[Byggtråd] Hubba Bubba Bombar'n

Det är klart marzen ska vara med luft, har man väl provat en marz med "nya" DBC finns ingen återvändo!

Men köp du en Pike om det gör dig glad :)

Uppdaterad spec! Mer delar är ju på väg men jag tror de felskickade naven från Bike-discount kommer bli Akilleshälen. Jag lämna in returen förra onsdagen har jag för mig, när jag nu spårar paketet så har det precis lämnat DHL's returcentral i H-borg. Finns rätt nav kvar i lager hos B-D? Självklart inte! Ska bli kul & se hur lång väntan det blir..

image.jpg

Men vevpartiet kom som sagt tidigare idag. Om det ser tufft ut på bild så är det inget mot verkligheten. Reser man inte tält utav dessa vevar bör man hålla sig till nån annan hobby!

image.jpg

image.jpg

image.jpg

Sjuk vikt! Shimanos nya XTR 1x11 M9020 väger in på 670gr med 30T klinga & vevlager.. Känns hett?

image.jpg

Tyvärr är klingan inte vändbar p.g.a. kedjelinjen & WT är enda andra producenten av N/W-klinga som kommit ut med sina cinch-modeller, fler är på väg. Fram tills det finns en helsvart klinga & köpa får RF's hänga med.

175, BB-höjden är högre på Nomaden än EVOn så det borde inte bli nå större problem.

I övrigt så har sadel införskaffats!

- Kolfiber? Check!
- SUB 200gr? Check!
- #trenduro? Check!
- Heter färgen Bikini? Check!

Rosa är det nya svarta!

image.jpg

Annars är det väntan kvar. Ramen borde inte dyka upp nästa vecka, men man vet aldrig. Men även om ramen dyker upp så är vare sig fälgar eller nav framme. Premiärcykling 15/2?

Henrik83 skrev:
-------------------------------------------------------
> Sadeln kommer förmodligen falla på mängden
> stoppning. Typ 200gr på sadeln är tanken, ska de
> va tyngre så föredrar jag nog en Spesh Henge,
> grym komfort.
>
> Men sadeln (om det blir en ~175gr) är likt
> däcken mest ett test. Jag tror eg. inte alls på
> semislicks i bak, men eftersom jag aldrig provat
> så är det ett bra läge nu. Funkar det inte så
> får man byta, men då vet man det med säkerhet.
>
>
> Butcher/Purgatory är nog mer min typ av
> däckskombo. Lättrullat men tillräckligt bra
> grepp för 95% av åkningen. Ardent i bak med
> HR2/DHF i fram har jag också funderat på.
> MaMa i Snakeskin verkar dock inte finnas i lager
> nånstans så "testet" blir förmodligen med
> Butcher/Slaughter.
>
> *EDIT* Hans Dampf i TS är rena skämtet sett till
> hållbarhet. Mitt senaste höll typ 40-50km innan
> SAMTLIGA sidodobbar i bak antingen lossnat eller
> bara hängde kvar i 5-10% av gummit.

Kolla på SDG sadlar. Köpte mig en Ti-Fly med titan undertill. Väger in på 185gr och jag upplever den betydligt skönare än Henge som ja haft i några år innan.

Kör själv Ardent/HR2 2,4 och det känns som en bra allroundcombo.

Jag kommer också från en Henge, den gillar jag. Kanske lite för mycket komfort.. SDG (i tidigare postade Nomad-färger) Ti-Fly föll på sittbredden, 128mm är för smalt enligt assometern.
Men risken är att det blir för mycket av det goda med denna sadel, då blir det en helsvart Phenom istället. Lagom stoppning, coolfiber & vikt under 200gr. Provmonterar Ergonen & tar beslut efter det.

Däck ger mig sån prestationsångest att jag släppt det helt så länge. Hinner Magic Mary komma ut i 27,5/SnakeSkin provar jag semislickskonceptet till stigcyklingen, annars står det mellan Butch/Purg & Ard/HR2. Väldigt få verkar missnöjda med Maxxis, men ska man åka samma däck som konkurrenterna har man ju ingen fördel!
Till utförsåkningen är jag lite mer säker på Schwalbe, fast i Gravitymodell.

Det är inte skitmånga som kör Onza Ibex, då får du lite fördel :) Aningen lättare än maxxiskombon men ungefär samma mönster som HR II. Bra hållbarhet och följsamhet. I 2,4 120 tpi är de ganska lätta också.

Mer prylar har trillat in denna vecka!
Snart ska den ihop! Tysk(jeflarna!) på Bike-Discount lyckades dock skicka fel nav igen varpå nya nu är beställda från Bike24 istället. Hoppas de är lite bättre på att skicka det man beställer..

Sadeln var en grym överraskning! Färgen är precis så chockrosa som den ska vara även om bilden inte visar det så. Men de positiva var att vikten landa på 188gr (275x145mm) & mängden stoppning/gel är långt över förväntan. Känns som rena komfortlimpan när man trycker på den med fingrarna. Förmodligen lite för komfortabel..

Ergon SME3 Pro Carbon, Bikini Pink Ltd.Ed.

image.jpg

Ful & tråkig gaffel!

image.jpg

15£ & 15min arbetstid gav en färgglad & rolig gaffel!

image.jpg

Henrik83 skrev:

> Ful & tråkig gaffel!
>
> 15£ & 15min arbetstid gav en färgglad & rolig
> gaffel!
>

Alla har vi olika prioriteringar eller smak rättare sagt. Detta var det första jag gjorde när jag fick hem mina hjul i veckan.

IMG_2916_mod.JPG

När får du ram och hjul? Ska bli spännande att se helheten! Tumme upp för en kul tråd.

soderblom skrev:
>
> Alla har vi olika prioriteringar eller smak
> rättare sagt. Detta var det första jag gjorde
> när jag fick hem mina hjul i veckan.
>

Förra hojen (syns i profilen) var ju helsvart, snyggt det också. Men då jag har en hoj till på G som ska byggas ihop när denna är klar så kände jag att färgglatt var rätt väg att gå. Cykel #2 blir nämligen "stealth" rakt igenom. Trist med två helsvarta hojar.

> När får du ram och hjul? Ska bli spännande att
> se helheten! Tumme upp för en kul tråd.

Inte en aning tyvärr. Känns som man sitter på läktarn & har glömt matchstället hemma..
Ram borde dyka upp nästa vecka, fälgar & nav likaså. Notera dock ordvalet borde.
Ekrar & nipplar beställs så fort jag har nav & fälgar hemma så man kan mäta ordentligt. Styrlager beställde jag först ett CC 110, men det var restnoterat trots att hemsidan sa att det fanns i lager (R2-bike). Bytte då till ett CK istället då det skulle vara 2-4d lev.tid. Samma sak gällde för styrstammen så även den köptes hos R2. Det var den 25/1.. Annulerar ordern i slutet på nästa vecka om grejerna inte gått iväg.

Nån som har erfarenhet av Michelins däck? Bra skit eller bara skit?

Förstår att det kliar i byggfingrarna nu men den matchtröjan hinner du nog springa hem o hämta innan årets match drar igång... :/

BTW Snygg gaffeln blev förresten, riktigt anti-Svennigt ;)

// L

Jag har åkte 2 Enduron förra säsongen med Michelin Wild Rocr2 som bakdäck.
Tycker det är bra rull trots vikt på ca950gr, skapligt fäste på blöt skrå (inte lika bra som CM). Har inte lyckats punka trpts rejshets och många timmar osmidig Ht körning.

Tror marran hade michelin i spanien och skrivit nå om det i nån tråd nu på sen hösten.

Stämmer, jag körde Michelin ett par månader i Sierra Nevada. Rokr2 GumX, nästan bara i torrt, löst och stenigt. Jag gillar de skarpt, styva fina kantdobbar man kan trycka hårt på, skapligt rull och bromsgrepp för vad de är och bra punkaskydd och sidoväggar. Jag körde lite blöta stigar också i Umeå med dem, och det var så lite att jag inte kan säga mer än att det inte var värdelöst iaf.

GumX verkar ha bra slitkaraktär också, jag cykla mycket på mina och det är löst och vasst, så det äter en hel del däck eftersom man hasar i sidled varannan kurva, och de höll riktigt bra tycker jag.

Ursäkta dröjsmålet! Men äntligen har det blivit lite framsteg. Ramen finns i Sverige!!! Så länge inte PostNord fuckar upp allt så bör jag ha den imorgon :-)

Var förbi Specialized Concept Store & släppte av fälgar & nav idag också. Få hjulbyggare som verkar ha så bra Internetrenommé som Patrik!

Fula nav,

image.jpg

Snygga nav!

image.jpg

Fälgar, 38mm yttre & 31,6mm inre fälgbredd. Ska bli kul & prova slanglöst med s.k hookless.

image.jpg

Coolt det blir! Vet inte om du håller till i Hellas men det rullar iaf en likadan fast med enve hjul i skogen där sen förra sommaren.

Snacka om all in! Me like!

happymtb.fr skrev:
> är det bara jag som ser trippelt...?

Du ser rätt. Eftersom det tar typ en vecka från beställning till att de skickas, plus ytterligare en vecka i frakttid, så tänkte jag att det kan vara bra & ha en reservfälg. Då slipper jag stå still i två veckor mitt i sommaren & riskera att missa nå kul :-)

Sen har jag kört sönder samtliga aluminiumhjul jag ägt så har jag svårt att tro att dessa kommer hålla mer än ett år eller två. Ytterligare ett argument till att ha en reservfälg liggandes mao.
Även om jag är en högst medelmåttig cyklist så tänker jag ladda så hårt det går under 2015 & då brukar ju saker & ting ha en tendens att gå sönder.

Jilster skrev:
> Coolt det blir! Vet inte om du håller till i
> Hellas men det rullar iaf en likadan fast med enve
> hjul i skogen där sen förra sommaren.
>
> Snacka om all in! Me like!

Hellas är väl inte direkt att betrakta som hemmaskog även om man är där ibland. Föredrar faktiskt Flottsbro! Mindre motorväg på stigen, betydligt färre Bugaboos (!) & mera stök.
Men ju fler roliga cyklar runt Sthlm ju bättre! Tycker senaste inläggen i "Endurovapen-tråden" varit grymma. Evil, Ibis HD3, värsting Jekyll med Lefty. Fylls det bara på med en Pivot Mach 6 & en SB6c så kommer ju första racet i Flottsbro se ut som värsta EWS-sammandrabbningen!

Däck förresten.. Efter en jefla massa Internetcyklande så verkar världens samlade MTB-journalister vara rörande överens om att semislickdäck av typ Rock Razor & Slaughter inte är för gemene man. Främsta skälet verkar vara de uteblivna bromsgreppet i bak som i sin tur leder till att man kör mycket fortare än planerat in i sväng. Jag tycker det lät som ett alldeles fantastiskt recept att kapa tid förutsatt att man inte kraschar :-)
Var det nånting jag lärde mig av att tävla med MC så var det att bromsen är varvtidens värsta fiende! Med andra ord så blir det Magic Mary/Rock Razor till att börja med! Har jag tagit mig vatten över huvudet så hinner man förhoppningsvis inse detta innan första racet.

Henrik83 skrev:
> Ursäkta dröjsmålet! Men äntligen har det
> blivit lite framsteg. Ramen finns i Sverige!!! Så
> länge inte PostNord fuckar upp allt så bör jag
> ha den imorgon :-)
>

Kul! Hoppas du inte har otur med PostNord för de lyckas virra till det en del ibland. Hade ett paket som de försökt leverera och som jag fick avi för att hämta ut i Fruängen som sedan var på vift (i Segeltorp enligt spårningen) i en vecka in de lyckades få stopp på det i Malmö på väg tillbaka till kontinenten...

Mange. skrev:
> Är det fälgar från Light bicycle? Får man
> fråga vad slutpriset blev?

Japp, från LB. Men räkna med full tull & moms vid USA- eller Kinaimport så blir du inte besviken när du ska hämta ut dom. $650 (för 3st inkl. frakt) x 8,45SEK/$ = 5492kr, + 6% tull & sen 25% moms = 7277kr.

Senast ändrad:
Tack, det är ju nästan spot on som jag har räknat på vid ev köp. Ska bli kul att höra hur det går att sätta upp slanglöst och hur dom fungerar

Henrik83 skrev:

> Tycker senaste inläggen i "Endurovapen-tråden"
> varit grymma. Evil, Ibis HD3, värsting Jekyll med
> Lefty. Fylls det bara på med en Pivot Mach 6 & en
> SB6c så kommer ju första racet i Flottsbro se ut
> som värsta EWS-sammandrabbningen.

Tills folk börjar cykla :)

Luthman Photography skrev:
> Henrik83 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > Tycker senaste inläggen i
> "Endurovapen-tråden"
> > varit grymma. Evil, Ibis HD3, värsting Jekyll
> med
> > Lefty. Fylls det bara på med en Pivot Mach 6 &
> en
> > SB6c så kommer ju första racet i Flottsbro se
> ut
> > som värsta EWS-sammandrabbningen.
>
>
> Tills folk börjar cykla :)

Vaddå????
Image is everything! ;)

> Henrik83 skrev:
> -----
>
> "Endurovapen-tråden"
> med
> en
> ut
>
>

Hahahaha! Vilket underbart skämt att börja fredagen med :D
Men jag vet minst en trenduroist som fuskar på trainer... Vette fan om det inte är EPO inblandat också, eller var det Ebola hen mumlade om ;)

// L

Henrik83 skrev:
> Nytt försök på måndag då..
>
>

Meh! Den känslan.. Ser förjefla bra ut hittills iaf! Håll modet uppe!

