[byggtråd] Revel Rascal (aka Rackarungen)

Här trodde man att förrådet var fyllt med allt man skulle kunna behöva, men tydligen skall man hantera skjutmåttet i kristallkulan så att man vet vilka bussningar man skall ha för att få fast den snygga DVO topazen i ramen, vem är Happy's bussnings orakel?

Crocko sa:
Här trodde man att förrådet var fyllt med allt man skulle kunna behöva, men tydligen skall man hantera skjutmåttet i kristallkulan så att man vet vilka bussningar man skall ha för att få fast den snygga DVO topazen i ramen, vem är Happy's bussnings orakel?

Det ska väl ramtillverkaren ha koll på?

Hur hårt skall man våga gå med bågfilen vid första sågningen, har ingen känsla för proportionerna längre, allt känns som xxl jämfört med de nätta väg hojarna jag är van vid.

Vilken marginal är smart att lämna helt enkelt?

Bilagor

• E326F967-8387-4D98-9733-F3A94D8F8BE6.jpeg
    E326F967-8387-4D98-9733-F3A94D8F8BE6.jpeg
    283.3 KB · Besök: 179
  • 57CBEB3C-63C9-4189-9097-C72B3005B2FC.jpeg
    57CBEB3C-63C9-4189-9097-C72B3005B2FC.jpeg
    253.3 KB · Besök: 193
Paco sa:
Crocko sa:

Det ska väl ramtillverkaren ha koll på?

Förutsätter väl lite att man väljer dagen lunch och inte a la carte, jag valde helt enkelt en annan dämpare än den som förordades och bestämde den separat. Men andra matnytta tips tas oxå tacksamt emot.

Jag hade lämnat ordentligt med styrör innan jag hade kört in mig på cyklen. När det känns bra hemma tycker jag gott man kan ha 2 cm som stycker upp ovanför stammen till den dagen man ska cykla i branta berg och inte vill ha styret nere vid knäna.

jofahjalm sa:
Jag hade lämnat ordentligt med styrör innan jag hade kört in mig på cyklen. När det känns bra hemma tycker jag gott man kan ha 2 cm som stycker upp ovanför stammen till den dagen man ska cykla i branta berg och inte vill ha styret nere vid knäna.

OK, låter som det kloka och genomtänkta alternativet i rak kontrast mot min instinkt, men får väl stå ut med periskopet en stund, känns ju ändå som man kommer behöva en köksstege för att komma upp på monstret. Inga tips på snabba bussnings leverantörer?

Perioskop är helrätt. På min mega hade jag två stycken 10 mm-spacers ovanför stammen i Hell-Ass. Det sticker upp ordentligt. När jag kommer till något brant eller snabbt berg flyttar jag normalt upp styret 10 mm. Den sista spacern blev däremot räddningen senast jag var i Spanien och böjde styret. Då kunde jag bara hitta ett nytt styre med mindre rise och den sista spacern räddade den resan. Att det är lite fult hela tiden spelar ingen roll. Han man en cykel med för lågt styre på en resa är det jättetråkigt. Eller så ändrar man sina preferenser med tiden när man cyklar.

jofahjalm sa:
Perioskop är helrätt. På min mega hade jag två stycken 10 mm-spacers ovanför stammen i Hell-Ass. Det sticker upp ordentligt. När jag kommer till något brant eller snabbt berg flyttar jag normalt upp styret 10 mm. Den sista spacern blev däremot räddningen senast jag var i Spanien och böjde styret. Då kunde jag bara hitta ett nytt styre med mindre rise och den sista spacern räddade den resan. Att det är lite fult hela tiden spelar ingen roll. Han man en cykel med för lågt styre på en resa är det jättetråkigt. Eller så ändrar man sina preferenser med tiden när man cyklar.

Mmm, känns son det kommer finnas en hel del att vänja sig med och skruva på, i värsta fall så får man roa sig med att åta hisspinne ute i skogen för det var ju en ny och välkommet tillskott sen 99-års upplaga av Gary Fisher som var den senaste FS jag trampade på.

Jag hippos att det här med feta hjul nått sin kulmen, det är ju badringar som jag monterat däcket fram är ju 61mm utan att det ens börjat töjas, känns lite som man skulle kunna cykla på vatten.

