[Byggtråd] Nishiki Olympic Royal till gruscykel
Trist! Är det tvärstaget på ramen det tar i?Det går inte, för han svalde inte 35 mm.. ?
Irriterande nog är det fästet för bakbromsen som gör det. Jag får gå ned till typ 30 mm.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Trist! Är det tvärstaget på ramen det tar i?Det går inte, för han svalde inte 35 mm.. ?
Irriterande nog är det fästet för bakbromsen som gör det. Jag får gå ned till typ 30 mm.
Ingen fara. Lär inte vara superstor skillnad på 30 och 35 rent komfortmässigt.Det går inte, för han svalde inte 35 mm.. ?
Japp. Och det är bra tajt i kedjestagen också. Tyckte att jag mätte och trixade, men men..Trist! Är det tvärstaget på ramen det tar i?
En annan möjlighet är kanske att gå ned till 650b-hjul?Japp. Och det är bra tajt i kedjestagen också. Tyckte att jag mätte och trixade, men men..
För dyrt tyvärr.En annan möjlighet är kanske att gå ned till 650b-hjul?
Det är ju sånt som händer …
Ja. Jäkla otur.Det är ju sånt som händer …
Du kommer över det. Oftast kommer man ut stärkt när sånt där händer.Ja. Jäkla otur.
Hur mycket plats saknades? Du tog inget foto?Det går inte, för han svalde inte 35 mm.. ?
Fem millimeter kanske. Hjulet gick inte runt.Hur mycket plats saknades? Du tog inget foto?
Okey, blir ju riktigt tjusigt ändå!Fem millimeter kanske. Hjulet gick inte runt.
Sorry, missade en del inlägg innan jag skrev. Läste först tråden utan att ha uppdaterat, och sen missade jag de som skrivits mellan.Okey, blir ju riktigt tjusigt ändå!
Synd att jag dras med mina 630 hjul annars hade jag gärna köpt däcken av dig.
Tack så mycket! Ja, 650B skulle säkert funka utmärkt men då blir det som sagt nya hjul = dyrt. Kanske i framtiden, absolut!Jätteläcker verkligen! Skulle du ändå någongång vilja ha något bredare däck och känner att du kan lägga en slant, kommer nog 650b innebära några millimeter till i bedd. Känn dock efter om du tycker att markfrigången med pedalerna inte är gränsfall låg först bara.
Tack så mycket! Ja, 650B skulle säkert funka utmärkt men då blir det som sagt nya hjul = dyrt. Kanske i framtiden, absolut!
Sannerligen en mycket vacker cykel! Och det går att köra grus med 30 mm också, du kommer på rallymanér att skära genom det lösa ner till fästet...
Håller med även om Blå Måsen nog är min favorit, den här är dock mera sober och elegant. Tyckte innan du började att färgen var lite trist och intetsägande men cykeln har verkligen kommit till sin rätt i din upplaga, nästan som en metamorfos :)Kom paket från internätt nu i kväll. 30 millimeter funkar men det är fanimig tajt alltså. Den där bromsbryggan - värsta jag sett.
Visa bilaga 552619
Ja ja. Alldeles oavsett är det här definitivt den snyggaste cykel jag byggt nån gång. Längtar efter att ta en runda.
Håller med. Grundobjektet var inte särskilt stimulerande - men resultatet är imponerande och då är det inte helt färdigt ännu.Håller med även om Blå Måsen nog är min favorit, den här är dock mera sober och elegant. Tyckte innan du började att färgen var lite trist och intetsägande men cykeln har verkligen kommit till sin rätt i din upplaga, nästan som en metamorfos :)
Nu har jag inte ställt växlarna och sådär, men det syns ju inte på bild. ?
Visa bilaga 552747Visa bilaga 552748Visa bilaga 552749Visa bilaga 552750Visa bilaga 552751
Tjusigt! Klassisk, snygg och personlig!Nu har jag inte ställt växlarna och sådär, men det syns ju inte på bild. ?
Visa bilaga 552747Visa bilaga 552748Visa bilaga 552749Visa bilaga 552750Visa bilaga 552751
Älskar det styret. Nitto Grand Randonneur 132. Bra på alla underlag!Strålande, helt rätt färg på styrlindan. Sköna svängar på det bockstyret, vad är det för någonting? Ser riktigt rando ut…
Snygg cykel och hjul, men är inte de hjulen ett stilbrott?Nu har jag inte ställt växlarna och sådär, men det syns ju inte på bild.
Absolut. En självklarhet. Safety first.Fundera över stödhjul också, och bettskena.
Jag hade börjat med sadeln och testat en annan sadelstolpe, den som sitter på har ganska mycket "setback".Jag har nu beställt två nya styrstammar - för att få rätt reach måste jag ha en kortare stam. Sadeln kan förvisso flyttas fram någon cm men inte mer än så.
Problemet är att jag sitter ganska ”rätt” på sadeln - alltså i förhållande till pedalaxeln. Skulle behöva en 60- eller 80 millimetersstam.Jag hade börjat med sadeln och testat en annan sadelstolpe, den som sitter på har ganska mycket "setback".
Vad är "rätt"? Det finns teorier men det är som inom löpning, att de kan leda helt fel och det enda riktiga är att testa olika och låta den egna kroppen avgöra tycker jag.Problemet är att jag sitter ganska ”rätt” på sadeln - alltså i förhållande till pedalaxeln. Skulle behöva en 60- eller 80 millimetersstam.
Snygg detalj med sadelväskan!Visa bilaga 553014
Första provturen gick till arbetet.
Snabb reflektion: Sittställningen är mindre bra. Behöver flytta fram sadeln och höja styret något. Sadeln behöver också vinklas framåt ett par grader, så nu får jag väl skäll för "hipstervinkel"...
Ultegran växlar väldigt fint - tog en stund att ställa in men nu fungerar det.
Den känns verkligen annorlunda. Kraftigare på nåt sätt, trots att den är både mindre (54 mot Blå Måsens 56) och har rör med något mindre diameter. Jag tror att det är komponenterna som gör en del av det. Campagnoloprylarna känns inte lika gedigna, mer spröda. Som en biscotti mot Nickes anpan.Hur känns den annars jämfört med Mosers världsmästarcykel?