Grym jäkla hoj det kommer bli och skoj tråd me! Får min egen fattigmans fultysk som är på ingående att blekna lite lätt sådär....:-)

Nobby skrev:
> Grym jäkla hoj det kommer bli och skoj tråd me!
> Får min egen fattigmans fultysk som är på
> ingående att blekna lite lätt sådär....:-)

Fördelen med fultysk är ju att man slipper prestationsångesten!

Men idag kom lite mer prylar...

Bakdäck. Ett Schwalbe som väger under angiven vikt? Kors i taket!

image.jpg

Stänkskärm i rätt färg!

image.jpg

Styre. 230g är inte ens i närheten av de angivna 185g. Lite besviken. Dock är utseendet helt rätt så det får vara kvar iaf.

image.jpg

UPS ringde vid lunch & stod utanför dörren, sambon skicka MMS, jag låtsades jobba några timmar till.. Hem till kartongernas kartong!

image.jpg

Färgen! Helt sjuka kulörer! Kökets lågenergilampor spelar kameran ett spratt. Galna kulörer!

image.jpg

Dock ser den som är lite vaksam något som inte är som planerat, en Vivid istället för Debonair..

image.jpg

Förmodligen så skruvas dämparen av & byts mot en Debonair så som det varit tänkt från början. Men jag ska vela & googla lite innan jag bestämmer mig. Det ytterst lilla jag vet om Vivid är att den är betydligt mer Freeride/Downhill än Monarchen. Förmodligen fel dämpare för mig med andra ord. Men det får bli ett varv eller två på Internet & se vad som tycks & tänks om de två dämparna innan jag bestämmer mig. Första googlingen tog mig till dirtragmag.com, & det lutar åt att de faktiskt får skicka mig rätt grejer,

"Over our two days of riding, I sampled both of the available RockShox shocks: Monarch Plus Debonair and Vivid Air. The Monarch Plus offers a more lively, progressive ride where the Vivid Air trades a little bit of that liveliness for incredible small bump sensitivity and a more linear, nearly coil-sprung feel. The choice here seems pretty straightforward. If you’re coming from a cross country or trail background the Monarch is the logical choice. If you’re coming from a gravity background, you’ll really appreciate the capability and plushness of the Vivid Air."

Senast ändrad:
> Henrik83 skrev:
> -----
>
> "Endurovapen-tråden"
> med
> en
> ut
>
>

:D Fullträff!

Är det samma ram som CG kör EWS med?
Han körde väl med en stål (titan?) fjäder så att den mer lineära Vivid kan nog passa den länkage.
Men å andra hållet, om du jagar vikt så är kanske Debonair bättre...

happymtb.fr skrev:
> Är det samma ram som CG kör EWS med?
> Han körde väl med en stål (titan?) fjäder så
> att den mer lineära Vivid kan nog passa den
> länkage.
> Men å andra hållet, om du jagar vikt så är
> kanske Debonair bättre...

Japp, samma ram. Många på MTBR.com föredrar Vivid eller Float X, framför Monarchen. Vet eg. inte varför jag valde just Monarch, förmodligen främst för att den sitter på många andra cyklar i samma kategori & jag läst för lite om just Vivid. Utför lär ju Vividen vara strået vassare, frågan är hur mycket det gungar på platten..
Samtidigt lär de va bra mycket enklare & billigare att köpa en beg. Monarch om jag skulle vilja byta sen i framtiden, mot att hitta en beg. Vivid. Google, google & nån natts sömn så lär jag ha bestämt mig.
Viktmässigt klarar jag fortf. SUB12 (som varit målet) med sån marginal att uppgraderingen till Vivid inte påverkar något trots sina ~200gr i mervikt.

Senast ändrad:
Vivid'en blir kvar!

Vevparti på plats nu också, äntligen! Ska försöka hinna med lite mer sen ikväll. Styr- stam & lager lyser dock fortf. med sin frånvaro. Lite surt..

image.jpg

Henrik83 skrev:
> Vivid'en blir kvar!
>
> Vevparti på plats nu också, äntligen! Ska
> försöka hinna med lite mer sen ikväll. Styr-
> stam & lager lyser dock fortf. med sin frånvaro.
> Lite surt..
>
>

Fult det där, ge den till mig vettja ;)

Blir sjukt fränt :)

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp