[Byggtråd] Tärningen är kastad (ramen hemma, bygget påbörjat)

Lagerpress lr "haknyckel"?

Måste ju finnas nån vänlig själ som kan hjälpa en cykelkåt happyit;-)

Ruskigt fin matchning på färgerna!

mikipedia_ sa:
Lagerpress lr "haknyckel"?

Måste ju finnas nån vänlig själ som kan hjälpa en cykelkåt happyit;-)

Ruskigt fin matchning på färgerna!

Haknyckel, modell special såklart... Bara för deras 30mm lager..

Lite mer bilder från stansningen innan. Där är luft i hjulen än :P

DSC_2340.jpg

DSC_2341.jpg

Ringde cykelcity i Lund om verktyget. De påstod att det inte ens fanns, på den nivån är det :P

Såhär långt kom jag alltså utan verktyg: HTT188

DSC_2342.jpg

DSC_2343.jpg

DSC_2344.jpg

DSC_2345.jpg

DSC_2346.jpg

Detta innebär ju att ni inte får se vevpartiet nu alltså. Ska jag lida, så ska happy lida.

De har alltså gjort ett lager som ser ut att använda HT2-verktyget och har ungefär samma formfaktor men misslyckats med att göra det kompatibelt? Det är bra jobbat!

Rörtång? ;)

Rattnalle sa:
De har alltså gjort ett lager som ser ut att använda HT2-verktyget och har ungefär samma formfaktor men misslyckats med att göra det kompatibelt? Det är bra jobbat!

Rörtång? ;)

Det är ju en bit större allting. Men det står ganska tydligt både hos hope och b-c att man behöver verktyget. Vore bra om man läser allting bara............

Har ju lite haknycklar till mina stötdämpare men kanske är tufft att få grepp.

Tror faktiskt kökshandduk och polygrip hade funkat.

marr sa:
Raggamuffin sa:
Har ju lite haknycklar till mina stötdämpare men kanske är tufft att få grepp.

Tror faktiskt kökshandduk och polygrip hade funkat.

Jag har ingen stor polygrip ens :P

Nu ser du till att fixa en polygrip omedelbart så vi får se en komplett hoj rätt snart. Tänk på att du har teasat oss en väldigt lång stund;)

Jag körde med polygrip och trasa på mitt,fast det är klart det blev några smårepor.
Så var försiktig :)

Innerslang istället för trasa kanske. Skyddar och greppar lite bättre. Du har väl några över :)

/johan

Biltema har en ledad haknyckel för vevlager av varierande storlek. De har öppet i 45 minuter till – skynda!

Asså dina hope lager är ju under av precision! Kan du inte bara dra dom för hand och sen köra med trasa/what ever imellan nått stort tillhygge sista knycken?

Det är inte samma haknyckel som till Rotors lager?
Monterade Race face på fabriken, då var det också något 30 mm lager som krävde special nyckel. Löste det med en Rotorverktyg som passade perfekt☺
<https://www.bike-components.de/de/Rotor/Innenlagerschluessel-fuer-BSA-30-p36655/>

MZ sa:
Det är inte samma haknyckel som till Rotors lager?
Monterade Race face på fabriken, då var det också något 30 mm lager som krävde special nyckel. Löste det med en Rotorverktyg som passade perfekt☺
<https://www.bike-components.de/de/Rotor/Innenlagerschluessel-fuer-BSA-30-p36655/>

Kan vara samma ja, men har ju beställt hopes. Men de tar ju ett tag innan de dyker upp..

Knyter ihop säcken för ikväll.
Monterade bromsar, bytade slangen till bakbromsen med, den gamla var lite för kort.

Snygga adaptrar!
DSC_2358.jpg

DSC_2360.jpg

Nu var det slut på färgmatchningen. Nu skiter allt sig.
Yeppe
DSC_2361.jpg

DSC_2362.jpg

DSC_2364.jpg

Nästan klar isch, typ ungefär.
DSC_2367.jpg

Handtag avslutade vi med. Hatar dem!!
DSC_2369.jpg

DSC_2370.jpg

Crossmax sa:
Det finns orangea detaljer att fixa!

Yepp! Har pratat lite löst med yep om detta. De ska inom ett par veckor lansera en ny site, med delarna lösa och beskrivning på hur man bytar och så. Tänkte avvakta till dess :)

Det där med ugnsrengöring lät kul, blir det en fin yta?

Jag vet inte var men nånstans i forumgömmorna finns det en magisk tråd där de tar bort eloxering och lägger dit ny i annan färg genom att kunna sin kemi. Har för mig att lackmans cykeltråd innehåller ugnsrengöring också.

Hasse#7 sa:
Jag vet inte var men nånstans i forumgömmorna finns det en magisk tråd där de tar bort eloxering och lägger dit ny i annan färg genom att kunna sin kemi. Har för mig att lackmans cykeltråd innehåller ugnsrengöring också.

Har sett det där med, det var skopåse klass på den tråden.

Tack för det :) är. Väldigt nöjd själv med.

Ugnsrengöring funkar ibland, på vissa detaljer upplever jag att det varit för svagt. Har då kört med kaustiksoda istället, då djävlar händer det grejjer.

Det ska finnas sätt att eloxera hemma med kemikalier som är tillgängliga för vanliga konsumenter, största problemet är väl att få fatt i ett billigt nätagg (lämpligen labbagg).

SalkinL sa:
Ugnsrengöring funkar ibland, på vissa detaljer upplever jag att det varit för svagt. Har då kört med kaustiksoda istället, då djävlar händer det grejjer.

Det ska finnas sätt att eloxera hemma med kemikalier som är tillgängliga för vanliga konsumenter, största problemet är väl att få fatt i ett billigt nätagg (lämpligen labbagg).

Ställbart labbagg har jag iofs. Från en annan hobby :)

marr sa:
SalkinL sa:

Ställbart labbagg har jag iofs. Från en annan hobby :)

Har för mig att nån eloxerade i cola lr liknande? Kommer inte ihåg vad tråden hette tyvärr:-(

SalkinL sa:
Propplösare är kaustiksoda. Det bubblade och fräste fint va? ;)

Jo typ iallafall. Tog en ganska moderat dosering och körde försiktigt :) Lite för länge så den blev lite lite svart och jag fick putsa :p

Om du ska beställa orangea delar från Yep så kan det vara en idé att byta remoten till deras uppdaterade modell, den första som du verkar ha var tydligen lite benägen att inte sitta still ordentligt.

VKruger sa:
Mycket snygg hoj!

Tips på hur man får på ESI handtagen?

Alcodes, fönsterputs, yes eller liknande. Skolorna är många. Kökspincett är ett bra verktyg.

Men oavsett alla knep, så gör det ont.

Crossmax sa:
Om du ska beställa orangea delar från Yep så kan det vara en idé att byta remoten till deras uppdaterade modell, den första som du verkar ha var tydligen lite benägen att inte sitta still ordentligt.

Ja, har märkt det, satte lite kolfiberpasta under nu, men helt klart sugen på den nya modellen. Vet inte riktigt vad skillnaderna är och om man ser nån skillnad.

Deras sida nu lämnar en del övrigt att önska gällande både service och reservdelar.

marr sa:
Crossmax sa:

Ja, har märkt det, satte lite kolfiberpasta under nu, men helt klart sugen på den nya modellen. Vet inte riktigt vad skillnaderna är och om man ser nån skillnad.

Skillnaden är att den nya remoten klämmer runt styret och fixeras med två M4-skruvar, som de borde designat den från början.
IMG_1132.JPG

Tillbaka
Topp