Campa Göteborg

Campa Göteborg
Fick en chock när jag öppnade CC katalogen.
Vi var utrotningshotade innan.
Bläddrar i CC katalogen från 2003, vilka tider att tänka tillbaka på.
Blivit mindre och mindre köp på CC speciellt sedan dom övergav DeRosa.

Campa Göteborg
Gbg-Falköping 105km
Gbg-Falkenberg 122 km
Gbg-Svanesund 69 km

Jo, jag fick katalogen i går, läste den till frukost idag, inget Campa, nedan sidan 26 i katalogen.

Campagnolo
- end of the road
2013 fyllde Campagnolo 80 år, och då hände det vi trodde var omöjligt, vi slutade sälja Campagnolo. Ingen annan tillverkare i vår bransch är
lika legendarisk och mytomspunnen som Campagnolo, och ingen annan tillverkare har sin logga tatuerad på så mycket skinn på cyklister runt om i
världen. Nu är det ju så att i dagens värld kan man inte bara leva på att farsan tillverkade en snabbkoppling en gång i tiden, hela tiden referera till sitt
arv och att man är italienare. Världen cirklar inte runt Italien som många fortfarande verkar tro. När man som liten grabb började cykla var den stora
drömmen att ha en Campagnoloutrustad cykel, men dit var vägen lång. Simplex, Stronglight och Mafac var det man fick hålla tillgodo med, och det
var ju inte riktigt samma sak…. Nuovo Record gruppen var det absolut bästa som fanns och det som till stor del har skapat legenden Campagnolo.
Nuovo Record gruppen blev komplett när bromsarna introducerades 1968. Först såg man dom på Eddy Merckx cykel och första gången man såg
dom live var på bröderna Christer och Åke Juhlins Monarkcyklar på Jönköpings CK:s klubblokal. Snacka om att vi smågrabbar bara stod och gapade.
Då kostade Campagnolos bromsar 180:-, en hel förmögenhet på den tiden. Senare kom Super Record gruppen med lite titaniumbultar och grejor och
Campagnolo regerade i cykelvärlden. 1973 dök det upp en utomeuropeisk tillverkare som kom att ställa till det för den helt dominerande europeiska
tillverkningsindustrin, Shimano. Nu var det ju inte så att asiaterna tog över från dag ett utan Campagnolo fortsatte att dominera under många år
framöver. Med mountainbikens intåg i cykelvärlden började man så smått fundera på var det skulle ta vägen. Euclid och Centaur mtb grupperna fick ju
inte folk på läktarna att jubla, och det var inte svårt att förstå. Bromshandtagen passade bättre på en Yamaha motocrosshoj, Bullet växelsystemet var
en katastrof och grupperna vägde ett halvt ton. Nu hade japanerna fått upp ångan och Banzaimentaliteten började ge resultat. Ungefär här började
nerförsbacken och den har bara blivit brantare med åren. Medan Shimano släppt färdiga produkter var en hel del av Campagnolos grejor helt enkelt
inte färdigtestade när det släpptes för försäljning vilket resulterade i massor med strul. Det är ingen bra idé att låta slutkonsumenten står för testning
av produkterna… Syncros växelreglage med fasta lägen är ett underbart exempel just detta. Det spelade ingen som helst roll hur man justerade och
bytte ringar och skit, det fungerade inte i alla fall. Det var samma sak med de första Ergopowerreglagen, helt omöjliga att få att fungera som det var
tänkt. Raden av exempel kan göras hur lång som helst. Det senaste i raden är det elektroniska växelsystemet EPS. Inte Di2 klass på dom grejorna
precis…Spiken i kistan kom när ramtillverkarna började inse att det är mer lönsamt för dom att leverera kompletta cyklar istället för bara lösa ramar
som monteras i butiker runt om i världen. Shimano och den nya spelaren på marknaden SRAM var på hugget och erbjöd ramtillverkare bra priser på
komponenter medan Campagnolo valde att köra vidare med en prislista. Resultatet av det beslutet ser vi tydligt. Ytterst få tillverkare specificerar cyklar
med Campagnolo, jovisst några italienska tillverkare och en och annan cykel här och där, men annars är det knappast några alls.
Frågan är om detta var det sista dåliga beslutet Campagnolo tagit….
Efter att ha stått där och tindrat med ögonen på bröderna Juhlins cyklar, fått sin egen första Campagnoloutrustade cykel, monterat tusentals cyklar
med Campagnolo och ibland någon lördagskväll tar fram sin samling med Nuovo och Super Record prylar, sin 50-årsgrupp, öppnar en flaska vin med
Campagnolos vinöppnare och vid jultid knäcker lite nötter med den grymma nötknäckaren dom gjorde, då är det inte utan att man får en tår i ögat.
Jaja, det är inget museum vi bedriver, och när efterfrågan i princip är obefintlig är det inte försvarbart att fylla hyllorna med komponenter ingen vill ha.
Vi kommer naturligtvis ha kassetter, kedjor och andra slitdelar hemma, men för övrigt är det slut med Campagnolo hos oss på CykelCity.

