en monstercross till annars? ;-) Tänker precis som leffo att det borde bli som att köra med ett smalt, rakt styre med lång stam eftersom bocken sticker fram såpass mycket.
Med ett lite bredare mustasch-styre borde det rimligen funka i alla fall:-) Jättekort hjulbas och tåöverlapp ser jag ingen vits med annat än på slät asfalt, och då kan man ju lika gärna använda en ren LVG-cykel i så fall. Frågan är om det är nån vits ens då. Eller bara pajjig tradition.
emmer sa:Äh... Vem behöver stora däck...
https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=652749774899516&id=389483661226130 (filmsnutt)
emmer sa:Undrar vad för kostig cykel du hittat som har så mycket tåöverlapp att lite stigcykling inte funkar.
Mysko hoj för ingen i "klubben" har problem med sina CXs.Makten sa:Skilj gärna på "problem" och "inte funkar", tack. Klart det funkar men det suger.emmer sa:Undrar vad för kostig cykel du hittat som har så mycket tåöverlapp att lite stigcykling inte funkar.
Den jättekonstiga cykeltypen jag refererar till är CX.
emmer sa:Mysko hoj för ingen i "klubben" har problem med sina CXs.
Vad är det för miffoCX du har? eller kör du med klossarna på hälen?
Ja den är ju inte speciellt konstig i geometrin i normala storlekar.Makten sa:Edit: Hojen är en Kona JTS förresten.
emmer sa:Ja den är ju inte speciellt konstig i geometrin i normala storlekar.Makten sa:Edit: Hojen är en Kona JTS förresten.
Det får nog helt tillskrivas kroppsdisposition och teknik.
Makten sa:emmer sa:Ja den är ju inte speciellt konstig i geometrin i normala storlekar.Makten sa:Edit: Hojen är en Kona JTS förresten.
Det får nog helt tillskrivas kroppsdisposition och teknik.
Det vore jätteintressant att höra hur teknik kan ändra tåöverlapp. Verkligen. Om du nu inte menar att man KAN cykla på en sån cykel ändå. Vilket jag alltså gör varje dag, så det vet jag redan:-)
Men, jag kommer aldrig mer köpa en hoj med tåöverlapp.
....setreus sa:Tips på sköna styren med flare?
???Jag vill ha ett ganska klassiskt bockstyre alltså inget utsvängt ala 70-talsdisco.
setreus sa:Jag vill att det ska vara LITE utsvängt. Inte som Midge tex
Hade det då inte varit bättre att skriva det?setreus sa:Jag vill att det ska vara LITE utsvängt. Inte som Midge tex
ceel sa:setreus sa:Jag vill att det ska vara LITE utsvängt. Inte som Midge tex
WCS EvoMax? 12 grader flare.
https://ritcheylogic.com/wcs-evomax-road-bar
Har för mig att det är 12 grader på den GT-bar som sitter på min Grade. Det funkar bra och ser ganska normalt ut.
EDIT: det var visst 14 grader på mitt styre.
Så länge man inte börjar köra med raka armar så går väl det.setreus sa:Funderar på att köra bredaste (46 cm) trots att jag normalt mäter 42 över axlarna.
emmer sa:Så länge man inte börjar köra med raka armar så går väl det.setreus sa:Funderar på att köra bredaste (46 cm) trots att jag normalt mäter 42 över axlarna.
Personligen så blir det automatiskt rak armbåge för mig när jag viker armen utåt och automatiskt krokig när jag har armen inåt. Men folk är ju olika så bara för jag alltid har smalt styre behöver ju inte innebära att alla andra ska ha det :-)
Men provbryt med något "skruttstyre" så det känns bra både sittande och stående,
(Stående med händerna i bocken är kanske inte så aktuellt på en monster, mer än på än på lättare grusvägsmot möjligen:-) ).
Dom säger ju att man får det men jag vet inte riktigt vad man ska med den till :-)setreus sa:Tänkte att jag skulle få mer kraft med ett bredare styre om det tex är som idag: spårigt och isigt som tusan. Men även i skogen.emmer sa:Så länge man inte börjar köra med raka armar så går väl det.setreus sa:Funderar på att köra bredaste (46 cm) trots att jag normalt mäter 42 över axlarna.
Personligen så blir det automatiskt rak armbåge för mig när jag viker armen utåt och automatiskt krokig när jag har armen inåt. Men folk är ju olika så bara för jag alltid har smalt styre behöver ju inte innebära att alla andra ska ha det :-)
Men provbryt med något "skruttstyre" så det känns bra både sittande och stående,
(Stående med händerna i bocken är kanske inte så aktuellt på en monster, mer än på än på lättare grusvägsmot möjligen:-) ).
emmer sa:Dom säger ju att man får det men jag vet inte riktigt vad man ska med den till :-)setreus sa:Tänkte att jag skulle få mer kraft med ett bredare styre om det tex är som idag: spårigt och isigt som tusan. Men även i skogen.emmer sa:Så länge man inte börjar köra med raka armar så går väl det.setreus sa:Funderar på att köra bredaste (46 cm) trots att jag normalt mäter 42 över axlarna.
Tycker mest spår slår undan hjulet snarare än är något man kan hålla mot.
Fast det beror ju på gaffelvinkel och försprång. Och är det som en gammal tk52nGxF-jc]chopper[/MEDIA] så :-)
Jag tycker att Salsa's Cowbell är skönt med lite lagom flare. I övrigt helt rakt och lite diskreta loggor på mattsvart "bead blast" yta.setreus sa:För att återgå till trådens ämne: Tips på sköna styren med flare? Jag har kollat på Ritchey och Salsa, vad finns det mer? Jag vill ha ett ganska klassiskt bockstyre alltså inget utsvängt ala 70-talsdisco.
evirob sa:Jag tycker att Salsa's Cowbell är skönt med lite lagom flare. I övrigt helt rakt och lite diskreta loggor på mattsvart "bead blast" yta.setreus sa:För att återgå till trådens ämne: Tips på sköna styren med flare? Jag har kollat på Ritchey och Salsa, vad finns det mer? Jag vill ha ett ganska klassiskt bockstyre alltså inget utsvängt ala 70-talsdisco.
Det är väl som med intern kabel/slang -dragning ja...lundatok sa:Det är nog inte så svårt, mer meckigt. Tänker mig att man får föra genom tomma slangar och lufta om hela systemet med ny vätska?
thisismycat sa:Mer bilder i tråden!
desmo sa:När kommer ramen? Jag vill se ramen!
Beställde du med lackering?
setreus sa:desmo sa:När kommer ramen? Jag vill se ramen!
Beställde du med lackering?
Jag fick ju ett meddelande strax före jul med frågan om jag kunde tänka mig att acceptera ytterligare femton dagars väntan. Den borde skeppas typ nu. Jag fick exempel på lackjobb men tyckte inte att det såg betryggande ut så jag avstod. tycker ändå att kolsvart är näst snyggaste man kan ha.
emmer sa:
Annars kan jag tipsa om att köpa på sidor där språket som beskriver produkten är något av de man klarar, eller prova att köra sidan genom google translate eller att kolla på tillverkarens sida om sådan finns. Justa små trick :-)setreus sa:Dvs den klarar av 11-42-kassett och är kompatibel med mina Rival22-reglage? Tack för svar!emmer sa:
emmer sa:Annars kan jag tipsa om att köpa på sidor där språket som beskriver produkten är något av de man klarar, eller prova att köra sidan genom google translate eller att kolla på tillverkarens sida om sådan finns. Justa små trick :-)setreus sa:Dvs den klarar av 11-42-kassett och är kompatibel med mina Rival22-reglage? Tack för svar!emmer sa:
Men att be någon annan läsa det åt en är ju en möjlighet som man kan nyttja i sin strävan efter att.... tja? vad?