Ajaj, har du gått ner dig i plusdäcksträsket? Ingen fara, du skruvar ihop den där rackaren. På måndag är jag tillbaka i storstan och då kan vi dra ut och hucka sönder styggelsen och du får köpa nya tuffa #freeride-däck som är <60mm/2,35"

jofahjalm sa:
Ajaj, har du gått ner dig i plusdäcksträsket? Ingen fara, du skruvar ihop den där rackaren. På måndag är jag tillbaka i storstan och då kan vi dra ut och hucka sönder styggelsen och du får köpa nya tuffa #freeride-däck som är <60mm/2,35"

Kvalar nog inte riktigt in i plus ligan än, men 2,6 fram och 2,4 bak, men är man van att 28 och 35mm är det man tar till när det är knaggligt så blir det ju en viss skillnad. Måste hitta en snabb bussnings leverantör och glasögonen så jag ser om det är 22 eller 22,2mm som gäller.

Blev inte riktigt en cykel på dag 1 men ett rullande chassi är det ju, men herre gud känns ju som man är på crossbanan, skall det vara så högt och långt?

Måste ju köpa ny soffa om man skall kunna plåta den inomhus.

Bilagor

• 4C752EEA-E756-4AA3-B1B4-05712758834E.jpeg
    4C752EEA-E756-4AA3-B1B4-05712758834E.jpeg
    115.6 KB · Besök: 166
Wow! Det här va min typ av bygge!
HÄRLIGT! Att våga dig på en Rascal, den verkar (av mitt internetcyklande på den) som en riktigt väl avvägd Hellas-hoj!
Ja att få tag på rätt ”mounting hardware” över disk i Sthlm är nog inte helt lätt... Du råkar inte känna ngn mekaniker som har tillgång till svarv/fräs? Eller kanske PM’a EST o fråga snällt?
Annars kan jag rekommendera Manitou’s grejer som verkar finnas i många dimensioner att beställa ifrån https://www.bike-discount.de/en/shop/rear-shocks-accessories-8631/brand-manitou

Vet du bara vilka mått du behöver så har jag en del liggandes i en fin påse....

Paco sa:
Vet du bara vilka mått du behöver så har jag en del liggandes i en fin påse....

Låter ju fantastiskt för nån som är handikappad i bussnings träsket, främre fästet är 22,2mm * 15mm (alt 12,7 om man låter original bussningen sitta kvar), 8mm bult.

Bakre är jag mer tveksam då bultens grova hylsdel är 15mm i diameter, dvs samma som eyelet utan bussning och bulten är en M10, skall man skaffa en M10 utan hylsa så behöver man en bussning som är max 12mm * 15mm (alt 12,7 om man låter original bussningen sitta kvar)10mm bult.

Är tacksam för bara guidning till rätt källa eller så betalar jag gärna om de finns rätt grejer i din magiska påse.

Bilagor

• 75856E36-A17E-480A-9FDE-DBA4324C66D9.jpeg
    75856E36-A17E-480A-9FDE-DBA4324C66D9.jpeg
    103.2 KB · Besök: 162
  • AB9F2037-98D5-43FB-8AE1-9C6347A76F20.jpeg
    AB9F2037-98D5-43FB-8AE1-9C6347A76F20.jpeg
    104.1 KB · Besök: 154
  • 15C37A76-4571-4CCE-B65B-613EF4BE9117.jpeg
    15C37A76-4571-4CCE-B65B-613EF4BE9117.jpeg
    195.7 KB · Besök: 118
larsaw sa:
Wow! Det här va min typ av bygge!
HÄRLIGT! Att våga dig på en Rascal, den verkar (av mitt internetcyklande på den) som en riktigt väl avvägd Hellas-hoj!
Ja att få tag på rätt ”mounting hardware” över disk i Sthlm är nog inte helt lätt... Du råkar inte känna ngn mekaniker som har tillgång till svarv/fräs? Eller kanske PM’a EST o fråga snällt?
Annars kan jag rekommendera Manitou’s grejer som verkar finnas i många dimensioner att beställa ifrån https://www.bike-discount.de/en/shop/rear-shocks-accessories-8631/brand-manitou

Vi får se om Paco kan bli min frälsare eller om någon snabbtysk får den äran.

