[Byggtråd] Wille bygger cyklar

Ah tänker mest på utväxling men det är en helt annan diskussion känner jag. Jag som har lite svaga ben bara ?
Fattar, men det är rätt härligt att inte ha något att förhålla sig till utan bara acceptera läget och lätta på. Jag upplever också att man lär sig omedvetet att anpassa farten osv inför backar och läser terrängen mer. Men helt klart går man bryta rätt hårt med låg kadens när det blir brant.

Jag kör 47x17 just nu och tycker ändå det funkar bra, funderar till och med på att gå upp lite fram ?

Testar att rådfråga här, är det bara locktite som gäller för att få drevet att sitta åt på fixie eller ska det räcka med låsringen?

Testar att rådfråga här, är det bara locktite som gäller för att få drevet att sitta åt på fixie eller ska det räcka med låsringen?
Jag har alltid bara kört med låsringen. Sist jag bytte tror jag t.om. att jag fettade in gängorna på både drev och låsring, men det kanske är onödigt?

Tjena,
Har du ett riktigt tracknav har du två gängor, en gänga för drevet som går "frammåt" och en låsring gängad åt andra hållet så dom låser varandra även om drevet skulle släppa. Jag har aldrig kört locktite utan brukar som @claess säger till och med köra lite fett så man får upp grejerna =)

Onyx-Track-Rear-Hub-120mm-axle-10mm-bolts-084017-ano-cr-ano-cr_base.png

Inte så mycket kul som hänt sedan sist, skruvat på lite andras cyklar men tillbaka i vardagspendlingen och vill bara bjuda på en bild på Genesisen som verkligen är så bra för alla vardagsbestyr men ändå inspirerad. Väldigt nöjd med detta bygge ?

Så bjuder på en bild från slussens nyöppnade cykelbana imorse.

4EEC3D36-C3B0-4DE9-B868-40847B47E445.jpeg

Inte så mycket kul som hänt sedan sist, skruvat på lite andras cyklar men tillbaka i vardagspendlingen och vill bara bjuda på en bild på Genesisen som verkligen är så bra för alla vardagsbestyr men ändå inspirerad. Väldigt nöjd med detta bygge ?

Så bjuder på en bild från slussens nyöppnade cykelbana imorse.

Visa bilaga 622424
Maffig pendlare!

Nytt projekt på gång.. detta blir nog ett lite långsamt när tid finns projekt då jag inte har någon verkstad för detta i närheten utan får hänga lite på jobbet och tillfälliga garage.

Har länge drömt om en Omnium men boendesituation nu stödjer det inte för förvaring osv så det får bli i framtiden.

Att bygga cyklar är dock kul så något måste man ju göra. En mini cargo är tuff och är mer kompatibel med trappor och cykelförråd så låt oss testa! :)

Köpt på mig två hojar som ska bli en:
IMG_6640.jpeg

IMG_6733.jpeg

Och målbilden är något likt det här:

IMG_6734.jpeg

Svetskunskaperna är okej och uppfinnarlustan hög så vi får se hur det hela slutar!

Som sagt kommer det nog gå lite trögt men uppdaterar när saker sker och bollar gärna tankar högt och lågt!

Nytt projekt på gång.. detta blir nog ett lite långsamt när tid finns projekt då jag inte har någon verkstad för detta i närheten utan får hänga lite på jobbet och tillfälliga garage.

Har länge drömt om en Omnium men boendesituation nu stödjer det inte för förvaring osv så det får bli i framtiden.

Att bygga cyklar är dock kul så något måste man ju göra. En mini cargo är tuff och är mer kompatibel med trappor och cykelförråd så låt oss testa! :)

Visa bilaga 628818

Visa bilaga 628819

Visa bilaga 628821

Svetskunskaperna är okej och uppfinnarlustan hög så vi får se hur det hela slutar!

Som sagt kommer det nog gå lite trögt men uppdaterar när saker sker och bollar gärna tankar högt och lågt!
Kul! Jag går också med planer på att göra en liknande. Har samlat på mig alla delar, nu återstår bara att få tummen ur och sätta igång!

Visa bilaga 628818

Visa bilaga 628819

Visa bilaga 628821

häftigt! första tanken var tallbike, men det där är nog något mer praktisk ?

Visa bilaga 628818

Visa bilaga 628819

Visa bilaga 628821

Spännande. Och om jag räknat rätt kommer du, när du är klar med den där, ha prylar kvar till en spegelvänd också. ?

@L.and kul, du får slänga upp en tråd med så kan vi dela erfarenheter och missöden ?

@MTBemil haha, ja dit har jag inte hittat än i alla subkulturer men vem vet ?

@IM Ja, kanske får bli en inverterad sedan, longtail med flak!

Nu till det första bekymret, GT’n lider av stuck sestpost, modell jättemycket stolpe i ramen och avkapad dessutom. Så det känns utmanande.

