Byte av Kassett!

Byte av Kassett!
En fråga i all välmening: Nåt särskilt du vill uppnå med kassettbytet, annat än att ha en dyrare kassett? Just att köpa dyrare slitdelar känns väl inte som någon jättehögprioriterad uppdatering.

Byte av Kassett!
Ja jag förstår frågan och den är berätigad. Jag vill slippa byta så ofta men det kanske inte spelar någon roll? som sakt kan ej detta så är tacksam för all hjälp jag kan få :-)

Byte av Kassett!
Deore eller slx håller minst lika länge....

Xt är nog lite starkare än deore. Xtr bara lättare.

Byt kedja lite oftare så håller kassetten längre. Olja och gör rent hjälper också upp livslängden.

Kassetter finare än den du har hjälper inte upp livslängden tyvärr.

Byte av Kassett!
Kanon bra info byter ut allt och ha två kedjor.
Har problemet att kedjan hakar fast i Kasseten så det ej går att fri hjula ibland.Så jag misstänker att det är utslitet. Är jag rätt ute?

Byte av Kassett!
Johan77 skrev:
-------------------------------------------------------
> ok är nya kompleta hjul bara en månad gamal!

Satte du en begagnad kassett på ett par nya hjul??

Byte av Kassett!
ja det gjorde jag :-( Mycket pengar som det är blev det.
som sackt är nybörjare på det här så man lär så länge man lever.

Senast ändrad:
Byte av Kassett!
Johan77 skrev:
> ja det gjorde jag :-( Mycket pengar som det är
> blev det.

Oki. Tja. Frihjulsproblemet låter ju lite lustigt. Ta av hjulet och känn hur bodyn mår och fungerar. Det kan ju gå sönder även om det är rätt nytt.

Är det du menar att det hakar i och trasslar sig när du trampar bakåt så kan det bero på fler saker.

Byte av Kassett!
Johan77 skrev:
> Liten fundering till ni som vet och kan hur ofta
> bör man byta kedja och kassett? Min cykel är ca
> ett år nu.

Beror ju på hur mycket man kör och under vilka förhållanden. Jag har kört mellan 100 och 1500 mil på en kassett. Vinter, slask, lera och grus sliter hårt på drivlinan. Solsken torrt och välsmort så håller det mycket mycket längre. Men typ två kedjor och en kassett per år brukar jag göra av med per cykel. Nu kompliceras det hela av att jag har dubbla uppsättningar kompletta hjul med olika däck på till båda cyklarna och det innebär att man måste hålla en jämn nivå på drivlinan på båda hjulparen. Och i praktiken innebär det att man tvingas hålla lite högre status än annars för att det smidigt skall gå skifta fritt. Är man ekonomisk kan man ju utveckla systemet med att skifta kassetter för jämnt slitage, men orka likssom....

Byt kedja när det inte växlar bra längre. Efter ett till två kedjebyten släng på en ny kassett. Slitna kassetter dödar kedjor snabbt och börjar kugga över på små dreven så personligen kör jag två kedjor per kassett.

Byte av Kassett!
Ok kanon stort tack! Då blir det att byta ut allt nu och börja om och byta lite oftare då. Kör året runt iskogen och på grusvägar så det slits rätt hårt misstänker jag att köra på vintern.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp