[Byggtråd] NS Snabb 130

[Byggtråd] NS Snabb 130
zyklom sa:
Instämmer, köp!
Sen är det bara matcha med dessa ;)
Oooh, har inte sett de handtagen tidigare. Vart hittade du dem?

xyz-saft sa:
Vilken längd ska du ha på den när du beställer? ;)
”När du beställer” ?
Den finns bara i 47mm längd, samma längd som jag har på Kona-stammen. Borde nog provköra hojen innan jag bestämmer mig för köp så jag vet om den känns lång, kort eller lagom. Jag har mailat 26bikes.com för att fråga om den snygga Top-cappen ingår.

ZgyiQNY.jpg

a1ZGx4A.jpg

Det vore ju sjukt cool att ha samma sorts stam på båda hojarna. Men som sagt, vill ju gärna ha samma top cap. Lite tveksam till om det är samma bultdiameter som till Hope Head Dr som jag har installerad, får dubbelkolla det.

Edit: Fick svar på mailet nu. Topcapen ingår ej och finns inte som separat del utan kommer endast på hojar som har den installerad från början.

Senast ändrad:
[Byggtråd] NS Snabb 130
yonsson sa:
zyklom sa:
Instämmer, köp!

xyz-saft sa:
”När du beställer” ?
Den finns bara i 47mm längd, samma längd som jag har på Kona-stammen. Borde nog provköra hojen innan jag bestämmer mig för köp så jag vet om den känns lång, kort eller lagom. Jag har mailat 26bikes.com för att fråga om den snygga Top-cappen ingår.

Det vore ju sjukt cool att ha samma sorts stam på båda hojarna. Men som sagt, vill ju gärna ha samma top cap. Lite tveksam till om det är samma bultdiameter som till Hope Head Dr som jag har installerad, får dubbelkolla det.

Edit: Fick svar på mailet nu. Topcapen ingår ej och finns inte som separat del utan kommer endast på hojar som har den installerad från början.

Något liknande den här borde väl funka annars?
https://www.bike24.com/p2249019.html

[Byggtråd] NS Snabb 130
Är det någon särskild dragning du vill ha bild på?
Jag har en Snabb 150. Kul bygge du har!

Här med 27,5orna på. har 29" hjulen kvar med.
IMG_3864.JPG

Lite inspiration från Järvsö sist vi va där:)
IMG_4011.PNG

[Byggtråd] NS Snabb 130
Åkerskog sa:
Är det någon särskild dragning du vill ha bild på?
Jag har en Snabb 150. Kul bygge du har!
Här med 27,5orna på. har 29" hjulen kvar med.
Lite inspiration från Järvsö sist vi va där:)
Ooooh, fett! Ja, nyfiken på dragningen av dropper vajern. Jag drog inte min på samma sätt, drog ut den på nedre delen av sadelröret och därefter in i undre röret där bakväxeln går in.

Blev alltså två ingångar i samma hål vid nedre ramen.
Så jag har väl dragit droppern fel då även om detta kändes mest logiskt, finns ju ett hål där liksom.

[Byggtråd] NS Snabb 130
Jag har haft fördel med att ha böjen utanför ramen.

Tror även det är lite väl meckigt att föra ner stolpen med höljet genom ramen, men klart det går.

[Byggtråd] NS Snabb 130
yonsson sa:
Valhalla_ sa:
Dra den inuti ramen hela vägen bara?
Ja, jo. Får väl göra det, svårt att få ett vajerhöje att ta den böjen bara, får testa med en vajer eller komma på något annat smart.

Om du nu inte får till det så kan jag rekommendera en sånhär: https://www.bike-components.de/de/Jagwire/Pro-Internal-Routing-Tool-Zugverlegungswerkzeug-p56907/

Man skruvar på en magnet i höljet sedan leder man den med en större på själva verktyget, så det kanske hjälper lite i alla fall.

[Byggtråd] NS Snabb 130
manneblask sa:
yonsson sa:
Valhalla_ sa:
Dra den inuti ramen hela vägen bara?
Ja, jo. Får väl göra det, svårt att få ett vajerhöje att ta den böjen bara, får testa med en vajer eller komma på något annat smart.

Om du nu inte får till det så kan jag rekommendera en sånhär: https://www.bike-components.de/de/Jagwire/Pro-Internal-Routing-Tool-Zugverlegungswerkzeug-p56907/

Man skruvar på en magnet i höljet sedan leder man den med en större på själva verktyget, så det kanske hjälper lite i alla fall.
Rätt smart men tror jag löser detta på några minuter bara jag får lägga tiden. Drog alla temporära vajrar på totalt 15min. Har redan dragit en vajer förbi böjen under tiden frugan var på toa. :D . Ska bara fiska upp den med en ögla, sedan är all dragning i princip färdig.

Därefter blir det nästa steg: På med hjulen, koppla in droppervajer och kolla sadelhöjd.

[Byggtråd] NS Snabb 130
Försöker planera morgondagen. Jag är lite orolig för att gamla kedjan kommer vara för kort. OM den är för kort, ska jag då förlänga den med länkbitar från en ny likadan kedja eller ta den nya och korta den? Känns onödigt att skrota en helt ny XX1-kedja som jag bara kört 3 mil på.

(Har köpt kedjebrytare).

Edit:
CS Honzo: 420mm
Snabb: 438mm

Så 18x2 längre kedjeväg, alltså 36mm längre utan att ta bakre dämpning i beaktande.

Senast ändrad:
[Byggtråd] NS Snabb 130
yonsson sa:
Försöker planera morgondagen. Jag är lite orolig för att gamla kedjan kommer vara för kort. OM den är för kort, ska jag då förlänga den med länkbitar från en ny likadan kedja eller ta den nya och korta den? Känns onödigt att skrota en helt ny XX1-kedja som jag bara kört 3 mil på.

(Har köpt kedjebrytare).

Kör på den nya, spara den andra som reserv.

[Byggtråd] NS Snabb 130
2XcBDZi.jpg

Morgonens checklista utförd.

*> Installera ny dropper-vajer (internt)
*GLÖM INTE STOPPERS OCH RAMANSLUTNINGAR.
*> Installera bakhjul
*> Ta bort gula blocket fram.
*> Installera framhjul
*> Flytta dropper post
*> Justera sadelhöjd
*> Korta droppervajern
*> Koppla in dropper lever

[Byggtråd] NS Snabb 130
fFrJ41o.jpg

Va fan, är Shimanos växelvajer tjockare än SRAMs? Har svårt att få vajern igenom guidehjulet vid växeln.

Senast ändrad:
[Byggtråd] NS Snabb 130
990e6b11-115d-4b3f-bb34-4cf2c6091cf3-jpeg.1327172

Oooh yeah! 100% färdig, tyvärr blev det mörkt innan jag fixade det sista. Slänger upp lite bättre foton här så fort jag har möjlighet.

Så jäkla kul detta var! Att lufta ny bromsslang går för övrigt utmärkt så länge man inte kopplar på den vid oket först. Däremot blev det en liten oljekatastrof så det var ju gött att inte ha SRAM. Gamla kedjan passade också. Testade dra ur all luft i bakdämparen och kedjesträckaren har ändå lite rörelseförmåga i bottenläget.

Stort tack för all ovärderlig hjälp ni gett mig! Är ju fullständigt noob på hojmek men det har känts väldigt tryggt att bygga med tillgång till er snabba och grymma kunskap.

Har dock EN fråga. Hur beräknar jag 30% sag?
Dämparen har måtten 185x50. Så 50mm fjäderfät, 15mm sag från toppen av fjädringsvägen? Får pumpa i 250psi för att få det (väger 100kg).

[Byggtråd] NS Snabb 130
Snygg cykel! 50*0.3 = 15 ja. Tänk bara på att sag är bara en utgångspunkt... Du kanske trivs bättre med lite mer eller mindre tryck i dämparen.

[Byggtråd] NS Snabb 130
Jättesnygg cykel! Och tack för att vi fått följa bygget, ser fram emot fler bilder!

Hur lång är du? L är väl största storleken på Snabb, men geometrin verkar ju motsvara många andra tillverkares XL.

[Byggtråd] NS Snabb 130
Ubåt sa:
Jättesnygg cykel! Och tack för att vi fått följa bygget, ser fram emot fler bilder!

Hur lång är du? L är väl största storleken på Snabb, men geometrin verkar ju motsvara många andra tillverkares XL.
Jag är 183cm. Tycker inte den känns längre än Honzon (L) med 5mm kortare reach. Hela hojen ser ju ut som ett stort monster men den känns naturlig vid provsittning.

[Byggtråd] NS Snabb 130
838fece5-f3b9-40b6-b5b2-ad040285f359-jpeg.1319007

Ska jag dra på lite vita NS-stickers som jag ändå har liggande eller fortsätta på helsvart? Gillar text på undersida ram, hade kanske blivit cool. Vad säger ni?

[Byggtråd] NS Snabb 130
e713f0ea-362a-4a06-a72c-a066398be4a4-jpeg.1327796

06c74c0c-4ad8-4ed8-9bbd-93f73aa6d9c0-jpeg.1327798

84047adb-2c49-47af-8642-8394ba0e77cb-jpeg.1327797

a243455c-d1d6-48b9-8592-5896de4e60ff-jpeg.1327795

Första rundan avklarad. Jäklar vad roligt det var!
Satte några hopp som brukar vara luriga på Honzon utan några som helst problem. Den saktar inte heller ner av gupp på samma sätt som hardtailen gjorde. Geometrimässigt kändes den ganska exakt som Honzon, kanske lite lägre än Honzon framtill. Tror jag kommer bli jäkligt nöjd med denna.

[Byggtråd] NS Snabb 130
Jag gillar svarta hojjar (råkar visst ha tre stycken, men också lite i brist på bättre färgalternativ), men jag tycker det är snyggt med någon färgklick någonstans typ i form av pedaler, handtag eller så. :D Och tycker du det är snyggt med stickers så kör på! Kan ju ta bort dom om du inte blir nöjd. ;D

[Byggtråd] NS Snabb 130
yonsson sa:
zyklom sa:
Instämmer, köp!

xyz-saft sa:
”När du beställer” ?

Fin Snabb!

Äsch! Alla hojar borde ha en donut topcap, enda rätta! (Seriöst.)

Bilagor

• 7E82E462-D784-4729-B4D2-23051CDA4124.jpeg
    7E82E462-D784-4729-B4D2-23051CDA4124.jpeg
    476.4 KB · Besök: 300
[Byggtråd] NS Snabb 130
Tack alla! Nu har jag ju bara kört en mil än så länge men det känns jäkligt bra. Inget av det svampiga som jag var lite orolig över och samtidigt väldigt kompetent nedför. Nu körde jag inget särskilt stökigt idag men fick till några hopp och det kändes som sagt väldigt bra.

Var ute efter det pedaleffektiva från HT och rulleffektiviteten från FS, tror denna slaglängden blir klockren för det jag kommer köra. Märkte även att gaffeln inte bottnade så mycket som den brukar så det lär gå att köra mycket hårdare än jag gjorde idag.

[Byggtråd] NS Snabb 130
Har nu kört 3 rundor med hojen. Igår körde jag lite mer aggressiva sektioner och märkte att de var svårare att få upp framhjulet vid dropps jämfört med förra hojen. funderar på hur jag kan ”lösa” detta med cockpiten.

Denna hojen har bara 5mm längre reach än förra hojen (475mm vs 480mm) men även kedjestaget är längre (420mm vs 438mm). Stammen som sitter på nu är 47mm lång, funderar på om jag ska köpa en 40mm stam och testa.
Låter det vettigt? Eller får jag samma effekt av att flytta upp stammen 5mm? Då blir ju reachen gissningsvis 7mm kortare.

Jag är 183cm lång om det nu spelar någon roll.

Edit:
Hittade en stem calculator.
Nuvarande setup, 47mm stam
Reach: 480mm (+stam)
Höjd: +-0mm

Stam upp 10mm
Reach: - 4mm
Höjd: +9mm

40mm stam (6* rise)
Reach: -8mm
Höjd: (+-0) +1mm

Senast ändrad:
[Byggtråd] NS Snabb 130
a243455c-d1d6-48b9-8592-5896de4e60ff-jpeg.1327795

Första rundan avklarad. Jäklar vad roligt det var!
Satte några hopp som brukar vara luriga på Honzon utan några som helst problem. Den saktar inte heller ner av gupp på samma sätt som hardtailen gjorde. Geometrimässigt kändes den ganska exakt som Honzon, kanske lite lägre än Honzon framtill. Tror jag kommer bli jäkligt nöjd med denna.

Snygg!

Är det en Zee Cage II du har? Vilken flaska har du, länk?

/M

[Byggtråd] NS Snabb 130
FEC2AB60-F3DB-4B1F-A03A-CAC250158662.jpeg

Det har hänt lite sedan hojen initialt byggdes ihop så jag tänkte uppdatera tråden med några foton och 40-mila intryck. Det som är bytt sedan färdigställande är:

Stam: 40mm Renthal Apex
Vevlager och vevaxlar. DUB & Truvativ Descendant Carbon.
Handtag: DMR Deatchgrips.
Sadel: DMR Oioi
Övrigt: Klistermärken på undersidan av undre röret, styre nedsågat från 800mm till 780mm.

7660AD65-F741-4D8D-856C-6E10982845BB.jpeg

Uppför och på platten
Detta är ju min första FS, så intrycken är ju högst amatörmässiga men jag tycker den känns extremt trampeffeltiv, inget som helst gungande vid trampning trots nästan helt öppen LSC bak. Uppför tekniska partier är greppet riktigt bra, bakhjulet fyller ut ojämnheter utan bekymmer.

På Honzon var det ganska svårt att få rätt tryck på respektive hjul, sladdade det inte fram så sladdade det bak, ofta fick jag luta mig framåt när jag satt ner uppför. Snabben har betydligt bättre grepp och balans. ”Trots” en med dagens mått flack SA (74.4*) känner jag sällan att jag behöver luta mig framåt när jag sitter ner i uppförsbackar. Sadeln är framflyttad något men inte så långt det går. Jag gissar att de längre kedjestagen jämfört med Honzon bidrar till något bättre grepp bak.

FFEEA8F7-BFA0-4954-8887-89A82118E6B0.jpeg

Nedför
Jag läste någonstans att NS Snabb beter sig bättre ju snabbare man kör och där måste jag instämma. Dämparen bak hade väldigt högt inställd LSC och snabb rebound när jag köpte ramen vilket gjorde den något hård och oföljsam, men nu med nästan helt öppen LSC och något långsammare rebound är dämpningen ruggigt bra bak, trots det inte svampig/gungig. Den känns i princip bottenlös hur hårt jag än kör, om jag någon gång har bottnat den så har det inte känts. Ju snabbare jag kör ju bättre flyter bakhjulet, har aldrig upplevt att bakhjulet har haft svårt att hålla samma tempo som främre delen av ekipaget, snarare tvärtom.

Lång och låg: Innan jag bytte från 175mm vevar till 170mm slog jag i vevarna ganska ofta, nu slår jag i princip aldrig i dem, BB höjd är inte officiell men uppmätt till 337mm. Att kedjestagen är 438mm och inte 420mm som på Honzon märks tydligt på gott och ont. Stabiliteten är riktigt bra i hög fart, men trots 20mm under stammen och 30mm rise på styret är fronten ibland svår att lyfta vid dropp och hopp. Styrningen upplever jag som kvick men det är svårare att få bakänden att tappa grepp för att sladda, även det på gott och ont.

1D401985-5E6F-4BB6-9A69-29C728C74B49.jpeg

Sammantaget är jag ruggigt nöjd. Jag har inte haft några som helst kvalitetsproblem än så länge förutom att jag tycker att lacken är ganska lätt att repa. Efter första hårda rundan behövde jag momentdra alla länkage men därefter har de suttit stilla.

Något jag däremot kommer att försöka förbättra är cykelns villighet att bli uppdragen på bakhjulet, har inte bestämt mig än för hur jag gör det bäst, men antagligen genom att gå upp till 150mm eller 160mm fram. 160mm skulle ge en HA på 65* och en BB-höjd på 343mm, ganska exakt samma BB-höjd som Kona Process 134 vilket bör funka bra. Om ni har andra tips för att skapa mer ”pop” så mottages de tacksamt.

Senast ändrad:
[Byggtråd] NS Snabb 130
Läste jag i en annan tråd att du har 30% sag på gaffeln?
I så fall är det inte konstigt att den känns o-poppig. Ca 20% är mer rimligt och ger både bättre stöd att trycka ifrån mot, och sedan mindre negativt slag att dra igenom innan hjulet lyfter.

[Byggtråd] NS Snabb 130
Läste jag i en annan tråd att du har 30% sag på gaffeln?
I så fall är det inte konstigt att den känns o-poppig. Ca 20% är mer rimligt och ger både bättre stöd att trycka ifrån mot, och sedan mindre negativt slag att dra igenom innan hjulet lyfter.
Tack! Har tidigare satt i en token extra (2 totalt) och gick då ner i tryck. Gick och pumpade upp gaffeln 15psi nu så jag hamnade på 20%, får se om det känns bättre.

[Byggtråd] NS Snabb 130
Jäkligt clean och snygg hoj. Om du har utrymme på under stammen så upplevde jag att det hjälpte att stoppa lite spacers under för att få upp min lättare på bakhjulet (inte NS då) men princip kan ju fungera. Men det är ju lite ge och ta kring att hitta en sweetspot där. Hur upplever du din DMR-sadel btw? Har kikat lite på den - mest för färgkoordinering men min bakdel är lite känslig haha.

[Byggtråd] NS Snabb 130
Jäkligt clean och snygg hoj. Om du har utrymme på under stammen så upplevde jag att det hjälpte att stoppa lite spacers under för att få upp min lättare på bakhjulet (inte NS då) men princip kan ju fungera. Men det är ju lite ge och ta kring att hitta en sweetspot där. Hur upplever du din DMR-sadel btw? Har kikat lite på den - mest för färgkoordinering men min bakdel är lite känslig haha.
Har redan styret högst upp på gaffeln så det går tyvärr inte.
Skulle ännu kortare stam (33mm vs 40mm) göra någon effekt?

Jag älskar DMR-greppen, men sadeln är ganska hård och inte särskilt bekväm. Den är även i tyg så den drar åt sig lera. Rent praktiskt är sadeln ganska kass, men som sagt, snygg är den. ? Jag kör väldigt lite transportsträckor så jag tycker det är värt det, den är ju billig dessutom, betalade 400kr från Merlin Cycles.

[Byggtråd] NS Snabb 130
kortare stam borde göra skillnad..men 7mm kanske inte är värt pengarna eller märks så mycket - sen är det väl viktigare att det känns bra utför. Jag försökte byta 50->35mm men det kändes inte bra trots lång reach. Kommer att testa igen om/när jag orkar skruva i skogen. Kanske när myggen är borta. Tyckte det gjorde det lite att lätta fram det lilla jag testade, men mina långa cs är nog ett större problem. (också på en annan cykel)

Tillbaka
Topp