Campa Göteborg
Att CC slutar sälja Campa gör i ärlighetens namn inte speciellt mycket då deras prissättning gjorde att man ändock aldrig handlade där.
En gång i tiden var CC en speciell butik med många roliga varumärken och till ett pris som åtminstone inte var högst på marknaden.
Nu för tiden verkar dom mest vara en replika av Cykloteket eller en variant av Sportson med bara kartonghojar till salu, cyklar som precis vem som helst kan sälja.
Finns det överhuvudtaget någon som handlar på CC längre som inte bor i närheten av butiken?
Deras webshop lär knappast sälja speciellt bra annat än på höstrean.
Lite roligt att just CC klankar ner på Campa och tar till nostalgiska epitet då det i själva verket borde sättas på dom själva.
Tråkigt dock att dom smutskastar Campagnolo på ett helt felaktigt sätt, för när släppte Campa någon dålig produkt senast?
Det är väl snarare Sram som gjort sig känt för det.
Men och andra sidan gör deras attityd här att man definitivt inte behöver sätta sin fot i den butiken igen även om det kanske inte hade gjort ändå.
Campagnolo handlar man främst hos Janne Karlsson på Racerdepån eller möjligtvis hos Evalds (dom har haft en del tidigare åtminstone).
För egen del har Racerdepån varit min enda icke web baserade leverantör av Campagnolo de senaste åren, Janne är en suveränt trevlig kille som alltid har tid för sin kund.
Han skickar oftast som brev med en medskickad faktura, fraktkostnaden blir då försumbar i sammanhanget och prylarna kommer snabbt fram.
Glömm CC, det finns långt bättre handlare än dom i landet.

Campa Göteborg
a.svensson skrev:
-------------------------------------------------------
> Att CC slutar sälja Campa gör i ärlighetens
> namn inte speciellt mycket då deras prissättning
> gjorde att man ändock aldrig handlade där.
> En gång i tiden var CC en speciell butik med
> många roliga varumärken och till ett pris som
> åtminstone inte var högst på marknaden.
> Nu för tiden verkar dom mest vara en replika av
> Cykloteket eller en variant av Sportson med bara
> kartonghojar till salu, cyklar som precis vem som
> helst kan sälja.
> Finns det överhuvudtaget någon som handlar på
> CC längre som inte bor i närheten av butiken?
> Deras webshop lär knappast sälja speciellt bra
> annat än på höstrean.
> Lite roligt att just CC klankar ner på Campa och
> tar till nostalgiska epitet då det i själva
> verket borde sättas på dom själva.
> Tråkigt dock att dom smutskastar Campagnolo på
> ett helt felaktigt sätt, för när släppte Campa
> någon dålig produkt senast?
> Det är väl snarare Sram som gjort sig känt för
> det.
> Men och andra sidan gör deras attityd här att
> man definitivt inte behöver sätta sin fot i den
> butiken igen även om det kanske inte hade gjort
> ändå.
> Campagnolo handlar man främst hos Janne Karlsson
> på Racerdepån eller möjligtvis hos Evalds (dom
> har haft en del tidigare åtminstone).
> För egen del har Racerdepån varit min enda icke
> web baserade leverantör av Campagnolo de senaste
> åren, Janne är en suveränt trevlig kille som
> alltid har tid för sin kund.
> Han skickar oftast som brev med en medskickad
> faktura, fraktkostnaden blir då försumbar i
> sammanhanget och prylarna kommer snabbt fram.
> Glömm CC, det finns långt bättre handlare än
> dom i landet.

+1

Sedan finns Cykelmagneten i Falkenberg som alternativ om man vill ha Campa grejer.

Campa Göteborg
Onödigt mycket smutskastning på CykelCity tycker jag. De i butiken i Gbg må (till en början) uppfattas nonchalanta, men är samtidigt oerhört kunniga och hjälpsamma när man väl blir ett "bekant ansikte".

Sen håller jag med att Campa-artikeln är lite snedvriden. Sram om någon borde få sig en känga, men de verkar hantera reklamationsärendet någorlunda proffsigt. Samtidigt kan man inte hänga ut någon man väntas göra affärer med. Utbud och efterfrågan handlar det om vad gäller Campagnolo.

Min senaste cykel är utrustad med Campagnolo Chorus efter att ha cyklat med Sram Force i flera år. Hädanefter endast Campagnolo, men det är en annan diskussion.

Campa Göteborg
Sam skrev:
> Onödigt mycket smutskastning på CykelCity tycker
> jag. De i butiken i Gbg må (till en början)
> uppfattas nonchalanta, men är samtidigt oerhört
> kunniga och hjälpsamma när man väl blir ett
> "bekant ansikte".
>
> Sen håller jag med att Campa-artikeln är lite
> snedvriden. Sram om någon borde få sig en
> känga, men de verkar hantera reklamationsärendet
> någorlunda proffsigt. Samtidigt kan man inte
> hänga ut någon man väntas göra affärer med.
> Utbud och efterfrågan handlar det om vad gäller
> Campagnolo.
>
> Min senaste cykel är utrustad med Campagnolo
> Chorus efter att ha cyklat med Sram Force i flera
> år. Hädanefter endast Campagnolo, men det är en
> annan diskussion.
Blev otroligt paff, när jag pratade med Anderz och han totalsågade Colnago.
Märkligt då samma person vräkte ut lovord om dessa när dom såldes på CC.
Även spytt galla över idioterna från Milano /DeRosa.

Campa Göteborg
Mja, smutskastning vet jag inte. Klart är att CC ej är den butik den har varit. De hade ett sortiment ingen hade i Gbg. Min senaste cykel köpte jag där (2006) pga just det, De Rosa med Campa och Mavic hjul, nu har de inget av det!
Nu säljer dom färdiga cyklar precis som många andra gör, varför ska man då handla där, kläder kanske då.
Å andra sidan, de flesta handlar på nätet, då blir det betydligt mindre "över" till butikerna, är säkert en konsekvens av det.
Får väl åka de sex milen till Svanesund när man ska ha nåt Campa eller ett par Gipiemmehjul, han, Lasse, är en stor Campafreek.
Salve

Campa Göteborg
CC Lund är trevliga. Men det räcker liksom inte...deras sortiment är inget speciellt nu när Cannondale, Specialized o Cervelo kan köpas "överallt".

Tacka vet jag när de sålde De Rosa, då var det fest. Rant over...

Campa Göteborg
pewe skrev:
> CC Lund är trevliga. Men det räcker liksom
> inte...deras sortiment är inget speciellt nu när
> Cannondale, Specialized o Cervelo kan köpas
> "överallt".
>
> Tacka vet jag när de sålde De Rosa, då var det
> fest. Rant over...
Ja det var tider.
2004 byggde CC Sthlm min första DeRosa, underbart att sitta och välja precis vilka komponenter osv som skulle sitta på.
Campa strulade och några delar tog personalen med sig från fabriken där dom var på besök.
CC håll länge kvar vid att bygga från grunden, tyvärr är det nu bara kartongcyklar.
Något år sedan jag köpte något från CC, och då reservdel som levererades dagen efter.
Behöver man inte prylen dagen efter finns det många butiker med bättre pris.

Campa Göteborg
Nu är jag ingen Campa eller CC-vurmare då jag hellre smutsar ner mig i de dunkla skogarna men kan det inte vara så att det är vi kunder som är med och påverkar utvecklingen i butikerna?
Vi handlar ifrån Crc/Wiggle(självkritisk) eller kokosramar ifrån Kina och klagar på våra Lbs prissättningar.
Kan det inte vara så att vi genom att köpa de exklusivare delarna online hjälper till att likrikta fler och fler butiker eftersom det troligtvis är betydlig bättre marginaler på de storsäljande märkena.
Sedan kan man ju argumentera hur smart den där C-uppsatsen om varför man slutar faktiskt hjälper företaget när de som bryr sig om Campagnolo bara kommar att ta illa vid sig?

Campa Göteborg
Jo, det är vi kunder som har ett stort ansvar, köper man inte från Lbs så ska man ju inte klaga på dom.
Jag har för egen del sgs alltid handlat från olika Lbs, mycket från just CC för att de INTE var likriktade och att gynna det lokala, men nu är det slut på det, mycket pga den där C-uppsatsen.
Har också på känn att det är en generationsfråga, yngre förmågor vet ej riktigt magin i Campagnolo, växel som växel...............
Kanske är vi ett utdöende släkte, vi som uppskattar handgjorda ramar från en snubbe i Italienska bergen, handbyggda hjul, med latex i däcken, ull på kroppen..............
Nä, köp senaste plastcykeln från kina, där arbetarna får stryk istället för lön, med dom fetaste hjulen osv osv............

Nä, nu var jag lite stygg, kram på er, i morgon är det alla hjärtans dag

Campa Göteborg
Faema skrev:

> Kanske är vi ett utdöende släkte, vi som
> uppskattar handgjorda ramar från en snubbe i
> Italienska bergen, handbyggda hjul, med latex i
> däcken, ull på kroppen..............
> Nä, köp senaste plastcykeln från kina, där
> arbetarna får stryk istället för lön, med dom
> fetaste hjulen osv osv............
>
> Nä, nu var jag lite stygg, kram på er, i morgon
> är det alla hjärtans dag

Tror jag verkligen inte. Säljs fler stålhojar nu än det gjort på väldigt länge. Campa kommer alltid vara campa så vad cc säger o säljer spelar mindre roll. Känns lika populärt som alltid tycker jag.

Senast ändrad:
Campa Göteborg
De Rosa ja...jag har faktiskt köpt en sådan på CC. Härlig känsla att plocka sina egna delar! Billigt blev det inte men med 10% på deras öppet hus dagar landade man åtminstone på prick 30.000. Those days are over för CC, tyvärr. Håller f.ö med båtbensbudet, stål är större än någonsin.

Campa Göteborg
Som sagt att CC slutar med Campagnolo ser inte jag som något problem då dom genom sina priser ändock gjort att ingen påläst människa köper Campa grejorna där.
Att dom inte kan matcha någon webshop i Tyskland förstår nog de flesta men om den billigaste 10-delade kassetten kostar 799 kronor och den 11-delade 1329 när andra svenska butiker likt Racerdepån har 475 kontra 1105 för exakt samma produkter så är man nog mest förvånad över att dom säljer en endaste kassett.
Däremot håller jag med om att vi konsumenter har ett stort ansvar över vilka produkter som säljs.
Merparten av oss köper den produkten som säljaren i butiken prackar på oss, alldeles för få av oss söker aktivt efter just det rätta märket.
Nu känner inte jag till hur CC:s omsättning påverkats de senaste åren men förnuftet säger mig att om man går från att varit en av de mest originella och ledande racerbutikerna i landet med ett brett spektra av varumärken, flera av dem dessutom ensamma om att ha i landet till att bli en butik i mängden så borde det visa sig i bokslutet och då inte i positiva tal förstås.

Campa Göteborg
a.svensson skrev:
> Nu känner inte jag till hur CC:s omsättning
> påverkats de senaste åren men förnuftet säger
> mig att om man går från att varit en av de mest
> originella och ledande racerbutikerna i landet med
> ett brett spektra av varumärken, flera av dem
> dessutom ensamma om att ha i landet till att bli
> en butik i mängden så borde det visa sig i
> bokslutet och då inte i positiva tal förstås.

Det är ingen hemlighet då dom har AB. Det förefaller vara som så att omsättningen varit väldigt jämn på senare år, men att dom små vinstmarginalerna tunnats ut. http://www.proff.se/nyckeltal/cykelcity-ab/lund/sport/10120581-1/

Det var på cykelcity som jag köpte min första _riktiga_ cykel med Campa-växlar för snart 15 år sedan. Så visst känns det lite som slutet på en epok, även om det som nämnts knappast är förvånande eller oväntat. Det känns som att Campagnolo på CC levt på lånad tid dom senaste åren.

Campa Göteborg
Blir så trött på CC med sin fyrfärgskatalog och svinhöga priser. Att Campagnolo skulle vara problemfritt säger jag inte men att höja shimano och sram till skyarna blir inte trovärdigt. Självklart blir vi hela tiden färre cyklister som använder campa i Sverige men å andra sidan låter inte branschen cyklisterna få en chans att testa campa heller. Säkert ligger en hel del lobbyism bakom shimanos och srams dominans i kombination med att campa inte ser Sverige som något område att satsa på. Hoppas att fler får chans att pröva campa och därmed inse (tror jag) att campa har mer än ett legendariskt arv från förr.

