[Byggtråd] Hubba Bubba Bombar'n

Härligt! Känslan av att den nya hojen motsvarar förväntningarna är svårslagen.

Jag blev lite nyfiken på det där med bromsarna. Vad är det du saknar på mtb-bromsar? Jag gissar att du jämför med mc av något slag. Jag har aldrig kört mc (för en -89 yamaha dt50 gills inte tror jag), så jag har dålig koll. Det vore intressant om du kunde utveckla lite.

Kul att den funkar som förväntat. Ser potent ut!

Lite att jobba på för att få KOM på sträckan som börjar där du tagit bilden. (om jag inte ser helt fel vad gäller plats) ;-)

marran skrev:
-------------------------------------------------------
> Härligt! Känslan av att den nya hojen motsvarar
> förväntningarna är svårslagen.
>
> Jag blev lite nyfiken på det där med bromsarna.
> Vad är det du saknar på mtb-bromsar? Jag gissar
> att du jämför med mc av något slag. Jag har
> aldrig kört mc (för en -89 yamaha dt50 gills
> inte tror jag), så jag har dålig koll. Det vore
> intressant om du kunde utveckla lite.

Japp, den något haltande jämförelsen är mot MC. Dels geggmoppar men främst mot Brembos finare prylar som jag hade på sista tävlingshojarna (1000cc roadracing). Dock är det lite som med lumpen, man minns det man vill minnas. Numera så ser jag tillbaka på RR-tiden som att jag var ung & lovande & säkert hade kommit längre i min s.k karriär om man inte blivit farsa för två år sen. Nog hade man kunnat vinna sig en ädel SMmedalj i R1000-klassen.. I själva verket så var jag rätt kass & min främsta merit är när jag körde långt över min förmåga & krascha från en 6'e plats.

Men som sagt, det jag verkligen inte kommer överens med sen jag bytte till MTB är känslan i bromsarna. Jag har ägt Elixir 7 Trail, X0 Trail, XT & numera XTR. Jag har provat Guide RS & RSC samt nån modell på Hope som jag inte riktigt har koll på. Jämfört med vad som sitter på var & varannan roadracing hoj eller även gathoj så tycker jag MTB-bromsar,

- Har fantastiskt dålig bromsverkan, oavsett skivstorlek. Sett till diameter på kolvar, storlek på belägg & skivor samt vilken vikt & från vilken hastighet det ska bromsas så är bromsverkan imponerande dålig. En tvärnit på asfalt skapar inte i närheten av samma g-krafter som den 190kg tyngre MCn kan uppbringa vid samma hastighet. Stå fullt på hejdarna på valfri MC vid 40km/h så tar det tvärstopp, en MTB bara bromsar, typ. Visst att skivorna ofta är 320-330mm på en RR-MC samt att oken är grövre, men det är ~190kg mer massa som ska hejdas med mindre gummi i backen mot vad mitt nuvarande Magic Mary har. Borde inte skolkat så mycket från fysiken..
- Känslan! Servowave eller inte, Avid, SRAM eller Shimano.. Alla har lika dålig känsla för moduleringen. Vissa bromsar kunde ju lika gärna haft en av- eller påknapp istället för ett rörelsebaserat bromshandtag.

Men som sagt, var jag ung & lovande som MCförare eller var en krasch höjdpunkten på en högst medioker karriär.. Jag väljer att minnas det första & då slår jag även fast att MTB-bromsar är rena skämtet, oavsett graf som går att googla fram & ev. säger motsatsen :-)

Men ju sämre bromsar man har ju fortare går det utför, bromsarna är ju fartens värsta fiende! Nu har jag dessutom köpt #trendurokorrekt fullfacekruka så numera är bromsarna bara onödig vikt på styret!

soderblom skrev:
> Kul att den funkar som förväntat. Ser potent
> ut!
>
> Lite att jobba på för att få KOM på sträckan
> som börjar där du tagit bilden. (om jag inte ser
> helt fel vad gäller plats) ;-)

Älvsjöskogen du tänker på? Isf. ser jag det som en utmaning! Lust & visa segmentet?

Senast ändrad:
Henrik83 skrev:
> - Semislicks i bak vette tusan om det är min
> grej. Nu har det mest varit fuktigt i skogen när
> jag kört, men bromsgreppet utför, på fuktiga
> stenhällar, är helt obefintligt. Det räcker att
> man nuddar bakbromsen för att låsa upp. Dock
> gör det ju bara att man kör fortare utför
> eftersom man aldrig får ner farten, men det
> känns lite ovant. Dock kommer man ju ner iaf.
> Ibland med hjärtat i halsgropen funderandes
> "-Fuck, jag klara det där också, wow!"

Jävligt fet hoj! :-)

Det där med semislick i hårt gummi har jag inte förstått mig på. Hela grejen med RR var väl att de fanns i mjukare Trailstar-gummi och faktiskt fungerade att bromsa/klättra med, även i blött? Men det kanske bara finns i de tyngre versionerna?

Intressant. Nog sitter det rätt mycket grövre doningar på en MC, och mer gummi i backen lär göra stor skillnad också. Man vet inte vad man missar när man inte har provat å andra sidan, så jag kan vara lycklig med mtb-bromsar :)

Min nuvarande favorit Saint (men även XT) kan jag bromsa så framhjulet släpper alternativt jag far över styret (tror jag, jag brukar försöka släppa lite på bromsen innan det händer) på asfalt med ett finger utan problem. Modulation är såklart en annan sak. Där tycker jag Saint är överlägsna i fingertoppskänsla. Samtidigt vänjer jag mig med det mesta, både bromsar som är väldigt av/på och bromsar med mjukt ingrepp, bara kraften finns där till slut.

soderblom skrev:
> Lite att jobba på för att få KOM på sträckan
> som börjar där du tagit bilden. (om jag inte ser
> helt fel vad gäller plats) ;-)

Henrik83 skrev:
Älvsjöskogen du tänker på? Isf. ser jag det som en utmaning!

Håll i styret & häng med, vilken bike!

image.jpg

Eric W skrev:
> Det där med semislick i hårt gummi har jag inte
> förstått mig på.

Inte jag heller, men f-n så kul det är!

Kom att tänka på denna tråden i samband med att Endurovapen-tråden uppdaterades.

Är det några uppdateringar på gång inför 2016? Kom du överens med bromsarna sedan? Hunnit bilda dig någon uppfattning om skillnad i prestanda i och med ditt val av Vivid Air istället för Monarch?

/David

Tillbaka
Topp