[Byggtråd] Hubba Bubba Bombar'n

Henrik83

Aktiv medlem
En byggtråd är väl aldrig fel? Personligen uppskattar jag andra trådar där man via bilder & publikt tänkande får ihop en cykel. Dessutom behöver jag lite tips & idéer på vissa utav delarna. Kunskapen här på Happy ska inte underskattas!

Sålde min Stumpy Expert EVO 29a i helgen så nu är det dags för nytt! Stumpyn var en helt sjukt bra stigcykel, hands down! Den klättra så man inte trodde det var sant, gick bra utför också. Dock hade jag alltid känslan av att jag satt för långt fram över framaxeln när det gick utför, OTB-känslan var alltid närvarande. Att det helt & hållet faller tillbaka på min bristande teknik & kunskap kan vi väl tala tyst om?
Var bra sugen på att bygga ihop en S-Works Enduro 29a, men efter att ha fått låna Jimpakongo's Enduro Expert helgen innan jag sålde min så insåg jag att den var alldeles för lik Stumpyn. Mer mys-pys-gung & liite flackare gaffel. Så mycket pengar för så lite skillnad? Nej, roligare att bygga ihop sin drömcykel istället! Men stort tack till Jimpa för lånet/testet av Enduron!

Vad är det som ska byggas då? En Santa Cruz Nomad så klart! En tvättäkta Hubba Bubba Racer!
Känns som jag varvat Internet & läst varenda recension & forumtråd som berör Nomaden, och alla verkar vara rörande överens,

“The Nomad is a bike that would have been a daydream only a few years ago, when the technology didn't exist to create a 28 pound bike with 165mm of travel. Luckily, those dreams have come true, and the reality is even better than anyone could have imagined. This is a bike from the future, except that it's available now.”

Det bara måste vara en kanonhoj för SBR, Enduro & Park-åkning! Är man bara lite stark i benen borde man kunna hänga på även på gruppcyklingarna. Framtiden får utvisa om jag har rätt!

nomad-3c-34-blue-small.png

Det kommer nog ta en stund eller två innan den är klar då ramen beställdes igår av amerikanarna. Minst 3-4v skulle jag tippa på innan kartongen står hemma, detta förutsatt att de inte startar nå nytt krig. Specen är väl typ spikad till hälften. Det som är grönt i listan nedan är redan beställt. Resten ska beställas när jag väl slutat vela. Hjälp mig! Sen ska jag bara lära mig att skruva ihop allt också =) Hört att det ska finnas nån blå bok om hur man bygger cykel... I värsta fall finns väl YouTube & "How to mount and adjust a rear derailleur"...

2015-01-23_2049.png

Disclaimers:
- Nej, jag "behöver" inte denna cykel. En Canyon Spectral 6.0 hade förmodligen räckt.
- Ja, de blir dyrt som f-n för att vara en cykel. Släpp det.
- Be snällt så får du provcykla!

Nu kör vi!

//Team Rosa

Senast ändrad:
Kör hårt!!

Det mesta kan bara skruvas ihop på ett sätt ändå så teori verkar överflödigt ;)
Dessutom finns det alltid youtube till det man är osäker på.

Rekommenderar även att ha en "livlina" att ringa, det räddade mig mer än en gång när jag körde fast.

Precis som du hade jag aldrig skruvat ihop ngn hoj innan jag mecka ihop min kol-Titus =)

Oj, riktigt fin spec, den blir nog fin.

Styrlager röstar jag på cc110 eller hope.
Styrdistanser kör jag bara alu efter att ha haft problem med knakande kolfiberdistanser (kanske var måndagsexemplar).
Bromsskivorna ser jag att du redan har beställt men de tycker jag ser lite små ut?
Tillför aero-ekrar ngt på en mtb? Jag gillar DT comp, billigt och hållbart.
Pedaler hade jag kört deore xt, finns en del som kört av axlarna på xtr, vet inte om de nyaste har blivit bättre, xt är iaf rätt oförstörbara.

dh_nisse skrev:
-------------------------------------------------------
> Gör något originellt kör en MarZocchi ist för
> piken! Annars såg det grymt ut!

+1 (fast det vet du ju redan TS ;) En Svennebanan-Pike på en sånt här monsterbygge känns ganska... blekt tror jag är ordet... Inget fel alls på Pike'n men hade det varit mitt hojbygge hade det biddit någon av dessa:

Dreamforks.JPG

Ett extra plus för Marz 350 NCR (och då gärna modellen med Titan-fjädern) som kör med SKF-packningar från start :D
http://enduro-mtb.com/en/team-tested-the-2015-marzocchi-350-ncr-fork/
http://www.chainreactioncycles.com/se/en/marzocchi-350-ncr-titanium-forks-15mm-2015/rp-prod128499

// Larsa

Kul! Följer tråden med spänning! Är själv en nybliven ägare av en Bronson C sedan i November. Vad jag hört är det inte stor skillnad på trampeffektiviteten mellan dessa två och jag har inga problem att hänga med. Kommer närmast från en Stumpjumper FSR Comp med 140 i slag. Kör Fox Float CTD och kör ibland på mittenläget när jag vill ha upp effektiviteten lite. Vilken dämpare kör du bak?

Enligt men ringa erfarenhet så är kvalitén på Henge-sadeln lite sådär. Har knäckt en och den började knaka och rassla långt innan dess. Kör WTB Volt på min Bronson och på en annan cykel och gillar den skarpt. Håller bra och är skön. Finns ju i olika prisklasser om vikten är viktig. Dom andra sadlarna du skriver kan jag inte uttala mig om.

Känns inte det lite smutsigt att behöva simma runt i budgetträsket med oss vanliga dödliga? Ingen FOX 36? LB istället för ENVE? Känns lite väl kompromissande?

Oavsett, det ska bli lustigt att se vart detta slutar. Parkåkning på kolfiber med XX1 är elitvaskning.

jofahjalm skrev:
> Känns inte det lite smutsigt att behöva simma
> runt i budgetträsket med oss vanliga dödliga?
> Ingen FOX 36? LB istället för ENVE? Känns lite
> väl kompromissande?
>
> Oavsett, det ska bli lustigt att se vart detta
> slutar. Parkåkning på kolfiber med XX1 är
> elitvaskning.

Det kan kanske vara för att TS vill behålla Happy/Ghetto-känslan på bygget, fast då borde ju också XX1 resättas mot XT/XTR+OneUpT42+RadCage osv osv...

// Larsa

Den viktigaste frågan för Happy är väl att luska ut vad TS har fått plikta med mot sin äkta hälft för att få igenom ett sånt här bygge?

A. Gått med på att skaffa en nr. 2
B. Gått med på ett svindyrt bröllop
C. Äkta bling
D. ?

// L ;)

larsaw skrev:
En
> Svennebanan-Pike på en sånt här monsterbygge
> känns ganska... blekt tror jag är ordet... Inget
> fel alls på Pike'n men hade det varit mitt
> hojbygge hade det biddit någon av dessa:
>
> // Larsa

VA!?!? Är piken en svennebanangaffel?! :(

Senast ändrad:
Om TS har haft en Pike tidigare och var nöjd med så får han väl ha en Pike igen!
På andra sidan var han nöjd med förra cykel och ska ha en annan iaf...

Ja. Sätt på något dyrt och udda istället för något välkänt och bästitestrankatavalla!

Han kanske har en balanserad relation till sin partner(om han nu har någon) så att han får göra vad han vill med sina egna pengar.

macaai skrev:
>
> VA!?!? Är piken en svennebanangaffel?! :(

Jupp, för den sitter ju på var o varannan fultysk ;)
Men det är o andra sidan den bästa dämparen / buck du kan köpa!

// L

Måste va snabbare på & svara nu i början, men här kommer det i hyfsat kronologisk ordning iaf.

