Byta till tempostyre

spakis

Medlem
Byta till tempostyre
Tänkte byta till tempostyre på min lv-hoj och undrar hur jag ska gå göra.
Hur gör jag när jag byter bromsreglagen och växelreglagen, är det någon som kan förklara eller har någon beskrivning eller förslag på någon bok?

Byta till tempostyre
Det är inga konstigheter. Oftast har man ju ett styre med handtag på sidorna och en tempobåge ovanpå. Ibland är det lösa bitar ( http://www.cyclecomponents.com/2/sv...-3/easton-aero-force-c-clip-on-tempobage.html ) och ibland sitter allt ihop i ett paket ( http://www.cyclecomponents.com/2/sv...o-3/pro-missile-drop-tempostyre-straight.html ). Du köper bromshandtag som är avsedda för ett tempostyre t ex: http://www.cyclecomponents.com/2/sv/artiklar/cane-creek-200tt-bromshantag.html. Styrändarna kan behöva kapas så att man får handtagen i den vinkel man vill. Naturligtvis kan man använda den vanliga typen av bromshandtag också men det blir inte lika snyggt. Som växelreglage brukar man ha vippor i ändarna på bågen t ex http://www.cyclecomponents.com/2/sv...himano-dura-ace-sl-bs77-styrandsreglage.html. (Shimano har en fördel mot Campa där, eftersom deras reglage går att ställa om från fasta lägen till friktion vilket gör att du kan slänga på i stort sett vilket bakhjul som helst). Även bågen kan mna behöva kapa. Hur man drar wirarna ger sig liksom självt, förutom att man kan välja att dra dom invändigt, helt eller delvis, beroende på om styret är gjort för det eller inte. En del styren har så grova rör att man kan våga sig på att borra hål och dra wire i.
Nema problema! Lycka till!

Byta till tempostyre
Komponenterna är jag med på men hur ska jag göra när jag tar bort bromswiren/växelwiren från befintligt styre och hur jag ska göra när jag monterar de på tempostyret?

Byta till tempostyre
Köp nya vajerset så det blir fräscht och fint. Det är inte säkert du kommer ha lika långa höljen mellan de nya reglagen och vajerstoppen på ramen.

Byta till tempostyre
Det enklaste är att sätta på en relativt kort clip on båge på ditt befintliga styre. Då behöver du inte göra någonting med växlar och bromsar. Ganska många tävlar i triathlon med ett sånt styre särskilt på kortare distanser. Passar extra bra på en cykel med lvg-geometri. Du får många möjliga sittpositioner men det kanske inte den allra mest estetiska lösningen. Men det är å andra sidan inte landsvägshoj med tempostyre heller.

Ett rent tempostyre passar bäst på en temporam som har vinklar avpassade för den utsträckta positonen.

En lång båge kan göra att du får väldigt mycket vikt på framhjulet om har en landsvägscykel från början.

Byta till tempostyre
Jag har idag clip on på mitt befintliga styre(cykeln är en Principia T28), jag ligger alltid i mitt clip on så därför tänkte jag att ett tempostyre skulle vara bättre.
Kan det var helt fel med ett tempostyre på min ovan nämnda cykel?

Byta till tempostyre
Det är väl inte alldeles fel om man trivs med att sitta så men: Nackdelen med ett renodlat tempostyre är att du inte sitter så jättebra om du inte vill ligga nere i bågen och efter tio mil i tempobågen känns det ganska rejält i nacken. Om du har tänkt dig att köra något motionslopp med cykeln så kan det också hända att man har invändningar mot en tempostyre. Om du inte ska köra tempolopp så tror jag att du tjänar på att behålla din clip-onbåge.

Byta till tempostyre
Om jag nu vill prova att byta till tempostyre, är det bara att ta loss broms och växelwiren och montera på de nya reglagen, eller är det inte så enkelt?

Byta till tempostyre
spakis skrev:
-------------------------------------------------------
> Om jag nu vill prova att byta till tempostyre, är
> det bara att ta loss broms och växelwiren och
> montera på de nya reglagen, eller är det inte
> så enkelt?

Om vajerhöljena passar längdmässigt så är det väl i princip bara att byta om.

Byta till tempostyre
Om det är samma reglage du tänker testa med (STI-reglage är rätt fult på ett bullhorn-styre/base-bar men bör i princip fungera) så ja, men om du har bromsvajrarna under styrlindan (Shimano), eller både broms- och växelvajer under styrlindan (Campa eller SRAM) så är det bäst att köpa ett nytt bromsvajerset, annars måste du ju riva ner hela skiten bara för att prova. Och jag kan nästan garantera att bromsvajerhöljet som sitter under din styrlinda komma vara i fel längd (och troligtvis kladdigt med tejprester) också.

Jag hade en tri-specifik ram förut som jag ibland körde med vanligt bockstyre och ibland med tempostyre. Där hade jag två uppsättningar vajrar som satt monterade på varsitt styre, med lite övning bytte man på 20-30 minuter.

Byta till tempostyre
Om det är möjligt, kan någon beskriva och/eller visa med bilder hur man gör när man tar bort växel- och bromsvajer från det gamla styret och monterar det på tempostyret?
Jag kommer att använda styrändsreglage och passande bromsreglage.
(Ja, det är Shimano)

Byta till tempostyre
Lossa wire i bortre ändan (broms resp växlar) tryck wiren baklänges mot reglaget så kommer dom att krypa ut på olika ställen. Du kanske behöver greja lite med bromshandtaget och ev klä av lite av gummit runt handtaget (vet inte riktigt hur det ser ut på Shimano). När stoppklumparna på wireändarna visar sig så drar man ut wiren. Sedan kan man ta bort höljena om dom inte ramlat loss av sig själva. Du måste förmodligen byta ut dom mot nya då det finns risk att dom inte räcker på längden, detsamma kan gälla själva wiren. Vid montering, gör likadant fast i omvänd ordning.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp