[Byggtråd] Hubba Bubba Bombar'n

Fint projekt Henrik. Ska hålla ögonen öppna efter MiamiVice-färgerna i grannskapet framöver...

Kung Stalle skrev:
-------------------------------------------------------

> När posera är viktigare än att leverera så
> slutar det ju gärna såhär. :-D
>
> https://images.angelpub.com/2014/48/27766/pimpin.j
> pg
>
> Obs... jag säger inte att de gafflarna inte
> leverera meeeen...
>
> Stalle

Det där låter ju som mitt 2015-bygge Stalle! ;-)

Vad du än väljer för gaffel så bör helsvart bli snyggast. Synd att "kladda ner" en så tjusig ram med olika färger på komponenterna:-)

Ser ut att bli en finfin hoj det där.

Att köra på Pike som gaffel känns som en nobrainer den har bra prestanda, är hyfsat prisvärd och det är lätt att få tag på reservdelar.

Jag skulle dock fundera på pedalerna en gång till, jag har lyckats ha av axeln på två olika pedaler och sett det hända för två andra cyklister. För mig släppte axeln bara helt plötsligt när jag stod upp och vevade jag gissar att pedalerna hade fått någon smäll tidigare.

http://forums.mtbr.com/drivetrain-shifters-derailleurs-cranks/xtr-trail-pedal-failure-751821.html

Du kanske inte slår i pedalerna så mycket som jag gör och då kan det vara värt att prova i alla fall.

Henrik83 skrev:

> - DVO: Mycket intressant!!! Om OTT faktiskt funkar
> så kan det ju vara fantastiskt användbart!
> Gillar att det lagt upp en hemsida som ska vara
> enbart för eftermarknad också, pluspoäng!
> Dock verkar den bara komma i grönt vilket går
> fetbort, svarta ben var nog bara prototyperna. Men
> när finns den att köpa? Den skulle ha kommit ut
> redan i Maj men står fortf. som Pre-order på
> deras site. "Late January" verkar vara senaste
> budet?
>

DVO Diamond kommer både som grön och svart. Båda alternativen finns att beställa hos flera näthandlare, men jag har inte heller sett mer info om leveransstart.

DVO-Diamond-2015-Eurobike-1-von-4-780x519.jpg

Sedan finns ju andra alternativ på bakdämpare med.. ;-)

1452588_906720969340911_3541527044171058185_n.jpg

Jag har inte riktigt fattat hypen kring DVO Diamond. De flesta omdömen säger att den är ungefär som Pike, men inte riktigt lika bra? OTT känns ju mest som ett sätt att komma runt begränsningarna kring att ha en negativ stålfjäder istället för luft?

Vad har jag missat?

Makten skrev:
> Vad du än väljer för gaffel så bör helsvart
> bli snyggast. Synd att "kladda ner" en så tjusig
> ram med olika färger på komponenterna:-)

Jag är benägen att hålla med! När Bike-discount väl har skickat rätt nav så ska klistermärkena bytas mot de längre ner i inlägget. DT må köra rött, men det funkar inte när det är rosa på ramen! Nån måtta får det allt vara!

cruxet skrev:
>
> Du kanske inte slår i pedalerna så mycket som
> jag gör och då kan det vara värt att prova i
> alla fall.

Flera gånger per repa, är inte ett dugg rädd om vare sig pedaler eller vevarmar. Att jag inte knäckte/slog sönder ramen vid BB't på EVOn var rena miraklet! Påfrestningen från att skicka veven med full kraft rakt i en sten måste vara rätt påtaglig även för ramen. Men det håller ju uppenbarligen. Ska bli kul & se hur Next-vevarna håller i skogen..
Frågan är om det finns några vettiga (lätta) alt. till Shimano (XTR)? Vad valde du?
Att döma av den länkade tråden & en snabb googling så verkar det hända samma sak från 520 till 980?! Skälet till varför jag listat Shimano är att konkurrenternas i- & urklick inte verkar lika bra när man läser om dom. Jag har bara kört Shimano tidigare.

soderblom skrev:
> DVO Diamond kommer både som grön och svart.
> Båda alternativen finns att beställa hos flera
> näthandlare, men jag har inte heller sett mer
> info om leveransstart.

Såg det nu hos Silverfish. Fräsigt med svart.. Lite nya dekaler på den så funkar det!
Dock sjönk intresset som en sten i vatten när de lista priset till 800 pund. Med dagens växklingskurs (Heja Sverige!) & lite frakt landar det ju på över 10k. Som theBrand säger så uppfatta även jag den lite som likvärdig till Piken fast med OTT & HSC.
Jag resonerar lite som så att ska de va dyrare än klassledande Piken, så bör det inte vara några tvivel om att den är bättre. Fox 36 är enda gaffeln jag lyckats läsa mig till ska ha en klar fördel över Piken. Styvare med 20mm & mer lämpad för ren DH. 1100€ när cykeln inte ens ska nyttjas till DH känns onödigt.

Det blir en Pike med andra ord! Eventuellt byte nån gång i framtiden när det finns vettiga jämförelser & jag vet att man isf. får något som passar mig bättre.

> Sedan finns ju andra alternativ på bakdämpare
> med.. ;-)
>

Stålfjäder må va mysigt, men behövs inte för det tilltänkta användningsområdet. 3-400gr i onödan är ett big no-no till detta bygge, även om det står Öhlins på grejerna.

Rätt färg!

image.jpg

vilket jävla bygge Henrik! Känns lite mer exotiskt än s-works de här bygget!!! ??
Nästa hoj tror jag fan blir en SC!
Kul att man kunde va till nån hjälp! Hoppas vi ses i skogarna snart!!

jofahjalm skrev:
> Det blir en svettonomad? Spännande!

Allt som blir lättare än tyngre blir väl svetto i dina ögon? ;)

Jag kör nog en +1 på Cruxet angående pedalerna. Jag knäckte ett par xtr utan några större våldsamheter. Visserligen så har de jag fick i utbyte hållt bra i snart två år. Men jag hade nog ändå valt xt.

Henrik83 skrev:
> soderblom skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > DVO Diamond kommer både som grön och svart.
> > Båda alternativen finns att beställa hos
> flera
> > näthandlare, men jag har inte heller sett mer
> > info om leveransstart.
>
>
> Såg det nu hos Silverfish. Fräsigt med svart..
> Lite nya dekaler på den så funkar det!
> Dock sjönk intresset som en sten i vatten när de
> lista priset till 800 pund. Med dagens
> växklingskurs (Heja Sverige!) & lite frakt landar
> det ju på över 10k. Som theBrand säger så
> uppfatta även jag den lite som likvärdig till
> Piken fast med OTT & HSC.
>
> Bla bla bla
>
> Det blir en Pike med andra ord! Eventuellt byte
> nån gång i framtiden när det finns vettiga
> jämförelser & jag vet att man isf. får något
> som passar mig bättre.
>

Ta du "svenne"Pike'n det blir nog toppen för dina ändamål, du vet att vi bara är avis va ;)
Fast jag ställer mig också undrande till pedalvalet, varför lägga ut så mycket pengar på ett par pedaler som som faktiskt inte medför någonting extra jämfört med ett par billigare lika väl fungerande SAMT tåligare.

// Larsa

Känns som att pedaler för 1000kr eller 5-600kr inte spelar någon större roll i detta bygge.!
Nog för att xtr ska hålla för den summan..?

cruxet skrev:
> Ser ut att bli en finfin hoj det där.
>
> Att köra på Pike som gaffel känns som en
> nobrainer den har bra prestanda, är hyfsat
> prisvärd och det är lätt att få tag på
> reservdelar.

+1

En Pike är väl kanon. Att kunna serva saker enkelt/lokalt är viktigare än att få glada hejjarop på forum.

Att komma till Åre med bara en kasse bärs, för att ena gaffelbenet bestämt sig för långsemester i Danmark är inte kul alls.

Jäkligt fin cykel blir det iaf! Habegär!

Henrik83 skrev:
>
> cruxet skrev:
> -----
> >
> > Du kanske inte slår i pedalerna så mycket som
> > jag gör och då kan det vara värt att prova i
> > alla fall.
>
>
> Frågan är om det finns några vettiga (lätta)
> alt. till Shimano (XTR)? Vad valde du?
> Att döma av den länkade tråden & en snabb
> googling så verkar det hända samma sak från 520
> till 980?! Skälet till varför jag listat Shimano
> är att konkurrenternas i- & urklick inte verkar
> lika bra när man läser om dom. Jag har bara
> kört Shimano tidigare.
>

Jag kör Xt istället, jag gillar känslan i shimanos pedaler. Jag hittade inga eller väldigt få fall där andra än XTR hade fallerat på det här sättet + att pojkarna på SCS hävdade att det problemet var vanligt på XTR-pedaler men inte på XT. Jag fattar inte riktigt varför eftersom konstruktionerna liknar varandra väldigt mycket. Det verkar som att Shimano gärna ersätter pedalerna på garantin så det är inget problem på det viset men det kändes rätt obehagligt när pedalen släppte och det helt plötsligt stack ut en vass pinne från vevarmen.

Fränt bygge! Gjorde en liknande skapelse 2011, fast den var grön.
Kan rekommendera XT trailpedalerna, de funkar utan problem jämt.
Konvertering till 1 x 10 var självklart när jag väl gjort det.

blurlt2.jpg

Det blir XTR tills jag sett att de går sönder! Rasar det så ska jag lyssna på era råd =)
Kört XT & XT-Trail innan och varit nöjd. XT-Trail gick oservade i 120mil utan minsta lilla problem.
Merkostnaden för XTR mot ett par XT, kontra att spara 102gr.. Jag börjar med att chansa! Jag är som sagt allergisk mot onödig vikt. Det kliar i ögonen när jag ser cyklister hoja runt med tomma flaskhållare, i stål!

Nån som är bra på design? Jag funderar lite på hur fälgarna ska se ut. Funderar på nedanstående design fast med texten HUBBA på ena sidan fälgen & BUBBA på andra..

Nomad3.jpg

Fredrik Z skrev:
> En Pike är väl kanon. Att kunna serva saker
> enkelt/lokalt är viktigare än att få glada
> hejjarop på forum.

Ehhh, hur tänkte du nu?

Johan A skrev:
> Fredrik Z skrev:
> -----
> > En Pike är väl kanon. Att kunna serva saker
> > enkelt/lokalt är viktigare än att få glada
> > hejjarop på forum.
>
> Ehhh, hur tänkte du nu?

Att RS är ganska lätt att få service på?

Polare med andra märken har fått stå utan cykel i tre veckor när gaffeln gått på semester mitt under säsong.

Sen får det vara hur fräsiga saker som helst, men kan man inte få service inom rimlig tid så är det väl ganska trist? Pike är knappast en dålig gaffel. I värsta fall kan man nog rätt enkelt få tag på ett nytt gaffelben eller vad man nu behöver hyggligt lätt.

Hörde någe gnäll om att svart var himla tråkigt, visst, men det är lätt o matcha färgglada kläder med det åandrasidan! ;)

Jag kommer själv starta ett ihopplock snart, blir tråkigt svart med en svennebananpike i fronten...

Följer denna tråd för lite inspiration, och till trådskaparen så tycker jag han ska köra på en HELSVART pike!

Trevlig helg.

Inköpslistan har blivit lite kortare! Uppdatering längre ner samt på förstasidan. Fick bekräftelser idag på eftermiddagen att vevparti & växelsystem är på väg mot Sverige. Likt alla andra gånger så lär det ta längre tid från Malmö & hit än från EU & till Malmö.. Imponerande hur långsamma, numera Postnord, kan vara jämfört mot sina utländska kollegor.

Nåväl. DVO'n är nog med i matchen igen! Mailat fram & tillbaka med Amerika och även vårat oljeberikade grannland som kommer att sälja den. Gaffeln är trots allt på väg ut i verkligheten inom kort och priset ser ut att bli bättre än mitt överslag med frakt, tull & moms. Ska spendera helgen med att googla sönder den i jakt på hyfsat nya recensioner & provcyklingar. Behöver även mer kunskaper om styrlager & hur shimsade sadelstolpar funkar med tiden. När ska man ha tid att åka pulka?