Har googlat och hittat denna video på någon som kör hemma kemi med kaustik soda. Känns lite små farligt men smidigt, vad säger alla hemma kemister?

@L.and kul, du får slänga upp en tråd med så kan vi dela erfarenheter och missöden ?

Nu till det första bekymret, GT’n lider av stuck sestpost, modell jättemycket stolpe i ramen och avkapad dessutom. Så det känns utmanande.

Har googlat och hittat denna video på någon som kör hemma kemi med kaustik soda. Känns lite små farligt men smidigt, vad säger alla hemma kemister?

Jag har löst upp en sadelstolpe med den metoden. Lite kladdigt och tar tid, men relativt lätt ändå. Rekommenderar dock skyddsglasögon och handskar, även om man "bara ska kolla lite".

Finns en hel del i Miyatatråden om fastärgade sadelstolpar.

En beprövad metod. Jag skriver dock inget på @L.and s tips om glasögon. ?

Mr Kaustik är @LWB s hemmaarena om du behöver stöd. Mycket i miyatatråden som sagt ?

Någon skriver "min sadelstolpe sitter fast", sen tar det bara en kort stund så gör lut-Jesus entré i tråden och lägger sin varma filt om den nödställde. Jag känner mig så trygg på så många vis här på Happy.?
Det trygga men delvis också lite skrämmande är att det var tråden som hittade lut-Jesus och inte tvärtom. Men tryggt är det onekligen. ?

Kul projekt att följa. På den där GT:n har nån satt Tektro CR720 cantisar - spara dom, kommer väl till hands dagen du gör en 650b konvertering eftersom dom funkar för det.

Inte hänt så mycket. Sadelstolpen är fortfarande inte löst men ska ge mig på det.

Skruvar, sågat och funderar lite.

Är ju olika dimension på gaffelns styrrör och lager i ramen så lutar åt att gå dit ett helt nytt rör i gaffeln, men blev en operation jag inte tänkt på.
Klurat lite på hur jag skulle kapa men blev som på bilden. , nedre delen av headtuben ska såklart kapas lös och förlängas.
Nytt diagonalrör och en en cargo platta.

Kan nog blir bra, ska lösa ett framhjul sen börja klura lite till.

IMG_6805.jpeg

Det där kommer ju bli svinbra. Tänker du att du inte ska återvända diagonalröret?
Inte helt bestämt mig, funderar på att gå upp lite i dimension på det samt ”laströret” för att få en mer stabil känsla.

Men har lekt med tanken att behålla det och försöka skada lacken så lite som möjligt för att bara fylla i där man moddar och ha mer rat look känsla. Brukar dock landa i att man vill gå hela vägen och måla snyggt..

Inte helt bestämt mig, funderar på att gå upp lite i dimension på det samt ”laströret” för att få en mer stabil känsla.

Men har lekt med tanken att behålla det och försöka skada lacken så lite som möjligt för att bara fylla i där man moddar och ha mer rat look känsla. Brukar dock landa i att man vill gå hela vägen och måla snyggt..
Aa, förstår. Målbildscargon är nog byggd med orginalrör om det är någon tröst. Funderar också på hur jag ska göra med lack på min den dag jag kommer dit. Ett alternativ är ju att bygga ihop och se hur en trivs med den för att den ta isär och lacka om om det är så, men det är ju aldrig kul...

Aa, förstår. Målbildscargon är nog byggd med orginalrör om det är någon tröst. Funderar också på hur jag ska göra med lack på min den dag jag kommer dit. Ett alternativ är ju att bygga ihop och se hur en trivs med den för att den ta isär och lacka om om det är så, men det är ju aldrig kul...

Ja, och man gillar ju att den känns original :)

Jag kommer nog kliva från målbilden mer också, blir skiv konvertering och antagligen modernare styr setup med.

Ja, och man gillar ju att den känns original :)

Jag kommer nog kliva från målbilden mer också, blir skiv konvertering och antagligen modernare styr setup med.
Ja, så är det ju.
Fan, om jag någon gång får tummen ur låter det som att det kommer bli rätt likt det du tänker...
Det sjuka med den där målbilden är hur stabila de ändå är, inga problem att ha en vuxen fram på flaket.

Den fastrotade sadelstolpen is no more.
Som jag nämnde i första inlägget om GT’n satt det en avsågad och fastrotad stolpe i denna. Så innan för mycket mer byggdes kändes det som något tvunget att lösas.

I fredags fyllde jag sadelröret med Kaustik soda och tog helg. Imorse vittjade jag kalaset och nästan allt var borta. Sitter lite rester kvar längs med väggarna så det får nog bli en vända till men riktigt bra om man vill rädda för en ram, färgen fick lite stryk men i mitt fall ska den nog ändå inte räddas.

IMG_6641.jpeg

IMG_6867.jpeg
IMG_6868.jpeg

Jaha, så hamnade GT Cargo projektet lite på paus, ju mer jag googlade runt och hamnade längre och längre ner rabbitholet på internet av tuffa cargo cyklar. Och man landar ju fort i Omnium eller Bullitt tankar. Efter att ha förskönat bilden av att till slut ha en. (Och alla byggtrådar på forumet senaste året hjälper ju såklart till med det)

Gillar Omniumen mer estetiskt egentligen men funktionsmässigt känns bullitten mer rätt. Så vad annat göra än att dammsuga efter ett lämpligt objekt och slå till?

Den är lite sliten och väldigt rosa men det ska vi nog kunna råda bot på. Nu drar jag på semester så den får vila till efter sommaren men då har jag ju massor av tid att drömma ihop en vision i huvudet.

Glad sommar till mig själv! ☀️

IMG_6937.jpeg

IMG_6936.jpeg

IMG_6938.jpeg

Själv skulle jag nog säga att trådar som den här får ner mig i ett rabbit hole. Inspirerande att få följa dina byggen och kul med de kontinuerliga uppdateringarna och den rätt så breda variationen i dina projekt.

Har du barn, husdjur eller hur har du motiverat ditt köp av bulitten? Letar själv efter argument att övertala mig att skaffa en

Själv skulle jag nog säga att trådar som den här får ner mig i ett rabbit hole. Inspirerande att få följa dina byggen och kul med de kontinuerliga uppdateringarna och den rätt så breda variationen i dina projekt.

Har du barn, husdjur eller hur har du motiverat ditt köp av bulitten? Letar själv efter argument att övertala mig att skaffa en

Kul att det inspirerar. Jag tycker ju själva processen att låta en cykel växa fram är en härlig kreativ process och kan man inspirera andra är det ju extra kul =)

Jag har en liten kille på 1.5år som jag hoppas kunna ta med mig ut på äventyr, men även att kunna skippa bilen ännu oftare och cykla runt och göra ärenden. Självklart är det för att still tankarna som annars bara maler i bakhuvudet med.

Tanken är att slippa stöka med cykelvagnen som jag gör idag, dock byter vi förskola till hösten så det behövet försvinner ändå men som tur är han jag köpa Bullitt innan ;)

Senast ändrad:
Nu är semestern över och man är hemma och försöker komma in i vardagen igen. Jag han ju inte mycket mer än ta hem bullitten och cykla ett varv så under semesterns scorllande har man funderat på vad man köpt.
Lite bullitt novis som man är har jag förstått att ramen måste vara gammal som gatan då den inte har utbytbara dropouts bak, lite synd men rolig detalj, enligt tidigare ägaren har den rullat som bud i sthlm innan han köpte den och han byggde om den några gånger, bland annat med bock och i ett så lätt utförande som möjligt. Mycket har hänt och mer kommer det bli.

Den såg ju lite trött och vardagsbruksig ut när den kom hem, lite som många bullitts tenderar att göra för att vara praktiska att använda, förståeligt men inte så kul.. Jag tänkte försöka mig på min tolkning på en brukscykel men ändå få till lite mer känsla i det hela.

Så under semestern har jag funderat, läst på diverse facebook grupper, scrollat igenom typ hela instagram och resten av internet för få en bild av vad jag vill göra.
Delar har köpts både begagnat när det dykt upp men tyvärr mest nytt.

Så igår kväll passade jag på att få skruvat lite, i princip allt byts ut utom ram och hjul:

IMG_7459.jpeg

Den skarpsynte ser att reflexsidorna på däcken har rykt, kanske inte så praktiskt men mycket snyggare. Funderar på att komplettera med lite svarta reflexer i den slutliga varianten sen.
Började med att riva bort det mesta och inspektera ramen, finns mycket spår av användning, ger en rätt trevlig karaktär och skulle kunna bli ett härligt hipster stuk vilket jag fortfarande överväger men tror det kommer sluta i en massa slipande och ny färg i vinter ändå.

IMG_7461.jpeg

IMG_7462.jpeg

Vevlagret var en historia, någon måste ha dragit det med mutterknackare eller haft riktiga herre jösses biceps för jag rådde inte på det utan 2m hävarm men loss kom det till slut med mycket härlig korrosion och till och med lite rost (?) att bjuda på:

IMG_7463.jpeg

Så var det dags att börja montera, i början av sommaren dök det upp en riktigt fint Sram Force vevparti till en vettig peng, perfekt tänkte jag som har en fin N/W klinga i lådorna men tji fick jag när det var 130 BCD och inte 110 så för stunden sitter ett 39t inner drev på för att utvärdera utväxling, hoppas det ska lira hyffsat en stund.

Gjorde rent vevhuset och skruvade i vevlagret, stoppade i vevarna och drog åt, kanon tills jag snurrade lite och insåg att både insidan på muttrarna till klingan och vänster vevarm tog i ramen. Vilken pannkaka det blev av allt detta.. Men skam den som ger sig, med en distans på var sida av vevlagret ska det gå, problemet då blir ju att veven bottnar och låser lagret när man drar åt. Klura en stund till och räknar lite på hur många varv gänga finns det, hur långt anlägg har axeln. Rotar i lådor och skär till en tillfällig distans att stoppa i mellan vevaxel och vevarm och det verkar lira. Mycket fulmek och inte helt säker på att det lirar. Ska göra en ny distans nu när för att kunna cykla lite innan jag ger konceptet helt tummen upp men nu sitter i alla fall en vev där.

IMG_7464.jpeg

Hjulen strippades som sagt på reflex randen och nya skivor monterades. Blir 203mm både fram och bak för säkerhets skull (nja det är nog mer för att det ser lite galet och väldigt mäktigt ut)

IMG_7460.jpeg

Nytt styre och stem åkte på, är lång och gillar breda styren både för utseende och komfort. Just nu är styret 800 brett, kommer nog kapas ner men ser mäktigt ut just nu.

IMG_7465.jpeg

På med bromsar och hjul, broms valet föll på Magura Mt5 med 4-kolvs ok, bra pris och verkar vara lastcykelfunkis. Skönt med bromshandtag som inte är sidberoende med så jag kunde köra två bakbromsar för att få tillräckligt långa bromsslangar. Bak måste dock kortas ironiskt nog.

IMG_7466.jpeg

IMG_7467.jpeg

Stripa fast lite kablar och ställa ner den på hjulen, det var så långt jag han igår kväll. Lite växlar och justering så blir det att provrulla iteration 0.9.

IMG_7470.jpeg

IMG_7472.jpeg

IMG_7473.jpeg

IMG_7474.jpeg

Hoppas någon orkat läsa denna novell, återkommer när det har provrullats.

två på att inte måla om, wabi-sabi säger jag (man målar väl eg. bara för att skydda från rost, finns ju ingen här på forumet som bryr sig hur cykeln ser ut va...)

Haha, juste missat den trenden!

Den är absolut ball i Rosa men skulle vilja ha den lite mer low key.. Och den är i lite för dåligt skick så vill nog ge den den kärleken med men först ska den provcyklas.

Skärmar står också på önskelistan, verkar vara Velo orange man får gå på om man ska hitta Cargo kombo eller någon som har något annat tips på vettig skärmar i 26" eller 650b och 20" fram? @n3wton vad kör du?

//W

Med ett så brett styre hade jag nog inte vilat köra med den höjbara stammen. Upplever att det är rätt mycket flex där med ett 740mm styre, även när den är i sin lägsta position. Drömmer om en VO Cigne stam eller anna LD stam men med barn och två olika byggda personer som brukar vår hoj är den höj-sänkbara rätt smutt.

Trea på att inte måla om! Har drömt om en rosa bullit ända sen det rullade en sån i Stockholm för typ åtta år sen. Den var fixedgear och ägdes av en tjej som hade någon form av cykelbutik. Mycket möjligt att det är den ramen du har nu… Hon som hade den var inte cykelbud vad jag minns, men hängde i de kretsarna.

hett tips att köra metallbelägg, iallafall fram. resin tenderar att slitas väldigt snabbt om man regelbundet lastar tungt (och kör i grisväder)

@Froste blir spännande premiär om man lyckas bryta av den då ?

@claess juste den minns jag också nu. Var väll bavabici som rullade den. Tror inte det här är den ramen även om det hade varit väldigt roligt!

@skjivert har inte cyklat på den för att kunna uttala mig än, provsuttit lite med nya styret och tror jag behöver en setback stolpe samt en längre än den som är på nu för att inte få för lite instick i ramen. Vad kör du för stem och styre?

@MTBemil får väll se hur lång tid det tar att bränna av dessa så får man väll testa sen. Inte helt såld på känslan i metallbelägg dock

Hello!

Gjorde klart det sista i Lördags och har trampat runt 60km på olika äventyr nu under helgen. Riktigt roligt att få testa på Bullitt livet.

Den går otippat bra att cykla tom på i okej tempo med men såklart känner man att den är tung och 800 styret gör ju sitt till med. Men upplever inte att det flexar så farligt @Froste men kört den slammad hela tiden och kommer nog göra med.

Återstår att fixa ett par skärmar och sen behöver jag en längre stolpe med lite setback så jag kan komma upp sista biten.

IMG_7519.jpeg

IMG_7522.jpeg

IMG_7520.jpeg

Också fyndat en barnstol på marketplace som jag sågat av nedre delen på och satt i. Ska göra om infästningen lite men blev kanon och sonen på snart två älskar det ?

Tillbaka
Topp