[Byggtråd] Omnium Cargo - bilersättaren?

Jag har denna vikbara låda (Large) till min Y-frame (Large) kärra:
https://shop.planet-used.com/shop/en/carry-freedom-faltbox-mit-deckel.html. Samma storlek som din låda. Måttet är en halv Euro-pall.

Det är hög kvalité på lådan och smidigt att kunna vika ihop den till ett platt paket, inte minst vid förvaring. Det är en stor låda och väger en hel del. Varken kärran eller lådan är något jag tar med mig in i mataffären när jag ska handla, men perfekt när man ska till återvinningen med en tv, micro och massa kartonger. Samtidigt.

Så här i efterhand hade jag kanske haft större behov av den mindre lådan, en 1/4-Euro-pall.
Med en Omni kanske det är smidigare med en mindre låda för att enkelt kunna slänga ner lite småsaker? Större saker brukar vara enklast att bara spänna fast. Men mindre saker kanske du bara slänger ner i dina väskor?

Om jag någon gång skulle byta min Xtracycle lastcykel så står Omnium högt upp på önskelistan. Ser fram emot fler uppdateringar i denna byggtråd!
Den verkar ju seriöst bra! Generellt har jag nog insett att man ibland vill ha låda, och ibland inte. Har haft en gammal grönsakslåda fastspänd ibland hittills, och den har jag fått dumpa på något ställe för att få med något annat, vilket inte är optimalt. Kan man vika ihop lådan "försvinner" den ju. Ska fundera vidare - tack för kvalitetstips!

Fint bygge :)
Vad är det för flaskhållare du har?
Tack! Det är en Nitto modell R. Provade först modell T men den var en katastrof för alla typer av flaskor jag har. Denna modell R håller flaskan fint!

RH_3485_wm080819-600x600.jpeg

Tidigare har jag köpt budgetmodellen från Velo Orange och den har jag säkert fem stycken av, och den fungerar också kanon. Inte riktigt samma finess kanske, men halva priset!

bt0008.480.jpeg

Snyggt jobbat, håller på att få ihop en Mini Max.
Fint att få lite inspiration, bla måste jag skaffa ramväskan såg jag.
Själv la jag på en aluminiumplåt som flak, sedan ska en låda läggas på till hundarna.Visa bilaga 545082
Oh så stiligt! Jag har tänkt tanken att lägga plåt på främre delen av lastytan. Flätverk där täcker lampan helt och hållet, vilket inte en plåt skulle göra. Tack för tips!

Snygg cykel förresten! Visa gärna mer bilder när den är klar! Gillar färgen!

Är det nån som har uppgift om total yttre längd i centimeter på en sån här Omnium-skapelse? Eller kan mäta annars? Sitter och drömmer om att kunna ha en sån här lastcykel nån gång i framtiden, men viktigt krav isåfall, som boende i höghus, är att den måste få plats i husets hiss, pga stöldsäker parkering i lägenheten.

Är det nån som har uppgift om total yttre längd i centimeter på en sån här Omnium-skapelse? Eller kan mäta annars? Sitter och drömmer om att kunna ha en sån här lastcykel nån gång i framtiden, men viktigt krav isåfall, som boende i höghus, är att den måste få plats i husets hiss, pga stöldsäker parkering i lägenheten.
Japp! Den är ca 210 cm lång från främre "hornen" bak till bakskärmen. Min har förlängningsramen framtill och mäter då ca 230, men då kan den dras ut lite till om man vill det.

AB79D04B-F082-4E08-B1F4-D47FEB79275F.jpeg

9205627A-AFDA-4AB7-9111-5A410CB07769.jpeg

Tack båda för svar. Då ska det nog gå, för hissens inre längd ligger på just omkring 210 cm har jag för mig. Kanske en aning mer. Bra! (y)

Min bil står kvar på arbetsplatsen. Samtliga ärenden osv har skett med Omniumen, och det har fungerat perfekt!

I urval:

Kohage.

BF6546E1-6B59-47CF-9CFF-675EA1235091.jpeg

Utflykt till högt berg.

F77AAB3F-E0F1-48D3-ADCE-78965ACFA3E3.jpeg

Glassa runt.

2BEF4FA2-250E-4B08-8901-B7ED6073F72D.jpeg

Återvinningen.

937B12A1-5E4D-4D03-A654-8AED8B1602D8.jpeg

Nytt men lägre berg.

218E944B-D256-4A66-82C4-5F9549E3DC53.jpeg

Avslutade söndagen med en drive-in på Gula Måsen. Blev tutad på och hotad att bli överkörd av fyra gulliga yngre herrar i 00-tals-volvo som tyckte det var befängt att dom inte skulle få köpa cheeseburgare innan någon på cykel.

Bortsett från sista stycket är jag enormt nöjd med cykeln. Det känns oförskämt bra faktiskt!

Minst ett barn har varit med på samtliga turer under helgen, oftast båda. Man drar ner ett ganska stort antal glada miner, skratt och kommentarer på sin framfart bland flanörerna.

Min bil står kvar på arbetsplatsen. Samtliga ärenden osv har skett med Omniumen, och det har fungerat perfekt!

I urval:

Kohage.

Visa bilaga 545359

Utflykt till högt berg.

Visa bilaga 545355

Glassa runt.

Visa bilaga 545356

Återvinningen.

Visa bilaga 545357

Nytt men lägre berg.

Visa bilaga 545358

Avslutade söndagen med en drive-in på Gula Måsen. Blev tutad på och hotad att bli överkörd av fyra gulliga yngre herrar i 00-tals-volvo som tyckte det var befängt att dom inte skulle få köpa cheeseburgare innan någon på cykel.

Bortsett från sista stycket är jag enormt nöjd med cykeln. Det känns oförskämt bra faktiskt!

Minst ett barn har varit med på samtliga turer under helgen, oftast båda. Man drar ner ett ganska stort antal glada miner, skratt och kommentarer på sin framfart bland flanörerna.
???

Fick fundera en stund idag. Vi drar runt och byter arbetsplats typ var och varannan vecka. Då behöver jag flytta både bil och cykel tillsammans. Omniumen får inte plats på dragkrokshängd hållare, då den är rejält mycket längre än vad bilen är bred.

Tog därmed min Brompton med mig i bilen, flyttade bilen och cyklade tillbaks och hämtade cykeln innan dagen avslutades. En aning omständigt, men fullt funktionellt ändå.

4031FD00-C0EF-48C5-BCBF-B25D350EE4C3.jpeg

Har förresten buntbandat fast en fruktlåda framtill, som jag fick på lokala verktygsbutiken. Solid kvalitet och passade kanon framtill. Barnen får plats bakom lådan.

Cykelovidkommande detaljdiskussion
Har förresten buntbandat fast en fruktlåda framtill, som jag fick på lokala verktygsbutiken.
Är det den grå lådan du kallar fruktlåda? Det ser ut som en SRS-låda
SRS_låda_svart.jpg

Solid kvalitet och passade kanon framtill.
+1
Jag har också "kommit över" några och de är riktigt bra och stapelbara
SRS_låda_stapelbara.jpg

SRS-lådor är returlådor och används mkt för färskvaror inom livsmedelshandeln.
Om jag kommer ihåg rätt har den ett returvärde på 40 SEK hos din lokala Axfood/Coop/ICA-handlare.

Cykelovidkommande detaljdiskussion

Är det den grå lådan du kallar fruktlåda? Det ser ut som en SRS-låda
Visa bilaga 545551

+1
Jag har också "kommit över" några och de är riktigt bra och stapelbara
Visa bilaga 545552
SRS-lådor är returlådor och används mkt för färskvaror inom livsmedelshandeln.
Om jag kommer ihåg rätt har den ett returvärde på 40 SEK hos din lokala Axfood/Coop/ICA-handlare.
Exakt sådan! Tror att de flesta sådana man "har fått" är stöldgods egentligen..? Vet att diverse matvaror brukar packas i dessa. De är gjorda för att hålla tror jag, plasten känns odödlig. Dessutom går de ju både att stapla på varandra och i varandra, vilket är en bra finess om man ska stuva om. Håller ögonen öppna efter fler tänkte jag.?

Alltså, att slippa promenera från bilen och bara rulla in på skolgården, sen bara slänga på barnet och dra iväg istället för att behöva kolla bälten osv är så jäkla bra alltså! Sen rullar man förbi fotbollsplanen eller cyklar ut på motionsslingan till tjärnen eller lite vad som helst. Jäklar vad skoj vi ska ha med denna cykeln

Gör samma med Bulliten, lämnar största barnet på skolan och har småsyskon med. Stora cyklar själv men det är otroligt smidigt att kunna rulla med hela vägen utan att lasta ur syskon och släpa in dem på skolgården. Samma sak vid hämtning, man kan ta sig hela vägen in på gården utan jox. Minimal friktion och jag slipper trafikkaoset utanför skolan som är byggd för 50-talets bilsituation.

Perfekt att ha ett extra arbetsbord när man fixar till lådan till flaket och kladdar lite färg på den?.

Bilagor

• 20220325_190801.jpg
    20220325_190801.jpg
    575.1 KB · Besök: 109
Anländer till arbetsplatsen. Jag har inte kört bil mer än två gånger denna veckan (men cyklat flera gånger varje dag). Lämnade långa rör en gång och flyttade till ny arbetsplats.

C313D767-F78C-4110-AD87-8F863E2C8DBC.jpeg

Idag hämtades det diverse saker. Först arbetsmaskin och ärenden, sen hämta lunchsällskap. Två fullvuxna 85-kilosherrar gjorde att ganska många log. Jag tolkade det som vänliga snarare än hånfulla leenden!?

8CB97706-7913-45FA-896C-2EFB7B1BCE06.jpeg

D4B05870-9C1F-43B0-911A-19FBB06E38D7.jpeg

Jag och min fru har åkt en del trehjulig lastcykel ihop, en i lådan och en cyklandes, det ger många leenden :D

Väldigt kul att följa tråden fortsatt!

Anländer till arbetsplatsen. Jag har inte kört bil mer än två gånger denna veckan (men cyklat flera gånger varje dag). Lämnade långa rör en gång och flyttade till ny arbetsplats.

Visa bilaga 546256

Idag hämtades det diverse saker. Först arbetsmaskin och ärenden, sen hämta lunchsällskap. Två fullvuxna 85-kilosherrar gjorde att ganska många log. Jag tolkade det som vänliga snarare än hånfulla leenden!?

Visa bilaga 546257

Visa bilaga 546258
Och jag tyckte att jag hade ett skaplig verktyg för att såga betongplattor med....

Mitt resultat, efter en viss väntan på framhjulet så är provrundan gjord. Med och utan taxar i lådan.
Gott!

Själv har jag malt på med Ominumen. Uppdaterar lite mer i detalj inom kort. Tre saker: 1. Du behöver ändpluggar till ditt styre. 2. Snygg cykel! 3. Man blir trött i benen av att cykla lastcykel konstant. Strukturerad träning har fallerat totalt, och i kombination med konstant 4-veckors förkylning har träningen blivit lite lidande. Jag lever på hoppet om att man blir stark även av ostrukturerad träning.

Köptips efterfrågas.
Råd, gärna! Tankar, likaså!
Är nämligen såå sugen jag också.
Ser så många användningsområden, men är rädd att jag lurar vill-höver nerven.

Vill kunna skjutsa 4-åring på längre strapatser när benen inte längre bär.
Vill kunna pumpa ca 7 km från hem till förskola och skola för att därefter få rycka iväg ca 9 km till för att komma till jobbet. Likaså fast det omvända igen på eftermiddagen för att avsluta dagen. En smärre handling på vägen skadar inte heller för att rädda middagen och morgondagens frukost.
Jag vill också kunna packa allt som kan tänkas bevhövas för en bättre färd på cykel med 3 barn (4,8 och 9 år), sambo och hund på ett smärre äventyr i sommar. Tänker att jag kan koppla på en Thule vagn för att få till riktigt go långtradarkänsla.Ca 7 mil från A till B. Men det får gärna gå längre efter målet.
En förmiddagsrajd för oss vuxna, men livets resa för de små. Så det får gärna ta tid om de små så vill. Det är ju ändå semester.

Ska man köpa ram och delar och pula ihop själv?
Köpa färdigbyggt? Isf vilka handlare lagerhåller i Gbg?
Är ändå sugen på att få till skärmar för allehanda väderlekar, schyssta packmöjligheter med väskor osv. Så en del ska ju till vill säga.

Tack för läsning i fin tråd. Inspirerande och givmild.

Köptips efterfrågas.
Råd, gärna! Tankar, likaså!
Är nämligen såå sugen jag också.
Ser så många användningsområden, men är rädd att jag lurar vill-höver nerven.

Vill kunna skjutsa 4-åring på längre strapatser när benen inte längre bär.
Vill kunna pumpa ca 7 km från hem till förskola och skola för att därefter få rycka iväg ca 9 km till för att komma till jobbet. Likaså fast det omvända igen på eftermiddagen för att avsluta dagen. En smärre handling på vägen skadar inte heller för att rädda middagen och morgondagens frukost.
Jag vill också kunna packa allt som kan tänkas bevhövas för en bättre färd på cykel med 3 barn (4,8 och 9 år), sambo och hund på ett smärre äventyr i sommar. Tänker att jag kan koppla på en Thule vagn för att få till riktigt go långtradarkänsla.Ca 7 mil från A till B. Men det får gärna gå längre efter målet.
En förmiddagsrajd för oss vuxna, men livets resa för de små. Så det får gärna ta tid om de små så vill. Det är ju ändå semester.

Ska man köpa ram och delar och pula ihop själv?
Köpa färdigbyggt? Isf vilka handlare lagerhåller i Gbg?
Är ändå sugen på att få till skärmar för allehanda väderlekar, schyssta packmöjligheter med väskor osv. Så en del ska ju till vill säga.

Tack för läsning i fin tråd. Inspirerande och givmild.
Har också en Omnium och tycker det låter som den fixar allt det där vardagsgörat. Men det gör ju också vilken cykel som helst med en barnstol och en korg på.

Jag har också en fyraåring och det är ju smidigt att kunna slänga upp barnets på cykel på flaket framför barnstolen när det behövs.

Erfarenhet av att cykla antingen fullpackad Omnium eller cykel med kärra säger att det inte kommer bli kul att göra både och samtidigt. Det beror väl lite på hur platt det är… Holland kanske funkar.

Jag har förlängningen på flaket som är nödvändig om man har barnstol på och vill få med lite till.

Angående cykelsemestern tycker jag det låter som det kommer bli mycket packning men det beror ju på om ni ska tälta och hur länge med mera.

Jag tror också Omnium kan vara rätt till det tänkta användningsområdet.

Efter att nu har kört ganska mycket (får uppdatera tråden med lite bilder på tältturer och annat snart, men har i princip digitalt uppehåll och hinner inte riktigt med happy då), så kan jag meddela att man blir ganska trött i benen av lastcykel.. Jag kör i princip aldrig med pulsband med Omniumen, till skillnad från all annan cykling då jag alltid mäter allting, men det känns dock som att jag inte går allt för hårt i backarna. Trots det blir benen ganska möra och nu när jag cyklar ganska mycket på Omniumen så har min övriga cykelträning garanterat blivit lidande. Men en massa andra saker har blivit fantastiskt bra - det är en helt fantastiskt rolig och bra cykel!

Med det sagt låter det som att 30-35 km per dag låter rejält tufft och även att hänga på en Thulevagn bakom låter som en hel del att trampa runt. Man löser det säkert såklart, men man får räkna med att kanske inte kunna ägna sig åt så mycket "nöjescykling" utöver vardagscyklingen när man cyklar så mycket. Jag tror att jag har fördel av att vara en ganska tung och därmed ganska stark cyklist när det kommer till lastcykel, då ekipagets procentuella viktökning gentemot en vanlig cykel plus cyklist inte blir så dramatiskt. Förmodar att en lättare cyklist snabbare tappar watt per kilo på en lastcykel, vilket lär märkas i backarna. Man får helt enkelt räkna med att behöva slita lite och att benen inte kommer sprudla av glädje inför helgens långturer på annan cykel. Men mycket annat sprudlar av glädje, så det är lätt värt det!:D

Jag har kört en del Bullit med kärra. Det är tufft.. Olastat är den rapp och kul, inte så mycket jobbigare än en vanlig cykel. Med 35-40 kg barn i blir det lite jobbigare, med kärra också skulle jag inte vilja kör några längre sträckor. Tror mest det är det adderade vindfånget som påverkar.

Den saknade framskärmen lyser allt starkare med sin frånvaro i höstrusket. Barnen klarar sig bra i skydd av väskor och bilbältena som sitter på flaket, men det skvätter upp i min lastkorg och på mina fötter och drivlina.

050FB832-B653-43B2-BA03-47E9ECB98B96.jpeg

C3ED22BE-F7EA-49E2-A753-4A0E2D4D540D.jpeg

Efter att ha vädrat mitt missnöje om att Gilles Berthoud inte lyckas få fram en 406-skärm (de hade fått en ny skärmbockarmaskin, men den funkade tydligen dåligt och skickades tillbaks) inne hos Veloform så rotade Anders fram en svartlackad aluminiumskärm. Inte mitt förstaval kanske, men nöden har ingen lag och allt det där.

Fram med slipmaskin. Jäklar vad väl pulverlacken satt!

04AFE583-7D94-4D65-B4B3-69D39D5F8F5E.jpeg

Nu ska det poleras lite så den blir blank.

Har även skurit till en egolapp, som jag gjorde större än jag brukar då den kommer få en större vinkel bort från däcket än vad jag hade önskat. Får se om det ser okej ut sen, men den syns ju knappt under flak och annat.

Visa bilaga 589945

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    1.1 MB · Besök: 55
  • 3439C8C8-0556-4990-8F6E-FB6D45836F11.jpeg
    3439C8C8-0556-4990-8F6E-FB6D45836F11.jpeg
    767.2 KB · Besök: 54
Äh, monterade ändå.

C404EB04-567B-4AAB-94E0-A4FC4ED192EC.jpeg

Men, har lite bekymmer. Skärmen tar i lampan som man ser på denna bilden. Lampfästet går att bocka så man får någon centimeter till, men det kommer inte räcka. Bockar man upp fästet för långt tappar man ljusbilden då korgen och lastytan är ivägen.

Jag kan också skära av skärmen, men jag kommer med största sannolikhet inte kunna bocka in kanten som det är original, och då blir den avsågade änden vass och otrevlig. Plus att skärmen blir kortare än önskvärt.

Sista alternativet är att sänka skärmen, men det kräver ett nytt fäste i skärmen som idag är popnitat. Krångligt. I dagsläget är det väldigt mycket frigång mellan däck och skärm, men stagen är av fast typ och går inte att justera (de har en ögla i änden av stagen istället för en klämma). Sänker man fästet behöver man göra något med stagen också...

Vad göra?

Eftersom jag totalt saknar disciplin sket jag i läggdags en gång till och rotade fram ett litet fäste som klipptes till, varpå skärmen kunde monteras längre ner. Blev helt okej och lampan går nu fritt!

DC4AF5A1-AE80-4B88-85A8-A6C026379938.jpeg

8A601668-D90D-4078-9095-376BFD0C4061.jpeg

Man kan byta ut L-fästet på skärmen till ett längre vid tillfälle, men nu får det vara funktion före estetik.

Cue regn!

Eftersom jag totalt saknar disciplin sket jag i läggdags en gång till och rotade fram ett litet fäste som klipptes till, varpå skärmen kunde monteras längre ner. Blev helt okej och lampan går nu fritt!

Visa bilaga 589968

Visa bilaga 589969

Man kan byta ut L-fästet på skärmen till ett längre vid tillfälle, men nu får det vara funktion före estetik.

Cue regn!
Älskar sådana lösningar??

Jag tycker att du snarare behöva korta stagen ;)

PS: gjorde en liknande konstruktion på sonens citycykel som är en ombyggd MTB. Då är dock infästningen mellan L-fästet och extra-fästet nästan helt dolt emellan benarna av gaffeln.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp