[Byggtråd] Rocket Max

sobrius

Medlem
[Byggtråd] Rocket Max
Så kom den då, precis som Postnord lovat.
Till denna ram har jag absolut ingenting hemma förutom en styrstam så det blir en del att handla, och tänkte hålla det på en "förnuftig" nivå.

Bilagor

• 20170509_132049.jpg
    20170509_132049.jpg
    166.9 KB · Besök: 12
[Byggtråd] Rocket Max
Marr. Ja du har ju redan gjort din ståndpunkt väldigt klar. =) Du är så välkommen.

EST. Klart du får prova. Har ju garanti på ramen. ;)

[Byggtråd] Rocket Max
mikipedia_ sa:
Tjusigt värre!

Snälla sätt en vit Mattoc fast med röda customdekaler i samma kulör som ramen.

Hur mycket slag har du tänkt köra?

Kan vara ett alternativ om den finns som 29" och boost. Just nu lutar det mest åt att börja med 140 men inte omöjligt att jag kör på 150.

[Byggtråd] Rocket Max
Avplastad och upphängd.

Bilagor

• 20170509_135449.jpg
    20170509_135449.jpg
    144.7 KB · Besök: 9
  • 20170509_135530.jpg
    20170509_135530.jpg
    129.1 KB · Besök: 12
  • 20170509_135612.jpg
    20170509_135612.jpg
    132 KB · Besök: 13
  • 20170509_135423.jpg
    20170509_135423.jpg
    84.4 KB · Besök: 13
[Byggtråd] Rocket Max
kimkimano sa:
Är den dämparen nice kontra fox?

Ingen aning, faktiskt. Första gången jag kommer att prova den. Har bara haft rockshox innan. Hoppas inte sag-ringen visar den övriga kvaliten för den hänger mest och fladdrar. Kanske en feature de har. =) Tittar man på tester verkar den bra när man väl fått rätt på inställningen men kanske någon annan som läser har bättre input.

Bilagor

• 20170509_220117.jpg
    20170509_220117.jpg
    85.2 KB · Besök: 11
Senast ändrad:
[Byggtråd] Rocket Max
Börjar med gaffel (29" boost ) och som vanligt känns det smidigt med Rockshox men så var det inte. Eftersom jag vill börja med 140 och sedan prova 150 funkar det inte med nya Pike som slutar på 140. Nästa steg är Lyrik men den börjar på 150. Kvar är då Yari (=sniklyrik) och nya biffigare Revelation (=snikpike). Dessa klarar båda slaglängderna. Alternativet är förstås en "gammal" Pike....eller en Yari med uppgraderat dämperi...eller? Ja det är frågan. Inte omöjligt att jag får vidga vyerna lite här. :)

Senast ändrad:
[Byggtråd] Rocket Max
Är det 140 bak?? Så kör en 140 gaffel är ju redan enorma hjul på den jag skulle nog inte vilja ha mera dämpning.
Å satan va snygg färg det stod å velade endel mellan en sån & Pyrenen jag köpte men den var ju helt i stål ;)

[Byggtråd] Rocket Max
Med en högre gaffel så får du ju även ett marginellt högre BB, flackare gaffel/sadelrörsvinkel, Skulle nog också gått på 140-"mode". Men valt i första hand en DVO Diamond eller en Yari med trimmat dämperi i andra hand, sen finns ju även Manitou Magnum (en PLUS/29"s Mattoc) men osäker i vilka slaglängder den finns att köpa :/
Slänger även in Formula Selva som ett wildcard ;)

[Byggtråd] Rocket Max
sobrius sa:
Börjar med gaffel (29" boost ) och som vanligt känns det smidigt med Rockshox men så var det inte. Eftersom jag vill börja med 140 och sedan prova 150 funkar det inte med nya Pike som slutar på 140. Nästa steg är Lyrik men den börjar på 150. Kvar är då Yari (=sniklyrik) och nya biffigare Revelation (=snikpike). Dessa klarar båda slaglängderna. Alternativet är förstås en "gammal" Pike....eller en Yari med uppgraderat dämperi...eller? Ja det är frågan. Inte omöjligt att jag får vidga vyerna lite här. :)

det är väl bara kommade pike som begränsas till 140? min finns ju i både 140,150 och 160. så hittar du en 2015-2017 så borde den funka, beroende på hjulval kan man ju skippa boost ifram om man kommer över en gaffel till rätt pris.

[Byggtråd] Rocket Max
Kul med en stålraket!

sobrius sa:

Jag tror att Yari med uppgraderad dämpare är ett bra val.

MRP Stage annars?
http://www.mrpbike.com/stage/

[Byggtråd] Rocket Max
Just nu står valet mellan gamla Pike, nya Pike (140mm ) och gamla Yari med uppgraderat dämperi. Får fundera lite.

Larsaw. Manitoun stannar på 120, tyvärr. Selva såg fin ut men ska man blanda Alfa Romeo med Land Rover? =)

EST. Tack för det. Tyckte färgen var lagom sober för en gammal gubbe. Nu behöver du inte pika mer för de små al-bitarna i svingen. =)

[Byggtråd] Rocket Max
Manitoun kan Per på Racin bike Sweden bygga upp till 140 :) Kolla med han , han brukar ha bra priser på gafflar å sånt!
Hmmm hela svingen menar du ;)

[Byggtråd] Rocket Max
Annars lutar det åt Zee bromsar och XT växleri med 11-46. Däremot lite osäker på XT-kassetten med stort hopp mellan 37 till 46 på största. Sunrace tex har 40 till 46. Kör 10-delad Sunrace 10-42 på min Commencal och den funkar riktigt bra.

[Byggtråd] Rocket Max
EST sa:
Manitoun kan Per på Racin bike Sweden bygga upp till 140 :) Kolla med han , han brukar ha bra priser på gafflar å sånt!
Hmmm hela svingen menar du ;)

Jag tror det är 29+ versionen som är max 120mm. 27,5+ versionen går upp till 140mm och jag tror den även ska funka med vanliga 29"

[Byggtråd] Rocket Max
Pike 140 av gamla modellen blir det nog då jag inte kunde hitta den nya med rimlig levtid....typ nu. Resten av grejorna ligger också i diverse korgar så om gud och postnord vill kan det börja byggas i slutet av nästa vecka.
Edit. Tack för input, marr, även om det inte blev så blingigt. =)

Senast ändrad:
[Byggtråd] Rocket Max
Jävlar vad nice, är något speciellt med raka "tunna" rör i framtriangeln på en cykel.
Hade personligen dekalstrippat fälgarna och tagit bort lilla RockShox-dekalen för att göra den riktigt clean, men grymt fin oavsett.

[Byggtråd] Rocket Max
Cyklist sa:
Jävlar vad nice, är något speciellt med raka "tunna" rör i framtriangeln på en cykel.
Hade personligen dekalstrippat fälgarna och tagit bort lilla RockShox-dekalen för att göra den riktigt clean, men grymt fin oavsett.

Där sade du något. Den lilla rs-klibban är för övrigt ful :)

[Byggtråd] Rocket Max
Riktigt nöjd med hur det verkar bli. Bättre än jag trodde. Har jag tur kan det bli en provrunda ikväll, annars får det bli till helgen. Vikten har jag ingen aning om än men den känns...stabil. :)
Marr's 140mm airshaft ska ploppas i och sedan är det kedja, växelvajer och lite kortning kvar. Nytt styre och stam står på önskelistan men får vänta tills jag kört lite och vet vad som passar bäst.

Den lilla klibban är ett minne blott, btw. :)

[Byggtråd] Rocket Max
Man åker till Marr för att bara byta airshaft och så kommer man hem med en färdig cykel. =)
Hann köra runt kvarteret innan det blev mörkt. Idag ser den ut såhär. Saknas nåt på mitten. Den riktiga premiärturen får vänta ett tag pga dämparproblem. =/

Bilagor

• 20170526_232701.jpg
    20170526_232701.jpg
    182.4 KB · Besök: 11
Tillbaka
Topp