Nu är semestern över och man är hemma och försöker komma in i vardagen igen. Jag han ju inte mycket mer än ta hem bullitten och cykla ett varv så under semesterns scorllande har man funderat på vad man köpt.
Lite bullitt novis som man är har jag förstått att ramen måste vara gammal som gatan då den inte har utbytbara dropouts bak, lite synd men rolig detalj, enligt tidigare ägaren har den rullat som bud i sthlm innan han köpte den och han byggde om den några gånger, bland annat med bock och i ett så lätt utförande som möjligt. Mycket har hänt och mer kommer det bli.
Den såg ju lite trött och vardagsbruksig ut när den kom hem, lite som många bullitts tenderar att göra för att vara praktiska att använda, förståeligt men inte så kul.. Jag tänkte försöka mig på min tolkning på en brukscykel men ändå få till lite mer känsla i det hela.
Så under semestern har jag funderat, läst på diverse facebook grupper, scrollat igenom typ hela instagram och resten av internet för få en bild av vad jag vill göra.
Delar har köpts både begagnat när det dykt upp men tyvärr mest nytt.
Så igår kväll passade jag på att få skruvat lite, i princip allt byts ut utom ram och hjul:
Den skarpsynte ser att reflexsidorna på däcken har rykt, kanske inte så praktiskt men mycket snyggare. Funderar på att komplettera med lite svarta reflexer i den slutliga varianten sen.
Började med att riva bort det mesta och inspektera ramen, finns mycket spår av användning, ger en rätt trevlig karaktär och skulle kunna bli ett härligt hipster stuk vilket jag fortfarande överväger men tror det kommer sluta i en massa slipande och ny färg i vinter ändå.
Vevlagret var en historia, någon måste ha dragit det med mutterknackare eller haft riktiga herre jösses biceps för jag rådde inte på det utan 2m hävarm men loss kom det till slut med mycket härlig korrosion och till och med lite rost (?) att bjuda på:
Så var det dags att börja montera, i början av sommaren dök det upp en riktigt fint Sram Force vevparti till en vettig peng, perfekt tänkte jag som har en fin N/W klinga i lådorna men tji fick jag när det var 130 BCD och inte 110 så för stunden sitter ett 39t inner drev på för att utvärdera utväxling, hoppas det ska lira hyffsat en stund.
Gjorde rent vevhuset och skruvade i vevlagret, stoppade i vevarna och drog åt, kanon tills jag snurrade lite och insåg att både insidan på muttrarna till klingan och vänster vevarm tog i ramen. Vilken pannkaka det blev av allt detta.. Men skam den som ger sig, med en distans på var sida av vevlagret ska det gå, problemet då blir ju att veven bottnar och låser lagret när man drar åt. Klura en stund till och räknar lite på hur många varv gänga finns det, hur långt anlägg har axeln. Rotar i lådor och skär till en tillfällig distans att stoppa i mellan vevaxel och vevarm och det verkar lira. Mycket fulmek och inte helt säker på att det lirar. Ska göra en ny distans nu när för att kunna cykla lite innan jag ger konceptet helt tummen upp men nu sitter i alla fall en vev där.
Hjulen strippades som sagt på reflex randen och nya skivor monterades. Blir 203mm både fram och bak för säkerhets skull (nja det är nog mer för att det ser lite galet och väldigt mäktigt ut)
Nytt styre och stem åkte på, är lång och gillar breda styren både för utseende och komfort. Just nu är styret 800 brett, kommer nog kapas ner men ser mäktigt ut just nu.
På med bromsar och hjul, broms valet föll på Magura Mt5 med 4-kolvs ok, bra pris och verkar vara lastcykelfunkis. Skönt med bromshandtag som inte är sidberoende med så jag kunde köra två bakbromsar för att få tillräckligt långa bromsslangar. Bak måste dock kortas ironiskt nog.
Stripa fast lite kablar och ställa ner den på hjulen, det var så långt jag han igår kväll. Lite växlar och justering så blir det att provrulla iteration 0.9.
Hoppas någon orkat läsa denna novell, återkommer när det har provrullats.