Camelbak (Nu med bilder på resultatet)

Lekeberg

Aktiv medlem
Vätska på ryggen verkar bra tycker jag. Men frågan är vilken väska? Jag kan hitta motiveringar till alla tre nedan, men skulle vilja höra vad ni har för erfarenheter och åsikter med utgångspunkt från dem?

Untitled-1.jpg

chaos.jpg

lobo.jpg

rogue.jpg

Senast redigerad av en moderator:
Köpte en Rouge, men inte använt den än (vårdagjämning > sommartid = fortfarande vinter...).

Teoretiskt i vardagsrummet är det perfekt för xc-tävlingar odyligt, där man behöver 2 liter vatten, pump, slang, multiverktyg, däckavtagare, telefon. Nån bar kan du få plats, thats it. Ett speciellt fack för pumpen. Två blixtlåsfack, en under locket. Man behöver inte ta ur säcken för att fylla på, bara lyfta på locket.

Saknar bara en sak: nyckelkrok!

får man inte i ett 6 pack carlsberg i säcken är det jävla skit...annars tycker jag knark är bra för det får man ner i plånboken

Skulle personligen valt LOBO, ngt bättre packmöjlighet, men framför allt har den midjebälte och bröstbälte, så den faktist sitter ordentligt på plats när man skumpar runt i skogen!
Mvh Crallan

Skall du bara cykla kortare turer så räcker 2 l, men skall man köra 3-4 timmarsturer så rekommenderar jag en 3l säck. Det går ju alltid att hälla i mindre mängd när man kör kortare turer.
Jag har kört med M.U.L.E de senasta två åren och nöjd med den. Den har kanske för lite packvolym om man skall ta med sig ett ombyte och matsäck.
Lyckligtvis har Camelback gjort en facelift på M.U.L.E och har lagt till de funktioner som jag har saknat. Kolla in http://www.cyclecomponents.com/cgi-...0&visa=1-30&Sort=A.Beskr&Visn=Std&Kampanj_ID=

Välj efter hur långt/länge du ska cykla. Är det över +4 timmar så titta på MULE och HAWG också, mer vätska och plats för prylar.

/Leo

Kan du inte bestämma dig så har de Blowfish också, en modell med expanderbart (från 7,9 till 12,8 liter) lastutrymme och 3 liters vattenblåsa.

<http://www.prolithic.com/graphics/camelbak/blowfish.gif>

Senast redigerad av en moderator:
Verkar som det är smart med den extra midje-strapen. Är det någon mer som kan säga om den verkligen behövs när det stökar på eller om man klarar sig bra utan den?

Jag säger ja till midjestrap. Varför? Jag upplever att Camelbaken rör på sig rätt duktigt i sidled vid avsaknad av strapen. För att kompensera det måste du spänna remmarna rätt rejält, vilket får som resultat att dina axlar dras bakåt och din rörlighet minskar. Har du midjestrap sitter grejerna på plats utan att du behöver spånna remmarna onödigt hårt. Just nu kör jag med en M.U.L.E. som jag haft ett tag. Är mycket nöjd, särskilt eftersom jag får med ordentligt med vätska OCH annat såsom verktyg, slang, banan etc.

/Marcus

Japp, Blowfishen är riktigt fin den med. Har en gammal sådan också, fast HAWG kör jag med oftast ändå. :-)

Den nya Mayhem ser riktigt fin ut, den kan nog bli en storsäljare den med:

/Leo

vito skrev:
-------------------------------------------------------
> får man inte i ett 6 pack carlsberg i säcken är
> det jävla skit...annars tycker jag knark är bra
> för det får man ner i plånboken

Bruse verkar få plats med en bar (han nämner inte vilken dock), så en Rouge borde passa Vito?
Bättre med öl på fat i skogen! =D

Ett sexpack får man plats med om man har 3 liters blåsan ;)

Stirra dig inte blind på packvolymen. Köper du en säck med större volym så måste du ju inte smocka den tokfull med prylar varje gång du skall ut.

Ta en säck som passar dina "värsta" behov, bäst är om den har kompressionsremmar så att du kan få den mindre luftig när du har mindre prylar med dig.
Samma sak gäller vätskeblåsan. Bara för att du har en trelitersblåsa så behöver du ju inte tokfylla den om du bara skall ut på en 60 minutersrunda.