Jo det är väl inget mellanmjölksval med Revel, men lagom knasigt att få vara först med en annorlunda lösning är ju lite min väg.
Jofa har lovat att ge den ett varmt välkommen till Hellas så snart alla delar sitter fast, och eftersom det var en del av min deal att låta andra få en chans att bedöma vad jag köpt så är du oxå välkommen att göra ditt bästa för att upptäcka hur den beter sig.

Varje gång jag kikar på den blir jag bara förvånad över hur stor den är. :)

Crocko sa:

Jo det är väl inget mellanmjölksval med Revel, men lagom knasigt att få vara först med en annorlunda lösning är ju lite min väg.
Jofa har lovat att ge den ett varmt välkommen till Hellas så snart alla delar sitter fast, och eftersom det var en del av min deal att låta andra få en chans att bedöma vad jag köpt så är du oxå välkommen att göra ditt bästa för att upptäcka hur den beter sig.

Ehm, jag överlåter trasch'andet till Jofa, vill inte produkttesta din fina plastleksak: https://happyride.se/forum/read.php/1/3391205/3568422#msg-3568422

larsaw sa:
Crocko sa:

Ehm, jag överlåter trasch'andet till Jofa, vill inte produkttesta din fina plastleksak: https://happyride.se/forum/read.php/1/3391205/3568422#msg-3568422

Med risk för att låta väl naiv så hör väl battlescars till utrustningen charm, och min brist på skills kommer ändå avslöja mig så alla bevis på att grejerna används ökar ju min Hellas cred. Sen vill jag minnas att du redan räddat min hydraliska okunskap vid tidigare tillfälle så jag är ju liksom skyldig dig en åktur.

Första repan är redan fixad men en ofixerad gaffel som ville snurra runt så att stamen fick smaka lite bongoplats.

Parkeringsprovade en rascal häromdagen, trasig axel på mig själv hindrade stigtest. Klev in högt på minnesutställning över stighojjar för icke shuttle/lift baserad cykling på lokala kullarna i Oslo. Även om mer testande såklart skulle behövas för rättvis bedömning. Den skulle nog tackla de mesta som min insurgent men vara lite snabbare på platten ?.

Acura sa:
Parkeringsprovade en rascal häromdagen, trasig axel på mig själv hindrade stigtest. Klev in högt på minnesutställning över stighojjar för icke shuttle/lift baserad cykling på lokala kullarna i Oslo. Även om mer testande såklart skulle behövas för rättvis bedömning. Den skulle nog tackla de mesta som min insurgent men vara lite snabbare på platten ?.

Imtressant, trodde faktiskt att jag hade lyckats baxa hem det första exemplaret till norden, men vet att det skeppades typ 200 ex färdigbyggda cyklar som såldes i samband med premiären i april.
Vart skedde detta om man får vara nyfiken vore ju kul om vi blev lite ägare att byta erfarenheter med, vilken dämpar set-up hade den?

Jag har ju väldigt daterade referenser på hur en skogscykel, men det är verkligen en traktor feeling om att kunna tackla minst allt som jag kan tänka mig att våga ta mig an.

Trampade några vändor på star motor och BC verkstads demo i Oslo. Star motor säljer revel i Norge, och verkstadschefen där har en rascal. Tror han fick den i slutet på april.

Den är satt upp med fox 36 i fronten, och jag tror de var en x2 bak, men kan varit dpx2 också.

Hade tyvärr inte möjlighet att test nått mer. Har precis haft axeln ur led och får inte cykla alls egentligen.

Senast ändrad:
Acura sa:
Trampade några vändor på star motor och BC verkstads demo i Oslo. Star motor säljer revel i Norge, och verkstadschefen där har en rascal. Tror han fick den i slutet på april.

Den är satt upp med fox 36 i fronten, och jag tror de var en x2 bak, men kan varit dpx2 också.

Hade tyvärr inte möjlighet att test nått mer. Har precis haft axeln ur led och får inte cykla alls egentligen.

Aha då fattar jag, de dök nyss upp som den första ÅF i norden för Revel, tror nämligen alla cyklar i första leveransen försvann fort till förhandsbokningar och de få återförsäljare som finns.

Nu skall jag bara klura ut min bussningutmaning så att jag oxå kan komma ut och testa hur den känns, krya på axeln.

Nu är tärningen kastad, får se om alla skruvar sitter fast och om gubben håller ihop.

Uppdaterat, styret behövde sitta fast tydligen :)

Ni som är i skogarna runt Hellas, lämna plats

Bilagor

• 96D176CA-B9B2-45CC-8C3C-4002E1EBE6E0.jpeg
    96D176CA-B9B2-45CC-8C3C-4002E1EBE6E0.jpeg
    788.6 KB · Besök: 231
  • CB2876DF-D93C-4EBC-A382-492AC72D4600.jpeg
    CB2876DF-D93C-4EBC-A382-492AC72D4600.jpeg
    249.4 KB · Besök: 127
  • E7E88D0C-B14E-4DC0-98A0-95F655BE8DB7.jpeg
    E7E88D0C-B14E-4DC0-98A0-95F655BE8DB7.jpeg
    615.6 KB · Besök: 192
King_Lake sa:

Tackar, relativt nöjd är ju ett första försök.
Något trixigt att försöka matcha färgtoner på eloxerade delar.

Klar chopperkänsla som förhoppningsvis försvinner lite när spacer för att sänka gaffeln kommit, skall ner 20mm. Sen skall jag förhandla med Jofa om hur längt ner man får sätta sågen, gott om juster mån nu.

Supernice!!!
Vart och när rullade du i Hellas med din Rackarunge idag?
Själv var jag o härjade vid Nackarna... :)

Senast ändrad:
larsaw sa:
Supernice!!!
Vart och när rullade du i Hellas med din Rackarunge idag?
Själv var jag o härjade vid Nackarna... :)

Ja det är nog en relevant fråga, mesta delen var det Gula spåret som härjade med mig, hade ju naturligtvis helt förträngt hur ojämt underlaget är i skogen och vad det ställer för fram på cyklisten. Lämnade handskarna hemma med tanke på värmen, det var inte så snart för det var inte mycket grepp med svettiga händer, så där kom påminnelse nr 2, om man kramar handtagen som en idiot i 2,5 timme så får man svår kramp om man är otränad.

Så efter att jag klättrat runt på höjderna så blev det lite flackare spår runt Dammtopssjön och tillbaka mot björkhagen.

Initialt en trevlig bekantskap när man vant sig att sitta högt, känns ibland som en stege borde ingå i utrustning, tur att det är hisspinne.
Bakdämparen är mjuk och snäll mot kroppen, gaffel märkte jag inte vilket jag antar är bra, men vill nog snarast ha ner den de där 20mm som inte skall vara där och sänka styret för det kändes som over-the-saddle-and-on-my-ass var närmare ett parr ggr än OTB.

Men jag sätter den gärna i händerna på dig eller någon annan som har förstånd att jämföra på riktigt.

Konstig känsla att inte sitta fast, men ändå behöva dra loss skorna från pedalerna :)

Jobbar en vecka till så kommer nog försöka rulla runt så mycket kroppen orkar så om det finns möjlighet möts jag gärna upp i skogen nånstans.Den är ju lika snygg även om man push-bikar

Kan nån erfaren skogscyklist förklara varför man får 1 plastring som kostar 20kr med på köpet när man köper en gaffel för över 7000kr

Det är ju löjligt, förpackningen måste ju kosta mer än innehållet, och om man skicka med det till en gaffel som är 160mm är det då inte troligt att man kanske vill justera lite mer än 10mm?

Någon som vet om de är något så när universella eller måste jag beställa hem DVO prylar?

Känns som jag vill minska chopper känslan och komma fram lite när det går uppför.

Bilagor

• BCB40869-3E9A-4AD1-B39B-3A42341E019E.jpeg
    BCB40869-3E9A-4AD1-B39B-3A42341E019E.jpeg
    287.3 KB · Besök: 162
Men det är väl just då du vill ha 10mm extra slaglängd (iaf fram), lägre placering av styret (dvs färre spacers eller rakt vs riser-styre...) skulle jag justerat. Alt. 10mm längre styrstam.

larsaw sa:
Men det är väl just då du vill ha 10mm extra slaglängd (iaf fram), lägre placering av styret (dvs färre spacers eller rakt vs riser-styre...) skulle jag justerat. Alt. 10mm längre styrstam.