- Det är som sagt första gången en cykel ska skruvas ihop för min del. Nån dum fråga eller två blir det säkert, men det jag inte löser själv får nån annan fixa! Öl är väl lika mycket värt som $? Via Youtube så lärde jag mig iaf. i höstas hur man faktiskt justerar en bakväxel :-)

- Bromsar kom igår, skivor idag. 180/160 borde funka.. RT99 + nya XTR borde klara värmen utan problem, så länge man är i Sverige. Saknas kraft byter jag till större skivor. Men vill inte släpa på vikt som inte behövs. Är absolut ingen viktnörd, men onödig vikt är.. Onödig?

- Aero-ekrar tillför inget annat än att dom är lättast. Kan lika gärna bli Revolution.

- Pedaler lutar åt XTR, lättast hos Shimano & de funkar. Haft XT innan & var sjukt nöjd. Tankar har funnits både på V5 & Xpedo. Men när man läser om dom på diverse forum får jag intrycket att ägarna på något sätt försöker försvara sitt usla köp..

- Shimano i drivlinan är otänkbart. Känslan i SRAM är så fantastiskt mycket bättre, tycker jag.

- Yann, Bronson C var länge ett alternativ. Grym hoj! Köpt via Falkenberg?

- Henge satt på EVOn, perfekt för min rumpa varpå jag nog gärna stannar hos Spesh. Blir nog att demoköra en Henge & Phenom för att se skillnaden. 80gr bara sådär..

- Jofa, budgetträsket har jag absolut inget emot :-) Mer om gaffel sen.. Men ENVE kan jag passa på att motivera redan nu så är det klart. Jag köpte ett par lösa M70-fälgar jag tänkte ha till EVOn. När man köper något så in i h-vete överprissatt som ett par ENVE-fälgar tycker jag man som kund ska bli behandlad därefter av sin LBS, det blir man inte kan jag berätta. Kan dra hela storyn på nån rajd, du kommer inte tro mig! LB har jag haft innan, grym support och grejerna funkar. Med egna dekaler kan det bli bra. Chenve?

- Larsa, alt. D. Hon fick två veckor på Mallis & två på Rhodos i somras. Det var dyrare än vad cykeln kommer bli!

- Luthman, innan jag blev Pappa för första gången (två år sen) så tävla jag i roadracing. Även om jag inte höll på att vinna SM så gick det fort nog för att kosta flis. Cykling är mer eller mindre gratis i jämförelse. En säsong i budgetvariant ligger på 125-150k, exkl. vurpor och träningsläger i Spanien på våren. Vi har alltid haft gemensamt konto, så nu är hon mest glad att det är så billigt :-)

Men till de viktiga nu'rå, framgaffeln! Hade Pike RC på EVOn, de tog en stund innan jag hittat rätt med lufttryck, tokens & retur. Men sen var den gudomlig! Framförallt jämfört med Fox 32an jag hade på cykeln innan. Som .fr skriver så var jag riktigt nöjd med Piken, på riktigt alltså. Kan det verkligen bli bättre för aggressiv stigcykling/SBR/Svenne #trenduro med en annan gaffel?

Jag har aldrig provat nån av de andra som varit på tal. Törs man välja nå annat då? Tänk om det blir fiasko! Fox 36 verkar många vara nöjda med på Mtbr.com, men jag tolkar det mer som att de som valt Fox har cykeln till regelrätt DH. MRP lockar faktiskt lite.. Ska läsa på mer om gafflarna som Larsa tipsa om! Känner att jag har på tok för dålig koll! Rent visuellt skulle ju BOS & 350n funka med nya dekaler..

Nåväl, vi avslutar dagen med en bild på bromsarna. Den nya färgen på XTR är riktigt läcker!

image.jpg

Nomaden är ju så sjukt snygg i den där färgställningen, kan inte bli annat än bra! Sen har man ju bara hört och läst bra saker om den, just att den är så lätt och går bra uppför även med det långa slaget.

Spec är väl top notch, och klart det ska vara SC styre på cykeln, inget Enve-bling. Fett med 35mm också. Kanske SC handtag också? De har börjat göra såna nu också.

Vad blir det för bakdämpare, eller har jag missat nåt?

Här är en bra förortsöl till Miami Vice också:
ScreenShot2015-01-21at23.04.02.png

Koolt bygge! Ja snickrade ihop min första för ett år sedan, det är inte en raket man bygger direkt å har du kört MC innan ska du väl klara å skruva ihop en cykel oxå.

Inte funderat på gripshift istf triggers?

/T

Swoop skrev:
> Spec är väl top notch, och klart det ska vara SC
> styre på cykeln, inget Enve-bling. Fett med 35mm
> också. Kanske SC handtag också? De har börjat
> göra såna nu också.

Styre/stam hänger just nu lite på hur samarbetsvilliga ett par Spanjorer kan tänkas vara alt. när någon hos SC vågar svara på om 760-styret faktiskt väger 185gr eller om det bara är marknadsföringssnack.

Den här spanska stammen är så sjukt snygg, om man bara kunde få bort texten på ovansidan.. Eftersom de "skryter" om att de tillverkar sina produkter med lokala aktörer i Barcelona tänker jag att det borde vara relativt enkelt att få till en "custom", får se hur det går..

http://www.allmountainstyle.com/collections/ams-stems/products/ams-om-stem-45

Tänkbara alt. just nu är,

- Haven 35 50mm ihop med Santa Cruz 760.
- Haven 35 50mm ihop med Easton Haven 35x750.
- AMS OM 45mm/Megaforce 2 50mm ihop med något vettigt 750-770mm svart kolstyre >200gr, tips?

> Vad blir det för bakdämpare, eller har jag
> missat nåt?

Monarch+ Debonair, Vivid är nog för mycket för de tilltänkta användningsområdet.

tmalm skrev:
> Koolt bygge! Ja snickrade ihop min första för
> ett år sedan, det är inte en raket man bygger
> direkt å har du kört MC innan ska du väl klara
> å skruva ihop en cykel oxå.
>
> Inte funderat på gripshift istf triggers?
>
> /T

Det är så jag tänker också. Kan jag skruva isär & få ihop en motorcykel på mindre än en dag borde man väl klara av att sätta ihop en cykel =)
Gripshift har funnits i planeringen, men jag aldrig riktigt fastnat för det.

Det jag eg. väntar på just nu är nån form av rabattkod till en webbutik. Har beställt massa annat bra & ha som inte syns i specen ovan & har medvetet valt att köpa från fler olika webshoppar. Hade hoppats att nån ska slänga i en kupong alt. ett mail om si eller så många % på nästa order, men icke. Ska ge det nån dag till innan vevparti & växlar ska beställas.

Jisses va' snygg/cool styrstam!
Och åter igen, Pike'n är ju jättehyllad men ack så vanlig, tycker detta bygge förtjänar en stiligare front.

Prestandamässigt ligger alla ovan nämnda gafflar över vad 90-95% av oss på Happy klarar av att utvärdera/uppleva, personligen glädjs jag av min superlätta DT-gaffel men kommer alltid att sakna känslan (och servicevänligheten) i min gamla Marzocchi Bomder AM1'a med just titanfjäder.

Dock borde ett PIKE-alternativ för Henriks behov av en lättare endurogaffel (tolkar jag dig rätt nu?), vara något som om möjligt sparar lite viktigt utan att för den skull försämrar dämparegenskaperna (samt att den ska matcha hojens övriga blingfaktor ;)

Lättaste endurogaffeln just nu är väl Formula ThirtFive http://www.formula-italy.com/en/product/thirtyfive-27-5/83 men den har ju fått rätt skiftande omdömmen.
Blingigaste gaffel är ju utan tvekan X-Fusion Revel, men den tillverkas ju bara i begränsad upplaga, så då kan man ju fundera hur det blir med service m.m. därefter...