2015-01-23_2049.png

Senast ändrad:
Ett mer seriöst tips är att kolla in hur bra race face next faktiskt fungerar i praktiken. Den typen av system som Shimano använder med först lagerspänning via löjligt verktyg och sedan fixering med två insex, jämfört med hur sram/turvative/raceface fungerar, verkar vara mycket bättre. Jag har ett truvative vevparti jag inte får loss från en cykel och jag har sett rätt mycket sram relaterad misär i skogen. Jag skulle lätta välja whatever Shimano över sådana besvär. Jag gillar ju tunga saker som fungerar, men det är värt att räkna på verklig viktbesparing mot funktionalitet där.

Ur ett rent ingenjörsmässigt perspektiv tycker jag sram gxp är mycket bättre än Shimano. Fixera utan att skapa spänning. Shimano är mer " spänn lite halvt och spänn åt några skruvar så det inte glappar upp". Även om det verkar funka bra i praktiken.

Henrik83 skrev:

>
> Nåväl. DVO'n är nog med i matchen igen! Mailat
> fram & tillbaka med Amerika och även vårat
> oljeberikade grannland som kommer att sälja den.
> Gaffeln är trots allt på väg ut i verkligheten
> inom kort och priset ser ut att bli bättre än
> mitt överslag med frakt, tull & moms. Ska
> spendera helgen med att googla sönder den i jakt
> på hyfsat nya recensioner & provcyklingar.
> Behöver även mer kunskaper om styrlager & hur
> shimsade sadelstolpar funkar med tiden. När ska
> man ha tid att åka pulka?
>
>

Är det inte billigare att plocka hem de från Finland än Norge? http://www.mtbcentre.fi/

Det där med att bb:t höll har nog att göra med att all vikt att tala om ligger på pedalerna så bb:t tar bara cykelns ringa vikt.

Blir ett grymt fint bygge det där!

Grymt coolt bygge! Om du ska veva dig upp för lite tuffa backar eller längre alpklättringar tror jag en 34:a klinga blir i största laget om du inte är riktigt stark/uthållig. Hade själv tänkt mig en en 34:a på min Enduro för de hade jag på min gamla 26:a, men den var slut just då jag beställde så det blev en 32:a istället vilket jag är ytterst nöjd med just nu. Finns inte en chans att ja vevar ur 32:an någon längre tid på platten...

Sen när det gäller fälgarna så hade jag kört utan dekaler.

Både styre & stam är beställt! Blev Easton Haven & Santa Cruz egna styre. En hel del prylar bör trilla in den här veckan, SRAM-prylarna kom igår! Enligt spårningen borde vevpartiet komma idag eller imorgon. Valet av 34T baseras mest på att det då blir samma matematiska utväxling som jag hade på EVOn. Absolut inget man trampar ur i första taget, men framförallt blir inte lättaste växeln för lätt.

Sadel är dock inte beställt & den där va riktigt fräsig :-) Får se vad de säger om mått, vikt & tillgänglighet.. Svår kombination!
Tillgängligheten på en DVO Diamond fick mig igår kväll att utesluta alla gafflar utom Pike, som beställs idag. DVO hade varit kul att prova men då säljrepresentanterna tror folk ska köpa en gaffel för 9000NOK utan att få veta vikt, A2C, eller leveransdatum.. Att det dessutom ska ta fyra dagar & svara på mail är ju inte heller någon s.k "usp" som lovar enkelhet när det kommer till service/reservdelar. Nåväl, spec enligt nedan då, vitt är inte beställt/levererat.

image.jpg

X01, 3gr tyngre än XX1 men bra mycket snyggare i svart!

image.jpg

Senast ändrad:
Hejaheja! Nu får du skynda att bygga ihop härket så den är redo tills snön smält bort!
Förstår att du går på Pike'n, klokt att hoppa DVO med en sådan attityd :/

Dock är jag fortfarande undrande till RoRa som allround bakdäck i svenska sommarstigar, vad händer om det regnar?

Dessutom är MaMa's sidodobbar av mjukost och har svårt att se hur dom ska hålla mer än en månad eller två med ditt tempo. Nog för att det greppar som tusan och att proffsen kör på't, men dom har ju en mekaniker som byter ut det efter var o vart annat åk...

Maxxis är mitt tips: http://happymtb.org/forum/read.php/1/2596044/2596044#msg-2596044

// Larsa

Jag tror Miami Vice-sadeln riskerar bli lite för mycket av det goda, så jag skulle göra en professionell mockup i MsPaint innan beställning åtminstone. :)

larsaw skrev:
> Dock är jag fortfarande undrande till RoRa som
> allround bakdäck i svenska sommarstigar, vad
> händer om det regnar?
>

Det blir väldigt spännande. Jag körde RoRa på Falun-endurot och misstajmade en regnskur inför SS4, den med allt stenstök med släta skråytor på i mitten. Jag var lite som prins Daniel, all over the place. I övrigt är även driv- och bromsgreppet i väta ganska.. intressant/uselt. Även jag som gillar överstyrt (sämre grepp bak än fram) och är van att bakänden kommer farande tycker det är lite för extremt för att klassas som allround.

> Dessutom är MaMa's sidodobbar av mjukost och har
> svårt att se hur dom ska hålla mer än en månad
> eller två med ditt tempo. Nog för att det
> greppar som tusan och att proffsen kör på't, men
> dom har ju en mekaniker som byter ut det efter var
> o vart annat åk...
>

Ja, Schwalbes akilleshäl är helt klart hållbarheten. Det blir dyrt i längden, sidodobbarna slits ju ut löjligt snabbt. Dock inte kört Magic Mary tillräckligt för att kommentera dom annat än att det verkar bättre än usla HD på den fronten iaf.

MM fram är inga problem, inte när det gäller hållbarheten i alla fall. Nytt MM SupGrav TS fram och nytt HD PS bak i september. MM ser nästan nytt ut och på HD har det nötts bort cirka 15-20% av alla sidodobbar.

Men jag gillar kombon! Byter dock till HD SuperGrav bak vid race.

Grym hoj btw! :)

Edit:språk

Senast ändrad:
Sadeln kommer förmodligen falla på mängden stoppning. Typ 200gr på sadeln är tanken, ska de va tyngre så föredrar jag nog en Spesh Henge, grym komfort.

Men sadeln (om det blir en ~175gr) är likt däcken mest ett test. Jag tror eg. inte alls på semislicks i bak, men eftersom jag aldrig provat så är det ett bra läge nu. Funkar det inte så får man byta, men då vet man det med säkerhet.

Butcher/Purgatory är nog mer min typ av däckskombo. Lättrullat men tillräckligt bra grepp för 95% av åkningen. Ardent i bak med HR2/DHF i fram har jag också funderat på.
MaMa i Snakeskin verkar dock inte finnas i lager nånstans så "testet" blir förmodligen med Butcher/Slaughter.

*EDIT* Hans Dampf i TS är rena skämtet sett till hållbarhet. Mitt senaste höll typ 40-50km innan SAMTLIGA sidodobbar i bak antingen lossnat eller bara hängde kvar i 5-10% av gummit.

Senast ändrad:
Eftersökningar pågår till hur vevpartiet ska kunna bli ännu mera "stealth". Går dock inte så bra..

2015-01-29_1412.png

I avseendet styrare så monteras det bara om RaceFace's N/W-klinga visar sig oduglig. SRAMs X-sync funkar ju klockrent & en gång på över 100mil tappa jag kedjan på EVOn, det var i en krasch.
Jag cyklar för mesigt för att behöva en helt enkelt =) Men visar det sig att de behövs så åker en givetvis dit, men bara om det behövs.

I övrigt fick jag precis vevpartiet, klingan & vevlagret från Posten. Holy f*ck vilken j*vla cykelporr! Bilder kommer senare ikväll!

Tillbaka
Topp