Låter som att jag får se till att sätta dig och Jofa i sadeln, nu har jag sparat onödigt mycket rör det vet jag och kan ju kasta om spacers lite för att känna efter, men uppenbart att jag måste ändra min attack position då det alltid känns chopper när det går uppför och som pladask på röven bara är ett kraftigt tramptag bort.

Men hur mycket vill man "tuna" slaglängd bortom tillverkaren spec utan att man tullar på grundfunktionen på cykeln.

Du kan eventuellt prova att flytta fram sadeln lite också, men de kanske är uteslutet av andra skäl. Gör stor skillnad på min evil i alla fall.

Orkar inte läsa hela nu, men har du gaffeln i 160 läge är det klart det blir chopper.
Den är ju specad till 140/130.

Min högst personliga upplevelse av att ha övergafflat hojar i Hellas massor med gånger är att 140-150 lite beroende på hoj är sweet spot innan det går för mycket ut över klättringsegenskaperna. Förutsatt att man vill ha balans mellan klättring / utför.
Så jag hade börjat med 140/130 som tillverkaren tänkt sig och tagit det därifrån.

glitch sa:
Orkar inte läsa hela nu, men har du gaffeln i 160 läge är det klart det blir chopper.
Den är ju specad till 140/130.

Min högst personliga upplevelse av att ha övergafflat hojar i Hellas massor med gånger är att 140-150 lite beroende på hoj är sweet spot innan det går för mycket ut över klättringsegenskaperna. Förutsatt att man vill ha balans mellan klättring / utför.
Så jag hade börjat med 140/130 som tillverkaren tänkt sig och tagit det därifrån.

Exakt det farhågan jag har, men då jag saknar 1 exotisk plastbit för att slutföra en sänkning, vill inte riva gaffel 2ggr så testar att slamma styret och känna hur det påverkar känslan idag, så får vi se vart vi skall ta vägen.
Tror definitivt att jag kommer klara mig väl med 140 fram då jag knappt märker av vad gaffeln håller på med, den sitter mest där och gör jobbet, kan ju bli annat när man kommer fram och börjar pressa på.

marr sa:
glitch sa:
Kanske finns nån snäll happyit som har en spacer till? Finns ju en del med Beryl numera.

Är de inte samma som diamond?

Marr som DVO auktoritet borde det varit ett konstaterande snarare än en fråga, men ja det mesta delar beryl med Diamond.

Nu skall jag semestra ett par veckor så det går nog fint att vänta på ett tyskt paket.

Testade att bygga periskop och sänka styret, ser inte klokt ut men känns 10ggr bättre o kombo med 10mm sadeljustering eller återställning då den glidit bakåt, måste lära mig att i skogen måste man dra åt.

Bilagor

• 0875031B-1186-4DB6-8355-7AFAEBB3AE11.jpeg
    0875031B-1186-4DB6-8355-7AFAEBB3AE11.jpeg
    236.8 KB · Besök: 158
Crocko sa:
marr sa:
glitch sa:
Kanske finns nån snäll happyit som har en spacer till? Finns ju en del med Beryl numera.

Är de inte samma som diamond?

Marr som DVO auktoritet borde det varit ett konstaterande snarare än en fråga, men ja det mesta delar beryl med Diamond.

Nu skall jag semestra ett par veckor så det går nog fint att vänta på ett tyskt paket.

Testade att bygga periskop och sänka styret, ser inte klokt ut men känns 10ggr bättre o kombo med 10mm sadeljustering eller återställning då den glidit bakåt, måste lära mig att i skogen måste man dra åt.

Haha ja kanske... Tyvärr sitter alla mina spacers i diamonden...

Det är inte samma spacers i Diamond och Beryl.

Den sistnämndes är tjockare.

glitch sa:
Föresten Beryl justeras utan spacers.
Spacern är för OTT justeringen.
Gissar du har två i och man kan ha 1-3 så därav bara en.

http://tech.dvosuspension.com/service-guides/beryl/beryl-travel-adjust-and-ott-setting-change/

Det är ju kanon, hittade inte den Beryl specifika manualen innan jag beställde så antog att det var samma setup som på diamond, då kan det ju vara läge att riva och göra justeringen då det är uppenbart att slaglängden skall ner for att den skall kännas rätt.

Hej kära Bullen, som vanligt är det inte den IT-tjocka medelålders mannen som skrivit brevet men så här är det:

Har ju tuktat min kropp i skogarna runt hellas ett antal gånger sen semestern och om vi för enkelhetens skull bortser från min totala avsaknad av talang för skogscykling så har jag konstaterat följande, choser stuket kanske är cool och den eventuella fördel som kanske finns vid nedförsåkning försvinner lika fort som mitt mod när det blir brant så idag var det dags att ta fram rondellen och justera slaget på min gaffel.

Ja eller egentligen så följde jag en instruktion från DVO hur man river isär, knackar loss en sprint, knackar tillbaks samma sprint och monterar ihop. Ett av de sista momenten var att pumpa cartridget innan man stoppade tillbaks det och sen skruva ihop hela härligheten, kändes avigt men jag följde instruktionen.

Det intressanta hände lite senare i skogen, fåfäng som jag är så sänkte jag trycket ca 20 psi under vad som var rekommenderat för min vikt av tillverkaren, första riktiga stöket så flämtade gaffeln som lungsjuk orienterare men efter en stund så försvann det och plötsligt hade jag en gaffel som liknar de beskrivningar andra ger av sin utrustning.

Antar att det var luft som skulle hitta rätt som gav upphov till oljudet, resten av kvällen så var det jag som lät som en lungsjuk men 2 riktiga förbättringar kunde till och med jag uppfatta, de 2 extra cm i slag som jag haft var absolut inte till någon fördel, nu var det betydligt enklare att attackera uppför och det kändes inte som cykeln skulle kasta av en, ganska givet då den nu är som det var meningen att den skall vara.

Men till frågan, givet min minst sagt försiktiga åkstil, är det smart att minska trycket för att få en upplevelse av mer flow och snällare respons åtminstone tills man kan börja pressa grejerna ordentligt?
Den enda negativa upplevelsen var lite tendenser till att vilja dyka vid knixiga partier där man använde frambromsen ordentlig, det känns lite som jag har åkt på en stelopererad FS trots att jag bara följt rekommendationerna, vad säger Happy och framförallt vad hade Sixten sagt?

Rekommendationer är ju just bara rekommendationer...
Vad har du haft för SAG innan du sänkte trycket? Samt hur mycket har du nu? Hur mycket av slaglängden har du lyckats använda vid eventuella luftfärder? Före och efter dina justeringar?
Troligen så kör du betydligt försiktigare än vad DVO tänker sig hur gaffeln ska torteras. Inget fel i det.
Ett alternativ till lågt tryck i luftkammaren är annars att börja att ställa lågtryckskompressionen fullt öppen och sen justera ner den om det blir för plush.

larsaw sa:
Rekommendationer är ju just bara rekommendationer...
Vad har du haft för SAG innan du sänkte trycket? Samt hur mycket har du nu? Hur mycket av slaglängden har du lyckats använda vid eventuella luftfärder? Före och efter dina justeringar?
Troligen så kör du betydligt försiktigare än vad DVO tänker sig hur gaffeln ska torteras. Inget fel i det.
Ett alternativ till lågt tryck i luftkammaren är annars att börja att ställa lågtryckskompressionen fullt öppen och sen justera ner den om det blir för plush.

Ja som jag gjort ganska tydligt så pratar vi babysteps här, men försökte leka god konsument och tyckte att grundinställningen följde instruktionen rätt spot on.
Men det som är helt tydligt är att gaffeln jobbar betydligt mer nu och levererar något som känns som önskad dämpning på ett trevligt sätt, helt ovetenskapligt skulle jag säga att efter sänkningen så använder jag 30% mer slag.
Det gick att sänka 2 klick på lågfarten, så får testa hur det yttrar sig.

Luftfärderna är ganska begränsade, dagen skörd bestod i en sidledes när balans och fart tog slut samtidigt och en lite mer artistisk när en elak rot fångade min pedal i en utförslöpa, alla tänder kvar och några nya battle scars att bygga cred med.

Tack för tipsen

Läste lite tester och yt-klipp om Revel Rascal och den höjs ju verkligen till skyarna. Länkaget (med patent från Canfield) ska ju vara överjordiskt på att flyta över underlaget och dessutom klättra som en xc-hoj.
Man blir klart sugen på att testa en!

Kan du inte berätta mer! Och gärna jämföra med annat liknande du kört?

Tillbaka
Topp