DVO eller BOS känns enl. mig som det bästa alternativen till "svenne"pike'n.
Alt. kan TS göra sin pike lite mera spechzial genom att handla den preppad ifrån http://www.tftuned.com/rockshox/c246 eller modefiera den med en Avalanche-cartridge http://www.avalanchedownhillracing.com/Rock Shox/Pike Charge Piston_Valve Upgrade Kit.htm

// Larsa

Att byta ut innehåll i gaffeln, vare sig det är till Avalanche-kit eller tårar från nyfödda enhörningar, ökar ju inte direkt blingfaktorn. Om det inte syns så blingar det inte.

jofahjalm skrev:
> Bah! Det är ju en fox 36 som gäller om han inte
> ska behöva rulla runt och se ut som en
> fattiglapp.

+1

grondahl skrev:
> Att byta ut innehåll i gaffeln, vare sig det är
> till Avalanche-kit eller tårar från nyfödda
> enhörningar, ökar ju inte direkt blingfaktorn.
> Om det inte syns så blingar det inte.

Så sant, men det kanske ingår någon tuff sticker ;)
// L

grondahl skrev:
> Att byta ut innehåll i gaffeln, vare sig det är
> till Avalanche-kit eller tårar från nyfödda
> enhörningar, ökar ju inte direkt blingfaktorn.
> Om det inte syns så blingar det inte.

Exakt! Inget i bygget antyder att det finns någon tanke på funktion eller pris och då är det banne mig en Fox 36 i blänkade kashima-bling som stå ut från fronten som ett spett. LB-fälgarna är också ett kapitel i sig. Att vara kränkt av ENVE är ingen ursäkt. Det finns andra asdyra klistermärkesfälgar.

Ett par Ibis 741 feting-fälgar annars? Inte blingiga, men FETA.

Jag tror på Pike oavsett vad alla säger, den är bäst. Varför köpa dyrt bara för att? Fox 36 blir för mycket pillande på också, tror jag. Ska det vara en DVO så måste ju färgen bytas på ramen också (till tråksvart).

jofahjalm skrev:
> Bah! Det är ju en fox 36 som gäller om han inte
> ska behöva rulla runt och se ut som en
> fattiglapp.

Menar det, servicekostnaden lär ju snart överstiga inköpspriset också!

;)

Snygga cykel, Nomaden.

SC gör ju fina cyklar, det är lite synd att jag är för snål för att lägga ut en sån kostnad på grejer man ändå kör sönder.

Hur resonerade du i valet mellan Bronson och Nomad?

Senast ändrad:
Men ni kan ju inte säga att han inte kan ha Pike för att det är svennebanan? Det är som att säga att DH-vrålåk inte får ha Boxxer av samma anledning?

Den ser ju skitfin ut med Pike och det är ju en erkänt bra gaffel, kör på den!

Swoop skrev:
> Ett par Ibis 741 feting-fälgar annars? Inte
> blingiga, men FETA.
>
> Ska det vara en DVO så måste ju färgen bytas
> på ramen också (till tråksvart).

+1 741'orna
DVO finns även i svart...

image.jpg

// L

H. skrev:
> Men ni kan ju inte säga att han inte kan ha Pike
> för att det är svennebanan? Det är som att
> säga att DH-vrålåk inte får ha Boxxer av samma
> anledning?
>
> Den ser ju skitfin ut med Pike och det är ju en
> erkänt bra gaffel, kör på den!

När posera är viktigare än att leverera så slutar det ju gärna såhär. :-D

pimpin.jpg

Obs... jag säger inte att de gafflarna inte leverera meeeen...

Stalle

- Larsa, OM-stammen är riktigt fräsig, men de vägrar tyvärr göra en utan sina fula loggor på toppen. Tycker det ser rätt fult ut faktiskt. Mailat fram & tillbaka idag med Xavi men nu ger jag upp. Det får nog bli Easton eller Syntace!

- grondahl, det föll på att de flesta recensioner/forumåsikter verkade tycka att de klättra mer eller mindre lika men att Nomaden var roligare utför. Flera i tråden på MTBR (+2400 inlägg) verkar dessutom ha ångrat sitt val av Bronson när de provcyklat en Nomad.

- jofa: Allt är en avvägning mellan form, utseende, funktion, vikt, pris & dagsform =) Du verkar ha hängt upp dig på att det ska vara så dyrt som möjligt. Då känns vare sig SC eller Fox som rätt val. Hell, en LVG-hoj är väl det man ska ha om det ska va så dyrt som möjligt?

- Swoop: Ibis, Derby, Nox, Nextie, Atömik, CC & LB känns som samma skit alltihopa. Gjort av barnarbetare i Kina, perfekt! Roval & ENVE håller jag snäppet högre (Hej marknadsföring & YouTube!). Historien om Ibis "nya" fälgar är ju rätt kul. Hur motiverar de prisökningen mot Derby?

I övrigt har väl det som idag borde blivit 8h arbete blivit 15min arbete & 7h45min framgaffelsurfande! Usch vad mycket jag läst. Dock har jag kommit en bra bit på vägen i valet av gaffel! Snabba kommentarer,

- Mattoc: Bakvända brygga? Nej tack.

- XF Revel: Fel färg, oavsett funktion.

- XF Sweep: Vare sig bättre eller sämre än Pike, dock tyngre. Varför då välja den?

- Bos Deville: Tidernas sämsta support? Servicedelar?

- MRP Stage: $1175 x 8,1 + tull & moms = 12 500kr, för något som verkar vara precis som en Pike?

- M 350: Fjäder! Tung! Måtten gör HA ännu flackare. Inga vettiga recensioner eller jämförelser finns att finna. Av det man hittar via google så kan jag inte påstå att jag blir jättesugen. Förmodligen en grym gaffel men inget som skapar ett habegär. Commencal kör Marzocchi 350R & CR på de billiga V4orna, men väljer Pike istället för NCR på de dyrare modellerna..

- Fox 36: Sammanfattar man alla recensioner jag orkat läsa + en del forum så tycker jag PB's recension verkar stämma bra med verkligheten. "It might sound like I'm taking a bit of a soft stance by saying that the new 36 seems to be equal to the Pike rather than better or worse" Känns dumt & betala dubbla priset mot en Pike om det är mer eller mindra samma funktion för mitt användningsområde. Hade man bott i Alperna eller Whistler hade jag nog resonerat annorlunda.

- DVO: Mycket intressant!!! Om OTT faktiskt funkar så kan det ju vara fantastiskt användbart! Gillar att det lagt upp en hemsida som ska vara enbart för eftermarknad också, pluspoäng!
Dock verkar den bara komma i grönt vilket går fetbort, svarta ben var nog bara prototyperna. Men när finns den att köpa? Den skulle ha kommit ut redan i Maj men står fortf. som Pre-order på deras site. "Late January" verkar vara senaste budet?

- Pike: Referensgaffeln alla jämför sig med. Alla recensioner av konkurrenternas gafflar mäts mot Piken. Jag var sjukt nöjd med min på EVOn. Bra funktion, låg vikt & bra pris. Vad mer kan man önska? Om inte DVO slänger ut sin Diamond inom väldigt kort tid, & i svart utförande, så blir det en Pike.

Jag måste säga att jag tror Nomaden är roligare jämfört med Bronson. Det ska bli kul att höra vad du tycker om effektiviteten med så mycket slag, den flacka gaffelvinkeln och den långa hjulbasen. Jag tror faktiskt inte att man sak behöva hata det i skogen längre. Det är bara en rent spekulation.

Lite av ett sidospår. Jämför en Bronson i storlek M mot en Spitfire i storlek S så är Bronson bara lite brantare, lite högre och lite kortare. Det och att länkaget verkar vara lite sämre. Den är däremot gjord i plast och ramkitet väger säkert 1 kg mindre.

Bronson storlek M:
bronson.jpg

Spitfire storlek S:
spitty.jpg

Länkaget på Nomaden är bättre enligt den där internetcyklingen av ifrågasatt kvalitet.

jofahjalm skrev:
> Jag måste säga att jag tror Nomaden är roligare
> jämfört med Bronson. Det ska bli kul att höra
> vad du tycker om effektiviteten med så mycket
> slag, den flacka gaffelvinkeln och den långa
> hjulbasen. Jag tror faktiskt inte att man sak
> behöva hata det i skogen längre. Det är bara en
> rent spekulation.
>

Hela bygget är ju ren spekulation =) Jag har aldrig sett eller än mindre setat på vare sig en Bronson eller Nomad, galet eg. Allt jag säger/skriver här i tråden är baserat på Internetcyklande, främst från amerikanska forum där merparten av brukarna kör i hårigare terräng än vi ens kan uppbringa här i Svea =)
Men jag tror man lär sig jefligt mycket på att läsa ALLT man hittar & som du gör nu, jämföra mått.

När det kommer till effektiviteten är jag helt övertygad om att den kommer vara askass som KOM-maskin på platt stig. Att köra Gömmarens svart-vita på 60min är nog bara glömma. Men det är inte vad den ska användas till heller så det gör inte så mycket. Jag vill ha en cykel som är tillräckligt trampeffektiv för att man ska kunna köra gruppcyklingar utan att tråkas ihjäl, men cykeln ska glänsa när gravitationen tar över. Spesh E29 är en bra jämförelse. Funkar till stig, glänser utför. Men likt Bronson verkar de som provat både Nomad & E29 tycka att Nomaden både klättrar bättre och är snabbare utför. Ska bli kul & se hur man upplever allt sen!
Eftersom det är en i Sverige så pass ovanlig hoj så är det bara säga till för de som vill provcykla, innan eget ev. köp.

Senast ändrad:
Finfint bygge men håller med larsaw:

larsaw skrev:
> dh_nisse skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Gör något originellt kör en MarZocchi ist
> för
> > piken! Annars såg det grymt ut!
>
> +1 (fast det vet du ju redan TS ;) En
> Svennebanan-Pike på en sånt här monsterbygge
> känns ganska... blekt tror jag är ordet... Inget
> fel alls på Pike'n men hade det varit mitt
> hojbygge hade det biddit någon av dessa:
>
>
>
> Ett extra plus för Marz 350 NCR (och då gärna
> modellen med Titan-fjädern) som kör med
> SKF-packningar från start :D
> http://enduro-mtb.com/en/team-tested-the-2015-marz
> occhi-350-ncr-fork/
> http://www.chainreactioncycles.com/se/en/marzocchi
> -350-ncr-titanium-forks-15mm-2015/rp-prod128499
>
> // Larsa

Om du inte är såld på Marzon hade jag kikat på BOSen. Galet bra gaffel. Piken är också bra men växlade mellan den och min BOS Deville i Pila i somras och tyckte BOSen var lite vassare i brake bumps.

uniqm skrev:
> Mer SC till folket!
>
>

Daang! Helt i min smak visuellt. :)

Henrik83 skrev:

> Hela bygget är ju ren spekulation =) Jag har
> aldrig sett eller än mindre setat på vare sig en
> Bronson eller Nomad, galet eg. Allt jag
> säger/skriver här i tråden är baserat på
> Internetcyklande, främst från amerikanska forum
> där merparten av brukarna kör i hårigare
> terräng än vi ens kan uppbringa här i Svea =)
> Men jag tror man lär sig jefligt mycket på att
> läsa ALLT man hittar & som du gör nu, jämföra
> mått.

Det där med att amerikanerna kör i hårig terräng är nog något du ska ta med en nypa salt. Generellt får dom ju knappat cykla någonstans. När dom väl får cykla så är det någon slät grusväg byggd för att folk inte ska göra sig illa och stämma någon.

Exakt, kanadensare från BC är min referensram för tuff cykling, efter att på nära hand studerat deras standard på stigar. USA (utom PNW dvs runt Seattle) tycks lida brist på lera och rötter, det är mest hardpack och/eller sandigt vilket vi i princip saknar här hemma.

Därmed inte något sagt emot Nomad, tror den är toppen faktiskt. Första geon från SC som jag tycker ser rätt bra ut. Om jag tar en storlek större än jag normalt gör alltså. Men inte pyttekort som deras tidigare skapelser.

Dessutom, vem vill inte se ut som Miami Vice när man hojar? ALdrig fel med en legitim anledning att bära mustasch året runt.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp