Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Hur kul är det för TS att tråla igenom 58 sidor?Bengt-re sa:
Classe75 sa:Hur kul är det för TS att tråla igenom 58 sidor?Bengt-re sa:
Jämn spänning går att kolla med hjälp av "harpspelande" på ekrarna. Om det är jätteviktigt med spänningen i ekrarna överlåter jag till någon annan att svara på. Själv köpte jag en mätare. Råkade följa med i inköpslistan vid inskaffandet av riktställ.
Bengt-re sa:Classe75 sa:Hur kul är det för TS att tråla igenom 58 sidor?Bengt-re sa:
Jämn spänning går att kolla med hjälp av "harpspelande" på ekrarna. Om det är jätteviktigt med spänningen i ekrarna överlåter jag till någon annan att svara på. Själv köpte jag en mätare. Råkade följa med i inköpslistan vid inskaffandet av riktställ.
Kul ju! Hjul är kul - hörs på namnet!
Men korta svaret är att visst kan man bygga ett hjul på gehör till och med utan riktställ, men det är inte lättare och blir inte bättre.
Metoden fungerar väl bara om båda hjulen har ekrar med samma diameter, längd och material? Och att man vet att det hjul man jämför med har rätt spänning.bearthefear sa:Ja, svaret är väl att jämföra tonen med ett annat hjul med känd och bra ekerspänning. Men hur lätt det är låter jag vara osagt, jag fegade och köpte också en mätare.
+1bearthefear sa:Ja, svaret är väl att jämföra tonen med ett annat hjul med känd och bra ekerspänning.
+Klavikel sa:Det går utmärkt att bygga och även rikta befintliga på känn, gjorde det med typ 4 hjulpar första gångerna jag byggde.
Köpte ekertensiometer och har byggt två till efter det.
Inte mkt som skiljer ärligt talat.
Ska du bara bygga ett kanske två par går det fint utan.
+1Doctor C sa:Det går utmärkt att bygga ett hjul på gehör. Ingen tensiometer behövs. IMHO.
marr sa:Kanske läge att ekra om, spänna till litegrann och sen lämna in hjulet för det sista?
Nej, det krävs inte alls. Öronen är ett bra instrument. Prova själv så får du se. Som en sista utväg kan du lämna hjulet till en mekaniker.rois sa:Men för att få till det sista, med jämn spänning. krävs tensiometer.
Hittade recensioner på CRC's hemsida. Överlag bra betyg, men några var kritiska när de jämförde med Parktools motsvarande verktyg. X-tools verktyg är tydligen inte lika känsligt. Gällde tydligen flera av X-tools verktyg som kräver någon form av "fabrikskalibrering". Om man skall bygga dyra hjul, skall man kanske satsa på lite dyrare verktyg. Men för mig som håller till i lågpristräsket fungerar det säkert bra.kolan sa:Någon här som har provat X-tools ekertensiometer för 330 kr?
https://www.wiggle.se/x-tools-ekerspanningsmatare/
rois sa:Tack för länkarna till sheldownbrown.
Jag tror att detta kan bli mitt enda fälgbyte. Hjulet ifråga sitter på en väldigt billig och sliten cykel, med fälgbroms. Fälgbromsen gjorde att jag slet ned fälgen. Blir kostnaderna för höga, så är det bättre att köpa en ny cykel (med bromsskivor). I längden blir det billigare och med mindre underhåll. Så jag kan inte ens en gång motivera Parktools billigaste tensiometer, ännu mindre ett nytt set med riktställ och tensiometer. Med tanke på min ålder hinner jag dö innan verktygen är intjänade.
GurraG sa:Inser att jag troligen(?) gjort fel typ nånstans mellan 500-1000 hjul, jag har ingen sån där mätare - vad den nu heter.
GurraG sa:Inser att jag troligen(?) gjort fel typ nånstans mellan 500-1000 hjul, jag har ingen sån där mätare - vad den nu heter.