marran skrev:
-------------------------------------------------------
> Härligt! Känslan av att den nya hojen motsvarar
> förväntningarna är svårslagen.
>
> Jag blev lite nyfiken på det där med bromsarna.
> Vad är det du saknar på mtb-bromsar? Jag gissar
> att du jämför med mc av något slag. Jag har
> aldrig kört mc (för en -89 yamaha dt50 gills
> inte tror jag), så jag har dålig koll. Det vore
> intressant om du kunde utveckla lite.
Japp, den något haltande jämförelsen är mot MC. Dels geggmoppar men främst mot Brembos finare prylar som jag hade på sista tävlingshojarna (1000cc roadracing). Dock är det lite som med lumpen, man minns det man vill minnas. Numera så ser jag tillbaka på RR-tiden som att jag var ung & lovande & säkert hade kommit längre i min s.k karriär om man inte blivit farsa för två år sen. Nog hade man kunnat vinna sig en ädel SMmedalj i R1000-klassen.. I själva verket så var jag rätt kass & min främsta merit är när jag körde långt över min förmåga & krascha från en 6'e plats.
Men som sagt, det jag verkligen inte kommer överens med sen jag bytte till MTB är känslan i bromsarna. Jag har ägt Elixir 7 Trail, X0 Trail, XT & numera XTR. Jag har provat Guide RS & RSC samt nån modell på Hope som jag inte riktigt har koll på. Jämfört med vad som sitter på var & varannan roadracing hoj eller även gathoj så tycker jag MTB-bromsar,
- Har fantastiskt dålig bromsverkan, oavsett skivstorlek. Sett till diameter på kolvar, storlek på belägg & skivor samt vilken vikt & från vilken hastighet det ska bromsas så är bromsverkan imponerande dålig. En tvärnit på asfalt skapar inte i närheten av samma g-krafter som den 190kg tyngre MCn kan uppbringa vid samma hastighet. Stå fullt på hejdarna på valfri MC vid 40km/h så tar det tvärstopp, en MTB bara bromsar, typ. Visst att skivorna ofta är 320-330mm på en RR-MC samt att oken är grövre, men det är ~190kg mer massa som ska hejdas med mindre gummi i backen mot vad mitt nuvarande Magic Mary har. Borde inte skolkat så mycket från fysiken..
- Känslan! Servowave eller inte, Avid, SRAM eller Shimano.. Alla har lika dålig känsla för moduleringen. Vissa bromsar kunde ju lika gärna haft en av- eller påknapp istället för ett rörelsebaserat bromshandtag.
Men som sagt, var jag ung & lovande som MCförare eller var en krasch höjdpunkten på en högst medioker karriär.. Jag väljer att minnas det första & då slår jag även fast att MTB-bromsar är rena skämtet, oavsett graf som går att googla fram & ev. säger motsatsen :-)
Men ju sämre bromsar man har ju fortare går det utför, bromsarna är ju fartens värsta fiende! Nu har jag dessutom köpt #trendurokorrekt fullfacekruka så numera är bromsarna bara onödig vikt på styret!
soderblom skrev:
-------------------------------------------------------
> Kul att den funkar som förväntat. Ser potent
> ut!
>
> Lite att jobba på för att få KOM på sträckan
> som börjar där du tagit bilden. (om jag inte ser
> helt fel vad gäller plats) ;-)
Älvsjöskogen du tänker på? Isf. ser jag det som en utmaning! Lust & visa segmentet?