Jag har en mule, men skulle jag köpa en ny idag skulle jag gå upp i packvolym, troligen en hawg.

Har kört LOBO sedan -01 och den har varit jättebra. Dock har jag känt att den varit lite liten, både vattenmängd och packvolym, det senaste året och önskade mig en MULE i julklapp av min fru.

Har inte använt den än (skyller på vädret och lite lathet) men om den håller lika bra som LOBOn så kommer den bli en hit.

Mitt råd är att köpa en MULE så har du lite att "växa" i.

/Jan

Bara för att alla verkar tycka att bigger is better måste jag tycka tvärtom.

Cyklar du vintertid eller vill kunna använda den under den mörka tiden av året skulle jag fundera på en smidigare camelback. Mindre packvolym men inte nödvändigtvis mindre vätskevolym, möjligheten att fylla på 3l är aldrig fel.

Med en smidigare camelback går det enkelt att stoppa ryggan innanför jackan vintertid. Ev prylar som måste med stoppar man i ryggfickorna på cykeljackan.

För egen del har jag klämt på en Zoid. Har sedan tidigare en äldre modell av Lobo som jag är nöjd med då den på ett effekt sätt hindrar mig från att ta med mig allt för mycket prylar men ändå rymmer det viktigaste.

My 2 Cent.

Ja en liten är skönt för de kortare turerna! Men jag har tänkt på en annan grej, jag pendlar mellan Lund och Malmö och svettas tyvärr något kopiöst. För denna pendling behöver jag därmed vatten i mängder men också möjlighet att ta med mig pärmar, dator osv. Då kan jag kanske slå två flugor i en smäll med en tillräckligt stor Camelbak? Vi får se.

Lekeberg: för längre pendling skulle jag satsa på en pakethållare. Pärmar och datorer väger en del och ökar på trycket i skrevet.

På min gamla pendlarhoj hade jag skruvat på en cykelkorg uppe på pakethållaren. Perfekt att stoppa tyngre grejer i. Med en spänrem ovanpå var det ingen risk att tappa något. Inte snyggt men praktiskt.

Skulle jag pendla med dator och pärmar idag skulle jag titta en extra gång på "VAUDE CAMBRIDGE 2 PORTFÖLJ". 680 kr på Cykelcity.

Fast även då behövs en pakethållare. Ta en titt på www.vaude.com

/Mikael

HAr både en mule och en liten 2 litare. Mule är kanon när man kör heldagsturer. Sambon och jag delade på en när vi var i österrike i somras.Den räckte gott för slnagar och patron och nödverktyg samt varsin väst(det räcker även vid regn om det är varmt ute) Man behöver sällan mer än 3 liter vatten. dessutom är det skit att släpa omkring på mer.Det förtar stor del av känslan i cyklingen och blir med fjällvandring med cykel. Sverige är rent nog att man kan fylla på i bäckarna om det inte ligger industrier eller döda djur i närheten. Utomlands kan man oftast lägga turerna så att man passerar någonstans att fylla på. Stor säck = tung och jlvt varm. liten säck smidigare för turer under 4 timmar. På långloppen kan man ha camelbak om man tycker det är nödvändigt. Men har man så bråttom att man inte vill stanna på depåerna är det kanske läge att skaffa langning? På kortloppen har man bara inte säck!

Värt att tänka på är att det går att köpa en CB vätskebehållare och stoppa in i vilken ryggsäck som helst. Och köper man en annan vätskerygga går det utmärkt att bara byta till CB´s tokbra munstycke.

Lekeberg: Du har även Source www.source-vagabond.com. Själv har jag en Vector som jag är super nöjd med, den sitter väldigt bra på ryggen.

// Miche

Den lilla camelbak finns till kanonpris på lindbergs i ludvika , den har funkat bra för mig , köper man en med massor av fack och literkapacitet blir man bara irreterad dom dagar man inte har användning av den stora , jag kör med en större när jag kör lååånga distanspass och den mindre slimmade som finns på lindbergs vid kortare turer...

/ henke

Länk till sidan , där camelbaken finns som veckans vara skynda fynda !!!

http://www.lindbergscykel.se

sedan är ju vätskeblåsan till camelbaken lite dum, den har för liten öppning och blir svår att torka! jag bytte min omega blåsa mot en blåsa som heter platypus som jag tycker är mkt bättre, den liknar source widepack blåsan!

Jag har kört med en Camelback MULE -04/05 under ett års intensiv cykling. Kvalitén har varit strålande, inte en enda sak har gått sönder på den (och det är jag imponerad över, brukar alltid vara någon dragkedja etc. som pajjar, jag har inte kört snällt med den heller). 3l vattenblåsa är för mig ett minimum, jag svettas rätt rejält när jag cyklar, för kortare turer så kör jag med 1-2 liter kanske. Slangen är utmärkt, munstycket likaså. Ingen plastsmak alls.

Facken är bra, ett lite mindre fack där man kan ha kamera, slang, verktyg och andra småsaker (finns små 2-3 små fack för miniverktyg, snickers och liknande, samt en nyckelhållare som är riktigt smart. Facken är neongula eller liknande innuti för att man lätt skall kunna se saker. Ett större halvöppet fack mellan stora facket och lilla facket är utmärkt utrymme för bananer och liknande som inte är en katastrof /dyrt om ma skulle tappa saken i fråga. Stora facket brukar jag ha lite överdrag samt pump i. Utanpå väskan finns två spännen så man kan dra ihop väskan så att den blir mindre, inte dumt alls. Utanpå finns även "gummiremmar" som man kan fästa tex. vindjacka eller liknande i. Sådär konstruktion, det ser lite slafsigt ut och finns risk att det fastnar i grenar och liknande i skogen, jackan sitter inte fatastiskt bra fast.

Väskan sitter mycket bra på ryggen, jag trodde det var ett skämt att ha ryggsäck på sig när man cyklar i skogen bland kvistar grenar och renar men det funkar utmärkt. Extravikten på ryggen besvärar mig ytterst sällan, när den är fullastad med närmare 6-8kg så märks det men inte alls så farligt som man kan tro. Den har ett midjebälte, ett bröstbälte och naturligtvis är alla dessa justerbara.

Storleken är hyfsad, ibland känns den för stor då man bara vill ut en kort sväng och bara vill ha med sig vatten, pump, extraslang miniverktyg och nycklar. När man ska ut på heldagarsturer som t.ex. extremeride med Leo i Göteborg och runt Kinnekulle så är den i minsta laget, jag fick ner det jag ville ha med (extraslang, pump, verktyg, armvärmare, överdrag, matsäck, 3 L vatten, godis, bananer och nått till) men då satt inte sakerna så extremt bekvämt och jag fick sätta överdraget utanpå med "gummiremmar" som är inkluderade i väskan.

En nackdel är att man tappar mycket förvaringsutrymme när vattenblåsan är full då den tränger in på vanliga förvaringsutrymmet. Likaså brukar det vara lite småklurigt att få i en full vattenblåsa om man har mycket saker i vanliga förvaringsutrymmet. Oftast fukar storleken fint.

Hade jag cyklat mycket och haft bra med pengar så hade jag köpt två eller tre väskor. Om jag hade köpt två så hade jag köpt en mindre Lobo eller liknande plus en större HAWK. Hade jag haft ännu mer pengar så hade jag köpt tre, en spartansk med endast vatten plus liten ficka, t.ex. Classic, en MULE och sen en större HAWK eller liknande.

Nya uppgraderade modellerna ser ännu finare ut förresten =).

Gammla MULE:

ca005.jpg

Nya MULE:

CA046-SV.jpg

Är själv jäkligt sugen på den nya MULE...
Men hmmm, MAYHEM såg också schysst ut...men hittar inte den på CC..nån i svealand som säljer den?

Bubblare! Idag var jag oanat inne en sväng på Malmö Military Shop där de för CamelBaks Military Product Line. Jag har hittills bara kollat på dessa snabbt på nätet med tanken att de säkert är jättesvåra att få tag i, men där var de minsann, mitt framför nosen!

Bubblarna jag hittade där heter och ser ut så här:

Ambush.jpg

Viper.jpg

M.U.L.E.MaxGear.jpg

Fördelar med dessa "Military"-pucklar är att du inte syns i fiendens infraröda sikten, extra stark väv i yttertyget, extendable/retractable wastestrap och neopren på slangen som man (väl?) annars måste köpa till. Också fickor för pistoler och granater. Killen i affären föreslog att om jag behöver mer plats för t.ex. personminor kan jag köpa till extra förvaringsfickor som kan hängas bakpå CamelBaken.. 8P

Ambush kostade där 995:-. Någon som sett dem annanstans?

Jag trivs apbra med min H.A.W.G. M-Spec som inköptes på Militaryshop i sthlm. Magasin- och radiofickorna håller ordning på småpryttlar som buntband och annat bra-och-ha.

är detta säsongens it grej för cyklister? blir kul att se när grannen cyklar fullutrusted mad camelbak mm fast han bara ska 2km från huset :D. camelbak är för cyklister som ska på en 40km runda eller liknande inte för vanliga söndagscyklister som bara ska cykla runt bakgården.

mario: Du verkar inte ha cyklat i skogen på länge? :-) Man får faktiskt även cykla på heldämpade långloppscyklar om man ska ut på en söndagsrunda runt bakgården...

/Leo

Nya bud.

Nu står det mellan:

Ambush.jpg

M.U.L.E..jpg

Viper.jpg

Jag vill ha 3 liter vatten med mig. Jag behöver packutrymme för nödvändigheterna, inte mer. Slang, verktyg, mat, eventuellt lättpackade extrakläder. Lutar mest åt en Ambush med ganska mycket packutrymme. M.U.L.E. ligger kvar tack vare ett bra pris och sin stora packvolym men den känns lite för stor för de 4-timmarsturer jag mest kommer att köra. Vipern är en riktig liten supersäck. Minst och dyrast av alla men då bjuder den på oöverträffad passform och en skiljevägg i blåsan som fungerar som vågbrytare. Men Viperns packutrymme är väl litet, extrakläder kan jag glömma med den. Vill ha en till helgen, tacksam för era avgörande kommentarer!

Du tvekar. Då är det nog klokast att köpa en av varje. :-) Alternativt den största du kan tänka dig. De är ju pyttesmå ändå. En för liten säck har du inte mycket kul med.

Tycker inte att Mule har några direkta fördelar framför Blowfish. Det enda är att Mulen verkar vara lite bättre organiserad med fler småfack och grejjer överallt, men det går inte lika lätt att få med en jacka/systemkamera eller andra stora saker.
Blowfish har även interna nätfickor för smågrejjer som verktyg och nycklar m.m. Den varierbara storleken är ett klart plus.

Har även en Rouge som används enstaka gånger. Lätt och luftig.

Sådärja. Nu har jag bestämt mig och är därmed redo för morgondagens nypremiärtur i Bokskogen. Det var tolv år sen jag var där sist och erkänner att det minst sagt spritter i benen!

I ytterfickan får jag plats med två extraslangar, liten reservdelslåda (ca 8x4x2 cm), däckplast(-järn), fix, multiverktyg (finns inte däri ännu, velar lite där med..), en banan, nötter och russin och någon annan mat, t.ex. lungmos. I innerfickan får jag plats med tre liter friskt, gott, svalkande kallt vatten. Slangen är neoprenklädd by default på military-modellerna så jag slipper dricka de första sipparna solvarmt varje gång. Bitmunstycke med av/på och skyddskåpa mot smuts.

Hittills, efter några timmars test hemma och mycket spring på toaletten, är jag nöjd. Återstår att se hur den presterar imorgon i skogen! :)

DSC08139.JPG

DSC08146.JPG

Du skämtar? Har du testat den hemma genom att gå runt i lägenheten och bli kissnödig? Wow. Hur kändes den under själva toalettbesöket? Är den OK att t.ex laga mat i?

Ser bra ut ;)
Jag har också provlastat min nya Lobo. Lyckades få i Topeaks mekställ, Sigmas verktygssats, slang och pump. Lobon har ju en praktisk pumficka ;) Dessutom köpte jag CB:s telefonväska att sätta på axelremmen.

/Martin

http://www.cykelforum.se

Tillbaka
Topp