Det har hänt lite sedan hojen initialt byggdes ihop så jag tänkte uppdatera tråden med några foton och 40-mila intryck. Det som är bytt sedan färdigställande är:
Stam: 40mm Renthal Apex
Vevlager och vevaxlar. DUB & Truvativ Descendant Carbon.
Handtag: DMR Deatchgrips.
Sadel: DMR Oioi
Övrigt: Klistermärken på undersidan av undre röret, styre nedsågat från 800mm till 780mm.
Uppför och på platten
Detta är ju min första FS, så intrycken är ju högst amatörmässiga men jag tycker den känns extremt trampeffeltiv, inget som helst gungande vid trampning trots nästan helt öppen LSC bak. Uppför tekniska partier är greppet riktigt bra, bakhjulet fyller ut ojämnheter utan bekymmer.
På Honzon var det ganska svårt att få rätt tryck på respektive hjul, sladdade det inte fram så sladdade det bak, ofta fick jag luta mig framåt när jag satt ner uppför. Snabben har betydligt bättre grepp och balans. ”Trots” en med dagens mått flack SA (74.4*) känner jag sällan att jag behöver luta mig framåt när jag sitter ner i uppförsbackar. Sadeln är framflyttad något men inte så långt det går. Jag gissar att de längre kedjestagen jämfört med Honzon bidrar till något bättre grepp bak.
Nedför
Jag läste någonstans att NS Snabb beter sig bättre ju snabbare man kör och där måste jag instämma. Dämparen bak hade väldigt högt inställd LSC och snabb rebound när jag köpte ramen vilket gjorde den något hård och oföljsam, men nu med nästan helt öppen LSC och något långsammare rebound är dämpningen ruggigt bra bak, trots det inte svampig/gungig. Den känns i princip bottenlös hur hårt jag än kör, om jag någon gång har bottnat den så har det inte känts. Ju snabbare jag kör ju bättre flyter bakhjulet, har aldrig upplevt att bakhjulet har haft svårt att hålla samma tempo som främre delen av ekipaget, snarare tvärtom.
Lång och låg: Innan jag bytte från 175mm vevar till 170mm slog jag i vevarna ganska ofta, nu slår jag i princip aldrig i dem, BB höjd är inte officiell men uppmätt till 337mm. Att kedjestagen är 438mm och inte 420mm som på Honzon märks tydligt på gott och ont. Stabiliteten är riktigt bra i hög fart, men trots 20mm under stammen och 30mm rise på styret är fronten ibland svår att lyfta vid dropp och hopp. Styrningen upplever jag som kvick men det är svårare att få bakänden att tappa grepp för att sladda, även det på gott och ont.
Sammantaget är jag ruggigt nöjd. Jag har inte haft några som helst kvalitetsproblem än så länge förutom att jag tycker att lacken är ganska lätt att repa. Efter första hårda rundan behövde jag momentdra alla länkage men därefter har de suttit stilla.
Något jag däremot kommer att försöka förbättra är cykelns villighet att bli uppdragen på bakhjulet, har inte bestämt mig än för hur jag gör det bäst, men antagligen genom att gå upp till 150mm eller 160mm fram. 160mm skulle ge en HA på 65* och en BB-höjd på 343mm, ganska exakt samma BB-höjd som Kona Process 134 vilket bör funka bra. Om ni har andra tips för att skapa mer ”pop” så mottages de tacksamt.