Byte till Di2

Maetz

Medlem
Byte till Di2
Jag har en Cervelo R3 Sram Red som jag vill hotta upp med Di2 växlar, frågan är om det ens går att göra på ett bra sätt eller om det bara blir dyrt och fel, vad tror ni som (förhoppningsvis) vet bättre?

Byte till Di2
haha,
tja det var det jag undrade över, tex, kan arbetet kosta mer än ett par tusen kr? Är det värt att lägga pengarna på ett di2 system när systemet kostar nästan 20.000 kr och det ser ut att finnas rena cyklar med hyfsad ram som redan har di2 för runt 25000 kr (det är då alltså dyrt och fel tillsammans)

Byte till Di2
Njae. Du behöver ju byta reglagen och växelförarna också. Men det kanske var underförstått.

Annars är eTap ett intressant alternativ, men även dyrare än ultegra di2. Antar att sram kommer med Force eTap vart det lider men just nu är det bara Red. sram verkar inte ha trimmat in produktionen än heller så tillverkningen är både personalintensiv och långsam än så länge och det håller uppe priset.

Har själv gått från mekaniska (sram Rival) till Ultegra di2 denna säsong och gillar elväxlarna mycket.

Senast ändrad:
Byte till Di2
gandhi sa:
Njae. Du behöver ju byta reglagen och växelförarna också. Men det kanske var underförstått.

Annars är eTap ett intressant alternativ, men även dyrare än ultegra di2. Antar att sram kommer med Force eTap vart det lider men just nu är det bara Red. sram verkar inte ha trimmat in produktionen än heller så tillverkningen är både personalintensiv och långsam än så länge och det håller uppe priset.

Har själv gått från mekaniska (sram Rival) till Ultegra di2 denna säsong och gillar elväxlarna mycket.

Tja, nu ska du inte jämföra ultegra di2 med RED Etap, det är mot Dura Ace den ska göras och då är det ganska bra pris på den.

Själv skulle jag inte använda något med kabel igen, har etap liggande bakom soffan och en ram på väg.

Byte till Di2
Tja... Om Ultegranivå är det man är ute efter så är det ju relevant att jämföra Red eTap eftersom eTap inte finns i billigare nivå - då hjälper det ju inte att Red är bättre än Ultegra

Byte till Di2
Jag tänker på inlägg nr 3. Mest pang är just nu Ultegra di2, men sant är om man tänker sig att fortsätta med premiumgrupp så är eTap ett bra alternativ om man vill fortsätta med sram.

När eTapreglagen kommer med hydrauliska bromsar så blir sram intressant för mig igen. Jag gillar srams reglage lite bättre än Shimano, men det är en smaksak. Att Shimano kör med mineralolja talar också för Shimano. Sram har DOT och det vill man inte kladda med.

/K

Byte till Di2
Det sköna med wireless är just att det blir så rent och okluttrat, inga sladdar. Superenkel installation.

Fick nyhetsupdate av CAMPA om eps v3, och det stod något om wireless, jag gick igång, gillar campa, men det var koppling till din telefon. Jäsp.

Byte till Di2
Trådlösa bromsar nästa då? Hydraul är så 2015. Och med trådlösa elbromsar kan vi ordna ABS på samma gång. Sjukt nice och helt fritt från kablar, skangar, vajrar och junk!

Byte till Di2
Maetz sa:
Är det värt att lägga pengarna på ett di2 system när systemet kostar nästan 20.000 kr
Om det är Ultegra Di2 (6870) du siktar på så undrar jag var ngnstans du får betala "nästan 20.000 kr" för ett di2-uppgraderingskit?
Jag kan sälja dig ett billigare, för typ 15k SEK. Intresserad?

NiclasY sa:
Med elväxlar försvinner skillnaden i växlingsprestanda mellan grupperna, då är det bara lägre vikt du betalar för.
+1 (och utseende, åtminstone på nära håll)

emmer sa:
Menar du att det bara satt i handtag och vajer förut?
Du glömde växlarna.

Stervelo sa:
Fick nyhetsupdate av CAMPA om eps v3, och det stod något om wireless, jag gick igång, gillar campa, men det var koppling till din telefon. Jäsp.
Även eTap skall ha ANT+

/Håkan

Byte till Di2
Ultegra Di2 6870 kostar 10999:- för komplett grupp hos Erlan
http://www.erlan.se/shimano-ultegra-di2-6870-grupp-11delad-morkgra--p-12263-c-2697.aspx
Monterade själv en sån grupp på min Bianchi Infinito ram förra året (ramen är inte Di2 anpassad, årsmodell 2012). Har intern kabeldragning och batteri i sadelstolpen, bara på kedjestaget som jag behövde använda utanpåliggande kabelränna. Behövde även en extern kopplingsbox som sätts under vevhuset. Installationen och injustering är enkelt, har kört ca 200 mil utan några som helst problem.

Byte till Di2
Stervelo sa:
Ja, sram jobbar på att få till koppling via ant+ till garmin, det kan bli en trevlig addon, men inget särskilt viktigt, tycker jag.

är väll garmin som jobbar med ny mjukvara för att stödja campa och etapp snarare än att sram jobbar med det? för dcrainmaker körde sådan mjukvara på sin edge 1000 i hans test av etapp och tror garmin släppt den mjukvaran nu.

för att återgå till ämnet, ultegra di2 uppgraderingskit, runt 7000 kr, MEN sen får man inte glömma alla kablar man måste köpa till som inte alltid följer med i sådant kitt, brukar springa iväg nån tusinn eller två till bara på kablar.

Tillbaka
Topp