Campa Göteborg
Har ett exempel på shimanos prisdumpning till ramtillverkare. En person köpte en ny ram
och sedan en komplett cykel med komponenter från nämda tillverkare för att sedan plocka över
dem till den ramen som skulle användas. Varför? Det blev betydligt billigare än att köpa en
komplett grupp! Helt sjukt att det kan bli billigare. Men så funkar tydligen jappsens prisdum-
ning till ramtillverkare allt för att försöka ta över marknaden mer och mer.

Och cykelcity med sina skyhöga priser var det länge sedan jag handlade i från. Så när katalogen
damp ner i går så kände jag bara jaha redan i stället för som förr YES äntligen.

Campa Göteborg
De sålde väl helt enkelt för dåligt med Campa (pga prissättningen) för att kunna motivera att ha kvar det i sortimentet + att det kanske skar sig på något sätt/uppstod tjafs med Campa i Italien pga detta, varför de helt enkelt valde att sluta sälja Campa. Istället för att motivera beslutet med de verkliga $$-skälen inför kunderna så köpte man in någon reklambyråjocke (med viss insyn i/intresse för cykling) som fick författa den där uppsatsen i katalogen.

Personligen är jag av uppfattningen att Campa är mycket bättre än både SRAM och Shimano.

Senast ändrad:
Campa Göteborg
Sam skrev:
> Onödigt mycket smutskastning på CykelCity tycker
> jag. De i butiken i Gbg må (till en början)
> uppfattas nonchalanta, men är samtidigt oerhört
> kunniga och hjälpsamma när man väl blir ett
> "bekant ansikte".

Det är väl just det som är problemet. Man kan inte bedriva en verksamhet som dels håller höga priser och dels endast ger bra service till "bekanta ansikten". Bra service till alla för en högre peng, eller medelmåttig service till låga priser kan möjligtvis funka.

JKolmo skrev:
> Istället för att motivera beslutet med de verkliga
> $$-skälen inför kunderna så köpte man in någon
> reklambyråjocke (med viss insyn i/intresse för cykling)
> som fick författa den där uppsatsen i katalogen.

Om en copywriter skrivit det där så bör hen snarast se sig om efter en annan karriär.

Jag förstår deras agerande. Campagnolo har misslyckats att få sina delar som OEM på fabriksbyggda cyklar.
Tråkigt och jag hoppas att de kan vända skutan.

Campa Göteborg
När det gäller texten i CC:s katalog tror jag, men kan ha fel, att det är Håkan i lundabutiken som skrivit alla texter. Känner igen stilen.

Som alltid, det är pengarna som styr. Jag minns t.ex. när de övergav Eddy Merckx som de sålt i många år. Anledningen var efter en direkt fråga från mig "att det var ett tråkigt märke och det hände inget utvecklingsmässigt med ramarna". Tror den egentliga anledningen var att de inte sålde tillräckligt bra på märket.

Likadant var det ju med Parlee och De Rosa. Och helt ärligt, det är nog svårt att som svensk butik motivera customcyklar idag. Vi som är tillräckligt tokiga för att vilja speca vår egen cykel samt motivera den kostnaden är nog, i sammanhanget, försvinnande få. Vill man gå den vägen letar man nog ram och delar på andra ställen där prisbilden är en helt annan.

Å andra sidan är ju ex.vis Specialized lådcyklar bisarrt prissatta men marginalen är förmodligen högre för CC.

Campa Göteborg
Nu har jag läst CC:s text 2 ggr och om jag förstår anledningen till varför de inte fortsätter med Campagnolo så är det tre saker:

* Knappt någon ramtillverkare specar sina kartonghojar med Campagnolo
* För dålig kvalitet på Campagnolo
* Ingen efterfrågan på Campagnolo

Jaha. Det var ju intressant att konstera deras analys. Åtminstone punkt 2 o 3 är ju direkt felaktiga; det är inget fel på Campas kvalitet och det finns definitivt en efterfrågan.

Nä, som sagts tidigare är det snarare CC:s prissättning på Campa som är problemet. Likaså är det klart att det inte blir någon efterfrågan då ingen är intresserad av att knalla in och köpa en Recordgrupp på CC när man via ett enkelt klick kan spara 40% på gruppen någon annanstans.

Sen verkar ju de inte ha någon som helst ambition att erbjuda custombyggen med Campa till ett OK pris. Klart att folk inte köper då.

Tror vi såg slutet på en epok, tyvärr.

Campa Göteborg
Jag brukar tycka att CC-katalogen är trevlig läsning men biten om Campa var verkligen märklig.

Mina kompisar köpte mtb:er där vid sekelskiftet och det blev jättelyckat, tyvärr känns priserna alltmer världsfrånvända.

Campa Göteborg
Som en lite nyanserande kontrast kan tilläggas att de priser dom kallar "CykelCity-priser" som sitter på vissa varor är riktigt vassa.

Ofta billigast i världen om man bor i Sverige, detta inräknat alla tyska webshoppar och andra lagliga importsätt. Tex är Hope billigare hos CC än hos Britternas webshoppar (och alla andra för den delen)... go figure. :)

Så dom kan även vara riktiga prispressare - för specifika varor. Enve-hjul är dom också "billiga" på.

MEN; tiden tar också obarmhärtigt ut sin rätt och det är skillnad på dom 5 minuterna det tog att skumma katalogen i år och den tid man la på den sönderbläddade katalogen för ett och ett halvt decennium sedan, när man drömde om en sån här:
Pinarello002.jpg

Fast med Campagnolo växlar istället såklart!

Senast ändrad:
Campa Göteborg
Känns som dålig bortförklaring av CC. Kompletta campagrupper köper jag hellre hos Merlin och enstaka prylar hittar man lite varstans på nätet. Emellertid köper jag gärna kläder, hjälm o diverse tillbehör på CC och för brotschning och liknande lämnar jag gärna in cykeln där.

Campa Göteborg
Har gått och muttrat länge efter cykelcitys katalog kom ut. I USA hade de blivit stämda (med rätta) direkt av Campa för förtal, men nu är mitt humör på topp igen, den här lilla cykelaffären i Lund har flyttat till ett stenkast från mitt jobb:
http://bikeitaly.se/
Campahjul i varenda hörn, ramar med namn som Guerciotti, Cipollini och till och med Time-klossar! Nu behöver jag aldrig sätta min fot på CykelCity igen.

Campa Göteborg
KentS skrev:
> Har gått och muttrat länge efter cykelcitys
> katalog kom ut. I USA hade de blivit stämda (med
> rätta) direkt av Campa för förtal, men nu är
> mitt humör på topp igen, den här lilla
> cykelaffären i Lund har flyttat till ett stenkast
> från mitt jobb:
> http://bikeitaly.se/
> Campahjul i varenda hörn, ramar med namn som
> Guerciotti, Cipollini och till och med
> Time-klossar! Nu behöver jag aldrig sätta min
> fot på CykelCity igen.

Har tyvärr allt för långt dit rent fysiskt men har dom bra priser på webbshopen när den kommer igång så lär dom få någon beställning från mig i alla fall.
Tack för tipset.

Campa Göteborg
Jag kan tycka att det är ganska respektfullt mot både Campa och kunderna att beskriva varför man slutar sälja ett visst märke efter många år. Jag tycker CC:s inlägg är relativt objektivt.

- Man känner att det inte bara går att lägga ner utan man måste motivera det för kunderna (ovanligt)
- Man vill få ut sin frustration över ett oundvikligt beslut
- Man motiverar faktiskt beslutet med objektiva skäl (teknisk opålitlight etc)

Dessutom finns här många tyckare som anser att campa inte ALLS har haft problem med tekniken och varit dåligt utprovade innan säljstart. De drar nog denna slutsats från egen erfarenhet av kanske 5 stycken Campa-grupper som de haft själva (max). CC har monterat tusentals - vem vet bäst...

Campa Göteborg
Ensamvargen skrev:
> LVG eller OT saknas i rubriken.
>
>
>
>
>
>
>

Du har inte funderat på söka läkarhjälp för dina problem med att du stammar till och med när du skriver?

Campa Göteborg
DaK skrev:
> Ensamvargen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > LVG eller OT saknas i rubriken.
> >
> >
> >
> >
> >
> >
> >
>
> Du har inte funderat på söka läkarhjälp för
> dina problem med att du stammar till och med när
> du skriver?

Stammar? Läkarhjälp? Jag kan väl inte rå för att min mobil inte är kompatibel med happymtb i alla lägen. Ber om ursäkt om jag gjorde dig upprörd.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp