byta handtag

Lisa

Aktiv medlem
byta handtag
Går det på ett enkelt sätt att få loss gummihandtag intakta, eller måste de skäras loss? Och hur får man lättast dit de nya?

byta handtag
Peta in en skruvmejselmellan styret och handtaget och spraya in lite olja eller något annat "glidmedel" så ska dom gå att få av med en vrid-dra rörelse. De nya handtagen får du dit hårt men lätt med hjälp av hårspray som sprutas i dom. Glöm inte att torka bort oljan bara innan du monterar dom nya handtagen...

byta handtag
De gamla brukar jag skära bort (brukar, och brukar, jag har bara tagit av ett par, men de var så slitna så jag skar av dem), men för att få på nya så brukar jag ta hårspray och spraya på insidan av hantagen och sedan glider de lätt på styret. När det torkar så sitter det som F*N!

byta handtag
Du kan ju prova om du får in såpvatten eller nån olja på spray eller så innanför de gamla greppen när du skall ta av dem. Värmer man dem lite lätt med en hårtork så borde de även expandera lite och bli lite mjukare och lättare att få bort.

För att få bra fäste på de nya greppen kan du testa med hårspray, t-röd (rödsprit) eller något annat som gör att greppen skjuts på lätt men som "dunstar" sedan så att greppen sitter bra.

Alternativ till standardgrepp diskuteras annars i den här tråden, men du kanske redan har köpt nya.
http://happymtb.org/forum/read.php?1,22535,30162#22535

byta handtag
Vill du ha loss dom hela, så är tryckluft det absolut lättaste. Det går även att "gasa" loss handtagen, vrid för kung och fosterland samtidigt som du drar dom av styret, det tar en stund men det går. ;-)
Annars är en kniv eller skalpell bra.

/Leo

byta handtag
ska du ta av dem är det bara o sätta en kniv i handtagen i skära av dem, tänk på att äggen uppåt o inte mot styret så du inte repar styret!

byta handtag
Funkade ypperligt med skruvmejsel och 5-56. Tyvärr äger jag ingen håsprej så det fick bli T-röd, men de nya handtagen sitter stenhårt så det duger nog. Om nån vill köpa ett par obetydligt använda Kona Mooseknuckle-handtag är det bara att höra av sig :p

byta handtag
Brukar koppla blås-munstycke till kompressorn, sätta under kanten och blåsa. Då blir det ett lager luft mellan handtag och styre och det är bara att ta av, så slipper man att det blir olja på styret som kan vara bökigt att få helt rent. Sedan sätter man på nya handtagen på samma sätt, helt torrt gummi på helt torrt styre, brukar bli bra.

byta handtag
crossmax: håller för crossåkning, håller för mtb. Bara man aldrig har börjat ha nått på styret.
Dock om man skadar ändarna på handtagen kan det komma in vatten.

Men om man ser så är det i princip bara handtagslim som gäller. Då får man hyvla av handtagen sedan.

byta handtag
Jag körde med hårspray, men när jag cyklade på vintern kom det in vatten i ytterkant av greppen varvid de vred sig lite längst ut när man tog i. Då blev det inköp av ODI Lock-ons handtag, och sen blev det inget mer handtagsgrubbleri efter det. ODI Lock-ons rockar. =)

byta handtag
Okej, om du säger det så... När jag köpte min cykel så kunde jag vrida på hantagen som om det vore en motorcykels högra hantag och de hantagen var påsatta utan någon T-röd eller hårspray. När jag bytte hantag använde jag hårspray och hantagen sitter som om det vore hantagslim på, men man behöver inte hyvla av dem.

byta handtag
Jag minns när jag bytte handtag första gången, en svettig upplevelse minst sagt! Skar bort de gamla och började trä på de nya, utan hårspray eller annat glidmedel. Det gick bra ca 5 mm. sen var det stopp! "Ska det behöva vara så här" tänkte jag desperat mellan högljudda svordomar. Det gick vägen dock, men det tog tid. En "#¤¤#%:-=#¤# tid! Fick träningsvärk vill jag minnas.

byta handtag
JAg brukar bara stoppa i en skruvmejsel och droppa in lite vatten. Problemet är att man nästan får låta cykeln stå med skruvmejsel i lite olika lägen över natten för att försöka få det att torka. Men nu har jag hört att man kan ta T-sprit. Har inte testat men det verkar ju smartare då spriten dunstar.

byta handtag
Jag funderar på att köpa lock-on-grepp för att göra det smidigare att byta styre/ta loss broms-/växelhandtag. Någon som har synpunkter på sådana i allmänhet, några rekommendationer? Har tittat på Lizards Skins Logo-modell som verkar schysst.

byta handtag
Köre YETI Hardcore Lock-on:s, förutom att jag tycker de är rätt hårda så funkar det bra, man får vara försiktig med insexskruvarna bara, lätt att man drar åt för hårt och drar sönder hålen. Klart trevligt när man mekar med cykelstyret..

byta handtag
Jag köpte nya plus lite billig hårspray på konsum. Handtagen sitter bättre, men snurrar ändå. Undrar om jag ska göra ett nytt försök med T-röd?

/Phredhe

byta handtag
finns handtagslim. man kan också göra små krokar i styret med en huggmejsel, fungerar iaf. på mc. kanske för lite gods på cykelstyren.
Finns även spraylim som nog ska fungera.

byta handtag
Jag blev tipsad om raklödder här på forumet. Gled på som en oljad bäver och sitter som berget när det torkat. Har ännu inte haft problem med att de börjat snurra.

/Eric.

byta handtag
Ha, "min" lära sprider sig! :-)

Raklödder är det näst bästa efter LockOn-handtag som i sin tur är det bästa sen nån kom på att snickra ihop två hjul och en ram till en cykel.
Funkar kung tom på snöskotern där handtagen utsätts för rätt mycket väta och stora krafter :-)

byta handtag
billig hårsprej är bäst.

Lyfta handtagen med en lite allenkey eller någonting.... då spreja, spreja spreja!!

Tillbaka
Topp