Byta fälg utan att använda ekertensiometer

rois

Aktiv medlem
Byta fälg utan att använda ekertensiometer, är det att rekommendera? Är det viktigt att ekerspänningen blir helt rätt och jämn? Om man inte använder tensiometer, hur vet man när ekerspänningen är lagom?

Bengt-re sa:
Hur kul är det för TS att tråla igenom 58 sidor?
Jämn spänning går att kolla med hjälp av "harpspelande" på ekrarna. Om det är jätteviktigt med spänningen i ekrarna överlåter jag till någon annan att svara på. Själv köpte jag en mätare. Råkade följa med i inköpslistan vid inskaffandet av riktställ.

Classe75 sa:
Bengt-re sa:
Jämn spänning går att kolla med hjälp av "harpspelande" på ekrarna. Om det är jätteviktigt med spänningen i ekrarna överlåter jag till någon annan att svara på. Själv köpte jag en mätare. Råkade följa med i inköpslistan vid inskaffandet av riktställ.

Kul ju! Hjul är kul - hörs på namnet!

Men korta svaret är att visst kan man bygga ett hjul på gehör till och med utan riktställ, men det är inte lättare och blir inte bättre.

Ja, svaret är väl att jämföra tonen med ett annat hjul med känd och bra ekerspänning. Men hur lätt det är låter jag vara osagt, jag fegade och köpte också en mätare.

Bengt-re sa:
Classe75 sa:
Bengt-re sa:

Kul ju! Hjul är kul - hörs på namnet!

Men korta svaret är att visst kan man bygga ett hjul på gehör till och med utan riktställ, men det är inte lättare och blir inte bättre.

Håller fullständigt med Bengt-re.
Kruxet är att motivera sig att köpa verktyg och tillbehör som kostar minst 1200 kr. Blir ett dyrt första hjul men ack så mycket enklare och roligare att bygga. Underhållet senare kommer att bli lättare.
Gör inte som mig, köpte det billigaste riktstället. Köp ett som tar mer än bara döds-qr utan hjälp av adaptrar som kostar mer än själva stället...

bearthefear sa:
Ja, svaret är väl att jämföra tonen med ett annat hjul med känd och bra ekerspänning. Men hur lätt det är låter jag vara osagt, jag fegade och köpte också en mätare.
Metoden fungerar väl bara om båda hjulen har ekrar med samma diameter, längd och material? Och att man vet att det hjul man jämför med har rätt spänning.

bearthefear sa:
Ja, svaret är väl att jämföra tonen med ett annat hjul med känd och bra ekerspänning.
+1
För TS blir det extra enkelt eftersom "hen" redan har ett hjul som det ska bytas fälg på.

Därför blir mitt råd:
-Knäpp (med nageln) på ekrarna på nuvarande hjul, kom ihåg tonen (kanske tom spela in den?)
-När du börjar få upp spänningen på hjulet med nya fälgen; knäpp på ekrarna, de skall då ha samma ton. Det finns de som påstår att man på detta sätt får en noggrannare ekerspänning än med en enkel ekerspänningsmätare, typ Parktools
"Check Spoke Tension by Ear": https://www.sheldonbrown.com/spoke-pitch.html
Läs mer om fälgbyte här: https://www.sheldonbrown.com/brandt/reusing-spokes.html

/Håkan

Tack för länkarna till sheldownbrown.

Jag tror att detta kan bli mitt enda fälgbyte. Hjulet ifråga sitter på en väldigt billig och sliten cykel, med fälgbroms. Fälgbromsen gjorde att jag slet ned fälgen. Blir kostnaderna för höga, så är det bättre att köpa en ny cykel (med bromsskivor). I längden blir det billigare och med mindre underhåll. Så jag kan inte ens en gång motivera Parktools billigaste tensiometer, ännu mindre ett nytt set med riktställ och tensiometer. Med tanke på min ålder hinner jag dö innan verktygen är intjänade.

Det går utmärkt att bygga och även rikta befintliga på känn, gjorde det med typ 4 hjulpar första gångerna jag byggde.

Köpte ekertensiometer och har byggt två till efter det.
Inte mkt som skiljer ärligt talat.
Ska du bara bygga ett kanske två par går det fint utan.

Klavikel sa:
Det går utmärkt att bygga och även rikta befintliga på känn, gjorde det med typ 4 hjulpar första gångerna jag byggde.

Köpte ekertensiometer och har byggt två till efter det.
Inte mkt som skiljer ärligt talat.
Ska du bara bygga ett kanske två par går det fint utan.
+
Doctor C sa:
Det går utmärkt att bygga ett hjul på gehör. Ingen tensiometer behövs. IMHO.
+1

/Håkan

marr sa:
Kanske läge att ekra om, spänna till litegrann och sen lämna in hjulet för det sista?

Jo, jag har funderat på det. Det verkar inte allt för svårt att ekra om, även att spänna rimligt. Har för övrigt bytt trasiga ekrar och riktat, men här handlar det om att bygga ett hjul från grunden. Men för att få till det sista, med jämn spänning. krävs tensiometer. Jag skall höra om någon cykelmekaniker är villig att göra den sista biten.

kolan sa:
Någon här som har provat X-tools ekertensiometer för 330 kr?
https://www.wiggle.se/x-tools-ekerspanningsmatare/
Hittade recensioner på CRC's hemsida. Överlag bra betyg, men några var kritiska när de jämförde med Parktools motsvarande verktyg. X-tools verktyg är tydligen inte lika känsligt. Gällde tydligen flera av X-tools verktyg som kräver någon form av "fabrikskalibrering". Om man skall bygga dyra hjul, skall man kanske satsa på lite dyrare verktyg. Men för mig som håller till i lågpristräsket fungerar det säkert bra.

rois sa:
Tack för länkarna till sheldownbrown.

Jag tror att detta kan bli mitt enda fälgbyte. Hjulet ifråga sitter på en väldigt billig och sliten cykel, med fälgbroms. Fälgbromsen gjorde att jag slet ned fälgen. Blir kostnaderna för höga, så är det bättre att köpa en ny cykel (med bromsskivor). I längden blir det billigare och med mindre underhåll. Så jag kan inte ens en gång motivera Parktools billigaste tensiometer, ännu mindre ett nytt set med riktställ och tensiometer. Med tanke på min ålder hinner jag dö innan verktygen är intjänade.

Du kan ju sitta på hemmet och bygga hjul på ålderns höst annars?

Kanske inte är en dum ide' att när man hittat den spänning på ekern man vill ha, plocka fram stämapparaten (musik) och använda den som tensiometer!

Finns appar för att kolla ekerspänning men dom funkar sådär T.ex att ekrarna har kontakt med varandra vid korset då får man ingen "ren" ton som appen gärna vill ha

om du bara förstår att spänna bara en ena sidan åt gången, och fram resp återgående ekrar var för sig när du spänner upp hjulet kommer detta gå bra på gehör.

man går alltså varvet runt var 4e eker och spänner bara högst ett par varv åt gången.

vid slutjusteringen angrip radie resp sidokast var för sig, och alternerande.

själva spänningen av ekrarna är det minsta problemet när man bygger hjul. det hörs när det bli rätt!

Tycker, som flera här, att det går bra utan ekertensiometer. Byggde en del hjul och bytte en del fälgar på 26"s-tiden.
Tejpa nya fälgen på den gamla (samma vinkel på hålen) och flytta över ekrarna bara.

Ta tonen innan du demonterar hjulet och bygg med en halv / helton högre.
(Tonen beror ju huvudsakligen på längd och spänning - kortare eker högre ton och högre spänning högre ton.)
Spänn upp de ekrar som har mindre vinkel (mot kassett, och mot skiva fram) steget före de på flacka sidan.
Gå ömsom på ton och ömsom på vertikalt och horisontellt kast hos fälgen.

Inser att jag troligen(?) gjort fel typ nånstans mellan 500-1000 hjul, jag har ingen sån där mätare - vad den nu heter.

Jag kan o andra sidan citera en välkänd hjulbyggare: "De första tusen hjulen var bra träning, nu ska jag börja bygga bra hjul

GurraG sa:
Inser att jag troligen(?) gjort fel typ nånstans mellan 500-1000 hjul, jag har ingen sån där mätare - vad den nu heter.

Tjena!

Jag har använt mätaren nån enstaka gång, nån kund vägrade tror att hjulen var bra utan att jag hade mätt. Mätte runt om när han var med och sen var han mer än nöjd.
Nån gång mätte jag efteråt bara för skojs skull.
Men skulle väl säga en 5-600 hjul utan mätare, aldrig fått något klagomål.

90% av mina hjul e ekrade utan mätare enbart med riktställ alt i gaffel med buntband som riktmärken o e raka o runda varenda ett.... sista 10 e finhjul dvs över 5000:-/st då används ekerspänningsmätaren

Tillbaka
Topp