[Byggtråd] Nishiki Olympic Royal till gruscykel

• Trådstartare Trådstartare Deleted member 77490
  • Start datum Start datum
Trist! Är det tvärstaget på ramen det tar i?
Japp. Och det är bra tajt i kedjestagen också. Tyckte att jag mätte och trixade, men men..

Jag kommer sejfa med 30 mm. Det bästa är att jag då kan köra bättre bromsar.

Jämförde Nicke med mina andra landsvägscyklar, och det var en jäkla bromsbrygga till att sitta lågt. På Blå Måsen (en F Moser -85) sitter det säkert 15-20 millimeter högre upp mellan sadelstagen och han är ändå en riktig fullblodsracer. Jag hade inte tagit med detta i beräkningen men man lär så länge man bygger. Förklarar också varför mina Mafac inte funkade.

Jag kan nog klämma in ett 30 mm-däck men det kommer att bli väldigt tajt. Testade med Blå Måsens bakdäck på Nicke och jag har kanske sex-sju millimeter till godo med 28 mm. Funkar det inte går jag ned till 28 mm - finns fina cyclocrossdäck i den dimensionen.

Senast redigerad av en moderator:
Så: Jag skickar tillbaka Pirellisulorna med vändande post.
image.jpg

Istället har jag beställt:
080BF0BB-0D11-4E83-B68A-74ACE73FB580.jpeg

Och sejfade med:
841B9DAD-010D-41F7-8DC7-B6D269670B68.jpeg

Kom paket från internätt nu i kväll. 30 millimeter funkar men det är fanimig tajt alltså. Den där bromsbryggan - värsta jag sett.
8442F9EC-E2BD-49B8-9453-97BB80D25EF4.jpeg

Ja ja. Alldeles oavsett är det här definitivt den snyggaste cykel jag byggt nån gång. Längtar efter att ta en runda.
57F8156B-FE5C-4E7D-A60B-BDAA3203BE63.jpeg

E00EAE3D-5B29-425C-AC16-FACBA7B0CAB1.jpeg

Jätteläcker verkligen! Skulle du ändå någongång vilja ha något bredare däck och känner att du kan lägga en slant, kommer nog 650b innebära några millimeter till i bedd. Känn dock efter om du tycker att markfrigången med pedalerna inte är gränsfall låg först bara.

Jätteläcker verkligen! Skulle du ändå någongång vilja ha något bredare däck och känner att du kan lägga en slant, kommer nog 650b innebära några millimeter till i bedd. Känn dock efter om du tycker att markfrigången med pedalerna inte är gränsfall låg först bara.
Tack så mycket! Ja, 650B skulle säkert funka utmärkt men då blir det som sagt nya hjul = dyrt. Kanske i framtiden, absolut!

Tack så mycket! Ja, 650B skulle säkert funka utmärkt men då blir det som sagt nya hjul = dyrt. Kanske i framtiden, absolut!

På de cyklar jag kollat har kedjestagens design gjort att man behövt ”dimpla” dem för att få in bredare 650-b däck vilket kan kännas lite nervöst med supertunna stålrör. Funkar fint på billig crescent-gjutjärn etc men kanske en chansning på fin-Tange. Dessutom behövs ju long-reach bromsar vilket drar upp kostnaden något.

Så håller med dig om att du nog gör rätt i att prova 700c först :)

Sannerligen en mycket vacker cykel! Och det går att köra grus med 30 mm också, du kommer på rallymanér att skära genom det lösa ner till fästet...

Har kört litauisk sprängsten med 28mm och packning. Inte bekvämt eller lägsta rullmotståndet men går fint. Rätt kul om man är lagd åt det hållet :)

Kom paket från internätt nu i kväll. 30 millimeter funkar men det är fanimig tajt alltså. Den där bromsbryggan - värsta jag sett.
Visa bilaga 552619

Ja ja. Alldeles oavsett är det här definitivt den snyggaste cykel jag byggt nån gång. Längtar efter att ta en runda.
Håller med även om Blå Måsen nog är min favorit, den här är dock mera sober och elegant. Tyckte innan du började att färgen var lite trist och intetsägande men cykeln har verkligen kommit till sin rätt i din upplaga, nästan som en metamorfos :)

Håller med även om Blå Måsen nog är min favorit, den här är dock mera sober och elegant. Tyckte innan du började att färgen var lite trist och intetsägande men cykeln har verkligen kommit till sin rätt i din upplaga, nästan som en metamorfos :)
Håller med. Grundobjektet var inte särskilt stimulerande - men resultatet är imponerande och då är det inte helt färdigt ännu.

Nu har jag inte ställt växlarna och sådär, men det syns ju inte på bild.
Snygg cykel och hjul, men är inte de hjulen ett stilbrott?

Hur noga har du monterat styre och reglage? (Bildvinklarna kan iofs luras)
De flesta brukar nämligen föredra en mer neutral montering av styre och reglage med ett mer uppåtroterat styre, där ändarna bakåt pekar lite nedåt, och där reglagen pekar mer framåt och lite uppåt.
Typ så här
How-to-set-up-drop-handlebars-4.jpg

Sen så borde du med ett annat, lägre, frambromshöljestopp kunna dra frambromsvajern snyggare under styret.
Typ så här
219303-01-d-417497.jpg

Den snällare böjen en sådan dragning ger borde även kunna ha en märkbart positiv inverkan på bromsningen.

FF526867-9037-423C-A62B-8702BBB44D07.jpeg

Första provturen gick till arbetet.

Snabb reflektion: Sittställningen är mindre bra. Behöver flytta fram sadeln och höja styret något. Sadeln behöver också vinklas framåt ett par grader, så nu får jag väl skäll för "hipstervinkel"...

Ultegran växlar väldigt fint - tog en stund att ställa in men nu fungerar det.

Jag har nu beställt två nya styrstammar - för att få rätt reach måste jag ha en kortare stam. Sadeln kan förvisso flyttas fram någon cm men inte mer än så.

Jag hade börjat med sadeln och testat en annan sadelstolpe, den som sitter på har ganska mycket "setback".
Problemet är att jag sitter ganska ”rätt” på sadeln - alltså i förhållande till pedalaxeln. Skulle behöva en 60- eller 80 millimetersstam.

Problemet är att jag sitter ganska ”rätt” på sadeln - alltså i förhållande till pedalaxeln. Skulle behöva en 60- eller 80 millimetersstam.
Vad är "rätt"? Det finns teorier men det är som inom löpning, att de kan leda helt fel och det enda riktiga är att testa olika och låta den egna kroppen avgöra tycker jag.

Visa bilaga 553014
Första provturen gick till arbetet.

Snabb reflektion: Sittställningen är mindre bra. Behöver flytta fram sadeln och höja styret något. Sadeln behöver också vinklas framåt ett par grader, så nu får jag väl skäll för "hipstervinkel"...

Ultegran växlar väldigt fint - tog en stund att ställa in men nu fungerar det.
Snygg detalj med sadelväskan!

Hur känns den annars jämfört med Mosers världsmästarcykel?
Den känns verkligen annorlunda. Kraftigare på nåt sätt, trots att den är både mindre (54 mot Blå Måsens 56) och har rör med något mindre diameter. Jag tror att det är komponenterna som gör en del av det. Campagnoloprylarna känns inte lika gedigna, mer spröda. Som en biscotti mot Nickes anpan.

Den känns inte lika snabbstyrd och nervös heller, vilket jag faktiskt saknar. Det kommer att bli bättre med en kortare stam, tror jag.

Sadeln är f ö maxjusterad framåt, och jag vill helst inte byta ut Dura-Acestolpen för jag tycker att den är riktigt jävla snygg.

Tillbaka
Topp