[Byggtråd] SCO minicykel

ylva

Aktiv medlem
[Byggtråd] SCO minicykel
Dags för en byggtråd för mig, min första!

Fick ta över en minicykel av @LWS, som ska bli ett projekt!
I stora drag är planen att lacka om, på med ett framrack och sen cykla en massa på småsmå hjul!

20210128_120146.jpg

[Byggtråd] SCO minicykel
Har efter mycket klurande beställt ett framrack som behöver modifieras lite för att passa. Stagen behöver kortas för att funka med de småsmå hjulen? framlampan ska flyttas men i stora drag kommer det bli så här:
20210202_195734.jpg20210202_195740.jpg

Planen är att modifiera och bygga det som ska fixas i väntan på bättre lackeringsväder. Då hinner jag klura lite på kulör och utförande ett tag :)

[Byggtråd] SCO minicykel
Schysst hoj och kul projekt. Ett framrack gör (nästan) vad som helst coolare.

I min ungdom lyckades jag och min bror knäcka två liknande vikcyklar, gångjärnet i mitten är en rätt vek konstruktion som kan vara klokt att hålla koll på.

[Byggtråd] SCO minicykel
Schysst hoj och kul projekt. Ett framrack gör (nästan) vad som helst coolare.

I min ungdom lyckades jag och min bror knäcka två liknande vikcyklar, gångjärnet i mitten är en rätt vek konstruktion som kan vara klokt att hålla koll på.
Eller hur! Planen är att lacka det samma kulör som testen av ramen, så tror helheten kan bli nice! Framracket kan också gå fylla en funktion i form av paket hem från mataffären eller barnens skateboard på väg till skateparken, men grundtanken är för att öka coolhetsfaktorn lite :)

Ooh, tack! Ska definitivt hålla koll på det!

[Byggtråd] SCO minicykel
underbart o-cool cykel som verkligen går under radarn. blir roligt att se ditt bygge.

tycker du det är värt kostnaden satsa gärna på ett lägre och bredare rack bak. men se upp så inte hälen på skorna åker i. man kan ju även bredda på de befintliga pakethållarens bakre del.

förmågan att ta last utan få för hög tyngdpunkt är en av fördelarna med småhjulingar:)

Senast ändrad:
[Byggtråd] SCO minicykel
underbart o-cool cykel som verkligen går under radarn. blir roligt att se ditt bygge.

tycker du det är värt kostnaden satsa gärna på ett lägre och bredare rack bak. men se upp så inte hälen på skorna åker i. man kan ju även bredda på de befintliga pakethållarens bakre del.

förmågan att ta last utan få för hög tyngdpunkt är en av fördelarna med småhjulingar:)
Kul! Hoppas kunna uppdatera tråden hyfsat ofta iallafall!
Tack för tips! Ska spana på det, vad som finns och om det skulle passa :)

[Byggtråd] SCO minicykel
Dom blanka delarna går att fräscha upp med autosol och en putstrasa. Ger superkänsla när dom blänker som nya igen. Den gulnade plasten på lampan kan också gå att putsa upp, men kör inte med autosol utan ta ett medel specifikt för plast.

Autosol finns överallt där man säljer bilvårdsgrejjer, t.ex. bensinmacken, Biltema etc.

[Byggtråd] SCO minicykel
Dom blanka delarna går att fräscha upp med autosol och en putstrasa. Ger superkänsla när dom blänker som nya igen. Den gulnade plasten på lampan kan också gå att putsa upp, men kör inte med autosol utan ta ett medel specifikt för plast.

Autosol finns överallt där man säljer bilvårdsgrejjer, t.ex. bensinmacken, Biltema etc.
Åh, tack! Bra tips! Ska inhandla genast :)
Lampan tänkte jag byta ut mot en led variant, dels för den inte får plats men också för att slippa dynamon. Baklampa har jag inte hittat i retrostuk i led, så där tänkte jag försöka mig på att byta ut innehållet i den gamla lampan mot led och batteri :)

[Byggtråd] SCO minicykel
bak kan du behålla lampan du har, och komplettera med en liten led-lampa typ från jula som du snoddar kring sadelstolpen. förstör inte retrokänslan nämnvärt, och går månadsvis på ett eller två cr2032-batterier.

fram finns det led-lampor med retrostuk. körs oftast med extern kraft, generator eller batteri. dock måste du flytta lampan till ett annat fäste än nuvarande om inte lampan skall lysa rakt in i lasten du har på främre pakethållaren. nere på framgaffelbenet är en vanlig lösning, bättre är om pakethållaren har ett fäste framtill. uppe på styret är också funkis, och egentligen enklast. då pratar vi om modernare lampor med inbyggd usb-laddning, t ex cateye gvolt 50. den gamla lampan kan ju då sitta kvar som en nostalgisk attrapp. är det mörkt är det ändå ingen som lägger märke till utseendet på den nyare lampan som lyser. den sitter med snabbfäste och tas av vid parkering, för laddning och förstås ljusa årstiden.

[Byggtråd] SCO minicykel
Baklampa har jag inte hittat i retrostuk i led, så där tänkte jag försöka mig på att byta ut innehållet i den gamla lampan mot led och batteri :)
Hos Classic Cycle i Tyskland finns en hel del godis till cyklar med retro-stil. Exempel på led-baklampa för batteridrift här nedan, och det finns även fler modeller om du spanar lite på sidan.

[Byggtråd] SCO minicykel
bak kan du behålla lampan du har, och komplettera med en liten led-lampa typ från jula som du snoddar kring sadelstolpen. förstör inte retrokänslan nämnvärt, och går månadsvis på ett eller två cr2032-batterier.

fram finns det led-lampor med retrostuk. körs oftast med extern kraft, generator eller batteri. dock måste du flytta lampan till ett annat fäste än nuvarande om inte lampan skall lysa rakt in i lasten du har på främre pakethållaren. nere på framgaffelbenet är en vanlig lösning, bättre är om pakethållaren har ett fäste framtill. uppe på styret är också funkis, och egentligen enklast. då pratar vi om modernare lampor med inbyggd usb-laddning, t ex cateye gvolt 50. den gamla lampan kan ju då sitta kvar som en nostalgisk attrapp. är det mörkt är det ändå ingen som lägger märke till utseendet på den nyare lampan som lyser. den sitter med snabbfäste och tas av vid parkering, för laddning och förstås ljusa årstiden.
Sant! Tänkte att byggande av en kunde ge mig lite nya kunskaper, så får se lite hur mycket tid och tålamod jag kommer ha :)
På en staget för framracket fanns ett fäste för lampa, men tror det ryker iochmed att staget måste kortas, så ska se om det går att såga av fästet och svetsa på det längre ner.. borde kunna bli hyfsat ok eftersom racket ändå ska få ny färg längre fram :)

[Byggtråd] SCO minicykel
Hos Classic Cycle i Tyskland finns en hel del godis till cyklar med retro-stil. Exempel på led-baklampa för batteridrift här nedan, och det finns även fler modeller om du spanar lite på sidan.

Nice, tack! Ska spana runt, den du länkade ser onekligen intressant ut!

[Byggtråd] SCO minicykel
Miniupdate!
Fick hjälp av en kompis igår att korta stagen till racket, och borra hål i kronan för att fästa det.

Så planen nu är att slipa till och fina till stagen på racket, plocka isär cykeln så mycket som möjligt och rengöra och fixa inför lack!

Tror jag har hittat en färg jag gillar. RAL 6011. Så det lutar åt den just nu :)
20210513_195211.jpg
20210513_205743.jpg

[Byggtråd] SCO minicykel
Ser lovande ut. RAL 6011 är en härlig kullör. Ubåtsgrön kallades den också. FOA (pre FOI) undersökte på 60-talet hur färger påverkade människan och konstaterade att gröna toner är bättre för att få folk att bibehålla lugnet. Så som en konekvens målades sjöormen ubåtarna och vissa av dåtidens kollektivtransporter i RAL 6011 eller liknande färger.

Bra val!

[Byggtråd] SCO minicykel
Ser lovande ut. RAL 6011 är en härlig kullör. Ubåtsgrön kallades den också. FOA (pre FOI) undersökte på 60-talet hur färger påverkade människan och konstaterade att gröna toner är bättre för att få folk att bibehålla lugnet. Så som en konekvens målades sjöormen ubåtarna och vissa av dåtidens kollektivtransporter i RAL 6011 eller liknande färger.

Bra val!
Kul, tack för kuriosa! :)

Har skruvat isär typ hela cykeln nu, förutom en vev jag inte fick loss och vevpartiet.. kanske bara ska maska runt det och inte slita för hårt att få bort det ?

[Byggtråd] SCO minicykel
FOA (pre FOI) undersökte på 60-talet hur färger påverkade människan och konstaterade att gröna toner är bättre för att få folk att bibehålla lugnet.
I de av mina sovrum som jag själv har kunnat välja vägg/tapet-färg till har jag valt gröna toner.
Ofta även på överkast o andra delar av inredningen.

[Byggtråd] SCO minicykel
Nu bättrade vädret på sig helt plötsligt så då var det dags att sätta fart.. Har beställt två burkar RAL6011 som borde komma i början av nästa vecka! Inhandlat primer och slipat ner de värsta ojämnheterna på ramen.
Tyvärr lyckades jag inte få bort ena veven och vevpartiet så får jobba på mina masknings-skills och lösa det på något bra sätt.
Hoppas kunna få på primern nu i helgen, både på ram och rack!

20210528_202220.jpg

Senast ändrad:
[Byggtråd] SCO minicykel
Äntligen är första lagret primer på! Blev lite rinn tyvärr och några små fingeravtryck eftersom jag var lite för ivrig. Slipat igen nu och väntar på att vinden ska mojna lite..
Ska förbi färgaffären idag eller imorgon och hämta burkarna med RAL6011 som förhoppningsvis är beställda och hemkomna. Blir matt klarlack uppe på allt!

Bilagor

• 20210602_204433.jpg
    20210602_204433.jpg
    416.8 KB · Besök: 89
  • 20210602_204438.jpg
    20210602_204438.jpg
    676.6 KB · Besök: 93
  • 20210602_205300.jpg
    20210602_205300.jpg
    661.5 KB · Besök: 93
Senast ändrad:
[Byggtråd] SCO minicykel
Lite meckigt eftersom cykeln är vikbar och jag heller inte fick av vevpartiet, men tror jag fått på primer i alla skrymslen.. :)

[Byggtråd] SCO minicykel
Eftersom minicykeln är den blivande pakethämtar- och ärendefixarcykeln hamnade jag i ett litet moment22 när jag skulle hämta sprayburkarna till den.. sååå fick låna mitt barns sparkcykel eftersom jag inte vill cykla fullgung och parkera den utanför färgaffären.
Väl på färgaffären hade burkarna inte kommit än, så jag fick sparka hem igen.. :( Blir till att lägga finputsen med primer under dagen och sen vänta vänta vänta tills nästa vecka

Bilagor

• 20210604_090418.jpg
    20210604_090418.jpg
    1.3 MB · Besök: 79
[Byggtråd] SCO minicykel
Hur tänkte du med klarlacken sen? Har själv använt både vanlig och 2k klarlack på sprayburk till olika projekt och det är helt sjukt vad mycket tåligare 2k klarlack är.

[Byggtråd] SCO minicykel
Hur tänkte du med klarlacken sen? Har själv använt både vanlig och 2k klarlack på sprayburk till olika projekt och det är helt sjukt vad mycket tåligare 2k klarlack är.

Men den vanliga tar väl nästan två veckor innan den är fullhård? Den är inte så illa och skönt att slippa tvåkomponentsfärg kanske?

[Byggtråd] SCO minicykel
Men den vanliga tar väl nästan två veckor innan den är fullhård? Den är inte så illa och skönt att slippa tvåkomponentsfärg kanske?
Mmm jag tycker inte dom är så himla hemska att ha att göra med dom där 2k på sprayburk. Visst lite dyra och så håller dom inte så länge efter blandning men tycker själv att styrkan är värt det.

[Byggtråd] SCO minicykel
Mmm jag tycker inte dom är så himla hemska att ha att göra med dom där 2k på sprayburk. Visst lite dyra och så håller dom inte så länge efter blandning men tycker själv att styrkan är värt det.
Jag har aldrig vågat testa, är lite smårädd för epoxi efter att ha slarvat lite tidigare och jag vill inte riskera allergi. Att det är bättre tvekar jag inte på.

[Byggtråd] SCO minicykel
Jag har aldrig vågat testa, är lite smårädd för epoxi efter att ha slarvat lite tidigare och jag vill inte riskera allergi. Att det är bättre tvekar jag inte på.
Känner lite samma, tycker det är lite läskigt med 2K hah.. så kör vanligt 1K lack uppe på.
Har vägt hållfastheten med 2K mot det lite med praktiska med 1K.
Hoppas kunna Få på klarlacken inom några dagar, så får den stå och härda ett tag sen. Som jag förstått det kan den härda bra i solljus?

[Byggtråd] SCO minicykel
Sen fick jag feeling när alla barn var lagda. Tänkte bara skruva lite lite men kunde inte hålla mig!
Inte helt klar än men en ser ju konceptet! ? riktigt nöjd med kulören. Färgen är lite känslig, men det hade jag räknat med med 1k klarlack

Bilagor

• 20210628_205440.jpg
    20210628_205440.jpg
    386 KB · Besök: 107
  • 20210628_222217.jpg
    20210628_222217.jpg
    854 KB · Besök: 115
Tillbaka
Topp