Jag har kört med en Camelback MULE -04/05 under ett års intensiv cykling. Kvalitén har varit strålande, inte en enda sak har gått sönder på den (och det är jag imponerad över, brukar alltid vara någon dragkedja etc. som pajjar, jag har inte kört snällt med den heller). 3l vattenblåsa är för mig ett minimum, jag svettas rätt rejält när jag cyklar, för kortare turer så kör jag med 1-2 liter kanske. Slangen är utmärkt, munstycket likaså. Ingen plastsmak alls.
Facken är bra, ett lite mindre fack där man kan ha kamera, slang, verktyg och andra småsaker (finns små 2-3 små fack för miniverktyg, snickers och liknande, samt en nyckelhållare som är riktigt smart. Facken är neongula eller liknande innuti för att man lätt skall kunna se saker. Ett större halvöppet fack mellan stora facket och lilla facket är utmärkt utrymme för bananer och liknande som inte är en katastrof /dyrt om ma skulle tappa saken i fråga. Stora facket brukar jag ha lite överdrag samt pump i. Utanpå väskan finns två spännen så man kan dra ihop väskan så att den blir mindre, inte dumt alls. Utanpå finns även "gummiremmar" som man kan fästa tex. vindjacka eller liknande i. Sådär konstruktion, det ser lite slafsigt ut och finns risk att det fastnar i grenar och liknande i skogen, jackan sitter inte fatastiskt bra fast.
Väskan sitter mycket bra på ryggen, jag trodde det var ett skämt att ha ryggsäck på sig när man cyklar i skogen bland kvistar grenar och renar men det funkar utmärkt. Extravikten på ryggen besvärar mig ytterst sällan, när den är fullastad med närmare 6-8kg så märks det men inte alls så farligt som man kan tro. Den har ett midjebälte, ett bröstbälte och naturligtvis är alla dessa justerbara.
Storleken är hyfsad, ibland känns den för stor då man bara vill ut en kort sväng och bara vill ha med sig vatten, pump, extraslang miniverktyg och nycklar. När man ska ut på heldagarsturer som t.ex. extremeride med Leo i Göteborg och runt Kinnekulle så är den i minsta laget, jag fick ner det jag ville ha med (extraslang, pump, verktyg, armvärmare, överdrag, matsäck, 3 L vatten, godis, bananer och nått till) men då satt inte sakerna så extremt bekvämt och jag fick sätta överdraget utanpå med "gummiremmar" som är inkluderade i väskan.
En nackdel är att man tappar mycket förvaringsutrymme när vattenblåsan är full då den tränger in på vanliga förvaringsutrymmet. Likaså brukar det vara lite småklurigt att få i en full vattenblåsa om man har mycket saker i vanliga förvaringsutrymmet. Oftast fukar storleken fint.
Hade jag cyklat mycket och haft bra med pengar så hade jag köpt två eller tre väskor. Om jag hade köpt två så hade jag köpt en mindre Lobo eller liknande plus en större HAWK. Hade jag haft ännu mer pengar så hade jag köpt tre, en spartansk med endast vatten plus liten ficka, t.ex. Classic, en MULE och sen en större HAWK eller liknande.
Nya uppgraderade modellerna ser ännu finare ut förresten =).
Gammla MULE:
Nya MULE: